De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 25 oktober pagina 24

25 oktober 1924 – pagina 24

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No.24?t DE REPORTER door WlLLY PÉTILl.ON Hij was een goed verslaggever, de beste kracht aan de krant, een Parijsch boulevardblad van niet zoo heel veel beteekenis, dat het vooral moest hebben van sensatienieuwtjes en geruchtmakende onthullingen. En daarvoor was Marcel de aange wezen man. Hij had een ongeloofelijke flair voor copy" en hij was een onvermoeid werker. Nooit was hem voor de krant iets te veel, op ieder uur van den dag of nacht was hij bereid er op uit te trekken. Dan kende hij geen etensuur, geen tijd om te sla pen, geen zooveel-urige'n arbeidsdag. De krant had al zijn liefde en belangstelling, niettegenstaande het feit, dat hij getrouwd was, of misschien wel juist daarom. Want zijn huwelijk was een hel. Dat wis ten we allen. De collega's onder elkaar beweerden altijd, dat de krant Marcel's geliefde was, met wie hij zijn vrouw bedroog en als hij het hoorde, vloog er even een glimlach -over zijn bleek, nerveus ge zicht en zijn donkere oogen lichtten fel op, maar voor je dat goed gezien had, was 't al weer weg en waren zijn scherpe trekken weer strak en hard als altijd. Dat starre masker scheen te zeggen: ik ver bied je, mijn leven te beklagen en medelijden met mij te hebben. Soms, als het laat was geworden en we waren nog maar met enkelen bijeen in de nachtelijke stilte van het groote gebouw, raakte hij wel eens in een half melancholieke, half filosofische bui en zei, dat hij in een vorig leven zeker zwaar tegen een vrouw gezondigd moest hebben en er nu voor werd gestraft. Of dat zijn huishouden het vat der Danaïden was en hij een verdoemde ziel, die moest trachten het te vullen, yerder liet hij zich nooit over zijn huiselijk leven uit. Maar we begrepen wel, hoe dat zijn moest. Hij was getrouwd met een Bel gische, waar hij de hemel weet hoe tegen aan was geloopen. Zij was slordig, spilziek, opzichtig, niet gansch afkeerig van alcoholhoudende en dan nog zeer alcoholhoudende dranken, jaloersch en in haar domme, dwaze, ongegronde jaloezie een volslagen feeks. Een paar maal was zij aan de krant scènes komen maken en haar felle krijschstem, waarmee ze Marcel de dolste verwijten en beschuldigingen naar het hoofd slingerde, had weerklonken door het heele gebouw. Toen had de directeur last gegeven aan den portier, haar voortaan allen toegang te weigeren en zoo wist Marcel, dat tenminste het redactiebureau, het huis zijner geliefde, een veilige haven van rust was voor zijn gemartelde zenuwen. Meestal kwam hij tegen tien uur 's avonds op de redactie om zijn gegevens uit te werken en het was verbluffend om te zien welk een massa werk er in korten tijd uit zijn handen kwam. Hij bleef dan tot de laatste redacteurs naar huis gingen en den geheelen dag gebruikte hij om rond te zwerven en nieuws op te sporen. Eigenlijk geloof ik, dat hij den meesten tijd 's nachts in het geheel niet naar huis ging, maar rondsnuffelde in. den omtrek der Hallen en de ontelbare kleine kroegjes en restaurants in die buurt. Het gebrek en de behoefte aan slaap waren tenminste dikwijls duidelijk merkbaar. Overweldigde de vermoeidheid hem, dan kon hij, zoo maar op een stoel, midden in een druk gesprek inslapen en een paar uur onbereikbaar blijven voor iedere menschelijke roepstem. Hij verzekerde, dat zoo'n kort slaapje hem weer geheel opfrischte en op krachten bracht. Op zekeren avond kwam hij tegen half twaalf aanzetten. Hij zag nog bleeker dan anders en zijn oogen schitterden fel in zijn wit gezicht. Hij scheen hevig opgewonden. Je bent laat, Marcel, merkte de redacteur opmaker op. Als je copy hebt, die nog mee moet, mag je wel voortmaken, kerel. Of ik copy heb? de prachtigste moord, die er in lang gebeurd is. Houd maar minstens een halve pagina voor mij open. Ik heb alle details. Alle de tails zeg ik je. Hij gooide hoed en jas op een stoel, ging voor een schrijftafel zitten en beschouwde aandachtig zijn handen. Hij wreef er eens aan, poetste wat aan zijn nagels, die lang en welverzorgd waren en nam spe lend een pennehouder op, alsof hij een dolk han teerde. Als je werkelijk een halve pagina wilt hebben, moet je toch opschieten, Marcel, maande zijn collega. Ik zeg je toch, dat ik alle bijzonderheden heb. Allemaal, hoor! Zijn stem had dien hoogen nerveusen klank, die waarschuwde, dat een van zijn razende driftbuien in aantocht was, waaraan hij vaak leed en die door een enkel woord, een nietszeggende opmerking konden worden opgewekt. Om hem niet te provoceeren zwegen we dus allen, want we mochten hem, niettegenstaande zijn zonderlingheden graag lijden. Marcel trok een stapeltje papier naar zich toe en begon.te schrijven. Met razende snelheid