Historisch Archief 1877-1940
No. 2475
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE TERUGGAVE VAN DE DUITSCHE SPOORWEGEN Vraag naar stabiliteit
Teekening voor de Amsterdammer" door Joh. Braakensiek f
ZAL MICHELTJE NOU ZOET ZIJN EN ZORGEN DAT IK 'T NIET MEER
BEHOEF AF TE NEMEN?"
DE INTERNATIONALE PUZZLE
Half November 1924.
Men kan staten op 't oogenblik in twee groepen
verdeden: zij die vóór alles geregeerd willen
worden, en zij die daarop geen prijs stellen.
Niet, dat degenen die aan den eerstgenoemden
kant staan daarom om tyrannie zouden vragen.
Dit is een geheel andere zaak. Doch wel blijken
verschillende volken er vóór alles op uit te zijn,
regeerkracht aan het roer te brengen. Offers van
opinie, offers van persoonlijkheid, en zelfs offers
van beginsel en traditie en sympathie worden
daartoe gebracht.
In dit streven heeft men de voornaamste ver
klaring te vinden van de groote overwinning der
conservatieven in Engeland, en van de overwe
gende meerderheid van den heer Coolidge in de
Vereenigde Staten, 't Is markant hoe het Angel
saksisch ras, rijk aan practischen politieken zin,
zich in die richting laat leiden. Geen parlementaire
toevalsgroepeeringen, geen onzekere
minderheidscombinatie's, zeide de Engelsche kiezer, en
greep de partij, de eenige partij, de conservatieve
aan, die op 't oogenblik een vaste
meerderheidsregeering vormen kan. Met alle incidenten er
nog bij, deed dit de kans tegen lahour keeren, om
van de ,,gulden-midden"-macht der liberalen niet
eens meer te spreken. De conservatieven hunner
zijds offerden de protectionistische leerstellingen;
offerden oude partijaanspraken op aan eenen
uiterst bekwamen renegaat als Winston Churchill;
offerden ook de eerzuchtige eischen van eenen
oudgediende als Curzon, aan de behoefte naar
concilianter beleid.
In de Vereenigde Staten hebben de kiezers even
eens vóór alles de macht van het toeval willen
vermijden. Het is de afkeer geweest van onbere
kenbare stemmingen in het Huis van Afgevaar
digden of in den Senaat, wanneer die met de presi
dentskeuze waren opgescheept geworden, welke
een onverwacht groot aantal kiezers op den
waarschijnlijksten, maar lang niet zekeren candidaat
hebben doen overgaan. Zoo is Coolidge, de repu
blikein, zonder veel omwegen gekozen. Van de
minderhëidskansen kwam niets terecht.
Welke de invloed zal
zijn op de buitenland
sche aangelegenheden?
Over het geheel ge
nomen bestaai er raden
tot goede-verwachting.
Baldwin heeft een
degelijk kabinet kunnen
vormen. Het zal niet
all england" worden,
in den ouden
torytrant. Daarvoor is er
voldoende moderne in
slag. Een groot geluk
is, dat Lord Curzon er
niet in is geslaagd, we
der de portefeuille van
buitenlandsche zaken
te bemachtigen. Curzon
is een bij uitstek onaan
gename en stekelige
figuur gebleken. Die
hem goed kennen zeg
gen wel dat hij, even
als een egel, de stekels
haastig intrekt wanneer
hij waarlijk in de klem
wordt gebracht. Maar
in de meeste gevallen is
toch een groote mate
van hoogmoed zijn
wapen geweest. Het
heeft moeite gekost,
hem thans uit 't
Foreign Office te weren.
Nu de plaats daar is
ingenomen door den
kalmen, weinig
geprononceerden en zelfs iet
wat gemoedelijken
Austin Chamberlain, mag
daarvan voor het
Britsche beleid een voortdu
rend goeden invloed
worden verwacht.
Meer insulair dan
onder Mac Donald zal
't intusschen zeker
worden, 't Is verwon
derlijk hoe zelfs toon
aangevende figuren als
Churchillen Birkenhead
nooit den blik hebben
laten gaan buiten de
grenzen van het Empire. Hun wereld houdt daar
op. Dan waren de arbeidersleiders heel wat
cosmopolitischer. Die kenden de internationale
verbonden en de internationale vergaderpunten.
Een deel van hun gemak in de buitenlandsche
zaken is daaruit voortgekomen. Met de conser
vatieven zal het, wat de beoordeeling en behan
deling der internationale vraagstukken betreft,
wat stroever gaan. De goede wil is er echter wel,
en de verhoudingen met Frankrijk, met den Volken
bond, met de Semi-civilised" gebieden van
Noord Afrika en K'ein-Azië, zullen wel verstandig
geleid worden.
Ook uit de dominions echter zal de insu
laire geest worden aangesterkt. Die geest is daar
toch zoo sterk, angstig sterk. De stof voor nog
heel wat conflicten op internationaal gebied wordt
in de wat provinciaalsche kabinetten van Canada,
Australiëen Nieuw Zeeland verzameld. Daar bij
voorbeeld worden thans de grootste moeilijkheden
in zake het rassenvraagstuk, de immigratie
kwesties, de beperking der imperiale bewape
ningen, gestoofd. Londen moet, gedrongen door
de machten aan de peripherie, wel meer meedoen
dan het van zins zou zijn. Ik ben hun leider,
dus.... enz."
En nu ontmoet deze ontwikkeling nog in de
Unie eenzelfden geest van Angelsaksischen kerk
toren geest. Davis was de man van de internatio
nale wereld, La Follette van de internationale
vaagheden, Coolidge is de man van de nationale
matter-oj-fact-he\d. Van hem verwachte men geen
edelmoedige experimenten of stappen h de
ruimte. Hij zal zijn volk in nuchterheid en zake
lijkheid voorgaan.
Doch het belang van zijn volk brengt ook mee,
dat het meedoet aan den reconstructiearbeid.
De los van de wereld"-stemming, die een paar
jaar geleden de republikeinen in den
Amerikaanschen Senaat vervulde, is uit. Washington houdt
zich niet meer afzijdig. Maar het houdt zich vrij.
Daarop kan, en daarmede moe; men rekenen.
Rekent men dus met een sterke geestelijke ver
wantschap en sympathie tusschen het nieuwe
Fngelsche en hef Amerikaansche gouvernement,
dan staat een sterke Angelsaksische toenadering
te wachten, en daarmede een losser worden van
AMSTERDAM
ROTTERDAM
DEN HAAQ
CATALOGUS
MEUBELEN - STOFFEN
NUTTIGE & DECORATIEVE
GESCHENKEN
TOEZENDING* FRANCO
OP AANVRAAG
het vasteland van Europa.
In zijn vorige incarnatie is Baldwin daarvan
al de verpersoonlijking geweest. Minder gulle in
ternationale samenwerking dus. Grootere voor
zichtigheid en vreemdheid.
Het vasteland kan zich daarop instellen. Voor
Frankrijk en Duitschland is het een belangrijke
aanwijzing. De omstandigheden zullen hen meer
naar elkaar toe sturen. Of zij ook iets voor de
vastelandsche politiek zullen voelen?
Herriot is er ongetwijfeld de man naar. Hij heeft
er al steeds aan gewerkt. Ook zijn Rusland-politiek
gaat naar dien kant. Maar hoe is Herriot's positie
op 't oogenbiik binnenlands? Niet zeer sterk; a!
merkt men het nog aan de oppervlakte niet. Ook
Herriot is geen zelfstandige regeerkracht. En
wanneer de vraag naar een kracht aan het roer,
ook in Frankrijk mocht doordringen, blijft Herriot
niet overeind. Reeds is Millerand een tegenformatie
begonnen. Maar daarvan zal, met de tegenwoordige
Kamer, niet veel komen. Andere meer linksgezinde
krachtfiguren staan echter bijkans te trappelen
om op te treden. Doch ook van dien hce'en kant
zal men zeker' een coulante vastelandspolitiek
mogen verwachten. Wanneer Engeland wat min
der broederlijk wordt, is dit de natuurlijke ten
dentie. Men zal handelsaccoorden met Duitschland,
Europeersche verstandhoudingen gaan zoeken.
De hoofdvraag ligt dus niet te Parijs. De hoofd
vraag ligt te Berlijn. In heel wat meer hoeken dan
waar men haar zoeken zou, heerscht ernstige
zenuwachtigheid omtrent wat de verkiezingen in
Duitschland, Zondag een 7den December, zullen
brengen. Zenuwachtigheid in de Duitsche kringen
allereerst, waar ook degenen die zich iwurrir dans
Ie iérail achten, voorspellingen niet aandurven.
Zenuwachtigheid daarbuiten. Met name voor
Herriot's positie is de Duitsche stembus van
beteekenis.
Berekening is daarom onmogelijk, omdat het
Duitsche volk nog aan de grootste politieke
dwaalvoorstellingen onderhevig kan zijn.
Of zou het Duitsche volk óók gaan zeggen:
vóór alles een krachtige regeering? Zou het uit
zijn partijenchaos een meerderheidsbestuur willen
vormen? Dan lijkt de eenige mogelijkheid rechts
te liggen. Links is tot een eenheidsfront niet in
staat. Rechts misschien, als het de watten ui i de
opgevulde borsten weet te tornen. Maar ook
daarvan weet men niet wat te verwachten.
Zeker echter is, dat straks, daar in Duitschland,
om den uitslag van het heele spel rust of onrust"
zal worden gespeeld.
Er zijn drie mogelijkheden: een opbouwende,
vooruitstrevende regeering die vertrouwen wekt,
een nationalistische regeering, die afstoot en
onrust wekt, en een regeerings-krachtlooze
Rijksdag. Misschien is die 't waarschijnlijkst. !
Maar dat ware al even erg. Een vierde alternatief
is misschien: een verstandige, gematigd conser
vatieve regeering, die goed werk wil doen en ver
trouwen wekt. Doch wie zal 't zeggen?
Toch hangt van het heele internationale werk
geweldig veel van de toekomende macht in Duitsch
land af. Voor alle verwezenlijking van de accoorden
van Londen en Genève, is Frankrijk, nog minstens
een paar jaar lang, te hebben. Engeland zal wel
meedoen, wanneer het een goede stemming waar
neemt. Anders +rekt het zich terug. Iets dergelijks
geldt voor Amerika. Het komt dus in hoofdzaak
op de stemming in Duitschland aan.
Wel meenen wij echter ook, dat de gemiddelde
en kleine Europeesche staten een actiever rol
kunnen en moeten spelen, dan zij op 't oogenblik
doen. Nu is 't alles afwachten, hoe de grooten
zullen voorgaan. Zij geven er zich geen rekenschap
van, hoe gevoelig verscheidene grooten er voor zijn,
wanneer de kleinen vierkant durven uitspreken,
dat de verantwoordelijkheid van 't oogenblik
vrijwel geheel bij de grooten ligt. Van hun acti
viteit of lijdelijkheid hangen thans rust of onrust af.
B K A N n A R i s