Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2473
CHARIVARIA
,,De tapkoelie gaf den assistent een steek in de borst,
waardoor gelukkig slechts een schram werd toege
bracht." (N. R .C.)
De bijzin is van den tapkoelie.
Gisterenavond is op de Kleverlaan een dame op
ongepaste wijze door een man aangerand." (O.H.C.)
Zullen die menschen dan nooit goede manieren
leeren ?
DE WIJZEN UIT HET WESTEN
Het is mogelijkerwijs waar." (Astra)
Dit middel kan natuurlijkerwijze onmogelijk ge
nezing brengen." f De St. Hild. Baz.)
Dit zijn woorden, die niet natuurlijkerwijze kunnen
worden verklaard." (Tijd)
ONZE TOONEELSPELERS
De trillingsgewaarwordingen speelden een onderge
schikte rol. De beweging der lucht moet een belang
rijke rol spelen." (H. P.)
,,Het is niet bekend ot de vliegen bij de verspreiding
van de tuberculose een rol spelen." (Hbl.)
,,De laagste instincten spelen een rol bij
wetsontduiking en smokkelhandel." (Civis Liber)
NATUURLIJK, SELBSTVERSTANDLICH, OF
FSELFSPREKEND?
Dit acht hij fseltsprekend." (Hbl.)
Het is fseltsprekend, dat zoo alleen samenwerking
kan ontstaan." (Hbl.)
Dit is een fselfsprekende plicht " (Tel.)
Dit diende fselfsprekend te zijn." (Bel. betaler.)
Het edele vocht werd gekurkt in den fselfsprekenden
vorm der behaaglijke verschijning." (O. H. C.)
HET AANGEVOEL
Deze vraagstukken worden in alle landen aange
voeld. Dan voel je de 't gerommel van de wereld
logger aan dan een uur later. Zij voelen de zaken
heel anders aan. Zij voelen het wezen der kunst
wel aan." (O. H.C.)
HET FSELFSPREKENDE AANOEVOEL
Het is fselfsprekend, dat de sierkunstenaar de archi
tectuur in algemeenen zin moet aanvoelen." (N.R.C.)
Rectificatie. In het vorige nummer stond abusievelijk:
gelukkig bepaald den goeden schoenmaker zich tot het
maken van metalen inlagen. Dit moet zijn: gelukk g
bepaald den goeden schoenmaker zich niet tot het maken
van metalen inlagen." (Onze Binnenstad.)
Bij de volgende rectificatie komt niet op zijn
plaats, na moet.
DE VERFILMDE ROMAN
HET LICHT, DAT VERDWEEN."?Tuschitisky
Een van de gevaarlijkste en ellendigste verschijn
selen van dezen tijd is, gelijk ik reeds vroeger be
toogde, de verdoezeling van de grens tusschen
Kunst en Amusement. Daar zijn er velen, ook
onder de lezers van de Groene' wien dit glad
voorbij gaat. Zij leven, geestelijk gesproken, in
'n andere sfeer zij gaan naar 't Concertgebouw,
naar Royaards of Musch en interesseeren zich voor
alles, wat daarbuiten zich aan 't publiek opdringt
geen zier. Hoogstens glimlachen ze eens, wanneer
hun oog valt op 'n delireerende bioscoop-adver
tentie maar daarmee is ook alles gezegd. Gebrek
aan sociaal voelen klasse-egoïsme? Och nee,
ik geloof dat 't voor 't meerendecl z'n oorzaak
vindt in 'n gebrek aan doordenken. Ik kan me
zelfs voorstellen, dat er menige volksvriend bij is,
die graag z'n moreelen en finantiëelen steun geeft
aan alles wat de ontwikkeling en geestelijke ver
heffing van de massa beoogt. Hij heeft er zich alleen
nooit rekenschap van gegeven, dat oneindig be
slissender dan welk instituut van dien aard ook is:
de wijze waarop 't groote publiek :ich amuseert.
Hij heeft geen idee van den verbitterden strijd,
die daar aan de grenzen van Kunst-land wordt
gestreden de strijd om 't bezit van de massa
de strijd tegen de pseudo-kunst, aan wie iederen
duimbreed grond hardnekkig moet worden be
twist. Deze pseudo-kunst, die zich onder allerlei
vermommingen tracht in te dringen, de bastaard
die de echte muzen-kinderen poogt te verjagen.
Waar zijn de goeie tijden gebleven, toen men
óf naar den schouwburg ging, of naar de
tingeltangel" toen men óf Kleine-Garttnan ging zien
of Blanes toen men eieren voor z'n geld koos
óf.... windeieren?
In onze dagen van Groote- en Kleine-, Halve-en
Kwart-kunst, wordt er 'n systematische begrips
verwarring gekweekt. De talrijke instellingen en
vereenigingen, die tegenwoordig de volksopvoeding
hebben ter hand genomen, maken 't eigenlijk 'n
beetje gênant om rondu!t te bekennen: Ik ga
's avonds alleen voor m'n plezier uit." En de gare
koppen in 't amusementsbedrijf, wier professie
't is, de fijnste nuanceeringen in de grillige men
taliteit van 't uitgaand publiek te registreeren,
hebben die kentering aanstonds gevoeld en 't hun
clientèle ook in dit opzicht naar den zin gemaakt.
