Historisch Archief 1877-1940
No. 2470
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
INDISCH SCHIETGAT
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
FEEST
Men spreekt in het koele Westen wel eens van
dansen op een vulkaan". Maar ik maak mij sterk
dat niemand zich ooit verdiept heeft in de conse
quenties van die spreekwijze. Dansen op vulkanen
toch sleept onherroepelijk met zich mee: dansen
bij een tropische hitte. En dat laatste is zóó-iets
verschrikkelijks, zóó-iets onsmakelijks bovendien,
dat alleen het releveeren er van een rilling van
afgrijzen doet gaan door de leden van hen die er
dagelijks getuige van zijn.
Ik bespaar u de détails. Ze zijn te nauw ver
bonden aan de functiën des lichaams dan dat
iemand van goeden smaak er zich publiekelijk
over zoude kunnen uitlaten. En daarom is het
dubbel verbazingwekkend, dat de vruchtbare
menschelijke geest nog altijd geen substituut voor
deze feestelijke tijdpasseering heeft uitgevonden
dat zich beter aanpast bij een tropische omgeving.
O, zeker: men kan in luiaard-stoelen koude
dingen drinken en rooken, met een walmende
muskieten-kaars naast zich, een grammafoon achter
zich en een ventilator vóór zich, maar zulk een
houding is toch nauwelijks te vereenigen met het
vaderlandsche, Breugheliaansche begrip van
feest-vieren pret hebben uit"-zijn.
En toch, het eenige feest dat hier te vieren is,
dat is het min of meer passieve, bedeesde feest.
Althans in de heete kustplaatsen. In de hooger
gelegen schijnt het beter te zijn, want ik verneem
dat een groot aantal leden van het Bandoengsche
studentencorps zich waarachtige Nederlandsche
universitaire onderdanen heeft betoond door een
feestavond te bekronen met het gemeenschappe
lijk uitstorten van menschelijkenafvalin vloeibaren
vorm in de brievenbus van een fotograaf.
Tot dergelijke Jan Steenerigheden brengen wij
het hier beneden niet.
Wij vieren het bedeesde feest der afgematte
menscheh.
Zoo ook het publieke kermisfeest, dat hier in
Batavia plaats had, getiteld Passar Oambir. Een
enorm terrein, prachtig verlicht, vol van de aan
trekkelijkste, kermisyermakelijkheden een
geweldige menigte die stil haar weg ging. Niets
anders dan het getingel der draaimolens en het
geklok van bier door keelgaten verstoorde de stilte
van' den tropen-nacht.
Een enkele schrille kreet uit den mond van iemand
die publiek lokte naar een tent rnet min of meer
wulpsche aantrekkelijkheden als: ostersche dan
seressen, een Harem-drama-in-pantomime, of de
vroolijke keuken voorts niets dan het
geschuifel van duizenden n duizenden bloote voeten
en bottines.
En, in het midden, een dansvloer, waaromtrent
ik op grond van eerder vermelde principes geen
woord wil loslaten....
Zooals dit feest zijn er tallooze. Ook gecostu
meerde. De laatste zijn van eene verfijnde wreed
heid, en ze vormen een pervers genoegen voor
dengene die er op belust is zijn medemensch in
een hoogst belachelijke positie aan te treffen.
Deze gecostumeerde feesten zijn in zwang bij
particulieren zoo goed als in sociëteiten of in pu
blieke feest-tuinen. Over de eerste zwijg ik. Ze
spelen zich binnenskamers af, ofschoon de prijs
bepaling nogal eens stof tot hartstochtelijke
gedachtenwisselingen geeft the morning after the
day before".
Maar de laatste staan bloot aan de critiek van
publiek en pers. Gewoonlijk gaat het zóó dat het
gecostumeerde deel van de bezoekers wordt op
gesloten binnen eene afrastering, ten-einde goed
beoordeeld te kunnen worden.
Als wilde beesten in een hok ziet men dan kop
pels rrarlekijnen, Napoleons, Indianen, Cow Boys
en vlinders in kringen rondloopen, allen min of
meer met hun vrijwillig gekozen lot verlegen,
zweetend en absoluut niet wat men noemt vroolijk.
Men gevoelt als het ware dat de deelnemers
elkander met achterdocht en haat opnemen. De
jury, gemeenlijk gerecruteerd uit de toonaange
vende kringen uit de wereld van publiciteit, genot,
jolijt en import, vangt haar vreeselijk werk aan.
Soms breekt den dag na het feest een ontzet
tend conflict los. Wij hebben het gezien dat de
twee arrangeurs van zulk een feest elkander fel
betichtten omdat tegen de afspraak in de
vrouw van den een, in eene bekoorlijke vermom
ming, den door hen beiden tezamen bekostigden
hoofdprijs sleepte, waardoor het geheel e feest er
op neerkwam dat het eene gezin het andere een
zekere som gelds uitbetaalde.
