Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2476
PEEK& CLOPPENBURG
w %m
IKRQD
KOSMOS
POPULAIR 6 rfj
mm.
MAfiEEHAL HIEL
RoTI-lSCMILDÖct
2.5O
n 2 z 'o
~tfSS/SSSS,Ss,,,sf,fsfssrff%%%%W%ffi^%%%Zr
f VANJCHAICKT
! MEUBELTRANSPORT-MT
BERGPLAATSEN v. INBOEDELS
BINNEN-EN BUITENLANDJCH
j TRANSPORTEN j
j OVERBRENGEN \
V.MEUBILAIR OOK PER AUTO TAPISSIEBE
BOOTM5TPAAT UTRECHT. TEL 163
Leverbaar met zeer ruime 6-pers. koetswerken
Coupélimousine Conduite inférieure Landaulet limousine
/ 8OOO.- / 900O.~ f 10100.
J UONARD LANG, AMSTERuAM
OVERWEGINGEN
BRIEF VAN USBEK AAN IBBEN, TE ISPAHAN,
Mijn bet-over-overgrootvader Usbek, waarde
Ibben, werd in het werelddeel der Roemi's rond
geleid door den Frank die naderhand, zooals ge
weet, de briefwisseling van ons beider voorvaders
heeft uitgegeven; maar deze raadsman weigerde
hem ook naar Bataviëte vergezellen. De Bataven",
zeide hij met eenige overdrijving, zijn gierig
aards, gauwdieven en oplichters; hun hersens
kunnen slechts met hevige slagen in beweging
gebracht worden, en zij zien niet dan bij een ver
blindend licht". Des te meer zal het mijn vriend
Ibben belang inboezemen, eenige indrukken te
vernemen die de Usbek van tegenwoordig opdeed
in die vochtige streek van het Noorden, welker
beschrijving aan den Ibben, die nu twee eeuwen
geleden, ver van het land der rozen, rondzwierf
in Europa, moest worden onthouden.
Vroolijk is het leven, althans het openbare,
er niet. In de hoofdsteden is het
gezamenlijkdansen, in de plattelandsplaatsen bovendien het
vrijen en vloeken verboden. Verboden is ook het
betreden van het eenig natuurschoon dat de
Bataven bezitten, hun duinen". Verboden is
het, in de gesprekken van hun salons", er op
welke wijze ook aan te herinneren dat mannen
en vrouwen elkaar niet alleen lief hebben met de
ziel", dat liefde ook een stoffelijken kant heeft
en zelfs een zeer aangenamen, o gelukkige Ibben,
die leeft tusschen zijn Fatma en Roxanc, en niet,
als de misdeelde Usbek, bezorgd behoeft te zijn
over de trouw van zijn harem, wiens boezem niet
telkens opnieuw wordt gebeten door de slang
van den argwaan. Zelfs schertsend, verbeeld u,
mag op de vreugden der volledige liefde geen
toespeling worden gemaakt. Scherts wordt trou
wens in dit land door ouders en voogden ernstig
ontraden; en iedereen is er voogd over iedereen.
Nog geen vijftig jaar geleden hadden de Bataven
een groot geleerde in hun midden, die een degelijk
werk in vele deelen aan den roem van zijn vader
land gewijd had; vrienden droegen hem voor
om tot leeraar aan een der hooge" scholen van
het land te worden benoemd; hij zelf hoopte het
te worden. Maar geen oogenblik dachten de
raadslieden van den sjah erover, dit voorstel
bij hun heerscher aan te bevelen: de
candidaatprofessor was geestig. Ernstig wordt voorts aan
iederen Bataaf ontraden (hij zij jong of oud) om
den schijn te wekken als zou hij er ook maar in de
verte een enkele maal aan gedacht hebben zich
van zijn landgenooten te onderscheiden; als
blijken van dit schuldig streven worden onder meer
aangemerkt: het dragen van nieuwmodische
jassen, hoeden of brillen (slechts de voorlaatste
mode is toegelaten); het kussen van de hand
der vrouwen; het aanwenden van Frankisch
rijstepoeder om kleine oneffenheden in de huid
te bedekken (en Allah weet dat het Bataafsche
klimaat erom vraagt); het schrijven met ge
kleurde inkt, enz. enz. De Roemi-dames laten in
onze dagen dikwijls het hoofdhaar knippen; ze
spreken dan van pagehaar" en het staat haar zoo
schattig, mijn waarde Ibben, dat ik bij miin
terugkeer dit kapsel aan Roxane denk voor te
schrijven of liever aan te raden, dat zal voor
zichtiger wezen. Evenwel, in Bataviëis het van
overheidswege verboden. Dat wil zeggen, daar
waar overheden iets te verbieden hebben: in
inrichtingen, wier bejaarde bestuurders het rechl
bezitten om scherts, elegantie, opgewektheid en
vroolijkheid met alle gepaste middelen ernstig
tegen te gaan en van dit recht, zoodra hun eigen
vrouwen niets meer te knippen hebben, onder
biddend opzien tot Allah (dit is hun zegswijs)
gretig gebruik maken 1).
Ja, de geschreven en ongeschreven wetten van
Bataviëzijn barsch. Laat u niet misleiden, beste
Ibben, indien gij ooit hierheen komt, door hetgeen
reizigers u over de behaagzucht der Frankische
vrouwen en haar avontuurlijk gemoed hebben
verhaald. De Bataafschen zijn niet zoo ! Zie ze
niet aan met verlangen, wend het hoofd niet in
haar richting en natuurlijk: glimlach toch vol
strekt nooit tegen een van die dames ! (jij zijt
innemend, o Ibben, Roxane weet het; maar hier
zal het u niet baten. Geen fatsoenlijke Bataafsche
(en fatsoenlijk-zijn is aller streven) heeft er ooit
aan gedacht, het kleinste stukje van haar huid
uit te leenen aan iemand die haar niet is voor
gesteld, die niet door een contract aan haar is
gebonden, van wien ze niet eens weet of hij wel
van haar stand" is ! Want dat schijnt haar
eerste gedachte, bij iederen man dien ze ziet, en
tien tegen n dat ze zich juist n graadje hooger
geboren acht dan haar bewonderaar. Het vernietigt
zijn flauwste zweempjes van kansen. Ze weet hem
te straffen met een verachtelijken blik die iets
speciaal Bataafsch is 2).
Te straffen weet overigens de geheele Bataafsche
samenleving iederen overtreder op voorbeeldige
manier ! Waarschuwingen, aanmaningen, boetes,
beslagneming, gevangenisstraf, berisping,
achteruitzetting en schorsing staan gereed voor wie
slechts aanstalten maakt haar wetten en
reclementen te miskennen; met geen bepaling vindt
men hier ooit, naar het woord van den Frank
Molière, een accoordje, en de spreuk van de
oudste Roemi's, dat het hoogste recht het hoogste
onrecht is, schijnt voor Bataviëniet geschreven.
Bespotting, minachtend gelach, kwaadspreken'
straffen hem die zich onderscheidt; hij word'
gezegd den ernst des levens", of de waarde van
het geld" niet te kennen; men schrijft hem ..ge
brek aan verantwoordelijkheidsgevoel" tof en
wij moeten soms gelooven, te oordeelen naai'
IKkwade gezichten waarmee deze lange uitdrukking
wordt uitgesproken, dat dit verwijt gelijk staat
met een afdoende zedelijke veroordeeling. TueU
is er iets nog fnuikenders dat de eene Bataaf va:i
den anderen kan zeggen: het is dat hij wuft" is
als de Frankische Roemi's. En ook dit is niet het
ergste. Het ergste in Batavië, het volstrekt ver
nietigende, is raar" gevonden te worden.
Niettemin heeft deze natie mannen van «'en
eersten rang voortgebracht, niettemin is deze
bevolking betninnenswaardig door eerlijkheid,
vlijt en een medelijdend hart. Maar men zegt dat
haar aangeboren bandeloosheid een zekere ge
strengheid van zedelijke en geschreven wetten
heeft noodig gemaakt, en dat haar godsdienst.
zelf voortbrengsel van een somber gemoed,
nieuwe somberheid in de hand werkt. Dit waag ik
niet uit'te maken; trouwens, de godsdienstige
geloofsartikelen der Bataven loopen zeer uiteen
en worden door zeker wel vijftien, elkaar vijandige
sekten beleden.
Naar het Perzisch door
J. H O 1. l. E M A N W E E N I N C <? .-.
1) Usbek schiet hier wel wat uit zijn nu.il,
maar mei bedenke: hit is een f'ers. Hij is niet
ter zake kundig, niet wel onderlegd, niet objectifi.'
(Noot van d<n vertaler).
2) Ik c enk c!at deze Pers nogal eens wat hard
van stapel ge loopen is en menig blauwtje heeft
opgedaan. (Noot van den vertaler).