Historisch Archief 1877-1940
DB AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
JAC. BIELINO FAUNENDANS'
''-.-- - > ff
AANPLAKBILJETTEN
Er zijn weer verschillende nieuwe aanplakbiljet
ten verschenen en hoewel de pogingen om iets
goeds te maken ten volle waardeering verdienen,
is het niettemin een opmerkelijk feit dat welhaast
bij geen der teekenaren-ontwerpers het hartgrondig
verlangen overheerschend was om nu eens werke
lijk iets blijvends te maken, dat lang nadat het
'biljet zijn actualiteit heeft verloren, waarde blijft
houden als kunstwerk en als voorbeeld kan dienen
van een met volle toewijding en warme liefde voor
het doen" uitgevoerde werkstuk.
Bij sommigen blijkt bovenal de wensch om knap
te schijnen eri handig, en het gevolg is een in elkaar
geflodderd ding, dat veel meer het karakter draagt
van een vergroote illustratieve schets, dan van
een decoratief vullen van het vlak; bij anderen
overheerscht de neiging om toch vooral bijzonder
te zijn, waarbij alle distinctie wegvalt, en weer
anderen hebben er slag van hun biljetten door
quasi-onbeholpen teekening, door armelijke
kleurstelling en slordige uitvoering het aanzien te schen
ken van een ordinaire cents-prent, daargelaten dan
dat laatstgenoemde drukken eene aantrekkelijke
naieviteit bezitten welke aan de affiches vreemd
blijft.
Een waarlijk goed en schoon aanplakbiljet moet
beantwoorden aan bijzondere regelen en hoe men
er ook over moge denken en aan welke opvattingen
men zich het liefst ook moge houden, vast staat
dat n afstands-werking, n vulling van het vlak,
n kleur-contrasteering en dus, samenvattend, de
bouw en de conceptie van het geheel, bepaalde
nauw te omschrijven eischen stellen, waaraan de
kunstenaar niet straffeloos ontkomen kan.
Want een affiche is geen vergroote illustratie
en al is een illustrator nóg zoo bekwaam en han
dig, dan is het teekenen van een aanplak
biljet toch iets heel bijzonders, al was het
dan alleen maar door het grootere formaat.
Is men bovenal zwart-en-wit-kunstenaar, dan
speelt ook de kleur weer parten, want
tusschen kleur" en kleurtjes" is een groot
verschil.
Hier strandde B. van Vlijmen in zijn biljet
voor de Tentoonstelling te Tilburg (Druk
kerij de IJsel" te Deventer). Ook Walter (die
een door mij in dit blad reeds besproken goed
biljet teekende voor de Vereeniging ,,'s Zo
mers Buiten") was niet gelukkig met zijn drie
tal brutale biljetten voor de actie onder de
textielarbeiders in Twente, Druk de Jong en
Co te Hilversum. Er zit veel overtuiging in
de koppen der in blauw gekleede werklieden,
maar het is alles zoo grof gedaan en de leelijke
letters zijn zoo hinderlijk en dan is het toch
eigenlijk wel een beetje belachelijk als je een
werkman met de handen in de broekzak
ken, wijdbeens ziet staan te midden van helrood en
oranje-oplaaiende vlammen, om tusschendebeenen
de leuze Heete harten, koele koppen!" . . te
lezen . .
Dan is het biljet door Frits Lensvdt voor
de Herdenkings-feesten te Middelburg als
tegenstelling heel wat aantrekkelijker, ook
al is het schabloon-achtige der teekening
oorzaak van het feit dat deze iets verbrokkelds
heeft. Maar er is het feestelijk element! De
vlaggezwaaier staat fiksch op de beenen
en om en boven en achter hem is het
fleurige der geheel vlak gehouden nationale
kleuren (het biljet is in oranje, rood en
blauw op witten grond gedrukt). Een deugd
van dit biljet is mede, dat de letters vol
komen n zijn met de rest. Maar van
den tooneel-décorontwerper Lensvelt kan
men dit zuiver inzicht wel verwachten.
Op een biljet, dat zijn waarde blijft be
houden, ook al is de gebeurtenis, waarvoor
het werd vervaardigd reeds lang vcnrbij,
moet ik nog wijzen:
Jan Toorop'szeer fraaie plaat ter aankon
diging van het Eucharistisch Congres. Het is
zonder twijfel het schoonste biljet dat in den
laatsten tijd is uitgekomen. Het
heeftkarakteren stijl. De gansene bouw is vast e n onge
meen sterk en is van eene krachtige en
toch uiterst gevoelige decoratieve werking.