,^.-Het vreeselijk verhaaLwerd gedaan, door
nie:mand mindet dah de ^Koningin, vatu Slieba, die
overal lanceerde dat. zij,''alleen .vo.örrden aanleg
eener electrische feestverlichting langs alle lijnen
van'haar-schoone lichaam, drie uren bij een
electricien had gezeten en driehonderd gulden had
moeten betalen.
Dit zijn de bittere naklanken van feesten
^troomen tranen en stroomen zweet.... '
Vriendelijk en geruischloos viert de Inlander
feest. Telkenmale wanneer wij verhuisden gaven
wij contanten en toestemming tot het vieren van
een feest, een z.g. Slametan of zegeningsfeest voor
het nieuwe huis en de bewoners. Geruischloos vol
trok zich telkenmale die orgie, ergens in de bij
gebouwen.
De eerste maal ging het in optima forma.- Toen
de gasten, een kleine dertig, waaronder een pries
ter, gezeten, of liever gehurkt waren, werden wij
geroepen om te hooren hoe men voor ons bad. Het
was vriendelijk en aandoenlijk. Een wierookvat
walmde op een mat, die gedekt was zeer tot
onze verbazing met ons particulier
Wedgewoodservies. Elke gast had een servet van palmbladen
en in tallooze schotels waren allerlei spijzen ge
reed gezet. ,
- Later hebben wij vernomen dat het gebruik van
ons vaatwerk onvereenigbaar was met de prin
cipes waarop het Nederlandsche gezag in Indi
berust. Sindsdien hebben wij er voor gewaakt dat
ander vaatwerk gebruikt werd.
Bij de laatste Slametan kwamen wij bijna te
laat omdat alles, de aankomst der gasten incluis,
zonder eenig gerucht, langs een ;achterweg had
plaats gehad. Het duurde tot diep in den nacht,
maar geen klank drong tot ons door.
Wat de mensen hier niet vermag: n.l. kabaal
maken ter opluistering van een feest, wordt over
gelaten aan de muziek en de pyrötechniek. Een
daverend orkest, een schrille Jazz-band, een dozijn
krachtige donderbussen ziedaar de
ideaalrequisieten om een oude-jaars-avond of een
nationalen feestdag te vieren. Alles dreunt er van,
en toch kost het niemand eenige inspanning
zoo helpt ook weer hier de techniek den armen
mensch aan illusies
De eenige wijze van feestvieren die wij mogelijk
achten is de vorm van het huiselijk dinertje. Hier
voor is noodig een absolute kennis van de psycho
logie van den Inlander. Wee de huisvrouw die zich
toevertrouwt aan haar keukenpersoneel. Zij zal
oogsten: gekookte visch met marasquin-saus,
pudding met aardappelpurée en hors d'oeuvres toe.
De gevolgen van zulk een maaltijd in
moreelen zin dan zijn niet te overzien, ledereen
Kunst Bronsgieterij De Kroon"
Haarlem Tel. 3899 Houtmarkt 23
Bronzen Beelden en Plaquettes.
zal zich amuseeren, behalve de gastvrouw. Mee
dogenloos zal het personeel er toe medewerken
om de verwarring te vergrooten. Het is voorge
komen dat de Majordomus van een bekende
familie, die gerenommeerd was om hare plechtige
diners, de stemming der gasten wist te ontke
tenen door, met beide handen bij wijze van toeter
voor zijn mond, uif een" verren hoek de gast
vrouw toe te roepen: Soep-óp"...., toen nog
slechts een deel van de gasten bediend was....
Ziet dit zijn de feesten waarop men ten
slotte met de meeste voldoening terug ziet, d. w. z.
de gasten. Daar amuseert men zich tenminste,
en de heele stad praat er over Ook de menscheii
die niet gevraagd waren, ja, deze vooral en met
pijnlijken nadruk
Zoo is het dezer dagen geschied dat een bachelor
een diner gaf. Heftig is deze ongelukkige door de
heele buurt gecritiseerd omdat hij de verregaande
onbehoorlijkheid had gehad zijn eetkamer rood
te verlichten
Welke associaties aan die afkeuring ten grond
slag liggen, zal ik maar niet bespreken maar
een feit is het dat de verontwaardiging groot en
heftig was....
Die mijnheer wordt voortaan nog slechts met
achterdocht nagekeken Dat feest liep tle
spuigaten uit, vond men....
MELIS STOK E
LAAT UWE CENTRALE VERWARMING
EN BIJKOMENDE INSTALLATIES
AANLEGGEN DOOR
DEKON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT