Historisch Archief 1877-1940
20
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2467
(Met teekeningen voor de Amsterdammer"
door den schrijver)
AMERIKANISATIE
IN DE SCHADUW VAN PARIJS"- Tuschinsky.
AT wil zeggen: In de
schaduw van Hollywood!
Pola Negri in de
Paramount-Studio's; ziedaar
'n fase in 't
Amerikanisatie-proces dat 't film
bedrijf langzaam maar
gestadig schijnt door te
maken, zeer tot schade
van de cinematografi
sche kunst. Want de
Amerikaansche hegemo
nie beteekent conventie,
stilstand, protsige over
daad ... dollars! Totnog
toe is uit Californiëgeen
enkele poginglgedaan de film-kunst in nieuwe ba
nen te leidenjeigen en oorspronkelijke vormen te
zoeken, de kwaliteiten, die de rolprent uitsluitend
bezit, te benutten en te ontwikkelen ten bate van
't cinematografische kunstwerk. Dit alles, men
moge overigens van hen denken wat men wil, heb
ben de Duitschers wél gedaan. Zij zochten .pro
beerden, experimenteerden gaven naast geniale
vondsten, wonderlijke misbaksels en grove mis
lukkingen . . maar 't leefde, 't gistte bij hen.
Men voelde: uit al dat gewroet en geprobeer, uit
al die malle bokkesprongen moest de film der toe
komst ontstaan. Over there" is 't de dood in de
pot. Daar levert men keurig-verpakte sentimen
taliteit, precies zooals, de 'Heer en Mevrouw
Publiek dat graag wenschen of men verblindt ze
met blinkende, rammelende overdaad, waarbij dan
nog de goeie smaak vér te zoeken is. Duitschland
gaf figuren als Wegener, Jannings, Bassermann,
Alfred Abel, Veidt, Asta Nielsen . . Amerika
culmineert in
den eleganten
kwibus en
bakvisschen-afgod
de heer"
Valentino! Duitsch
land geeft mooie
en leelijke, su
blieme en afschu
welijke, maar al
tijd levende cre
aties Amerika
levert cliché's.
Oom Sam's on
verbiddelijke
schoonheidscode
luidt: De vrouw
zij?charming"
de man smart" en naar 't verheven voorbeeld van
z'n Magazines creëert de film-manager de vreeselijke
stars" die op elkaar lijken als druppels water,
't zij ze Mae Murray, Gloria Swanson of Constance
Talmadge heeten allen met dezelfde
poppekop, dezelfde ondeugendheidjes, dezelfde sentimen
taliteit en dezelfde impotentie. Zoo ontstaat ook
de film-held met z'n glimmend-geplakte haren,
z'n confectie-gezicht en z'n verpletterende middel
matigheid.
De regie streeft in haar beste oogenblikken naar
fotografisch-scherpe beelden, keurige aankleeding
en royale mise-en-scène. Met stijl, tonaliteit,
zwart-wit, verdeeling van 't beeldvlak, synthese
heeft zij niets van doen.
Ziedaar de dorre, zakelijke opvatting, die den
Amerikaanschen geest beheerscht en die, god
betert, hard bezig is de heele film-wereld te ver
overen. Men wijze mij niet op succes-werken als
If winter comes . ." zij begaan, ondanks hun
(overigens zeer matige) kwaliteiten, platgetreden
wegen en brengen de cinematografie als kunst
geen stap verder. Vandaar, dat de
Amerikanisatie van de film 'n triest en jammerlijk voor
uitzicht oplevert . . tenzij 't regime in andere
handen overgaat. Want 't eigenaardige geval doet
zich voor, dat eenige groote Duitsche
kinoartisten naar Hollywood zijn verhuisd, onder
welke de voortreffelijke regisseur Ernst Lubitsch
en z'n trouwe medewerkster Pola Negri. En zoo
zien we als een der eerste producten van dien vorm
van Amerikanisatie de Duitsche tragédienne in de
Paramount film In de schaduw van Parijs".
't Is, onder ons gezegd en gezwegen, alles
behalve 'n succes. De teleurstelling is des te pijn
lijker, omdat de vergelijking met 'n vroegere,
soortgelijke Duitsche film Vlam" zeer voor de
hand ligt. Ook daar speelde Pola Negri de Parijsche
deerne, die, uit de goot opgeheven, door haar
huwelijk in betere kringen is gekomen en met haar
oude Eva geen raad weet. Maar zoo zot en onmo
gelijk als 't geval hier behandeld is (de
Apachenmeid trouwt maar liefst met den politie-prefect!)
zoo boeiend en natuurlijk verliep de historie des
tijds. Wie herinnert zich niet de prachtige regie
van Ernst Lubitsch die ieder detail in spel en
monteering overwoog en beteekenis gaf in tegen
stelling met deze rommelige speel-maar-raak
methode, waar iedereen 'em op ouwerwetsche
wijze van katoen geeft. Wie denkt niet met wee
moed aan de volmaakte compositie en ontwik
keling van Vlam", waar al 't kleurige Parijsche
leven zich in volkomen harmonie concentreerde
om 't spel van de hoofdfiguur en haar subliemen
tegenspeler Alfred Abel in .tegenstelling met
't wilde, onsamenhangende gedoe in de Ameri
kaansche film, waar heele brokken (o.a. de
oorlogs-episode) storend-onrustig en met de haren
bijgesleept zijn.
Hoe voortreffelijk wist Lubitsch Pola Negri's
eigenaardig maar beperkt en vrij eenzijdig talent,
zich op 't voordeeligst te doen ontplooien
terwijl men haar tenger figuurtje hier, als 'n
vreemd katje in 't dollar-pak
huis ziet ronddwalen. Moet ik
nog wijzen op
regie-slordigheden, als de razzia op 't
gevaarlijkste en meest sinistere
geboefte van Parijs die
nota bene wordt aangevoerd
door 'n soort van
operettegeneraal in groot tenue met
de manieren van 'n sergeant
majoor . . 'n hooggeplaatst
politieambtenaar, moet u we
ten? Of moet ik nog spreken
van de goedkoope monteering,
de middelmatige spelers en
de slechte fotografie, die af en
toe zoo donker en onduidelijk
is, dat 't moeilijk is de voorstelling te volgen?
Moet ik al deze dingen releveeren, om tot de
conclusie te komen dat dit geval van Amerikani
satie 'n volslagen mislukking is, ook al worden
we als alles geleden is, verbaasd met de triom
fante mededeeling: Het is 'n Paramount-Film?"
Het is 'n Paramount-Film" . . nou, zegt u
dat wel!
In de vestibule hing 'n raadselachtig bloemstuk
van de Lasker's Famous Player's Corporation",
aan de directie geschonken wegens . . 't
vertoonen dezer Pola Negri-film. Ook 'n vorm van
Amerikanisatie?
J o R D A A N
DE VIER JAARGETIJDEN Retnbrandttheater
Hier wordt 't groote drama van Opkomst,
Bloei en Verval opgevoerd met als eenige speelster
de machtige Natuur en hier zwijgt de critiek.
Wie denkt er nog aan scenario's, wanneer-ie dit
geweldige, zich eeuwig herhalende scenario ziet
verfilmd? Wie praat er van tooneelbouw, als-ie de
bevers hun dammen ziet construeeren van
regie, als de bijen hem 'n lesje geven van
technische wonderen, als hem 't grootste wonder
Geboorte en Groei wordt geopenbaard?
Men ga deze zeldzame film zien (ook gij,
die anders nooit de bioscoop bezoekt!) en late
zich stichten.
J.
PARK-HOTEL
ROTTERDAM
DAGBOEK VAN EEN AMSTER
DAMMER
Aan Zijn Excellentie Minister van Dijk,
Minister van Oorlog.
Excellentie,
BRIEVEN Het Nederlandsche volk kent u niet.
AAN Dat is om meer dan een reden jammer.
GROOTE Vraag het den man in de straat, den
MANNEN gemiddelden Hollander of Jan en alle
man wie gij zijt en hij zal honderd
van Dijken noemen het is een zeer
achtenswaardige familie met vele nuttige leden doch
wie zal weten dat gij een van Dijk zijt en tevens
Minister van Oorlog? Van waar deze bescheiden
heid, die u bloeien doet als een vergeet-mij-nietje
in het kleurige bloembed van het achtste, negende
of tiende gereconstrueerde Kabinet-Ruys? Waarom
niet een gepaste reelame gemaakt op de verschil
lende, van uw militairen dienst uitgaande, stukken,
die allicht het aantal poststukken in getal over
treffen? Wat zou er tegen zijn de soldaten, die in
hun groene poederpakjes te weinig opvallen, zelfs
in een burgerlijke omgeving, een bonte strook op
den rug te naaien met een of andere krijgshaftige
spreuk, die liefde wekt voor het leger? Bijvoor
beeld: voor eiken gulden belasting een rijksdaal
der heldenmoed" of: de mot moge ons verteren,
maar als de groote Mot komt, staan wij onzen
man !"
Neem nu de prachtig geslaagde manoeuvres
in het Brabantsche. Zou er een haan naar gekraaid
hebben als de sympathieke vereeniging Ons
Leger" niet om stallesplaatsen gevraagd had,
om ze tot het bittere einde te kunnen bijwonen?
Waarom niet op onze waarschuwingen, aan
maningen, dwangbevelen een lichte herinnering
gedrukt aan deze krijgstooneelen? Iets in den trant
van:
Gaat dat zien ! Nog nooit vertoond!
Moed tegen Dapperheid.
Intellect tegen Verstand.
De Rooden tegen de Blauwen.
De Witten betalen !"
Met een kleine noot aan den voet, dat met de
Witten" de van den schrik wit geworden belasting
betalers bedoeld zijn. En waarom geeft gij bij
executies, gelijk onze voorvaderen dit deden, den
deurwaarder niet een tamboer mede om dekreten
van het slachtoffer te overstemmen?
Zoo zoudt gij de tanende populariteit van ons
leger kunnen bestrijden en den goeden geest onder
de troepen bevorderen, die thans van zulk een
laakbare onverschilligheid om niet te zeggen onwil
blijk geven, nu deze breedopgezette en kranig
uitgevoerde manoeuvres slechts een spel zijn en
niet bloedige ernst. Want de kranten mogen wel
schrijven dat de natte legertenten de troepen
kopschuw maakten wij weten beter: het is het
heldenbloed in de soldaten dat spreekt en geen
genoegen kan nemen met losse patronen, denk
beeldige versperringen, stroopoppen, blauwe vlag
gen, die heele divisies voorstellen en lichte bri
gades, die in den modder blijven steken.
Waar over heel de wereld over ontwapening en
arbitrage gesproken en er voor betoogd wordt,
is dit onze laatste kans en in plaats van bloed zet
gij ze regenwater voor. Blijf daar eens held bij !
Maak er bloedenden ernst van, Excellentie, en gij
zult populairder zijn den Ruys, getapter dan
Heemskerk en beminder dan Colijn.
Geloof me, in heldenmoed,
EEN AL WEER VAN DEN SCHRIK
BEKOMEN WITTE"
Vraagt Uw leverancier uitsluitend
Delftsche Slaolie
EXTRA
??1.20 per heele. ?0.75 per halve
Iflesch (verpakking inbegrepen).
LET OP HET
GEDEPONEERD HANDELSMERK
Delftsch Plantenvet
DELFIA
?0.58 per tablet van
Vs K-G. netto.