Historisch Archief 1877-1940
No. 2473
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
Mua
GDFB5RD
DE STRIJD IN DE KATHOLIEKE PARTIJ
Teekening voor de Amsterdammer" door George van Raemdonck
De huldiging van Zimmermann.
De vorige week was de feestweek van Louis
Zimmermann, den l sten concert meester van het
Concertgebouw-orkest. Hij werd reeds gehuldigd
op het openingsconcert van de 14 kwartet-avonden,
die de Amsterdamsche Kunstkring Voor Allen"
organiseert in het gebouw van De Vrije Gemeente"
en waarop wederom zijn strijkkwartet in Bes is
uitgevoerd. Doch de groote en officieele huldiging
had Donderdagavond in het Concertgebouw plaats.
Het werd een grootscheepsche huldiging. Blijk
baar had men de gelegenheid te baat willen nemen
om den populairen, actieven violist, den getrouwen
aanvoerder der eerste violen eens flink in het
zonnetje te zetten", zooals het heet, en zulk een
gelegenheid bood het feit, dat Zimmermann 25
jaar geleden voor het eerst hier de
Heldenleben"solo speelde. Mengelberg vierde dien zelfden avond
ook een jubileum, dat van zijn lOOsten
Heldenleben"-directie, doch daar is de aandacht niet
zoozeer op gevallen.
Een kort overzicht van Zimmermann's leven
en werkzaamheden kan hier op zijn plaats zijn,
voor wie belang er in stelt.
Louis Zimmermann is geboren Groninger. Zijn
vioolstudiën voltooide hij in Duitschland en ook te
Brussel, bij Tsaye. Zijn eerste aanstelling in een
orkest kreeg hij te Hamburg. In 1898, als
25jarige kwam hij de eerste maal naar Amsterdam
als 2de concertmeester van het Concertgebouw
orkest. Het was toen dat hij voor het eerst zijn
,,Heldenleben"-partij speelde, doch deze prestatie
deed hem meteen voor ons orkest verloren gaan:
de Engelsche dirigent Henry Wood noodigde hem
naar aanleiding daarvan uit mee naar Londen te
komen, waar Zimmermann zeven jaar bleef en
o.a. les gaf aan de Royal Academy of Music".
Eerst in 1910 kwam Zimmermann definitief
naar Amsterdam terug, nu als eerste concert
meester, in de plaats van Christiaan Timmer.
Sinds dien hebben wij hem trouw op zijn plaats
gevonden onder de 1ste violen van het Concert
gebouw-orkest.
Zooals ik zeide, het werd Donderdagavond een
grootscheepsche huldiging. Toespraken van den,
voorzitter van het Concertgebouw-bestuur Jhr.a
Roëll en van Wibaut (namens de Gemeente Am
sterdam) bloemen, ovaties. Zimmermann bespeelde
een Guarnerius-viool die hem ten geschenke zal
worden gegeven zoodra de benoodigde gelden bij
een zijn. Mengelberg's bijdrage aan het jubileum
was zijn Preludium op het Wilhelmus". Begrijpe
lijkerwijs werd ook de uitvoering van Ein
Heldenleben" van Strauss aanleiding tot onbedaarlijke
toejuichingen.
Myra Hess.
De kunst van het begeleiden met orkest, wan
neer een solist speelt, is een moeielijke kunst, en
niet iedere dirigent blijkt er voldoende slag van
te hebben. Maar Mengelberg kent haar geheimen
als weinigen. Een dier geheimen is de solist naar
zijn individualiteit te nemen. Treft Mengelberg
een gelijkwaardig kunstenaar, zooals b.v. Kreisler,
dan musiceert hij gelijk met hem op en hooren wij
het volmaakte spel van twee meesters, die hun
krachten in dienst van een schoon geheel stellen.
Krijgt hij een persoonlijkheid te begeleiden, die
geheel van hem verschilt, d.w.z. in opvatting der
muziek, doch op zichzelf zeer uitgesproken blijkt,
dan houdt Mengelberg zich meestal wat terug.
Maar heeft hij te spelen met een solist, die zich
geheel naar hem laat voegen, dan beleven wij een
ideaal samenspel in de vertolking van Mengelberg,
dan is het Mengelberg, die het concert speelt,
waarin de solist slechts obligaat partij is en blijft.
Zulk een mooie Mengelberg-vertolking hoorden
wij Donderdagavond, op den avond van Zimmer
mann's huldiging, toen Mengelberg Schumann's
pianoconcert leidde, waarin Myra Hess de piano
partij vervulde, doch de pianiste geheel zoowel
dynamisch als psychisch bezield bleek door Men
gelberg's opvattingen, nuanceeringen en attaques.
