Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2476
W^ l» -^ - ^ *?*? j-k 4 2 x^. 1 *? wordt met zekerheid van genezing bestreden door Togal-tabletten Zij T* y^ ^-> « w
??C fl C U ITI rf T l C* IC lossen het vastgezette urinezuur in de gewrichten op, en maken deze l f i ? W /l l
?^??^*»*«»"»*»*W ??*? weer lenig als voorheen. Bij alle apothekers en drogisten a f 0.83 en f 2 M V-r V^ /m. 1_^
f/' TjyDGENGDTEN:
TROTSKY'S LEVENSVRAGEN
n.
Hier reeds lectuur en overdenking van Trotsky's
hoofdstukken af te breken, zou onrecht zijn tegen
over de poging van den Russischen machthebber
tot de opbouwing van een nieuwe maatschappelijke
orde....
Ik zal er natuurlijk niet de opmerking tegen
maken, dat iets overbodigs werd gezegd, wanneer,
als basis van beschaving, in alle détails wordt
aangedrongen op zindelijkheid en stiptheid en
kennis van lezen en schrijven, want dit is uit de
locale omstandigheden te verklaren, eerder
zouden wij kunnen klagen over het vage waas dat
de nieuwe ideeën omhult, waarbij wij worden ver
troost met den ruimen maatstaf djen de toekomst
zal kunnen aanleggen, zonder dat nog eenige ver
zekering kan worden gegeven over de wijs van ver
vulling in de aanstaande werkelijkheid.
Maar wij zouden zoo vergeten dat wij Trotsky's
Levensvragen niet hebben opgenomen om er iets
uit te lezen ten profijte van onze Westersche maat
schappij; die zal zich zelf wel helpen, die hoeft
niet te gaan leenen bij de Russen; neen, wij willen
weten hoe de veelvuldige ervaring van Trotsky
den toestand daarginds in zijn geheel voelt. Met
welke bedoeling spreekt hij, wie en wat heeft hij
op 't oog?
Van een man als hij die de weeke materie van het
Russische leven tot harde werkelijkheid heeft weten
te vormen, is ongetwijfeld veel te leeren.
,,De voornaamste taak, het werk dat het scherpst
dringt", luidt het besluit van zijn boek, ,,is het
stilzwijgen te verbreken over alle vragen van ons
dagelijksche gewone leven. Die zijn daarin opge
sloten, die moeten daaruit te voorschijn komen".
Met andere woorden: wij hebben tot bewustzijn
te geraken, wij hebben ons zelf te zien met juist
heid, zooals wij zijn.
Trotsky richt zich tot twee groepen van hoor
ders; het zijn twee generaties van menschen, de
eene is de bloem van het oudere geslacht, het zijn
de werklui die met ernst geleerd hebben te werken
en in hun werk opgaan; maar zij zijn niet van de
partij, het zijn geen Marxisten, zij begrijpen niet
wat de sociale theorie heeft te doen met het werk,
a! zijn zij niet ongeneigd met de andere arbeiders
samen te werken, waar het te pas komt.
De andere groep echter, dat is de meerderheid,
de jongere generatie die de toekomst draagt van de
nieuwe maatschappij, voortgesproten uit het stre
ven van de arbeiders zelf.
Er zijn er velen die het werk dat thans voor den
boeg ligt met een sarcastischen blik aanzien en
spotten: Nu, na al het mooie gepraat, moet gij
leeren te schacheren of leeren knoopen aan te
zetten, ha, ha, ha! alsof kleine dingen hun aan
dacht onwaardig waren.
Maar ik zeg u, zoo wendt Trotsky zich tot de
spotters, ? waar een groot doel valt te bereiken,
daar hebben ook kleine handelingen hun waarde,
hoeveel kleine daden ook in 't gewone leven in 't
niets mogen verloopen.
Voor den arbeid in de fabrieken en in de werk
plaatsen, zijn ten eerste goede handboeken noodig,
die het nieuwste geven dat op hun gebied is uit
gevonden, wij moeten hebben den Soviet-smid, den
Soviet-meubelmaker, den Soviet-electricien. Nu er
niet bestaan die geheel up to date en leesbaar zijn
en doortrokken van de sociale leer, zullen wij ze
laten maken, en als een het niet kan, zullen wij er
drie aan zetten; den praktischen werkman, den
wetenschapsman die het vak vooruitbrengt en den
Marxist die het aanknoopt aan het geheel van het
sociale werk.
Want met de groote woorden dat het proletari
aat thans zal toonen wat het als soldaat van een
leger, of als werkman in een fabriek voor unieke
waarde heeft, daarmee komen wij er niet. Laat ons
dan liever verklaren dat we den steen der wijzen
bezitten, en al wat de aarde biedt ons eigendom is.
Neen, wij moeten ons houden strikt binnen de
lijnen aangegeven door de proletarische dictatuur,
de discipline daar gevraagd en daar noodig moeten
wij streng toepassen en de vragen van ieder vak
afzonderlijk oplossen. Ver ligt nog de tijd van ons
dat we met onze gedachten ons de vrijheid kunnen
veroorloven over de grenzen heen te dwalen. Maar
verbeelden wij ons toch niet reeds te leven in de
socialistische gemeenschap. Wij zijn in de dicta
tuur.
Op dit gebied moet de pers ons te hulp komen.
Wij zouden onze oogen moeten sluiten, als wij niet
wilden erkennen dat er zich nieuwe richtingen in de
literatuur vertoonden; eenige boeken zijn versche
nen die opgang hebben gemaakt door hun be
schrijving van het werkmansleven; men heeft
verwacht daarvan den invloed te ondervinden op
onze beweging, en het was toch slechts een begin
en het werk van schooljongens. Het pakte niet
diep en organisch.
Het was niet de behoefte om te beschrijven die
de auteurs dreef, maar om te reconstrueeren. En
we moeten toch eerst het gewone leven goed ken
nen, wij kunnen het niet uit onzen duim zuigen.
Er moet een leiding zijn voor revolutionnaire
schrijvers, de taak.moet worden uitgedeeld en de
menschen moeten er bij worden gehouden.
Ook hier dringt Trotsky dus aan op de stelsel
matige studie. Hij vertrouwt maar weinig op het
uit eigen beweging voortspruitend genie van den
volkstam.
Wat de dagelijksche pers aangaat en de corres
pondenten van de couranten der arbeidersklasse,
daar dient met overleg de hand aan te worden
geslagen, discussies moeten worden geopperd en
geprikkeld, zich zelf en zijn omgeving zal men zoo
uit de dagelijksche voorvallen leeren kennen.
Wij mogen daarbij de amusementen niet ver
geten. ,,Acht uur werken, acht uur slapen en acht
uur spel", is de geliefkoosde formule voor de dage
lijksche bezigheid van den mensen. Hoe geregelder
waargenomen, hoe gezonder en ordelijker het
leven. Het verlangen naar afleiding, de begeerte
om iets moois en vroolijks te zien is een van de
meest gewettigde hartstochten onzer natuur.
Kinderen, heeft men gezegd, geven hun aard te
kennen in hun spel; ook op later leeftijd kan men
zijn geest leggen in zijn amusementen, en vooral
een volk op weg naar zijn ontwikkeling heeft de
vrijheid van beweging noodig als een verpoozing
van zijn arbeid die zijn levensdoel is geworden.
De bioscoop is in onze dagen te gemoet gekomen
aan den grooten wensen naar bevrijding van
zorgen.
De bioscoop concurreert niet alleen met de kroeg,
maar ook met de kerk.
Godsdienstzin, zegt ons Trotsky, bestaat niet
bij de werkmansklasse in Rusland. Hij heeft eigen
lijk nooit bestaan. De Orthodoxe Kerk was een
dagelijksche gewoonte en een staatsinstelling, het
is haar nooit gelukt binnen te dringen in het be
wustzijn van het volk of haar leerstukken met zijn
gevoelens samen te smelten.
Wat toch bestond er voor beschaving in het oude
Rusland en haar Kerk? Zoodra hij is ontwaakt
tot een begrip van het nieuwe, werpt de
hedendaagsche Rus de oude gewoonte van zich af.
Laat dat nog niet het geval wezen bij de boeren
bevolking, het is daar niet omdat zij inniger is
gehecht aan de kerkleer, maar omdat haar be
wegingloosheid en verveling geheel samenvalt
met de bewegingloosheid en de verveling der
Kerkpraktijken.
Het zijn grootendeels de gewoonten van vrouwen
die den Russischen werkman, ik spreek niet
van den Communist, bij de Kerk houden.
Ikons vindt men in de huizen aan de wand, omdat
ze er eenmaal zijn en de muren anders zoo kaal
zouden schijnen. Op wat voor manier ook zouden
zij het Lentefeest vieren, als het niet was met het
Paaschgebak, en wat voor beteekenis zou dat
hebben, wanneer het niet was ingezegend. Waar
in huis of in de fabriek zou men ook iets aantreffen
dat in vergelijking kwam met de schitterend ver
lichte kerk en haar menigte menschen in hun beste
kleC-ren en het heerlijke gezang van haar koren,
zooals men dat daar kan genieten !
Anti-godsdienstige propaganda kan daar tegen
over slechts weinig invloed uitoefenen, niet
zoovelen zijn er die zich door laten meesleepen. Het
kerkelijk leven dient te worden vervangen door
andere theatrale voorstellingen, en dan is zeker
de bioscoop het machtigste wapen ter beschikking
der partij. Want op den duur blijft het drama,
in de Kerk vertoond, altoos hetzelfde, terwijl de
cinema ons kan onthalen op de Paaschfeesten
van alle mogelijke volken, in alle tijden en bij alle
mogelijke beschavingstoestanden !
Toch heeft de maatschappij veel moeten op
geven, toen zij eenmaal was besloten den band met
de kerk te verbreken. Daar is men zelfs in Moscou
bij het propaganda-comitédiep van overtuigd.
Iets aan de discipline van de menschheid ging
mankeeren, wanneer geboorte, leven en dood niet
meer omlijst worden door ceremonies die een wij
ding gaven aan het bestaan.
RINGERS
RINGERS
A\ELK-CHOCOLADE
nut Am&ndelen rn hwinj
Trotsky, die wel degelijk de leemte gevoelt,
door de afwezigheid van plechtigheden in het ge
wone leven, welks beteekenis hij zou willen
verhoogen, zoekt te gemoet te komen aan de leegte
door te herinneren aan oude gildegebruiken en de
symboliek van het Communisme met zijn optoch
ten en zijn vaandels en zijn redevoeringen, en hij
vraagt zich daarbij niet af hoe lang men daar nog
smaak in zal hebben.
Hij moet, vooral op dit punt veel aan de toe
komst overlaten. Te ordonneeren valt hier niet.
Alleen de scheppings- en verbeeldingskracht van
de massa, gesteund door artistiek initiatief, kan
ons in den loop van tientallen van jaren op den
weg brengen van veredelde en vergeestelijkte
levensvormen. Wij kunnen thans dat streven alleen
steunen door nauwkeurig te letten op het leven dat
wij om ons heen waarnemen.
Niet ieder plan zal vruchtbaar zijn. Wat doet
het er toe? Op haar tijd zal de keus en de beslissing
komen", zoo spreekt Trotsky. Het nieuwe leven
zal de vormen kiezen die het zuiverst zijn gevoe
lens uitdrukken; en als uitkomst zal het leven
rijker en ruimer wezen, voller van kleur en har
monie. Dit is alles wat wij noodig hebben van het
vraagstuk te weten".
Dan geeft hij, onder de tegenwoordige moeilijke
en verwarrende overgangstoestanden, de grond
slagen aan van het gebouw op te richten in den
geest van dienstbaarheid aan de groote sociale
gedachte, den geest van eenvoud en van
menschelijkheid.
Want in de eerste plaats wil Trotsky de Revo
lutie, ondanks haar wreedheden, beschouwd zien
als de opwekking van persoonlijkheid, in de massa's
die werden gerekend geen persoonlijkheid te be
zitten. Een revolutie verdient haar naam niet,"
zoo laat hij zich nadrukkelijk uit, wanneer zij niet
zorgt voor de vrouwen en de kinderen.
Zij moet om het naast bijliggende in het gewone
leven denken, haar taal zuiveren van onteerende
elementen, ruwheid vermijden, het vloeken ge
heel aflecren. De taal heeft ook haar
gezondheidsregels. Zij zullen de gedachte flinker en duidelijker
maken. Daarop komt het aan.
Zoo alleen kunnen wij de in het dagelijksch
leven voorkomende feiten goed interpreteeren.
Onlangs werd in de couranten een voorval in de
provincie besproken: een meisje van zeventien
jaar had zelfmoord gepleegd, omdat haar ouders
zich verzetten tegen haar huwelijk met een officier
van het roode leger. Sommigen legden den blaam
op de ouders, anderen op den officier. En men
vergat eenvoudig er op te wijzen hoe wenschelijk
het was dat de wil van ouders niet meer werd
bestreden door zelfmoord van kinderen.
Het oudere geslacht heeft het Communisme ge
leerd in den vorm van den klassestrijd, het nieuwere
is bestemd om het te leeren in de elementen van
constructie, opbouw van het gewone leven.
Laat ons hiermede van Trotsky afscheid nemen.
W. O. C. B Y V A N C K
Koninklijke Meubeltransport-Maatschappij
DEGRUYTER&Co.
DEN HAAG
AMSTERDAM ARNHEM
Internationale Verhuizingen