Historisch Archief 1877-1940
No. 2477
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
MANNEN OVER VROUWEN
' (Met teekening voor de Amsterdammer"
door B. van Vlijmen)
III. RIE CRAMER
Mevrouw!
Van Jean Jacques herinner ik mij deze, in mijn
huidigen gedachtengang zoo troostrijke uitspraak:
Quand j'aborde un sujet qui m'est cher, je
prends un format pour mon papier-a-écrire
restreint, afin que je me restreigne dans mes mots et
sentiments."
HWant de zaak, lieve kunstenaresse, waarom
het hier voor u en mij gaat, is deze, dat de
redactie van dit groene weekblad mij de welis
waar vereerende" opdracht verleent, om over u
en uw werk te schrijven, doch daaraan toevoegt,
dat zulk een karakteristiek pi.m. 800 woorden"
behoort te bedragen.
Ik vraag u, en ook mijzelf af: Waarom juist
800 woorden?.... en waarom geen 750?....
waarom geen 500? of 1000 bijvoorbeeld?" Doch
ik ben opgevoed in de rechte leer van het moeilijke
redigeeren van dag- en weekblad. Dus murmureer
ik niet; doch mopper slechts tegenover u, zoowel
bij wijze van inleiding, als van verontschuldiging!
Want wanneer ik in deze mannelijk-vrouwelijke
rubriek over een Rie Cramer heb te schrijven,
zullen het steeds die fatale 800 woorden zijn,
welke mij dwars zitten. Dadelijk toen ik het
onderwerp abordeerde, voelde ik deze
zelf-beperking als een stroeve hand- of voetrem.
Ik was namelijk bezig de laatste hand te
leggen aan een nu verschenen verzamelwerko ver
internationale prentkunst, in verband met den
politieken wereld-chaos na het intreden van den
Europeeschen vrede"-toestand. Ik had stapels
tijdschriften en kranten verzameld natuurlijk
Nederlandsche, maar daarnaast Engelsche en
Amerikaansche, Duitsche en Fransche. De illus
tratieve bestudeering van den vrede-in-prent was
een omvangrijke arbeid geweest, belangrijk van
wege het nauwlettend kennisnemen der productie
van prent- en karikatuurkunst eenerbreede schare
van internationale politieke teekenaars.
Maar indien u mijn technische verklaring wel
wilt aanvaarden zoo erg zielsverheffend was
deze verzamelende en schiftende, deze kritische
en toelichtende werkzaamheid niet geweest. En
na het corrigeeren van het laatste vel tekst en
het fiatteeren der laatste reproductie der honderde
politieke vrede"-prenten, verlangde ik wel naar
iets anders.
Eerlijk gezegd, ik snakte naar een tegenwicht
voor al die humoristische en cynische, al die
wrange en wreede, al die beschuldigende en ver
wijtende internationale prent-producten over een
wereld-vrede, die waarlijk nog geen vrede beteekent.
En precies op dat oogenblik kreeg ik het verzoek
der redactie van dit weekblad om te schrijven over
....Rie Cramer! (want het na-zinnetje over
die 800 woorden las ik pas bij herlezing....)
Na de schrijnende koelheid der politieke prent
kunst, dus de zoete droom der verbeelde fan
tasie ! Na de hartstochtelijkheid der
naoorlogsche karikatuur, de teere vreedzaamheid
van het geteekende sprookje!.... Na de f
elvijandelijke, nog uitlaaiende haat-uitingen der
wederzijdsche papieren
slagveld-vijanden, nu
de aandoenlijke teerheid
van het geïllustreerde
kinder-versje !
800 bladzijden voor
mijn prentenboek over
den wrangen vrede,"...
en slechts 800 woorden
over uw prentenboeken
voor dweepende kinderen
en droomende dichters !
Gelukkig was daar Jean
Jacques als troostend
voorbeeld !
En ik bracht u mijn
bezoek, lieve mevrouw,
in de Amsterdamsche
Hondecoeterstraat, waar
de naam van uw echt
genoot Eduard Verkade
aan de deur van het
knusse, ietwat
middeneeuwsche binnenhofje
staat.
Over u en uw kunst
spraken we wel meer
dan 800 sekonden, wel
minder dan 800 minuten.
Ik bladerde in uw pren
tenboeken, zijn het
er al 800, die bij den
Utrechtschen uitgever W.
de Haan in den loop der
jaren verschenen?
Ik wilde weten
nieuwsgierig, belangstel
lend, hartelijk ! uw
manier van werken?....
uw inspiratie?.... over
uw kinderlijke
modelletjes?
Ik trachtte met vragen
zoo zijn wij nu een
maal, wanneer we met
vragen de teerheid van
zoo'n verrukkelijke kleur-prent van uw potlood of
penseel bijna ontwijden voor mijn karakte
ristiek" van Rie Cramer te weten te komen, hoe
heel die rijkdom van altijd weer wisselend détail,
die overdaad van warme, vloeiende kleurtjes,
waren geboren?....
