Historisch Archief 1877-1940
No. 2470
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE RAAD VOOR DE SCHEEPVAART VAN AMSTERDAM NAAR DEN HAAG ?
Teekening voor de Amsterdammer" door Joh. Braaktnsith
WOU JIJ SOMS BEWEREN, DAT JE VERSTAND HEBT VAN DE NAVIGATIE ?"
DE INTERNATIONALE PUZZLE
Eind October 1924.
Novemberwinden steken op.
Er breekt een tijd aan van parlementaire ver
kiezingen en van regeeringscrisissen; daarmede
een tijd van verrassingen en van ommekeer. Over
een maand kan veel er anders uitzien. De schoone
harmonie van den afgeloopen zomer zou voor heel
wat minder aangenaam samenspel plaats kunnen
gaan maken. De democratiën hadden den toon
ingezet. Zal nu juist ook weer de werking der
democratische vrijstellingen dien toon gaan ver
breken; en haar nadeel: de onbestendigheid, weer
allerlei omverwerpen?
In Engeland: Macdonald afgestemd, en een snel
oploopende stembusstrijd
In de Vereenigde Staten: de langvoorbereide
presidentsverkiezing
In Duitschland: de vermoeide pogingen van den
Rijkskanselier om een kabinet te vormen en 't met
den Rijksdag te plooien
In Italië: parlementsopening en het
Matteottiproces in zicht; de liberale partij in gisting
In Frankrijk: de regeering door de radicale
ambtenaarsbeweging aangevallen
Zelfs in kleine Staten, als Hongarije,
crisisberichten aan de orde van den dag
De hemel brengen de scheepkens veilig door
deze moeilijke Novemberstormen heen !
Het is een prachtige tijd voor de
weeryoorspellers. Men moet immers zelfs voorspellen in de
dubbele macht: ten rste, welke de winnende hand
bij de verkiezingen zal zijn; en ten tweede: welke
invloed die winnende hand op de internationale
politiek zal hebben.
Wij zouden ongaarne aan positieve voorspel
lingen mee gaan doen. Daarvoor zijn allerlei
factoren te onberekenbaar. Maar de toestanden
vragen nu eenmaal om beschouwing, en tal van
gezichtspunten dringen zich op.
Het gewichtigste is wellicht de vraag naar den
gang van zaken in Duitschland. Daar spitsen zich
de dilemma's toe. Het redelijke, bijkans al te
redelijke plan van een regeering der volksge
meenschap" is gevallen. De heer Marx moet 't nu
anders zoeken. Voor Rijksdagontbinding ontbreekt
blijkbaar 't aannemelijke verkiezingsparool. Men
kan moeilijk de kiezers ten stembus trekken onder
de eenige leus stelt de regeering in staat een
regeering te vormen." Doch wat zijn de alterna
tieven? Bij de scherpe oneenigheid tusschen Marx
en Stresemann, en bij Stresemann's te kwader ure
aangegane gebondenheid jegens de nationalisten,
zijn de alternatieven: een regeering van centrum
en democraten, dus met uitbreiding der volks
partij, een combinatie die 't denkelijk geen
drie maanden uit zou kunnen houden en door een
verkiezing met nationalistische successen gevolgd
worden zou; óf een onmiddellijke toetreding van de
nationalisten tot het huidige kabinet. In beide
gevallen dus verminderde kans op een doelbe
wuste progressieve koers; en het wreekt zich,
dat bij de behandeling der Dawes-wetten het
conflict met de nationalisten niet is aangedurfd.
Het middel om Duitschland in het goede spoor
te houden, ligt niet in Duitschland, maar in Londen
en Parijs. Blijven daar Macdonald en Herriot
troef, dan speelt de Duitsche natie waarschijnlijk
verder, zwakjes, in dezelfde kleur mee.
Zal uit Washington een nieuwe stoot gegeven
worden?
Van Europeesch gezichtspunt gezien ware
ontegenzeggelijk de meest gewenschte uitslag, zoo
Davis, de democratische candidaat voor 't
presedentschap, dit won. Davis is de
gedistingeerdste en knapste candidaat, met Europeesche
en diplomatieke ervaring. Een man die spoedig
de medewerking van Amerika met Europa zou
vertienvoudigen. Doch, en wel mede juist daarom,
zijn Dayis' kansen niet groot. Opmerkelijk stil
heeft hij zelf zich in zijn campagne gehouden ten
aanzien van de vragen van internationaal beleid.
Hij heeft dit zeker opzettelijk gedaan, wetend dat
de kiezers van zulk beleid niet veel weten willen.
Dit komt vanzelf ten goede aan de meer gereser
veerde lijn van de Republikeinen, met Coolidge
en Hughes; óf aan de fantastische La
Follettegroep, waardoor een sterke bolsjewieksche
geestesstemming, al is het een veramerikaniseerde, loopt.
Terwijl over 't geheel de beste kansen aan de
Republikeinen worden toegekend, wijst menigeen
op de eigenaardige mogelijkheden, waartoe de
regels van de Constitutie der Unie leiden kunnen.
Die verlangen van de presidentskenze een abso
lute meerderheid. Wanneer drie partijen elk met
eenig resultaat van beteekenis den strijd strijden,
kan 't zeer wel zijn dat gén die meerderheid
bereikt. Dan ligt de verkiezing bij het Huis van
Afgevaardigden. Maar daar wordt dan, bij uit
zondering, staatsgewijze gestemd, en de meerder
heid van de gezamenlijke staten is noodig. De
partijverhouding in 't Congres is thans van dien
aard, dat zeer licht ook daar geen meerderheid
te verkrijgen zou zijn. Dan zou als president
fungeeren degene die door de verkiezingen tot
vicepresident, en daarmede tot president van den
Senaat is aangewezen. Doch aangezien in zulk
geval waarschijnlijk ook voor dit
vice-presidentschap geen meerderheid verkregen kan zijn,
elke partij komt met een eigen candidaat voor 't
vice-presidentschap ten tooneele, mag eindelijk
de Senaat bij meerderheid den president kiezen.
Die fungeert dan tevens als de President der Unie.
En de partijverdeeling in den Senaat is op 't
oogenblik zóó krap gemeten dat n of twee
stemmen den doorslag naar democraat of repu
blikein zouden kunnen doen geven. Hier ligt
misschien ook nog de gunstigste
mogelijkheid voor den heer Davis;
en in elk geval de bron voor tal
van verrassingen.
Volgens anderen evenwel zal
van al die complicatie's niets
komen en wordt kalmpjes Coo
lidge bevestigd.
Dit is zeker, dat Davis' optre
den een uiterste belangrijke toe
neming van actieve internationale
politiek meerbrengen zou. Even
zeker echter is, dat de kans op
dit optreden slechts aan 'n dun
nen draad hangt.
Daar is eindelijk Engeland,
waar de /abour-regeering vrij
onverwacht een verkiezingsstrijd
heeft moeten aanvaarden. Wij
gaan op de raadselen der
binnenlandsche politiek niet in. Van
internationaal standpunt heeft
Macdonald ongetwijfeld een geluk
kige greep gehad, dat is te zeg
gen op het Soviettractaat na. Dit
is zijn zwakke punt. De
Londensche protokollen, en laatstelijk
het Qeneefsche ontwapeningsplan,
de geheele aanhaling der entente
met Frankrijk, zijn daden van
groote beteekenis en vrucht
baarheid. Stond er niets tegen
over, men zou meenen dat het
Engelsche volk beslistweg de
arbeidersregeering zou
continueeren. Dat wil zeggen, dat ze,
zooal met geen meerderheid, toch
weer als machtigste, en waar
schijnlijk machtiger minderheid,
terugkeeren zou. En nog lijkt dit
niet uitgesloten. Qevoels- en
nuttigheidsredenen, die beide in
Engeland zoo machtig zijn, dra
gen er toe bij.
De tegenzin tegen het, inderdaad ietwat
onbekookte, Soviettractaat is echter uiterst sterk en
algemeen.
Het zou een heel ding zijn, zoo Macdonald
zijn rol thans zag afbreken. Zijn kracht ligt in
zekeren zin juist in zijn onbekooktheid. Hij heeft
heel wat idee, heel wat impuls, de wereld
ingeslingerd. En nademaal hij tevens de uitwerking van
zijn gedachten aan deskundigen overliet, die onder
zijn aansporing handelden, konden goede resul
taten worden bereikt. Zoo is hij, en zoo zijn zijn
voornaamste collega's, als Henderson en
Snowden: het moet maar". Die welberaden
het-moetmaar"-politiek heeft een ontzaglijken invloed
gehad, ook in Frankrijk, zoowel als in Duitschland.
Wanneer Macdonald niet terug kan komen, zal
waarschijnlijk een conservatief, of misschien een
conservatief liberaal kabinet, de plaats innemen.
Aan democratie zal ook dan in geen geval gebrek
zijn. Maar de beweging zal een andere zijn, en het
zal in zake Macdonald's beleid gaan als met een
automobiel die in volle vaart gestopt wordt en
slipt. De verwachtingen, die hij in allejlei hoeken
van het buitenland gewekt heeft, bij Frankrijk,
Duitschland, Volkenbond, Rusland, ja, bij de heele
wereld, zij zullen uit het spoor schieten. Wij zin
speelden er vroeger reeds op, dat men van Engeland
een soortgelijke teleurstelling zou kunnen beleven,
als eenmaal Wilson heeft te zien gegeven aan de
overzijde van den Oceaan. Een staatsman die te
los is geraakt van zijn land.
Ware het Campbellincident dat waard geweest?
Doch dit alles zijn nog slechts meeningen, gis~
singen, bespiegelingen. De mystieke machten van
de cijfers met zes nullen moeten nog spreken. In
de stembus, in de geesten der massa's, wordt
thans weder toekomst gebrouwen. Laat ons zien,
hoe dat uitvallen zal. BRANDARIS
DEN HAAQ
AMSTERDAM
ROTTERDAM
MOLTON
GESTIKTE
WOLLE N
DONZEN
DEKENS