vloog zijn pen voort, terwijl hij voortdurend in zichzelf mompelde. Dat klonk zoo vreemd in het overigens doodstille vertrek, dat een zonderlinge spanning die mér was dan beroepsnieuwsgierigheid zich van ons meester maakte, ^e waren, behalve Mar cel, met ons vieren in de kamer en we werkten geen van allen meer. Heel stil zaten we en durfden nau welijks adem halen. Eindelijk stond de oudste re dacteur op, ging-op de teenen naar Marcel's tafel, nam een paar .van de volgeschreven velletjes weg en begon te lezen. Als in doodelijken schrik klonk plots zijn uitroep: Oroote hemel, Marcel. Alle details, alle bijzonderheden, mompelde deze, steeds voortschrijvend. Drie paar handen grepen naar de blaadjes papier, die de ander had laten vallen. En op onze beurt lazen wij: Hedenavond omstreeks tien uur is in de Rue la Fontaine au Roy een moord gepleegd, waarvan we zoo gelukkig zijn onzen lezers alle bijzonderheden te kunnen mededeelen. De moord werd gepleegd op de derde tage van het huis nummer drie, in de achterkamer, die .als slaapvertrek dienst deed. De vermoorde is een vrouw, oud zesentwintig jaren. Zij werd gedood door haar echtgenoot, Chevalier, oud achtentwintig jaren. Voornamen Marcel, Charles, Francois, Louis, Philippe, Napoleon Bona parte dan volgden vellen vol nonsens, waaraan geen touw was vast te knoopen. Maar we behoefden geen nadere toelichtingen. We begrepen. En Mar cel schreef maar steeds voort, steeds voort en mompelde: Ik heb alle bijzonderheden. Ontzet staarden we elkaar aan. Maar nog voor dat we konden raadplegen werd de deur geopend en op den drempel stond een heer met de driekleuri ge sjerp en in het halfduister van de gang flitsten metalen knoopen op donkere uniformen. Een snelle, allesomvattende blik, enkele gefluisterde woorden, een stap naar de schrijftafel, waar Marcel zat, schrijvende, schrijvende Ze hebben mij verteld, dat hij zich heel gewillig had laten wegbrengen en dat de commissaris met groote zachtheid was opgetreden. Drie maanden later bezocht ik hem in de in richting, die de Franschen, om het vreeselijke, hui veringwekkende woord niet uit te spreken, aan duiden als maison de santé". Het was heerlijk weer en Marcel zat in den tuin aan een klein tafel tje, dat bedekt was met beschreven blaadjes. Hij herkende mij onmiddellijk en stak beide handen uit. Je komt mooi op tijd. Wacht even, dan kan je de copy meenemen. Een pracht van een moord zaak en ik heb alle bijzonderheden. Ijverig boog hij zich weer over het tafeltje en schreef: Hedenavond om tien uur is een moord gepleegd in de Rue de la Fontaine au Roy.... INHOUD: 1. Anarchie en organisatie, door Prof. Dr.G. W. Kernkamp 2.Ti}Ög?nooten, dr :W. O. C. Bijvanck 3. Polen, door Boris RapUchinsky De ontbinding van den Rijksdag, teekening door Johan Braakensiek 4. Amsterdamsche bijzon derheden, door Prof. Dr. H. Brugmans 5. Ruien en verharen, teekening door Jordaan In het Eden der democratie, door Mr. P. Catz 6. Suriname en Nederland, door H. P. Staal 7. Uit de Natuur, door Dr. Jac. P. Thijsse 8. Bijkomstigheden, door Annie Salomons 9. Nieuwe DuiUche boeken, door Chr. de Graaff 11. Voor Vrouwen, redactrice Elis. M. Rogge 12. Dramatische Kroniek, door Barbarossa, met teekeningen door B. van Vlijmen Cultuurge schiedenis, door Prof. Dr. H. Brugmans 13. Schilderkunstkroniek, door A. Plasschaert en Mr. M. F. Hennus Een candidate, teekening door George van Racmdonck 15. Muziek in de Hoofd stad, door Constant van Wessem, met teekening door B. van Vlijmen 17. Boekbespreking, door Herman Middendorp 19. Op den Economiichen Uitkijk, door Jhr. Mr. H. Smissaert Dierstudie, teekening door H. Verstijnen 20 Bioscopy, door Jordaan 21. Pedante Pietje'sPaedagogische peinzingen Taaiverwoesting, door Dr. C. F. Haje Buitenlandsche humor, door Charivarius 22. Charivaria, door Charivarius Rijm, door Kumgra Nasalis Dagboek van een Amster dammer, door Barbarossa De blinddamspeler Springer, door K. C. de Jonge, met teekening door Wybo Meijer 23. Ruize-Rijm, door Charivarius Uit het Kladschrift van Jantje 24. Feuilleton: De reporter, door Willy Petillon De receptie van Apollo", teekeningen door B. van Vlijmen. Bijvoegsel: Waarom de leening van Duitchland overteekend is, teekening door Joh. Braaken siek. E. J. VAN SCHAICK MAKELAAR Korte Jansstraat 25* - Utrecht WONINGBUREAU ASSURANTIES TELEFOON 125 DE RECEPTIE VAN DE JUBILEERENDE MAATSCHAPPIJ APOLLO". Teekeningen voor nde Amsterdammer" door B. van Vlijmen. De Voorzitter heeft gemeend, den heer JOACHIMSTAL, bestuurslid van Apollo" een herinnering te moeten aanbieden. VAN DEN BERG van de tooneelschool. L. J. B. MOOR. Wethouder WIBAUT wenscht den heer MERENS geluk, Typ. Amst. Boek- en Steeadrukkery, vuorbeea H'itraua. H««ai. «

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl