Historisch Archief 1877-1940
No. 2473
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
ONZE VROUWENCLUB
De Nederlandsche Vrouwenclub te Amsterdam
heeft in haar gebouw op de Keizersgracht de
eerste tentoonstelling gehouden van het werk van
vrouwen. De expositie was klein. Ze was er eene
van Schilderkunst en Kunstnijverheid. In de
groote zaal hing de portretkunst van Annie
Roland Holst-de Meester. Welk ernstig, gaaf werk !
Hoe voornaam kwam het uit tegen de
wandbedekking van het hooge vertrek. Het nobele in
Annie de Meester's kunstopvatting kwam daar
door sterk naar voren, 't Is of de gelijkenis naar
achteren wijkt en de visie van de schilderes uit
gaat naar het hoog-menschelijke, naar de psyche
van den persoon, wiens beeld zij op 't doek brengt.
Annie de Meester geeft rustige, evenwichtige
kunst van een diepe beteekenis. Nog dagen
achtereen blijft de herinnering daaraan bij, als een
lichtend punt in de donkere najaarsdagen.
De tegenstelling tusschen de doeken van deze
schilderes en de andere geëxposeerde schilder
stukken, o.a. die van mevr. Bauck-Klein is treffend.
Was het goed gezien zonder eenige overgang, beider
genrewerk tegenover elkaar te plaatsen?
De Kunstnijverheid-expositie omvatte uitslui
tend vrouwelijke handwerken. Ze waren in een
klein vertrek niet overzichtelijk geëtaleerd en bij
kunstlicht te bezichtigen. We willen dus deze
eerste tentoonstelling beschouwen als eene van
intiemen aard en ook den arbeid niet critisch
beoordeelen. Want ons fleurig, kleurig naaldwerk
vraagt bovenal een goede dag-belichting. Hoezeer
electrisch licht deze ook nabij komt, het blijft
toch kunstlicht, dat wij bij onzen arbeid, bij het
waardeeren en zelfs bij aanschaffen van een in
kleuren uitgevoerd gebruikstuk uitschakelen.
Met een enkel woord zij dus vermeld dat er
werk was van Dinah Kohnstamm, die vooral in
haar linoleumdrukken op katoen, zulke
genoegelijke, gevoelige kunst geeft, van mevr.
Koelensmid?v. d. Staay wier batiklappen warm van
toon en door zuivere bewerking vol sentiment zijn,
werk van mej. Dekker en mej. v. d. Eist, tech
nisch zeer precieuse stukken van mej. Springer,
een hangkleedje van Mien Düker?Visser, spon
tane kunst die tintelend-levendig aandoet en
naaldwerk van mevr. Van Loghem-Neumeijer,
die helaas te weinig exposeert, wier kunst iets
voornaam eigens en aparts heeft en daardoor
uitblinkt boven de gewone handwerkproducten
die meest op tentoonstellingen te vinden zijn.
Mej. Jo Schouten demonstreerde haar
tafel-weefrekje.
Als wij de tentoonstelling hebben bezichtigd,
drentelen wij door het gebouw. Wat is onze club
toch smaakvol en gezellig ingericht. Hoe onont
beerlijk is zij reeds voor ons buitensteders. Vroe
ger een hangen voor de winkels, als wij in stad
zijnde een half of heel uur zoek moesten bren
gen, nu een verkwiklijke rusttijd in de sober-gezellig
ingerichte leeszaal, waar de gedachten zich buiten
bereik van ratelende auto's, trams en motorfietsen
kunnen concentreeren op lectuur of schriftelijken
arbeid.
Nog is de club niet, wat ze moet worden, nog is
er geen komen en gaan van werkende vrouwen, zoo
als in het Vrouwenleesmuseum op de Heerengracht.
Daar was 't omstreeks 4 uur 's middags veelal
reunie, daar was den gansenen dag in de verschil
lende zalen een atmosfeer van intensen vrouwen
arbeid, daar werd onderling door vrouwen contact
met elkaar gezocht en gevonden.
Doch de Vrouwenclub is jong en daardoor nog te
weinig bekend. De fusie met het Vrouwenlees
museum die haar bloei reeds terstond zou hebben
beteekend, kwam niet tot stand evenmin als in
Den Haag. Desniettemin is haar goed recht van
bestaan verzekerd, stijgt het ledental gestadig
en zijn haar logeerkamers steeds bezet. Laten de
jongeren vooral haar schouders zetten onder dit
werk van beteekenis voor ons, werkende vrouwen
en het bestuur trachten de club populair te maken,
zoodat het gebouw aan vrouwen van verschillende
richting en werkkring ten goede komt.
ELIS. M. ROGGE
Wenscht U Boter
met Rijksmerk?
OUD-B U SS E M"
bezorgt U die dagelijks tegen marktprijs.
Kerkstraat 187. Tel. 49344.
Struisveeren weelde
WAT VROUWEN WILLEN WETEN.
DE MODE
Teekeningen voor de Amsterdammer" door
Hermine IJzerdraat.
Paris ! La ville lumière ! Zij creëert de Mode !
Drécoll, Paquin, Redfern, Patou en meer groote
medehuizen dicteeren wat la femme du monde
zal dragen en de modetijdschriften La femme
chic. La Mode Parisienne, Femina. La Vogue en
vele andere zorgen er voor
dat het modedictaat zijn
weg vindt in alle landen
en onder 't bereik komt
van haar, die het gretig op
vangen. Souvent femme
varie, ja, zoo zal het ook
steeds in het uiterlijk blij
ven. Heden de silhouette
van de vulpen, morgen
die van de bierton, heden
zoo min mogelijk ge
kleed", morgen verdikkingen zonder^eenige
aesthetiek
Zoo wil het: la mode de Paris !
Dwaas toch ! Ach zoo erg niet. Brengt de mode
niet welvaart in tal.van industrieën? Doet ze
ons niet bewonderen de groote vindingrijkheid
altijd weer om tot in het kleinste kleine^alles aan
het komende modedecreet dienstbaar te maken?
Hoeveel hoofden en handen zijn daarvoor niet
aan 't werk, dagelijks van vroeg tot laat.
J Tal van geraffi
neerde vindin
gen, -r. prachtige,
soepele stoffen,
fijne . toiletarti
kelen'- zien>:,wij
bij elk komend
seizoen in de
groote magazij
nen. En dan die
rijke etalages, die
aardig bedachte
en goed uitge
voerde scèneries.
Zie ze te Am
sterdam bij
Hirsch, De Vries,
e.a. g ff
Neen, wend uw
hoofd niet af.
eniet er van,
al is 't maar voor
enkele
oogenblikken. Al die kleu
ren, dat frêle in
lijnen en vormen,
die kostbare vee
ren en
kleinoodieën, die ver
fijnde modekunst
ze is waard ge
zien en) gewaar
deerd te worden,
al zijn er weinig
Le chapeau masculin
Echarpe a doubléusage
vrouwen die de meest moderne toiletten kunnen
en willen dragen.
Zizh met takt, naar figuur, leeftijd en werk
kring kleeden, is niet altijd gemakkelijk. En de
keuze De confectie geeft tegenwoordig
vél, te vél. Een overdadige massa van modellen,
van stoffen, van kleedingvormen. Alles voor n
seizoen !
Overweldigend en wellicht verleidelijk vooral
in groote steden voor haar die soberheid in kleeding
willen betrachten.
Doch neen, dwaas is de mode alleen in de excessen.
Ze is verblijdend om de gave van vernuft en geest.
van handvaardigheid en werkkracht waarvan zij
steeds blijk geeft.
E. M. R,
C'est mui! De japon met initialen
POS verschenen:
Bibliotheek DE VROUW EN HAAR HUIS".
DEl-.L VIII.
WETEN OP HET KLEINE TOESTEL
Handleiding voor het aanleeren der verschil
lende weeftechnieken op het Vrouw en haar
Huis-Rekje". Met III afbeeldingen: technische
platen, weefpatronen en platen naar voltooide
werkstukken met beschrijving der weefwijzc.
DOOR
flEERTR, DE GRAAFF en ELIS M. ROGGE
PRIJS f2.50 GECART.
OitgaYG m YAN HOLKEMA en WARENDORF, ATJAM