De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 11 oktober pagina 17

11 oktober 1924 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

Ko. 2469 DE AMSfERÜAMMËR, TrVÉKélAÖVÓÓR NEDERLAND Fabrieksmerkjdoor K. VEOTER (Ie prijs) EEN PRIJSVRAAG VOOR EEN FABRIEKSMERK Het is een verblijdend verschijnsel, dat industrieelen hoe langer zoo meer gebruik gaan maken van de technisch-aesthetische adviezen óf ook den daadwerkelijken bijstand der kunstenaren, die zich op het gebied der nijverheidskunst hebben gespecialiseerd. Zoo is er thans weder door de N.V. Vereenigde Schelpkalkfabrieken te Leiden een prijsvraag uit geschreven ter verkrijging van een fabricksmerk in den vorm van een ontwerpteekening in zwart en wit, waarnaar een stempel kan worden gesneden in hout of in rubber, geschikt om te worden af gedrukt op jutezakken of op grof papier, het karakter dragend van een kenteeken, passend voor het betreffende bedrijf. Dat de ontwerpers dus rekening zouden moeten houden met een zeer eenvoudig, sterk sprekend, in flink contrast van zwart en wit geconcipieerd geheel, ligt voor de hand, doch merkwaardig is weder dat een groot deel van de negentig in zenders volgens het jury-rapport zich te weinig rekenschap heeft gegeven van de eischen die aan een stempel op jute-stof moeten worden gesteld." Niet alleen waren naar het schijnt vele teekeningen wat haar opvatting betreft weinig in overeen stemming met het materiaal en de practijk, maar meermalen bleek zelfs eene practische toepassing van het geboden ontwerp volkomen onmogelijk. Zoo gold dus ook hier weder het aloude en door alle tijden heen deugdelijk bevonden: eerst denken, dan doen". Tot hen, die zich hieraan wijselijk hielden behooren voorzeker de drie prijswinnaars en het moet gezegd worden: het speelsche, zeer eenvou dige en duidelijke merkteeken van K- Vegter te Den Haag, dat den eersten prijs werd waardig gekeurd, verdiende dit dan ook ten volle. Er is de schelp en er is de vlam, die haar verteert en tot kalk brandt. De hoofdvorm der blanke schelp herhaalt zich in den omtrek van de vlam. In sterk rood (ver miljoen) afgedrukt op het geel-grijze zakken-goed zal dunkt mij dit stempel eene bijzonder gelukkige werking hebben. Het heeft ook vóór, en dit heeft het met den tweeden prijs door S. E. Alexander te den Haag gemeen, dat het een afgerond geheel is, in tegen stelling met het ontwerp, aan hetwelk de derde prijs werd toegekend, ingezonden door H. Jonas te Maastricht, dat als het ware een basis vraagt en meer voor annonce dan voor stempel geschikt is. Hoewel ik persoonlijk geen voorstander van prijs vragen ben, verheugt het mij toch te bemerken, dat de N.V. Ver. Schelpkalkfabrieken haar doel heeft bereikt en zij kan dus tevreden zijn met het resultaat. Als men bedenkt hoe foei-leelijk de gangbare fabrieksmerken gewoonlijk wel zijn, dan voelt men de wenschelijkheid dat het wettelijk gedepo neerd'-' zijn geen beletsel moge zijn voor velen onder de industrieelen om tot herziening daarvan te besluiten. Goed voorbeeld doet goed volgen. OlTO V A N T U S S E N B R O E K Fabrieksmerk door C. E. ALEXANDER (2e prijs) GDFD5KD Kunstkring Voor Allen" Seroen-Cornelis-concerten. Het was in 1916. Evert Cornelis dirigeerde opera's van de Coöpe ratieve Vereeniging, De Nederlandsche Opera (die slechts n seizoen, met drie reportoirestukken haalde), waar ook de Magda Janssens der Vlaamsche Opera, Mevrouw Berthe Seroen, bij de vlucht uit Antwerpen in Nederland gekomen, hoofdrollen zong. Uit het failliet dier onderneming behielden wij het zoo belangrijk geworden kunste naarspaar Seroen-Cornelis. Hun concerten, be gonnen op aandrijven van een strooming hier te lande tijdens den oorlog om de muziek, die tot nog toe geheel Duitsch georiënteerd was, meer Fransch te oriënteeren en ook het Nederlandsche publiek en de musici in kennis te stellen van de moderne muziek, die Debussy tot grootmeester had en die hier vrijwel, buiten eenige orkest werken, geheel onbekend was, hebben een werk van muzikaal cultureele waarde volbracht en zij beteekenen nog heden voor ons Amsterdamsche muziekleven een kracht, die niet verloren mag gaan. Het behoorde dan ook tot een'der vele goede daden, die het particuliere initiatief, belichaamd in den Amsterdamschen Kunstkring Voor Allen", jegens ons Amsterdamsen muziekleven heeft verricht, om ook geregeld Seroen-Cornelis-concerten te doen geven, om hun werk, dat we sinds het begonnen werd steeds in dankbaarheid gedenken, bewaard te laten blijven. Ook dit jaar zullen drie Seroen-Cornelis-con certen gegeven worden. Het eerste had Zaterdagavond in de kleine zaal Concertgebouw plaats, met medewerking van den violist Francis Koene. Aan de samenwerking tusschen Cornelis en Koene dankten wij een prachtige uitvoering van Paul Hindemith's vioolsonate (Op. 11, no. 2), een werk, dat constructief minder geniaal is, (wij hoor den het werk reeds door Schmuller), maar met violisten-bloed blijkt gecomponeerd; wat dan ook niet zijn werking op het publiek heeft gemist. Minder gelukkig, vooral wat betreft de duidelijk heid, werd de vioolsonate van Bach gespeeld. Aan de samenwerking tusschen Seroen en Cor nelis dankten wij door een meesterlijke vertolking, zoowel door zangeres als door pianist, de herleving van een onzer dierbaarste herinneringen aan de prestaties van dit kunstenaars-tweetal: de Chan sons de Bilitis van Claude Debussy. Deze moeilijke liederen vergen van de zangeres een volslagen lettre voor de zegging van den tekst, een gave, die Seroen bezit en die tot haar grootste bekoringen be hoort. Een treffend lied bleek ook Schafer's com positie Zomernacht", op tekst van Keuls. Be koorlijk klonken de liedjes van Dalayrec, Bruneau en de bewerkingen der oud-Fransche origineelen door Tiersot en Weckerlin. Aan de samenwerking tusschen Seroen, Cornelis en Koene dankten wij de muziek van een tweetal oud-Italiaansche aria's van Cesti en Toreli. Het handhaven van een oude zetting is steeds lof waardig en is ook noodig voor den juisten indruk Fabrieksmerk door H. JONAS (3e prijs) eener muziek, ook al valt daardoor de indruk niet geheel ten voordeele dier muziek uit, zooals de feitelijk overbodige viool op vele plaatsen in de beide gezongen en gespeelde Italiaansche aria's. Wij zijn benieuwd naar de volgende concerten. En ook naar de verdere resultaten van de goede voornemens, die de Amsterdamsche Kunstkring Voor Allen", volgens zijn aankondigingen, we derom voor dit seizoen blijkt te hebben, te weten o. m. een cyclus van 14 kwartet-avonden, die een ontwikkelingsgeschiedenis van de kwartetmuziek" zal geven en waartoe o. a. het Capetkwartet, het Poulet-kwartet, de Bohemers, de Budapesters, Pro Arte", het Amar-kwartet, het Wendling kwartet en ook twee Hollandsche, het Amsterdamsche en het Hollandsche kwartet, zijn uitgenoodigd. CONSTANT VAN WESSEM DE KON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT VERZIN KT. VERLOODT, VER KOPERT ONAFHANKELIJK VAN VORM EN AFMETING TEGEN BILLIJKE PRIJZEN. LOONSCHOOPEERAFDEELING. NIEUWE UITGAVEN Geïllustreerde Geschiedenis van 't Vaderland. Leesboek voor de hoogere klassen der lagere school en voor het voortgezet onderwijs, door M. DE HAAS, geïllustreerd, door G. J. van Overbeek. Ie en 2e deeltje. Zutphen, W. J. ThiemeetCie. De schrijver heeft getracht een vaderlandsche geschiedenis te schrijven waarin gewezen wordt op de onmenschelijke instelling: den oorlog. Hij is uitgegaan van de overweging: recht boven macht" en wie den vrede wil, bereide zich voor tot den vrede!" Natuurlijk kunnen de oorlogen, daar ze van groote beteekenis zijn voor de ontwikke lingsgeschiedenis der menschheid, niet -worden weggelaten, doch", zegt de schrijver, onze jon gens en meisjes moeten worden doordrongen van de zegeningen van den vrede, in tegenstelling met de verschrikkingen van den oorlog". Alle aan dacht in deze boekjes is gewijd aan de cultureele ontwikeling van de menschheid.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl