Historisch Archief 1877-1940
1\s?
No. 2469
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
21
heete werk onverbiddelijk zijn doorgevoerd.
Met dit alles is aan de cinematografie 'n eigen
taal verleend 'n absoluut oorspronkelijke
uitdrukkingswijze, die de stem ontberen kan,
zoowel als de kleur en 't gesproken woord, welke
onvervreemdbaar aan 't tooneel behooren. De
film is op 'n kruispunt gekomen: zij wendt de
tooneel-imitatie den rug toe en gaat fier haar <
eigen weg, die ongetwijfeld naar een jonge, sterke
kunst zal voeren. ?
Dit en dit alleen is de groote beteekenis van
de Nibelungen-film". Niet, dat er zoo en zooveel
menschen aan hebben gewerkt dat er die en die
trucjes zijn toegepast dat de draak (ach, die
fameuze draak!) 'n apparaat is door veertig per
sonen bewogen dat er geen boom, geen rots,
geen bloem natuur" is, maar alles door kunste
naars" lees: menschenhanden vervaardigd
ja toch dit laatste wél. Immers wat leert het
ons? Dat niets aan 't toeval is overgelaten ! Alles
is geconstrueerd om de gewenschte tonaliteit, 't
goede licht, de volmaakte compositie te krijgen,
die de toevallige natuuropname nooit geeft.
Men overdenke dit alles eens en verbaze zich
over 'n recensie-methode die 'n dergelijk
diepernstig werk in n adem verslaat met "de blin
kende onbeduidendheid van 'n Gloria Swanson, of
hoe ze heeten mag mitsgaders 't onvermijdelijke
schitterende variété-nummer, dat 't bijprogram
ma" onveranderlijk nog vermeldt".
t Waarna 't een zoowel als 't ander geacht wordt
te zijn eene vertooning, die er wezen mag eenen
gang naar dit theater ten volle waard "
J o R D A A N
J. van Eek, R'dam, J. C. S. te A., P. de Bruyn
te Sch. en vele anderen. Dank voor uwadhaesie:
'n mensch is maar 'n mensch en de meest fiere
eenzaamheid ruil je toch blijkbaar graag voor 'n
beetje sympathie. Overigens kan ik, begrijpelijker
wijze, in persoonlijke correspondente niet treden
wie prijs stelt op m'n oordeel, leze vlijtig de Groe
ne" en spore de fameuze vrienden en kennissen
aan dit eveneens te doen. Ik hoop al die vraagstuk
ken te zijner tijd te behandelen. Bijzondere vragen
zal ik gaarne, voorzoover de ruimte toelaat, in
deze correspondentie" beantwoorden.
J. Bsn. te A. Nee ik denk er niet aan bepaalde
journalisten aan te vallen. Ik ga m'n^eigen_weg en
heb met personênjiiets te maken.
PEDANTE PIET JE *s
PAEDAGOGISGHE PEINZINGEN
(13 jaar).
(OngecorrlgurA)
(Niew-neederlans)
XXIII.
Pietje hét dr ernstig oover gedag om de
kabinetkwepsie te stelle vanweege de persoonlukke
beleedigin hem door zn koolleegaa Jantje in deze
zelfde groene" angedaan. Ik bedoel die teekenin
van Jantje in de groene" van de voorige week.
Met dat verssie dat ik hier in t net oover schrijf (wat
n gemeen handschrif die Jantje anders hét; mostie
bij ons op school s n kursus in handels
schoonskryve meemaake) ziedaar piet de smeerpoes,
ziedien vuile knaap s an, hij wou van zn
vingertippe zig geen naagels laate knippe, ongekamt
bleef ook zn haar, seeder zeeker 50 jaar, foei roep
ieder die hem ziet,' wat ben jij n smeerpoes piet".
Nou wil k daarlaate die toespeelinge op mn haar
en op me naagels. Want daar is niks op aan te
merreke. Maar Pietje prootesteer dat die
stiekumvergeleeke wor met Oom Sam. Mn koolleegaa Jantje
had net zoogoed of nog beeter de 2 laaste reegels
kenne laate reime met sam" inplaas van met
piet". Bevoorbeel:
Foei roep ieder diedie nam"
Wat ben jij n smeerpoes Sam!"