Ik verdiepte me de scheppende kunstenares
zelve, die me daarbij voorlichting schonk ! in
de groepeeringen der versprookte wezens van
rimm, Andersen, uit de 1001-Nachten en
Moeder-de-Gans; van geïllusioneerde wezentjes,
gedoezeld uit zonnestraal en maanflits;.. .. van
kleuters en dreumessen, van bloemen en beesten,
van prinsesjes en pages; van
uudt-nederlandsche minneliedekens en fransche bergerettes,
long-ago-songs uit Old-Engeland en No
ls-deFrance als fijnste primitiefjes?....
Ook stelde ik u immers m'n vragen o!
nuchterheid soms van het interviewers-métier!
naar de door u geschreven kinder-rijmpjes
en de door uzelve bedachte kinderkamer-ver
haaltjes?
Toen bracht ik ons gesprek of volgde
het een uit het ander? op uw arbeid
alstooneeldecoratrice, Verkade's toegewijde en gewaardeerde
medewerkster, bij het aankleeden" (waarom
gesproken van enscèneeren" en costumeeren"?)
van ,,De Brief des Konings", De Gele Mantel",
De Waaier", straks van een herleefde en
verfrischte Bruiloft van Kloris en Roosje?"....
.... Daarna werd het tot een intieme kunst
beschouwing in uw salon van uwe in Haagschen
Kunstkring" voor 't eerst geëxposeerde groote
zwart-en-wit-teekeningen der Zeven Hoofdzon
den", sterke teekenkunst, grillige verbeeldings
kracht, doordringende aanduiding en dit
gehoutskoold uit de tooverende feeënvingers van
eene Rie Cramer.... !
En vervolgens
Maar ik had eerlijk u gebiecht de redactioneelc
belemmering van mijn bezoek, die vermaledijde
800 woorden !
't Was me, of ik de zachte ironie hoorde fluis
teren van mijn eigen geweten, toen u, verrukkelijke
schepster van al dit moois, met schier
onnierkbaren spot een einde maakte aan ons karakte
ristieke" gesprek:
U vergeet uw.... 800 woorden!"
Nu ik ze hier neerschrijf, moogt ge ze na-tellen,
Rie Cramer. " J A'N F i; i -r n
OVER BOEKEN EN TIJD
SCHRIFTEN
MODE
Teekening vojr de Amsterdammer" door W. Heskes
Vin-je 'r niet wanhopig grof?"
tweelingen, bewerkt door N. van Hichtum, is een
lief verhaaltje van een poes, die zoek raakt,
terugkomt met een aantal kleintjes en alarm
maakt als het huis in brand staat. De illustraties
van Susan B. Fearse zijn bijzonder levendig van
kleur, fijn van afwerking en vol humor. Het is een
boekje dat den ouders zelf het voorlezen tot een
genoegen maakt.
Ans en Frans en Ons boekje, door C. E. de
Lille-Hogerwaard, beide boekjes voor den leeftijd
van 5?7 jaar, zijn vlot geïllustreerd door Sijtje
Aafjes en geven kleine, kinderlijke verhaaltjes en
versjes. Voor de grooteren is er een nieuw boek
van Ch. van Abkuude, Pietje Bell's «ooehcltucren,
geïllustreerd door D. A. Bueno de Mesquita en
Jimmy speelt vuur de film, door N. W. C. Kuyk,
waarvan W. Hardenberg de illustraties verzorgde.
E. M. R.
VAN ALLES WAT
Op 2 Juli 1924 werd in Duitschland de
100jarige geboortedag van den dichter Friedrich,
Gottlieb Klopstock herdacht. Bij die gelegenheid
werden uit een werkje Briefe der Liebe" door
Chariotte Westermann verzameld, eenige frag
menten naar voren gebracht. Dit werkje bevat de
briefwisseling van Klopstock met zijn bruid, later
zijn vrouw, Meta Moller, met wie hij slechts vier
jaar vereenigd mocht zijn. Zijn vrouw verkeert
in een gedrukte stemming en schrijft hem:
Ik weet wel dat alle uren niet dezelfde zijn en
vooral niet de laatste. Doch een aanstaande moeder
valt het sterven zwaar. Maar, laat ik u niet mijn
melancholie niet aansteken. Gij weet zelf te goed,
welk een nauw verband er bestaat tusschen
lichaam en ziel. Wat God ook voor mij heeft wegge
legd, ik zal altijd gelukkig zijn, hetzij dat ik met
u verder leef of dat ik door Hem word opgeroe
pen om bij Hem te zijn. Maar, zal de scheiding voor
u even licht te dragen zijn als voor mij, daar gij
in deze wereld blijft, een wereld zonder mij?
Gij weet wel, dat het aitijd mijn wensch is ge
weest, dat ik de langst levende zou zijn, omdat ik
wel weet, dat het lot voor degene die achterblijft,
het zwaarst te dragen is''....
Zoo schreef zij in September 1758. In November
van datzelfde jaar stierf zij in het kraambed.
De uitgevers Gebr. Kluitman te Alkmaar
zorgen voor fleurige kinderboeken, waarvan voor
al de prenteboekjes viior de kleintjes de aandacht
trekken ook om de illustraties. M i aula en de
Wie YOGHURT van
OUD BUSSEM
eet, wordt oud, maar blijft jong
Kerkstraat 187. Tel. 49344.