Historisch Archief 1877-1940
No. 2475
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
LINSE'S Muurschilderidg in den Kon, Haagschen Schouwburg. Linkerhelft.
(Photo Rijks Monumentenzorg)
LINSE'S Muurschildering in den Kon. Haagschen Schouwburg. Rechterhelft.
(Photo Rijks Monumentenzorg)
SCHILDERKUNST-KRONIEK
DE MUURSCHILDERINGEN IN DEN KONINKLIJKEN
SCHOUWBURG (DEN HAAG) DOOR LINSE.
De schilder Linse heeft, toen hij de muurschil
deringen in den Koninklijken schouwburg had
voltooid, een korte rede gehouden in verband
met de wandschilderingen in 't algemeen en met
die hij pas had voltooid in 't bizonder. Deze rede
had den volgenden inhoud.
Ik (Linse) wil dan direct behandelen de eischen
?die ik aan een wandschildering stel.
In de eerste plaats zij een wandschildering een
wandschildering, d.w.z. dat de gegeven wand
onverschillig van welke materie vervaardigd,
versierd moet worden door een schildering.
Wanneer wij een decoratieve schildering op
schilderlinnen door een plakmiddel op de aange
wezen plaats aan den wand bevestigen, hebben wij
daardoor geen wandschildering verkregen maar
is en blijft dit een doekschildering.
Ja, zelfs een doekschildering is het niet meer,
omdat in de meeste gevallen het doek onder de
plemure en verflaag geheel verdwenen is.
Ook dan wanneer de gegeven wand met een
verflaag is bedekt geeft zij slechts een uiterlijken
schijn, want de wand moet onder alle
omstandigheden, onverschillig van welke
materie zij vervaardigd is, haar mate
rieel karakter behouden. Ik zou daarom
de uitvoering van een wandschildering
Willen noemen het bezielen van den
gegeven wand door een verbeelding".
Door de versiering mag de architecktuur
niet onderbroken worden, maar moet
zichzelf door de wandschildering heen
zetten; de wandschildering is een deel
der architektuur.
Men versta mij goed. Ik meen niet
dat de sierkunstenaar aan den archi
tect ondergeschikt moet zijn, maar zelf
den inhoud van zijn v erk moet bepa
len met behoud van het rhythme in de
architecktuur. Het is daarom van zelf
sprekend, dat de sierkunstenaar de archi
tektuur in algemeenen zin moet aan
voelen.
In het gunstigste geval zal hij, in
samenwerking met den architect, zich
moeten verplaatsen in de spheer der
ruimte waar de schildering wordt aan
gebracht.
Dit aanpassingsvermogen duidt niet
?op minderwaardigheid, integendeel, het
verlangt een grooteren rijkdom van capaciteit, waar
door het wezen der architectuur wordt verrijkt.
Behalve de aesthetische en andere voordeelen,
die de wandschildering heeft boven het
schil?derij als middel voor den kunstenaar om zich te
uiten, is er voor mij nog het moreele voordeel:
Er kan geen handel mee gedreven worden.
Het is dan ook om de volgende reden, dat het
verzoek tot medewerking aan de prijsvraag door
mij werd aanvaard:
Ie. omdat de stijl der naaste omgeving mij sym
pathiek was. Ik bedoel hier in het bizonder den
stijl der lambriseering en monumentale uitbouwen
van de drie trappen.
2e. omdat ik eventueel in de gelegenheid gesteld
zou kunnen worden mijn opvattingen betreffende
de wandschildering in praktijk te brengen.
De factoren waarmee ik rekening moest houden
waren de stijl der naaste omgeving de kleur,
de afstand van toeschouwer tot Wand en de
inhoud der versiering. In den stijl der omgeving
domineert de rechte hoek en de rechte lijn en
in de kleur: wit,grijs, kleur van marmer en deuren.
De afstand tusschen toeschouwer en wand bracht
moeilijkheden mede. Door den ronden inbouw wordt
die afstand gedwongen ongelijk te zijn, omdat
de schaal der motieven eenerzijds in verband met
.de grootte der uitbouwen en die der te versieren
vakken en het sobere karakter der hal, niet te
klein mag zijn, anderszijds dwingt de afstand van
toeschouwer tot wand tot beperking van deze
schaal.
Ik heb er naar gestreefd in verband met deze
factoren zonder het decoratief-architectonisch
geheel te verbreken de twee deelen der compo
sitie, ieder op zichzelf een afgerond geheel te
doen zijn en de details dezer deelen belangrijk ge
noeg, in een afzonderlijke beschouwing te recht
vaardigen. De indeeling der compositie is aan beide
zijden gelijk, terwijl de inhoud overal verschillend
is.
In verband met den inhoud der versiering heeft
de gedachte Hier komt de mensch, die zichzelf
aanschouwt door middel van de kunst", mij er
toe gebracht deze als basis te nemen voor den
inhoud der versiering.
Eenerzijds zijn de toeschouwers gericht naar
de in beeld gebrachte idee van het dramatisch
gegeven: de onharmonische mensch: de mensch
die in strijd leeft anderszijds is een dergelijk
beeld de harmonische: de gelukkige mensch
gesymboliseerd.
Technisch gesproken zijn bijna alle vormen
langs de liniaal tot stand gekomen en de ingesloten
vlakken gekleurd dus niet geschilderd
RESTAURATEUR VAN SCHILDERIJEN
C. B. VAN BOHEMEN - DEN HAAG
feren der verflaag (zie bijv. Diamantbeurs,
Amsterdam.)
Architectonisch: dat niettegenstaande de be
schildering het karakter van het materiaal van
den wand behouden blijft."
Het leek mij juist en eigenaardig, het standpunt
van een maker van muurschildering, zooals Linse
hier was, met opgave tevens der gebruikte tech
niek in de eigen woorden van den schilder te
publiceeren. Ik ben daartoe steeds bereid: de be
zonnen schilder heeft het recht zich te openbaren.
In 't publiceeren van dit alles is echter mijn
kritiek over 't Werk niet inbegrepen. Die komt
te gelegener tijd; ook, n zeker, heeft de kritikus
het recht zijn oordeel te publiceeren; een goed
kritikus is een zeldzamer verschijnsel dan menig
schilderend lid van onze genootschappen, om het
op zijn mildst uit te drukken.
PLASSCHAERT
VEILING VAN MODERNE
SCHILDERIJEN
LINSE'S Muurschildering in den Kon. Haagschen Schouwburg.
(Overzicht over het geheel)
waardoor het karakter der architectuur in zekeren
zin is voortgezet. Met vermijding van alle virtuo
siteit is er op deze wijze getracht door geome
trische vormen in rhythmische opeenvolging de
schoonheid te verkrijgen.
Door verruiming van den wand spreekt de wand
zonder het eigen karakter te verliezen, op een
wij/e, die harmonisch verband houdt met het
marmer.
DE TECHNIEK: Muurschildering met case
neverf.
1. Alvorens met de beschildering aan te vangen
moet de muur blijvend droog zijn.
2 Verruwing van den wand met staalborstels,
schuurpapier.
3. Voorbehandeling met verdunde caseïne.
4. De teekening op ware grootte van het geheel
afgewerkt ontwerp wordt op den muur overgebracht,
waarna de teekening met caseïneverf wordt
v .stgelegd.
5. Voor het aanbrengen der kleuren wordt de
caseïne-verf slechts glaceerend gebruikt. De
porieën der ruwe oppervlakte van den muur
vullen zich met caseïne-verf, die zich daarin
vast-zet.
Door deze techniek heb ik trachten te bereiken:
Aesthetisch: grootere schoonheid.
Technisch: het voorkomen van het
afschilVEILING MAK
Rokin. 18?20 November
Met een groote verzameling antiqui
teiten kwamen verscheidene oude schil
derijen onder den hamer
Deaandacnt trokken: een visschenstilleven
van den Antwerpenaar Alexander
Adriaensen en twee bloemstukken van
een anderen Antwerpenaar K- P.
Verbrugghen, een scène bij een herberg
van Pieter Nolpe, een portret van Van
Ravesteyn en een aantrekkelijk schil
derij van Daniel Vosmaer, een
buitenmet tuin bij Delft. Dit laatste stuk was
niet alleen belangrijk om wat er, in een
wat te zware en te nuchtere voordracht
op voorgesteld was. Bij het beschou
wen kwam onwillekeurig de gedachte op of deze
zoo zeldzaam schilder wel thuis is als de cata
logus hem nageeft en of er geen ongesigneerde
schilderijen in omloop zijn, die op beter klinkende
namen dan de zijne de ronde doen, maar waar,
van het vaderschap aan hem, Daniel Vosmaei'
toekomt. HEN NU s
VERBETERING
In het onderschrift van prof. N. van Wijk van
het artikel van den heer de Grtiyter over
Dostojewsky staat in de laatste alinea, regel 3: niet
anders, lees: iets anders of wat anders. In de daar
aan voorafgaande alinea staat over Gorjky, lees
hiervoor: over Gorjkij's beoordeeling van de Russise
boeren.
DE KON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT
VERZINKT, VERLOODT, VERKOPERT
ONAFHANKELIJK VAN VORM EN AFMETING
TEGEN BILLIJKE PRIJZEN.
LOONSCHOOPEERAFDEELING.