Het wat verouderde werk werd weer levend voor
ons als een dier schoone herinneringen, die gewekt
worden door gedroogde bloemen in oude Pense
a moi"-boekjes, dierbaar als de tijd der
Schumannromantiek, die deze muziek zoo rijkelijk beli
chaamt.
Overigens, Myra Hess is de pianiste voor
Schumann. In muziek van Schumann is zij steeds het
beste. Zij heeft de vingers, de nuance voor de
teederheden van den ouden romantiek, dat hadden
wij reeds vroeger gelegenheid te constateeren. Wij
hoorden haar in de KL zaal als uitvoerster van de
Etudes symphoniques en als knap begeleidster
bij liederen, die Harriet van Emden, minder ge
slaagd in de sfeer, zong. Dit was trouwens een
curieus concert, waarop men ,,de oudjes" met
andere pluimen voor den dag had gehaald, dan
wij van ze gewend zijn. Van Schubert als smachtend
jongeling, Italiaansche opera-aria's te hooren
gebeurt ons niet iederen dag en ook een lief Alpen
knaapje Der Hirt auf dem Felsen" was verruk
kelijk van naieviteit, zooals daar onze knappe
clarinettist W. Brohm aandoenlijke echo'tjes kreeg
te blazen van wat mei. van Emden zong, en om
gekeerd.
Het Klein Orkest".
Uit van Warrnelo's Collegium musicum"
groeide het Klein Orkest", met hetzelfde doel en
dezelfde beginselen. Twee jaren is dit kleine en
semble nu reeds werkzaam, ijverig in de weer voor
de oude zoowel als voor de moderne muziek. Het
streven van Willem van Warmelo was van het
begin af aan sympathiek ten opzichte van de oude
muziek deze in haar juiste gedaante te toonen en
in de opgegeven bezetting uit te voeren, ten
opziehte der moderne muziek nog niet uitgevoerde of
minder toegankelijke werken nader bij het publiek
te introduceeren.
Ten opzichte der oude muziek is van Warrnelo's
streven, dunkt mij, het belangrijkste. In het stof
der archieven rust genoeg dat door de schuld van
een verkeerd misprijzen er in opgeborgen is. Onze
tijd heeft weer een open oor gekregen voor mu
ziek maken", voor het musiceeren om zijn zelfs
wille, zooals in de oude tijden de kamermuziek
een der versierselen van het leven zelf was. Men
had een paar instrumenten bij elkaar en men maak
te muziek, zoo schoon, dat, naar Pepys verklaarde,
men er wel in zou willen sterven".
Zoo ver heeft van Warmelo het met zijn orkestje
echter nog niet gebracht. Na onze erkentelijkheid
voor zijn pogen en ook voor de interessante mu
ziek, die hij ons voorzet, moeten wij hem zeggen
bij sommige leden van zijn ensemble de verkeerde
hebbelijkheid te corrigeeren dat zij harder spelen
dan de rest, zoodat de klankeenheid voortdurend
OOKT FRED:.I ROESKE
ZAND B L AD - SIGAREN 8 enIO ets
gevaar loopt en men niet steeds een gelijk ensemble
van stemmen hoort. Maar, dit is ook een der
moeielijkste bereikingen met een klein orkest, waarbij
elke oneffenheid onmiddellijk opvalt, en ongetwij
feld zal van Warmelo, die niet zooveel liefde en
zooveel gevoel voor de nuance der oude muziek
voorgaat, dit klank-geheel, en ook een duidelijker
nuanceering van zijn ensemble bereiken.
Het concert, Dinsdagavond in de Zendingskapel
bracht een interessant programma. Behalve her
halingen van reeds eerder door het Klein Or
kest" uitgevoerde werken, zooals de mooie cantate
Orphéc" van Clerambault, een chef d'oeuvrc en
deze herhaling overwaard, waarbij mej. To van
der Sluijs niet onverdienstelijk de sopraan-partij
vervulde, hoorden wij een Suite basque" van
Charles Bordes (meer bekend als stichter van de
Schola Cantorum), een merkwaardige, een beetje
te uitgesponnen bewerking van Baskische volks
muziek, en in deze bewerking ook wel eens wat te
salonfahig" geworden. De Danses" van Debussy
klonken zeer geanimeerd; in het bijzonder moet
hier de enthousiaste en verzorgde vertolking der
piano-partij door Frans Wieman worden gerele
veerd. Bravo ! Het Klein Orkest" heeft recht
op zijn plaats tusschen de overige ensembles en
zal er zich ongetwijfeld weten te handhaven wan
neer het voort gaat zich te consolideeren.
CONSTANT VAN WESSEM |