Assie dat gedig had zou ik m dr niet an gestoote
hebben. Maar in n fessoenluk weekblad (zooas de
Groene" tog i's) en met n reeputaasie zooas Jantje
in de groene" tog verworreve het, komp t niet
teppas om n andere fessoenlukke meedewerker
die tog ook beezig is zig n groene reeputaasie te
verwerreve al hietdie dan geen Jantje maar Pietje
voor smeerpoes" uit te schelde. Nou ken ik
ooverigus mn kollegaas van de groene" niet. Wat me
spijt. Want mn pedagogiese lijfstellink luit: van
koo eedukasie proffieteere beide eveveel". Pietje
het niet t voorreg perfester Kernkamp te kenne
van de 1ste paagiena en eeve min perfester
Charivaria van de leste paagiena. En ook niet al zn
collegaas die daar tusse paagieneere. Daames nog
heere. Pietje zou dr nooit an denke om oover l van
zn koolleegaas n onvrindeluk woord te schrijve in
de groene" (daarbuite ben ik natuurluk vrij om
J. t. HEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM-DEN HAAG
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
oover ze te skrijve in alle kleure van de reegeboog)
Op ons gemeenschappelluk groene terrijn
respekteer ik ellek van mn kolleegaas. Maar van hullie
ijs Pietje tzellefde. Daarom ditmaal.mn verweit
an Jantje. En teggeleik mn waarskuwin dattie me
vopreers uit de buurt van onze handelschool mot
blijve. Want t is nou kastanje tijt en Pietje is n
ruize-mikker asdie ieman wil raake. En as ik op
zijn beur wou reime (teekene doe ik alleen maar
regleinig onder t uur voor handelsteekene van
grootboeke en reekenin koerante) zou ik wel n
leelluk verssie kenne maake an t adres van mn
koolleegaa Jantje. Bevoorbeel:
Zeg s vrindje of hoe hietje
Dig je ooit weer s op Pietje
Ik raak je pal met n kastantje
Met n komplemen an Jantje !
Ziezoo die gal ben ik kweit. En ik feelliesieteer
mezellef dat k t op zoon vreetzaame menier heb
gedaan. Dankzij naamelluk de Volkerbond van
Geneive. Ter eere van onze landgenote Louwdon,
Limburg en Paatein die naames ons land daar zoon
vreetzaam voorbeel hebbe gegeeve van
verdraagzaamhijt en vreedelievesheit. De peerioode van
slaan en vegte is nou afgesloote. Aame. We
gebruike geen giftugge gasse meer. En as we nog n stappie
verder gaan wor zellefs t gebruik van kastan(t)jes
(nootebeene, das voor de reim) ook verbooje.
Maar dan mot Jantje ook niet meer schelde voor
smeerpoes". Want volleges t prootookkol van
Geneive is de aanvaller degeen die begin. En Jantje
is begonne met persoonlukheedes oover mn haar
en naagels. Verder Zwam der uuber" zooas
Friedrich Wilhelm Untermüller in zn taal zou
zehge assie merrekt dattie ongeleik het. En voor deeze
keer om t verheeve voorbeel van de
vreedesstigters van Geneive te vollge,
Mn handje an Jantje
Want in de groene"
Doen we niet an zoene
Zoo is t end van t liedje tusse Jantje en Pietje".
RESTAURATEUR VAN SCHILDERIJEN
C. B. VAN BOHEMEN - DEN HAAG
DRINKT
O U DS
VOOR UW ETEN
't Is beter dan Iets anders
F^ OUD,
PURMEREND
?
?
?
Het etiquet met
den Volendammer
? ????
???????????????????
AMERSFOORT
Basta's
Snouckaertlaan 22-24
TELEFOON 218
De Drie Zwarte Penny's
door
JOSEPH HERGESHEIMER
Uit het Amerikaansch vertaald
door CL. BIENFAIT
Geul. omslag van IS. VAN MENS
De H en W-Serie Deel VII
Ingenaald ?2.90 Gebonden ?3.75
Uitgave van
VAN HOLKEMA <£ WARENDORP
Amsterdam
Uoor oen fluur dezer expositie hebber»
uuij een ouereenfcomst getroffen met
'nuijftalRrtistenuithet
land imn den fDikado
flle hun aangeboren kunstzin zullen toonen als
BORQUUR5TER
KUNSTSCHILDER
LRKUJERKER
IUOOR5DDQER
KOPERQRI3UER
Qeze ijf hunstnijueraars kan men bij
ons dagelijks in een uoor hun passende
omgeuing aan het tuerfc zien. ? Zeer
terecht schrijft H. UrIN KOL in zijn werk
.Japan" (Inöruhhen uan Land en Uolh):
..fllles zelfs óp meest goedfeoope en
eenvoudigste benoadigheden worden
/.smaahuol vervaardigd am hel oog Ie
streelen en het uerstona te uoeden".
6e6urenöe oeze Tentoonstelling brengen mij tegen EXCEPTIONEEL LH6E PRHZEN
uan e eenuoufligste tot e fijnste TFiPRNSfHE RRTIKEC.EN in uerfcoop.
uraaronflerLaku/erken Porseleinen Seruiezen UJaaiers
Satzuma Uazen ILJierook-lampen Kimono's
CloisonnéUazen Houtsniju/erfc Kralen oröijnen
luoren Beeldles Bronzen (Dotten enz. enz.