Ook de baletteting is n met de teeke
ning van het biljet en aldus is Toorop
erin geslaagd opnieuw een waardig werk
stuk aan zijne zoo schoone serie alfiches
toe te voegen, waaiin hij ons weder het
overtuigend bewijs geeft dat een reclame
biljet in alle opzichten een voldragen kunst
werk kan zijn. Een voorbeeld voor velen!
Voorts zijn er onder de prijsvragen die,
welke door de firma Bruijnzeel te Rot
terdam uitgeschreven werd terannonceering
harer parketvloeren en die van wege het
Nederlandsche Roode Kruis ter bekendma
king eener geldinzameling. Op deze laatste
prijsvraag kom ik nader terug.
In verschillende steden van ons land zijn
de ingekomen ontwerpen voor Bruijnzeel's fabri
kaat tentoongesteld. De bekroonde antwoorden
(de Jury bestond uit de heeren Jongert, Gouwe
en Bruijnzeel) waren die welke inkwamen onder
B. S. CLAUS
K. VEOTER
GOUDEN LOF"
het motto Faunendans", Kijkduin" en Gouden
Lof", respectievelijk ingezonden door Jac. Bieling
te Amsterdam, B. ,S. Claus, den Haag en K.
Vegter, den Haag. Daarbij dient echter te worden
opgemerkt dat het bedrag van den eersten en
tweeden prijs gelijkelijk verdeeld werd, omdat
geen van beide" (aldus het Jury-rapport) abso
luut den voorrang kan verwerven boven het andere,
daar in beide tegenover de gebreken, eigen kwali
teiten staan, welke ze tegen elkaar doen opwegen."
Bij het bezien der bij dit artikel afgebeelde in
zendingen (clichés van De Reclame") bedenke
men wel dat de kleur ontbreekt, welke vooral bij
Gouden Lof" (het fijne goud en bruin en cr
megeel) zeer veel doet.
Wel zeer oorspronkelijk is Faunendans" en er
is een aangenaam evenwicht in de compositie,
maar ik voel iets tweeslachtigs in de vreemde
ronding der faun-figuren (Duitsche invloed is
sterk merkbaar) en de strakke teekening van
letters en parket-vloer-motieven.
Voor het biljet van Claus voel ik niets, maar
dat zal wel aan mij liggen. Toch van de zoo tal
rijke dansende paren onder de (let wel !) zes en
negentig inzendingen, was dit wel 't beste. Maar
als men bedenkt dat bij de eerste schifting niet
minder dan . . vijf en zestig inzendingen moesten
uitvallen, dan behoeft het geen nader betoog dat
het gehalte der antwoorden bij prijsvragen nu
KIJKDUIN"
niet bepaald op peil" is. Trouwens het gansche
prijsvraag-systeem heeft zeer veel tegc n, als was het
alleen maar de groote hoe veelheid vergeefsche arbeid
cue verricht werd. Immers het is een lot uit een
loterij, een kansspel, een wisselvallig pogen om nu
eens geen niet" te trekken en ook hier kon
wederom de Jury.... de opmerking niet terug
houden, dat zij geen der ingekomen ontwerpen
doorslaand een volledig geslaagde beantwoording
acht van de vraag; de gewaardeerde eigenschappen
hebben zich in geen der teeker.ingen zoo gecon
centreerd, dat het gegeven op de eenvoudigste
wijze tot zijn meest treffende uitdrukking is ge
bracht."
Mij dunkt, met een directe opdracht wordt ten
slotte meer bereikt!
OTTO VAN TUSSENBROEK
OOKTFRED:JROESKE
ZANDBLAD - SIGAREN 8 enIO ets
NIEUWE UITGAVEN
A. KARKAVITSAS, De bedelaar, roman uit het
Thessalische landleven, vertaald uit het
nieuwGrieksch door J. A. Lambert van der Kolf. Rot
terdam, W. L. en J. Brusse's Uitgevers-Maat
schappij.
Deze roman behandelt de macht die een slimme
bedelaar heeft over de bevolking van een van die
kleine, triestige dorpjes, die in de vlakte van
Thessaliëverspreid liggen. In enkele tafereelen ty
peert de schrijver de boerenbevolking, vertelt over
de opleiding van het bedelaarsvak, en verhaalt
hoe de bedelaar zich weet te wreken op
eendouanekommies, door wien hij was mishandeld.
C. VAN DIJCK, Med. philos. doctor, De Wijs
begeerte een rem voor de wetenschap. Baarn.
Hollandia-drukkerij.
Butterfly
Bonbons
Overheerlijke,
LJ^ivC^Li Vl*Sta^ ^^^^P~jièt*V'-7^-j*^v'i'>'-i"ii(&
SaSfesiJ^sSs