Historisch Archief 1877-1940
2460
f)ÊAMSfERÖAMMÈfc, lYÈEkBLAÓ VOOfc
K. V. HET NEDERLANDSCH TOONEFL. Grand
Guignol-avond.
Het geluk, door Pierre Veber; Het huis van
de duisternis, door Charles Hellèm en Paul
d'Estoc: De. vrouw van brons en de man
van kristal, "door Henri Duvernois.
Royaards en retraite".... Wachtend op den
schouwburg, die voor hem gebouwd zal worden
en de bekroning belooft te zijn van een lang vol
dongen meesterschap, kan hij in dezen
tusschentijd eens uitrusten en herademen. Want al is de
rust van een kunstenaar, die zich eische'n stelt,
om-het-even welke stof zijn aandacht voor dat
oogenblik geldt, betrekkelijk, de verplichting tot
het buitengewone",' dat wil zeggen tot het in
beeld brengen van het schoonste wat de drama
tische letterkunde 'aan het tooneel biedt, was,
gegeven de omstandigheden, waaronder dit moest
worden bewerkstelligd, een hoogdruk, welke den
kunstenaar, voor wien het grijpen naar dit hoogste
gewetenszaak is, op den duur een te zwaren last
oplegde. Een last, die buitendien het zwaartepunt
der opdracht hoe langer hoe meer verplaatste,
en des kunstenaars eeuwigen strijd: zijn best bezit,
de liefde voor het werk onder zijn handen, niet
prijs te geven aan de velerlei belangen welke het
schouwburgbedrijf aanvreten, onnoodig op de
spits dreef. Alleen een eigen werk- enschouwplaats,
waar de geest heerscht en de gereedschappen
naar de hand staan, kon dit probleem oplossen,
en met de exploitatie van dit gebouw op gezonden
grondslag, zal, naar wij mogen hopen en verwach
ten, het evenwicht hersteld zijn en een cultureele
arbeid van hooge waarde in de beste banen geleid.
Tot dien dag zullen wij het repertoire van het
Nederlandsch Tooneel in den Hollandschen
Schouwburg vermoedelijk hebben te beschouwen
als een min of meer opzettelijk buiten den heirweg
van dit idealisme gehouden tusschen-spel,
genrewerk, zooals op dezen eersten
Grand-Guignolavond, dat, al is het niet gemakkelijk te maken,
noch te spelen, geen andere erkenning vraagt dan
die onzer zenuwen, hors concours."
Le Grand Guignol" waarvan de vertaling zou
kunnen luiden: '?Het groote Lodderoog", een naam,
kenschetsend voor de atmosfeer welke aan dit
liefderijk belonken zijn beste kans belooft,
omvat n groote verscheidenheid van kleine,
pregnante drama's van zeer verschillenden aard
en gehalte. Ze laten zich in drie groepen indeelen:
de eenvoudigste, die op moord en inbraak steunt
(?La main" kennen we hier o.a.); de pathologische,
die ons bij voorkeur met gebrekkigen en krank
zinnigen in aanraking brengt; en de overwegend
erotische, die het zekerst werkt", en in zijn
? nijpendsten vorm- tot sadisme der verbeelding
voert. Sedert Dante, zijn tal van groote schrijvers
en niet minder groote schilders, zie de middel
eeuwen zich aan het genre te buiten gegaan,
hebben o.a Hoffman en Poe bewezen wat er met
de zinnelijke fantasiën van den geest te bereiken
valt, wanneer machtige kunstenaars deze, in de
ruimte der onwaarschijnlijkheid zwevende stof tot.
realiteit kneden. En ook onder de schrijvers
van onzen, in de bloeiperiode van het naturalisme
wortelende tijd, zijn er en van de besten
die getoond hebben ook den gruwel" in de litte
ratuur aan te kunnen. In ons land was Ary Prins
er een van den eersten rang. Op meer beperkt
terreirf: A H. van der Feen, de voortreffelijke
schrijver van Een gunst". Vindt het genre bijval,
dan zouden wellicht nog andere auteurs, Mr. van
Schevichaven en Herman Middendorp, die met
twee pennen" schrijven, en Karel Wasch, die
stalen zenuwen heeft, ons tooneel met dergelijke
suggesties" kunnen verblijden, welke voor de
Fransche voorbeelden niet onder behoeven te
doen.
Ik denk evenwel niet, dat het Royaards er om
te doen zal zijn onze letterkundigen in deze rich
ting aan te moedigen, meer om het publiek, dat
over dit, sedert jaren te Parijs ingeburgerd thea
ter" hoort spreken, zonder al te veel ethische
overwegingen eens een denkbeeld te geven van
wat in zulke zaaltjes in de Rue Chaptal, op den
Boulevard Clichy etc. ten behoeve van het
sensatie zoekend menschdom wordt vertoond.
Het is een bezienswaardigheid als het Musée
Wiertz in Brussel, de Qevangenpoort in den Haag,
enz.
Hij heeft daarbij den middenweg bewandeld en
een keuze gedaan, noch uit de, ten gevolge van
toet veelbemind detectivisme" der laatste jaren
vergieten verschrikkingen van het pistool op de
borst, noch uit de perversiteit der
prikkeldramatiek, maar uit de donkere schuilhoeken der
misdeelden en defecten, uit het gesticht", waarvan ons
soms, als de zon schijnt en de vogels zingen,
een kiert j e opengaat, en een herinnering doorlaat
als een kille klauw, waaraan we ons zoo gauw mo
gelijk ontworstelen.
Het huis van de duisternis" zou een fragment
uit Strindberg's Droomspel" kunnen zijn, doch
zonder het verheven verband, waarin wij op den
achtergrond der vreeselijke feiten den schepper
van het spel de gebalde vuist zien heffen naar den
Schepper van het heelal. Het blijft hier exposé.
Het drama speelt zich af in een inrichting waar
blinden, doofstommen en andere gebrekkigen
gezamenlijk arbeid verrichten, en culmineert in het
toevalig samentreffen in de verlaten directeurs
kamer van een doofstommen nieuweling met de
blinden van het huis, welke-hem voor een dief
houden en den stakker, die zich niet verstaanbaar
kan maken, met in letterlijken zin blinden harts
tocht najagen, tot de meest verbitterde, op wraak
tegen het geheele leven woedend-beluste belhamel
hem zijn mes in de oogen steekt Men moest den
korten inhoud van zulk een gemengd bericht,
dat niet meer bevat dan dezen inhoud, eigenlijk
niet te voren bekend maken, onze mede-opge
jaagde, met hst slachtoffer door- de kamer flad
derende verbeelding vindt dan te vroeg een
rustpunt, en de gedachten winnen tijd het maakwerk
te doorzien.
Het dramaatje, dat als proeve van sterke, ten
engste om de fatale handeling geconcentreerde
plastiek, belangwekkend was, werd gespeeld als
een hallucinatie. Royaards, de directeur der In
richting, die deze rol, ook in zijn uiterlijke ver
schijning, geheel als abstractie opvatte een
zonderling paedagoog, welke, zooals een
natuurvorscher zich voor dévariëteiten in de planten
wereld interesseert, een verzameling gebrekkigen
heeft aangelegd en nu bezield schijnt van een
idee": hoe door co-educatie van twee halve"
een heel', in de maatschappij nog bruikbaar
mensch te maken gaf die droomstemming aan,
waarin de contouren werden verzacht en de bloe
derige daad op een afstand werd geplaatst. Hoewel
voor mij het Grand Guignol-drama een hulde is aan
het realisme en anders niet, en de momenteele
waar-making der onwaarschijnlijkheid dus eerste
eisch, geloof ik toch niet, dat het hier mogelijk zou
zijn geweest ons, zij het voor een oogenblik, te doen
gelooven" in een aldus bestuurd instituut, en
was het in dit geval wellicht de eenige oplossing:
in den persoon van den Directeur het bewijs te
vinden voor het ongelooflijk gebrek aan orde en
toezicht, en de wreede scène te heffen op het
dichterlijk plan der droomverbijstering.
In deze opvatting was de opzet, waarbij
Saalborn zich als blinde oppasser onderscheidde, ont
roerend, het vizioen van wat op dit ondermaansche
geleden kan worden, als tooneelgroep, machtig.
Aan dit pièce de résistance van den avond
ging vooraf een allerliefst stukje van Pierre Veber
Het geluk", uit de goede school van Courteline
en Jules Renard, dat het op huivering uitgetogen
publiek onmiddellijk geestdriftig stemde voor
de moraal. Behalve deze levensles Le bonheur
n'est que de la souffrance acceptée" en zit voor
het overige maar in een klein hoekje geeft het
echter ook een overtuigend beeld van den kleinen
burgerstand in Frankrijk (een rang beneden dien
van De glimlachende mevrouw Beudet") en veel
fijne ironie, welke ook in de vertooning, in fijnheid,
sterk bleek. Toerniaire was de goedmoedige
mopperaar, Magda Janssens, de vrouw, die zoo
nu en dan eens uit moet huilen, Royaards gaf, in
milde atmosfeer, de lastige rol van den berooiden
neef van over-zee, die het echtpaar, in plaats der
verwachte banknoten, het geluk" brengt, in
den vorm van een ruimer en menschelijker levens
beschouwing dan deze kleine ambtenaren zich in de
nuchterheid van hun bestaan hadden eigen gemaakt.
De omkeer is een beetje plotseling en we zouden
voor zijn duurzaamheid niet in durven staan,
maar deze vraag, die de schrijver open liet, werd
door het gevoelig spel der drie rond de gedekte
tafel onschadelijk gemaakt.
Tot slot De vrouw van brons en de man van
kristal", van den aardigen schrijver van Alleen",
dat vooral om de vondst bekoorde. De schilder
Sourcier, geen anderen uitweg voor zijn afmattend
en weinig loonend huwelijksleven ontdekkend,
nestelt zich als lichtelijk waanzinnige in een priv
inrichting en bezingt den lof van dit wei-ingericht
pension', dat op zijn leeftijd alle zegeningen
van de eenzaamheid meebrengt.... Tot zijn
liefhebbende echtgenoote, die bovendien met de
dienstboden sukkelt, op denzelfden inval komt,
zijn voorbeeld volgt, en de kamer naast de zijne
betrekt. Dan is zijn hemelrijk uit. Noemde hij zich,
om zijn fragiel geluk door fijne simulatie te be
stendigen: van houtwol" of van kristal", zij
staat daar als de vrouw van brons", als het
FONBERS-BIJWIELEN
De naam
op een rijwiel Is een waarborg voor
KWALITEIT
Mod. H.H. in ultr. 4 F. 110.
In ultr. l F. 97.
FILIUEI El AfEITSGIUPPEI II AUE PLUTSfl IEVESTKD
vrijheidsbeeld, onwrikbaar; en de geneesheer-ge
rant acht voor zijn portemonnaie de eene al even
onherstelbaar" als den ander. Tusschen deze
terecht grotesk gespeelde figuren, genoten wij van
Kreeft in de rol van den gelukzaligen schilder. Hij
was Waarlijk zacht als boomwol en fijn als kristal,
en met zoo iets menschelijks in zijn blik, dat men
in hem onvoorwaardelijk geloofde, als in een dier
onnoozelen", welke wijzer zijn dan wij.
De Hollandsche schouwburg was voor dezen
eersten Grand Guignol-avond uitverkocht.
Waren het de teerhartigen, die uit vrees voor
den aanblik der guillotine Danton's dood"
de erkenning onthielden, waarop het werk recht
had?
TOP NAEFF
PARKSTRAAT 10
Bezoekt onze nieuwe
MODELKAMERS
? timing franco door gihiel Nederland ?
HETBOEK
VANDEWEEK
DIOOMKONINKJE
DOOR
HERMAN HEIJERMANS
MET BANDTEEKENING EN
66 ILLUSTRATIES VAN
GEORGE VAN RAEMDONCK
Ing. f3.75 - Geb. f4.50
Ultgivi m m HOLKEM i MIEIDOIF.A'dni