De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 27 september pagina 8

27 september 1924 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

U"' DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2467 . Het feit, dat er dagelijks meer WHITE VRACHTWAGENS EN OMNIBUSSEN op den weg verschijnen, spreekt voor zich zelf. De prijzen zijn concurreer end. ALLEENVERTEOENWOORDIQINO VOOR NEDERLAND: N.V. Gebrs. NEFKENS' Automobiel Maatschappij ALLEEN: AMSTERDAM, Jacob Obrechtstraat 26, Tel. 22507. UTRECHT, Nachtegaalstraat 55, Tel. 3061. Geen filialen, ook niet in andere plaatsen. NAAR MAAT Fr. SINEMUS 20 LtMtehMtraat 22 - Amsterdam TE005TEDBEEK LEVERT MEUBELEN EN VIC/IERI NOEN PARKSTRAAT 10 'sGRAVENHAAGSCHEl QRAVENHAGE Bezoekt onze nieuwe MODELKAMERS ? Lmring franco do» giheel Nederland ? Zij geeft de voorkeur , .)^<' ??>>AH\ aan de bekende Palmitine Zeep HET ANKER", ofschoon ze vrijwel alle toiletzeepen heeft gebruikt. WAAROM? Het harde" water in de stad eisclit een fijne doch ook vette toiletzeep die een heilzame wer king op de huid uitoefent. Na het wasschen mag de huid niet droog zijn, doch moet ze prettig aanvoelen" door haar natuurlijk vetlaagje, dat niet door de zeep wordt verwijderd doch bevorderd. Palmitine zeep voldoet aan de hoogste eischen welke men aan toiletzeep stellen kan en is boven dien nog zuinig in het gebruik. BIJKOMSTIGHEDEN CXLIV. . Ik ben erg vervuld en onder den indruk van Les Allongés" van Jeanne Oalzy *. Ik weet niet, of ik met deze bewondering, zooals gewoonlijk, achteraan kom; of de heele wereld er al lang over uitgepraat is, dat dit een zeldzaam waardevol en nobel boek is; maar dat kan me ook eigenlijk onver schillig laten. Want dit is geen werk, dat zijn belang ontleent aan tijdelijke preoccupaties, en bevliegingen, die later weer uit de mode zullen gaan. Hierwordtvooralle?ameséprouvées"yan den kost baren schat en de schoonheid van het lijden getuigd. Aussi n'endurcis pas ton courage et ton coeur. Ne dis pas: Je méprise la souffrance et je me mets au-dessus d'elle par l'effort de ma volont qui m'interdit de la sentir". Il ne stérilise Hen en toi. Ne te privépas de souffrir. Il y a au fond de la douleur un pouvoir de joie qui lentement te sera perceptible. Offre-lui tous ton coeur, sois-lui attentif, aime-la pour d couvrir qu'elle n'est, elle aussi, qu'une forme de la vie et peut-être une de ses plus grandes forces". Le bonheur n'est que de la souffrance acceptée." Op een dergelijke waarheid, veroverd in een hel van de meest deprimeerende, lichamelijke be proevingen, van misvormdheid, afhankelijkheid, blijven wij gezonde en oppervlakkige menschen van de wereld in ernstig nadenken staren, met bijna een afgunst in ons hart, omdat ons drukke en futile leven ons aan dit diepere inzicht voorbij dartelen doet, en ons nooit de rust en de concen tratie geeft, om bij n ondervinding heelemaal tot aan den grond te gaan. Ook dit voorrecht boven de levenden", zooals deze zieken de normale menschen betitelen heeft de schrijfster geheel doorvoeld. Contacts furtifs ! Parfums ailés. Comme l'univers est plus riche que nous ne l'avions cru dans l'ordinaire vie, comme les choses s'y prolongent hors des limites de leurs formes et comme rierr n'y est tout a fait enchainé! A ces heures-la, il nous paratt que, si nous guérissions, ce ne serait pas pour renaitre a l'existence décolorée du commun des hommes, mais pour cheminer, plus comblés que tout tre, dans un monde nouveau dont nous aurions acquis la puissance d'epuiser toutes les joies. Nous oublions que plus notre possession sera vaste, plus notre jouissance dispersée décrottra de subtilitéet de force, et que notre domaine agrandi n'aura cette profondeur que lui creuse notre avidite bornée." Car c'est peut-être a l'égard de la vie que l'on jouit Ie plus de ses douceurs quotidiennes. Er is dan ook in deze helden, die zich uit hun lijden zelf een nieuw en belangrijk bestaan opge bouwd hebben, ontegenzeggelijk een angst om tot het gewone bestaan terug te keeren: On se d shabitue si bien de vivre. Et c'est un si grand apaisement". Nous n'avons pris d'héroisme que pour la mort, un heroïsme romantique qui nous laissera devant l'existence sans aucune défense en sans ardeur. Est-ce dédain pour ses faux biens? Je sens que c'est plutót une sorte d'aristocratique horreur de l'effort quotidien et banal. Nous avons vécu dans un monde a part. Nous sommes comme un héros de tragédie qui aurait rendu son ame vers un idéal sublime et qu'on jetterait soudain, hors du palais de sa griserie sentimentele pour l'envoyer dans les rues mornes gagner son pain". En als aanvulling van deze opmerking brengt de auteur ons een aandoenlijk verhaal over een man, die, eindelijk hersteld in de wereld terug gekeerd, na een jaar zelfmoord pleegde van ver bijstering en ellende, en we voelen ons voor de zooveelste maal dat onze grove indeelingen van gezond synoniem met prettig en ziek synoniem met ellendig voor den fijner bewerktuigden, geestelijk-levenden mensch hun waarde hebben ver loren, en dat men daar in volle eerlijkheid leert verzuchten: Comme' c'est long un jour sans souffrir". En toch is dit hooggestemd boek ook vol van gewoon, menschelijke, kleinere gevoelens, die juist aan de glorieuse overwinningen hun glans ver schaffen. De jonge vrouw, die dit alles schrijft, lijdt er onder, dat de vorm van harde gips, die haar borst omsluit, haar grof en breed doet schijnen, en ze bekent, dat dit n van de redenen was, waarom ze uit de buurt bleef, als gezonde normale menschen hun dorp van lijden bezochten. Je n'ai pas voulu non plus pourquoi ne l'avouerais-je pas??que ma forme empatee et raidie avoisinat trop les silhouette légères et fines des autres femmes". En als er in hun buurt gedanst wordt, door jonge, gracieuse menschen, dan richten ze allen, voor zoover hun dat eenigszins mogelijk is, zich met koortsachtige belangstelling op in hun stoelen, en zij, die zich bijna niet verroeren kunnen, draaien hun spiegel tenminste zóó, dat ze iets van dit beeld van schoonheid en vreugde kunnen opvangen. En dan de muziek, de muziek van de wereldsche, weeke en enerveerende strijkjes, die in de zomer maanden voor de gezonden komen spelen, en de zieken uit hun zelfbeheersching, als een ratten vanger. Le son d'un violon rallume en eux tout ce qu'ils avaient mis des mois et des mois teindre . O misère de nos faiblesses! Que sommes-nous pour qu'une corde qui vibre détruise l'oeuvre patiënte et volontaire, et qu'un renoncement fléchïsse parce qu'un orchestre répète, sur une plage, les mélodies voluptueuses et mléancholiques qu 'om joue partout dans les villes d'eau?" Maar deze inzinkingen geven relief aan de heroïek van den langen strijd; we herkennen onze eigen zwakheid en weifelingen en daarom treft ons dub bel de nobele hoogheid, waartoe wij wel nooit zullen stijgen, die bijv. een zwaar zieke tegen een herstellende doet zeggen; non, il ne faut pas avoir honte de guerir"; en die culmineert in dezen extatischen kreet: 11 n'y a eu de guerre qu'a cause de la m chancetédes hommes, de leur goisme, de leur rapacité, de leur folie. Mais qui ótera du monde la maladie et la mort? Elles sont de divine necessité. Le seul service a jamais obligatoire, c'est Ie notre. C'est nous qui sommes lü, a Pinvisible front oüla maladie attaque la vie, et qui recevons les blessures". ANNIE SALOMONS *) F. Rieder et Cie. 7 Place Saint-Sulpice Paris. HETBOEK VAN DE WEEK Het nieuwe Jongensboek DE WOELWATER DOOR G. JOH. KIEVIET MET BANDTEEKENINQ EN 4 PLATEN VAN JOHAN BRAAKENSIEK Prijs in prachtband . . . f2;90 Ultjiv» vin VAIHOIKEMA i lAIEIDOIM'din

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl