De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 8 november pagina 11

8 november 1924 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

No. 2473 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 11 ONZE VROUWENCLUB De Nederlandsche Vrouwenclub te Amsterdam heeft in haar gebouw op de Keizersgracht de eerste tentoonstelling gehouden van het werk van vrouwen. De expositie was klein. Ze was er eene van Schilderkunst en Kunstnijverheid. In de groote zaal hing de portretkunst van Annie Roland Holst-de Meester. Welk ernstig, gaaf werk ! Hoe voornaam kwam het uit tegen de wandbedekking van het hooge vertrek. Het nobele in Annie de Meester's kunstopvatting kwam daar door sterk naar voren, 't Is of de gelijkenis naar achteren wijkt en de visie van de schilderes uit gaat naar het hoog-menschelijke, naar de psyche van den persoon, wiens beeld zij op 't doek brengt. Annie de Meester geeft rustige, evenwichtige kunst van een diepe beteekenis. Nog dagen achtereen blijft de herinnering daaraan bij, als een lichtend punt in de donkere najaarsdagen. De tegenstelling tusschen de doeken van deze schilderes en de andere geëxposeerde schilder stukken, o.a. die van mevr. Bauck-Klein is treffend. Was het goed gezien zonder eenige overgang, beider genrewerk tegenover elkaar te plaatsen? De Kunstnijverheid-expositie omvatte uitslui tend vrouwelijke handwerken. Ze waren in een klein vertrek niet overzichtelijk geëtaleerd en bij kunstlicht te bezichtigen. We willen dus deze eerste tentoonstelling beschouwen als eene van intiemen aard en ook den arbeid niet critisch beoordeelen. Want ons fleurig, kleurig naaldwerk vraagt bovenal een goede dag-belichting. Hoezeer electrisch licht deze ook nabij komt, het blijft toch kunstlicht, dat wij bij onzen arbeid, bij het waardeeren en zelfs bij aanschaffen van een in kleuren uitgevoerd gebruikstuk uitschakelen. Met een enkel woord zij dus vermeld dat er werk was van Dinah Kohnstamm, die vooral in haar linoleumdrukken op katoen, zulke genoegelijke, gevoelige kunst geeft, van mevr. Koelensmid?v. d. Staay wier batiklappen warm van toon en door zuivere bewerking vol sentiment zijn, werk van mej. Dekker en mej. v. d. Eist, tech nisch zeer precieuse stukken van mej. Springer, een hangkleedje van Mien Düker?Visser, spon tane kunst die tintelend-levendig aandoet en naaldwerk van mevr. Van Loghem-Neumeijer, die helaas te weinig exposeert, wier kunst iets voornaam eigens en aparts heeft en daardoor uitblinkt boven de gewone handwerkproducten die meest op tentoonstellingen te vinden zijn. Mej. Jo Schouten demonstreerde haar tafel-weefrekje. Als wij de tentoonstelling hebben bezichtigd, drentelen wij door het gebouw. Wat is onze club toch smaakvol en gezellig ingericht. Hoe onont beerlijk is zij reeds voor ons buitensteders. Vroe ger een hangen voor de winkels, als wij in stad zijnde een half of heel uur zoek moesten bren gen, nu een verkwiklijke rusttijd in de sober-gezellig ingerichte leeszaal, waar de gedachten zich buiten bereik van ratelende auto's, trams en motorfietsen kunnen concentreeren op lectuur of schriftelijken arbeid. Nog is de club niet, wat ze moet worden, nog is er geen komen en gaan van werkende vrouwen, zoo als in het Vrouwenleesmuseum op de Heerengracht. Daar was 't omstreeks 4 uur 's middags veelal reunie, daar was den gansenen dag in de verschil lende zalen een atmosfeer van intensen vrouwen arbeid, daar werd onderling door vrouwen contact met elkaar gezocht en gevonden. Doch de Vrouwenclub is jong en daardoor nog te weinig bekend. De fusie met het Vrouwenlees museum die haar bloei reeds terstond zou hebben beteekend, kwam niet tot stand evenmin als in Den Haag. Desniettemin is haar goed recht van bestaan verzekerd, stijgt het ledental gestadig en zijn haar logeerkamers steeds bezet. Laten de jongeren vooral haar schouders zetten onder dit werk van beteekenis voor ons, werkende vrouwen en het bestuur trachten de club populair te maken, zoodat het gebouw aan vrouwen van verschillende richting en werkkring ten goede komt. ELIS. M. ROGGE Wenscht U Boter met Rijksmerk? OUD-B U SS E M" bezorgt U die dagelijks tegen marktprijs. Kerkstraat 187. Tel. 49344. Struisveeren weelde WAT VROUWEN WILLEN WETEN. DE MODE Teekeningen voor de Amsterdammer" door Hermine IJzerdraat. Paris ! La ville lumière ! Zij creëert de Mode ! Drécoll, Paquin, Redfern, Patou en meer groote medehuizen dicteeren wat la femme du monde zal dragen en de modetijdschriften La femme chic. La Mode Parisienne, Femina. La Vogue en vele andere zorgen er voor dat het modedictaat zijn weg vindt in alle landen en onder 't bereik komt van haar, die het gretig op vangen. Souvent femme varie, ja, zoo zal het ook steeds in het uiterlijk blij ven. Heden de silhouette van de vulpen, morgen die van de bierton, heden zoo min mogelijk ge kleed", morgen verdikkingen zonder^eenige aesthetiek Zoo wil het: la mode de Paris ! Dwaas toch ! Ach zoo erg niet. Brengt de mode niet welvaart in tal.van industrieën? Doet ze ons niet bewonderen de groote vindingrijkheid altijd weer om tot in het kleinste kleine^alles aan het komende modedecreet dienstbaar te maken? Hoeveel hoofden en handen zijn daarvoor niet aan 't werk, dagelijks van vroeg tot laat. J Tal van geraffi neerde vindin gen, -r. prachtige, soepele stoffen, fijne . toiletarti kelen'- zien>:,wij bij elk komend seizoen in de groote magazij nen. En dan die rijke etalages, die aardig bedachte en goed uitge voerde scèneries. Zie ze te Am sterdam bij Hirsch, De Vries, e.a. g ff Neen, wend uw hoofd niet af. eniet er van, al is 't maar voor enkele oogenblikken. Al die kleu ren, dat frêle in lijnen en vormen, die kostbare vee ren en kleinoodieën, die ver fijnde modekunst ze is waard ge zien en) gewaar deerd te worden, al zijn er weinig Le chapeau masculin Echarpe a doubléusage vrouwen die de meest moderne toiletten kunnen en willen dragen. Zizh met takt, naar figuur, leeftijd en werk kring kleeden, is niet altijd gemakkelijk. En de keuze De confectie geeft tegenwoordig vél, te vél. Een overdadige massa van modellen, van stoffen, van kleedingvormen. Alles voor n seizoen ! Overweldigend en wellicht verleidelijk vooral in groote steden voor haar die soberheid in kleeding willen betrachten. Doch neen, dwaas is de mode alleen in de excessen. Ze is verblijdend om de gave van vernuft en geest. van handvaardigheid en werkkracht waarvan zij steeds blijk geeft. E. M. R, C'est mui! De japon met initialen POS verschenen: Bibliotheek DE VROUW EN HAAR HUIS". DEl-.L VIII. WETEN OP HET KLEINE TOESTEL Handleiding voor het aanleeren der verschil lende weeftechnieken op het Vrouw en haar Huis-Rekje". Met III afbeeldingen: technische platen, weefpatronen en platen naar voltooide werkstukken met beschrijving der weefwijzc. DOOR flEERTR, DE GRAAFF en ELIS M. ROGGE PRIJS f2.50 GECART. OitgaYG m YAN HOLKEMA en WARENDORF, ATJAM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl