Historisch Archief 1877-1940
!2
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2472
Mua
DFDSKD
Mahler's 2de symphonie
Dit seizoen zullen wij in het Concertgebouw op
de abonnementsconcerten wederom den cyclus van
Mahler's symphonieën hooren uitvoeren. Een curi
osum zal het zijn, dat wij ditmaal de interpretatie
van Das Lied von der Erde" door Bruno Walter
zullen hooren, wat, gezien diens directiej
verlecier jaar van de 1ste symphonie, ongetwijfeld
hoogst belangwekkend belooft te worden.
Door Mengclberg's ongesteldheid was de 1ste
symphonie nu door Cornelis Dopper gedirigeerd.
Donderdagavond leidde Mengelberg zelf, de eerste
maal na zijn ziekte, de 2de symphonie.
Men treft in de critieken op Mahler dikwijls de
overweging aan of Mahler's muziek ons na
i.ientallen jaren nog zou interesseeren, of Mahler's
muziek onzen tijd zal overleven, dan wel of zijn
oeuvre tegelijk er mee zal verdwijnen. Een moeielijk
te beantwoorden vraag, inderdaad. Waarom stel
len wij hem? Wij hebben met Mahler een heele
wereld beleefd, of niet; zoo ja, dan is dit voor ons
niet meer te Tergeten. Wat weten wij van die na
ons komen? De werken van Mahler staan als met
vuur" voor ons opgeschreven in ons hart, laat het
zijn dank zij de zeldzame ontvouwing van hun
inhoud onder Mengelberg's directie. Laat het des
noods sentimenteel, dwepend of hoe dan ook blij
ken Mahlers werk is niet steeds beheerscht,
niet steeds geëquilibreerd, er zijn herhalings
lengten, diéniet verantwoord zijn, er zijn, vooral
in zijn eerste symphonieën, naïviteiten, waar wij
niet goed aan durven als deze noten klinken,
als dit geluid de ruimte rondom ons vervult, dan
is deze muziek er voor ons, en dan vergeten wij
met genoegen de geheele philosophische ballast,
die tallooze commentatoren en ook Mahler zelf
soms, er om heen hebben gedaan en waaraan haar
inhoud dan zou heeten te beantwoorden. De dichter
Tristan Tzara een futurist, mijne heeren
heeft eens gezegd, dat het volmaakt nutteloos is
een of andere philosophie te lezen, want dat zij
steeds het gelaat vertoont van hem, die haar op
stelde. En voor Mahler's muziek is zij eerder van de
wijs brengend". Mahler's muziek is
gevoels-muziek, geen ideeën muziek. De toon van Mahiers
muziek, het openblijven der gevoeligheid, zoo
vreemd en ontroerend contrasteerend met den
kolossalen omvang van haar technische uitdrukking,
is het, die ons voor haar wint, ook al is zij niet vol
maakt naar den vorm. En misschien zal dan
toch nog wel dat tweede stuk uit deze 2de sym
phonie, Nur Liebe im Erklingen" zooals Mahler
de muziek zelf noemde, en dat nu voor ons al
onvergetelijk is, het ook in de komende tijden
blijken.
De symphonie werd door Mengelberg gedirigeerd
voor een overvolle zaal, met de bekende groote
toewijding, waarmede hij steeds een werk van
Mahler leidt. Vooral de dramatische
tusschenspelen in de finale waren uiterst fijn genuanceerd
en ook het koor van Toonkunst zette hier prachtig
in. De solisten waren Meta Reidel, die het
,,Urlicht" zong, en Mia Peltenburg, een jubelende
sopraan, beter dan wij haar in lang hoorden.
Schola Cantorum"
Hubert Cuypers zet zijn arbeid met zijn Schola
Cantorum", bestaand uit een klein gemengd a
capella-koor en een jongenskoor, vastberaden voort.
Zijn uitvoeringen worden steeds beter en zijn ijver
tot populariseering der oude muziek valt zeer te
prijzen. Men kan het niet altijd met zijn bewerkin
gen eens zijn, die er wel wat te veel naar streven
in het gehoor" te vallen, en ook zijn harmonisee
ringen zijn ten opzichte dier muziek wel eens on
juist. Doch laat ons niet haarkloven. Het voor
naamste is dat Cuypers goed werk doet en dat zijn
publiek zijn uitvoeringen op prijs stelt. Er heerscht
een aardige hartelijke geest zoowel op het podium
als in de zaal, blijk dat het contact tusschen den
leider en zijn toehoorders gevonden is.
Zondagmiddag gaf de Schola Cantorum" weder
om een uitvoering in het Concertgebouw. Behalve
een Psalm van Sweelinck, een profaan" lied van
Orlando Lasso en oud Hollandsche liederen, be
werkt door Cuypers, doorstond het kleine koor
dapper de moeielijkheden van Diepenbrcck's
Carmen saeculare". Aardig zong het goed gedis
ciplineerde jongenskoor, dat bescheiden en zuiver
klonk een jongensstem kan gauw te schel wor
den de oud Hollandsche liederen van Sinte
Caecilia" en Maria Magdalena", Het wijf die
spon" en Den Uil". Het nieuw gevormde, of
liever hervormde Concertgebouw-kwartet werkte
ditmaal ook mede. Behalve het strijkkwartet van
Schafer kregen wij ook een noviteit, een strijk
kwartet van Louis Zimmerman, den bekenden,
dezer dagen jubileerenden concertmeester van het
Concertgebouw. Dit kwartet is geschreven met
alle liefde die een medespeler in een strijkensemble
voor de instrumenten kan hebben. Als Zimmerman
componeert is het steeds violistische muziek,
muziek die klinkt", haar warmste momenten en
haar breedste ontvouwing vindt in den klank,
en hij is er steeds op uit om daartoe de
voordeeligste, effectvolste passages te kiezen. Het resultaat
is een vlot kwartet, waarnaar men steeds met be
hagen blijft luisteren, met meer behagen dan inder
tijd naar het vioolconcert, dat minder gelukkig
het solistisch spelen in het kader van een groote
orkestbegeleiding wist te plaatsen. Het succes was
groot en Zimmermann heeft uitbundig zijn mede
spelers bedankt voor hun ongetwijfeld belangrijk
aandeel in dit succes.
CONSTANT VAN WESSEM
Hiifi, PËM10
Engelscln Biireautjss f
140.Clichés
Van Leer
AMSTERDAM
HET PARAPLUIE-MAGAZUN V4N DE FIRMA
-:- B I E G E L A A R
-:VEENESTRAAT 31 IS VERPLAATST NAAR
P A P E S T RAAT 18
DEN HAAG TELEPHOON H. 2502
INDIE
MET 'N UITRUSTING
UIT DE BIJENKORF"
- TE AMSTERDAM
Naamlooze Vennootschap
Uurwerk, Goud- en Zilveihandel
v/h Gebr. BREEN
NIEUWENDIJK 172
ROZENGRACHT 53
HAARLEMMERSTRAAT 64
Groote sorteering in Trouw-,
Verlovings- en Zegelringen. Zilveren
Couverts en diverse Schepwerk
tegen scherp concureerende prijzen.
Uurwerken metWestminster en diverse gongslagen
RUIME KEUZE HORLOGES
1ste Klas reparatie-inrichting voor
Goud, Zilver en Uurwerken.
N.Ï. REFORM'
Dir. E. Boerma
GRONINGEN AMSTERDAM
Heeresir. 8 Rokin 10
Dames- en
HeerenKleedermakerij.
.Goupeurs door het geheele
land te ontbieden".
VEILINGGEBOUW
Iieuw-Heereiilog«t
Keizersgracht 129-131 Amsterdam
TELEFOON 45180
Dir. JAC. LEEFSON Jzn. Makelaar |
Hoogst Belangrijke Veiling
op 4 NOV. a.s. e.v.d.
VAN DEN
INBOEDEL
| van wijlen Douanen C. A. VAN GENNEP VAN VOORTHUIZEN e.a
BEZICHTIGING: Zaterdag l. Zondag 2 en
MaandagS Nov. v. 10-3J uur.
CATALOGUS VERKRIJGBAAR
K UNSTHAND WEVEN.
(Mllustreerde handleiding ten gebrulke van school en hul» VOM Mt
aanleeren der technieken van Kunst- en
Spoel we ven op den handweefstoel,
door ELIS. M. ROGGE en LOÜISE H. WILDT.
PrtJs, gecart. ? 1.90. Uitgave van VAN HOEKHA d WARINDOR», A'dane