De brave, ouwerwetsche variété-nummers begon
nen artistieke allures aan te nemen maar de
uitkomst bracht de bioscoop.
De oorspronkelijke amusements-rolprent maakte
al heel gauw plaats voor de Kunst-film" of
wat daar voor doorgaat en ziedaar. ... de eer was
gered ! Immers 't loopt met die Kunst" zoo'n
vaart niet: in den regel is 't 'n lekker ordinair,
smeuïg-sentimenteel of grof-komisch product,
dat met wat artistiekerige franje tot Kunst wordt
gebombardeerd. En hiermee vangt de vervloekte
invloed van de pseudo-kunst aan: zij doodt in
't publiek 't verlangen naar iets werkelijk goeds* en
de moreele schade, die zij daardoor aanricht is
onberekenbaar.
Een van de dankbaarste camouflage-middelen
vindt de amusements-invasie in den verfilmden
roman. Wat 'n object om uit te buiten ! Naar het
wereldberoemde meesterwerk van den grooten
die-of-die!' Extra aanprijzing van exemplaren
in den boekhandel ! Veel geschetter en gezwets
over de prachtige kwaliteiten van 't litteraire
kunstwerk, die maar en passant meteen aan de
film worden toegekend. Wat 'n buitenkansje voor
de bontgekraagde en ge-slobkousde philisters, die
spelenderwijs en zonder inspanning in 'n paar
uur tijd letterkundige reuzen-pieten worden. . . .
Maar God zij den armen auteur genadig !
Deze week dan wordt Rudyard Kipling terecht
gesteld. Geradbraakt, verminkt en volgens de
regelen der kunst vermoord.
, Het licht, dat verdween", 't wereldberoemde
meesterwerk, dat enz.". De beroemdste acteurs
van Amerika, die en/..". De onovertrefbare regie
enz." om kort te gaan. . . . het is een Paramount!"
Inderdaad: 't is 'n Paramount ! De gewetenloo/.e
dollar-schavuiten hebben van Kipling's roman'
geen draad heel gelaten. Nu zal ik niet beweren,
dat The light that failed" tot 't beste werk van
den Engelschen soldaten-bard behoort maar
't is zeker vél en vél te goed, om te worden over
geleverd aan de genade van de gentlemen in
Hollywood.
Het is toch eigenlijk verschrikkelijk, dat 'n
werk, waaraan 'n ernstig en geniaal man als
Kipling wellicht jarenlang bloedig heeft gearbeid,
zoo maar door 'n paar film-knullen kan worden ge
parodieerd en belachelijk gemaakt - om in z'n
jammerlijke verminking aan den volke te worden
voorgezet als 'n geestesproduct van den grooten
schrijver ! 't Is toch vreeselijk, dat de onwetende
(ach, zóó onwetende) massa van de producten
der wereld-litteratuur 'n indruk meeneemt ge
grondvest op 'n totaal scheeve en verkeerde voor
stelling. Smaakmisleiding, mijne heeren van den
Kunstkring" van de Wereldbibliotheek
van Kunst aan het Volk" vergiftiging van den
volksgeest, die met n slag meer vernietigt, dan
gij in jaren van ijverig streven opbouwt !
Alzoo.... The light, that failed". Waarom
juist dit? Wel de acteur Percy Marmont, die met
If Winter comes" 'n succes had behaald, moest
verder worden uitgebuit n gauw, want de hee
ren Amerikanen weten 't ijzer te smeden terwijl
't heet is.
Waiter !" roept 't Publiek, ongeduldig op de
tafel trommelend aannemen nog 'n rondje
Marmont !"
Perfectly, Sir ! One moment....!"
En nu wordt met koortsachtige snelheid (de
klant mocht zich eens bedenken !) met 'n volslagen
gebrek aan pié'tcit en 'n schandelijke slordigheid
n van die vlo! te" producten in elkaar gesmeten,
waarvan 'n gezaghebbend criticus dezer dagen
opgetogen verklaarde, dat de Amerikanen alleen
't geheim kennen.
't Stomme noodlot wijst 't populaire meester
werk van Kip'ing aan en Marmont zal Dick
Heldar spelen Is 't 'n rol die 'em ligt? Geen kwestie
van, maar, never mind, op zulke kleinigheden kan
men bij 't produceeren van vlotte" films niet
letten, 't Publiek wil Marmont hebben 't zal
Marmont hebben. . . . als Dick Heldar of wat an
ders, desnoods als Moeder de Gans.
Dus Marmont is Diek Heldar en hij speelt
'em precies als Mark Sabre uit,, If Winter comes.."
De lezer van Kipling's roman in wiens geest nog
de ruige, vierkante figuur van den bataille-schilder
leeft, staart met stomme verbazing op den langen,
smallen, ietwat gebogen jongen, met de zachte
manieren en den beminnelijken glimlach. Maar er
wachten hem nog grooter verrassingen. Maisie,
't koppige, egoïste schepseltje, verteerd door haar
dwaze eerzucht, die hardnekkig uit 'n klein jalousie
de métier de sterke, prachtige, onzelfzuchtige
liefde van Dick afwijst, is hier 'n wee-zoet meiske,
dat den schilder braafjes.... liefheeft. En 't mor
mel (men heeft er de vervelendste van alle ver
velende stars" voor uitgepikt) ergert u de heele
film-door als 'n brutale hoon aan de bedoelingen
van den schrijver.
De rest is navenant, 't Uitstapje naar Fort
Keeling een der meest aangrijpende hoofdstukken
uit den roman waarin Heldar, na 'n
wreed-schrijnend spelletje van rekenende, kleine eerzucht
tegen warme, grenzenlooze toewijding de wan
hopige overtuiging krijgt, dat Maisie 'em nooit
zal liefhebben wordt zonder blikken of blozen
omgezet in 'n genoegelijk, banaal vrijpartijtje !
De Soedan-oorlog uit de tachtiger jaren, wordt
gevoerd door modieuze, spiksplinternieuwe loop
graven-helden in plaats van door de oude
redcoats, waarvan Kipling uitdrukkelijk spreekt.
Zelfs de wereld-oorlog ('t boek werd in 1892 ge
schreven !) wordt er bij te pas gebracht.
Torpenhow, de apotheose van reine, onbaatzuch
tige mannenvriendschap is hier 'n vervelende,
hoogst-onbeduidende meneer, met 'n monocle,
't aardige roodharige vriendinnetje van Maisie,
komt in 't stuk niet voor evenmin als de typische
Nillghay. 't Eenige wat er van 't werk overblijft
is 't blind-worden van Dick en de stille, ingehouden
tragiek van Kipling wordt hier (hoe kan 't anders !)
breed uitgesmeerd tot 'n realistisch melodrama.
Enfin 't is wanhopig, wanhopig, wanhopig !
Maar links en rechts hoor je zeggen, dat 't 'n
prachtige film is en de WelEdele Heer J. Rap kan
zich zonder eenige terughouding aan z'n borrel
en z'n voetbal-match wijden: z'n portie kunst en
ontwikkeling heeft-ie alweer gehad. Eigenlijk valt
't hem erg mee, 't is 'n reuze-fijne film en hij had
zich de wereld-litteratuur als puur wat ergs ge
dacht. Maar n ding is zeker: naar den roman
kijkt-ie nooit meer om die kent-ic al!
Dit is dus de verfilmde roman: 'n groot onrecht
tegenover den schrijver en 'n wederrechtelijk
tekort doen van 't publiek.
Natuurlijk zijn niet alle pogingen om litteratuur
te verfilmen zóó mislukt, 't Komt zelfs wel voor,
dat dank zij groote piëteit en zorg van de zijde
deivervaardigers, er nog iets zeer draaglijks wordt
geproduceerd. Maar als regel is de verfilmde roman
uitteraard 'n mislukking en 'n nieuwe, arglistige
manier om de goê-gemeente steenen voor brood
in de maag te stoppen.
Maar bij dit staaltje van ongelooflijke brutali
teit, bij deze vernietigende minachting voor 't
kunstwerk n voor 't publiek, bij deze klinkende
Amerikaansche pats in 't gezicht der Europeesche
cultuur kunnen wij toch niet zwijgen ! Daarom
keeren wij, critici, die immers de leiders der open
bare meening zijn - - in wie 't publiek z'n vertrou
wen heeft gesteld wien deze
cultuur-vervalsching 'n doorn in 't oog is -- daarom keeren wij,
critici, ons als n man tegen dit monstrum
daarom ontsnapt ons 'n felle cri-de-coeur, 'n
snijdende waarschuwingskreet daarom ver
eenigen wij onze stemmen tot n vlammend pro
test daarom.... enfin, lees er uw krant maar
eens op na.
CORRESPONDENTIE.
Lon Sualhorn te A., Anton Roemer te'n-dr. en vele
andere tooneelkiinstenaars. Hartelijk dank voor uw
mondelinge en schriftelijke sympathiebewijzen.
Natuurlijk is de instemming van het jongere
tooneel met m'n pionniersarbeid van groote
beteekenis.
Jules S. te A. Met belangstelling las ik uw er
varingen als oud-employéder Dutch Film Cy.
Ben zeer tevreden, dat ze mijn opvatting zoo vol
komen bevestigen.
Dr. Janstna te A. Mevr. den Hartogli te II. en
vele anderen.
'n Vaste wekelijksche rubriek? 't Heeft voorals
nog bezwaren zoowel van de zijde der redactie
als van den schrijver. Laat ons voorloopig blij
zijn, dat 'n weekblad, met 't gezag van ,,de Groene"
zich 't zoo belangrijke bioscoop-vraagstuk heeft
aangetrokken.
Arbeider te A. Nee ik schrijf die rubriek niet.
Op uw tweede vraag kan ik niet antwoorden
vraag de redactie van uw partij-orgaan.
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM-ÜEN HAAO
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND