Historisch Archief 1877-1940
No. 2477
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VÓÓR NEDERLAND
17
SCHILDERKUNST-KRONIEK
LUCIE VAN DAM VAN ISSELT, Pictuta, den Haag.
Deze tentoonstelling bevat volgens een opgave
van den katalogus werk uit de jaren 1923 en 1924.
Wat hier te zien is, is dus wat tegenwoordig de
schilderes vermag. En wanneer we dan, benieuwd
naar den tegenwoordigen toestand, een omgegang
gemaakt hebben, beginnen we van zelve te zoeken
naar die schilderijen, waarin we eenige warmte
van gevoel kunnen erkennen, en kunnen vinden.
Want dat doen we, en dat bewijst, dat in een aantal
der schilderijen we de wellende bron van het
gevoel niet erkennen. Ik heb eens van deze schil
deres geschreven, dat het werk getuigde van een
koele bedachtzaamheid en ik ben, voor het
grootste deel dezer beschaafde schilderijtjes, van
dezelfde meening gebleven. Er is een aandachtig
heid in deze stillevens, maar er is niet overal
innigheid; er is te weinig innigheid in het koele,
gratieuze spel van veel geschakeerde grijzen en
witten. En deze innigheid is ook te weinig in vele
der vormen; de groote, te vlakke cactus bewijst
het. Maar er zijn, gelukkig, nog andere schilde
rijtjes, waar meer dan koele bedachtzaamheid is
en meer dan een klare maar niet innige kleur.
Deze vindt ge, die innigheid, bovenal in de voor
stellingen met de cactusplanten. Het schilderij is
daar belangrijker, evenals het schilderij met het
simpele meizoentje (10), dat op een grauwe zinken
plaat staat tegen een grauwen achtergrond. Het
heeft daér, wat we zoeken. Qrooter, het meest
groote" schilderij van de heele verzameling, is
dat met de twee cactussen (een groote, een kleine),
waar de figuur van de cactusbladen tegenover den
achtergrond, vastheid
en allure geeft aan het
werk. Eén cactusplantje
(12) is vergeleken met
deze schilderij nog door
dringender geschilderd,
evenals het kleine
japansche brievenkistje, met
d'inktflesch, 't lak en
het ivoren beestje van
Altorf. Charme heeft de
geschilderde doode mol
met het
palmtakje.evenals de eerste schoentjes,
gezien tegen het oude
dekentje. Zwierig is Na
het bal" met de dans
schoenen etc. (een on
derwerp, op zijn
Amsterdamsch gezien) en
de blauwe clematis (6),
terwijl de Dpodskop(31),
een romantische geaard
heid ietwat bezit. Met
dit tiental schilderijen
is genoemd, wat boven
de koele bedachtzaam
heid uitgaat, boven de
wat ^te schrale helder
heid van het verstande
lijke hier, en wat een
blijvende beschouwing
verdraagt, en niet alleen bekoort
maar niet indringend bezien.
schilder vyas hij niet alleen. Hij noteerde ze met
zorg te midden van hel andere. Aan de Japanners
doet hij niet denken. De vorm, de strakke^ onver
biddelijke lijn was hem niet aangenaam. Eerder
vervagen de omtrekken. Het was hem te doen
om een illusie, de illusie van het zacht-ademendc
leven van dier en plant in het doorschijnende,
dragende water. De verwezelijking daarvan
kwam hij zeer nabij. Zijn vischjes drijven in het
nat dat ze omvat en steunt.
Een keus uit Dysselhof is moeilijk. De honderd
nummers dezer tentoonstelling geven elkaar weinig
toe. Ge kunt het kleurige verkiezen boven het
monotone of omgekeerd. In beide bereikt hij een
groote fijnheid. Maar in zijn grijze schilderijtjes
hangt soms een geheimzinnigen toover, dien g?
elders mist. Het is of hij zich daar vrijer liet gaan.
Daarom zou ik 22 (Snotdolf) of 20(Cameleonvisch)
verkiezen boven veel andere.
Zijn teekeningen hebben het zachte,
geresigneerde van zijn schilderijen. Met wat zwart krijt
maakte hij een rotsje en wat planten in het water,
zoo onwezenlijk en zorgvuldig, zoo duidelijk en
toch vliedend, dat het een sprookje werd.
H E N N U S
TENTOONSTELLING KUNSTGROEP BILTHOVEN"
TE UTRECHT.
In de zalen van de firma Begeer aan de Oude
gracht te Utrecht (daartoe belangeloos ter beschik
king gesteld) werd door de Kunstgroep Bilthoven"
welke zich tot taak heeft gesteld in de huidige
moeielijke omstandigheden meerdere (en liefst
daadwerkelijke !) belangstelling voor de kunst te
Kunstzaal De Rietvink"
J A. A. M VAN ES,
WASSENAAR
Permanente tentoonstelling van schilderijen.
werk staat hier en daar in de drie ineenvolgende
vertrekken verspreid. Veel nieuws is er niet, doch
men heeft niettemin getracht met het beschikbare
materiaal iets behoorlijks te bereiken. Onder de
beeldhouwers zijn vooral Biellng, Bolle, Remiens
en Richter goed vertegenwoordigd.
TENTOONSTELLING IN DE KERK-UIL" TE
HAARLEM.
Mej. van Regieren Altciui heeft alle eer van haar
werk bij de inrichting van de nieuwe vertrekken
in het aardige, als tegen de oude Sint Bavo-kerk
aanleunende huisje, waarin de Kerk-Uil" thans
een thuis gevonden heeft. Wanden en meubels en
toontafels zijn in zwart en wit gehouden, boven
geeft een diep rood daaraan warmte en hier en
daar aan kapjes met kralen en vriendelijk bor
duurwerk, herkent men haar goeden smaak, welke
ook in de manier waarop de tentoongestelde voor
werpen zijn neergezet en gerangschikt te waar
deeren valt.
Het is alles zoo prettig beschaafd en dat komt
aan het werk der kunstenaren ten goede. De
houtsneden in zwarte lijsten tegen de witte wanden;
(Eckman, Wittenberg met een paar mooie vogel
figuren, Weiland en Wenckebach), hier en daar
kleurig borduurwerk (Mej. Testas met zeer fan
tastische kussens, en mevr. van Royen); weef
sels (Semey, Mej.
Sipkema) en batiks (Mej.
d'Aillymet een zeer ver
fijnde,
parelmoer-achtige sjaal en ook Mej.
Bake) en daartusschen
verspreid enkele vazen
(van Lanooy) en glas
werk (o.m. van de Bazel)
dat alles komt hier in
volle intimiteit der hui
selijke omgeving bijzon
der goed tot zijn recht.
Zoo is er voor elck
wat wils" en dat is in
deze dagen nog zou
jlecht niet gezien.
O T T o VAN
TUSSENBROEK
lEEIEISPIESIL
TENTOONSTELLING KUNSTGROEP BILTHOVEN" UTRECHT
bij waaksch
PLASSCHAERT
ATELIER G. W. DYSSELHOF,
Wisselingh en Co.
bij E. J. van
Zou er onder de belangstelling voor deze expo
sitie een klein deel wellicht onbewuste
speculatiegeest schuilen, die het finantieel succes verklaart?
Speculatiegeest die nu eenmaal gaarne opduikt
na den dood van een niet-pnbekend kunstenaar.
Zeker is dat Dysselhof bij zijn leven nooit onder
vond, wat hem thans te beurt valt na zijn dood.
Hij leefde in een betrekkelijke vergetelheid; nu is
hij voor een moment en vogue.
Hij verdient waardeering; vaderlandsche waar
deering vooral. Hij was een Hollander naar alle
kanten. Hij was een bescheiden werkman op het
schuchtere af; een die ging met zachten maar
vasten tred; die nooit losliet, die altijd opnieuw
hetzelfde begon en kon beginnen, die zich speciali
seerde op een klein gebied waar hij altijd oogstte
en dat hij toch niet uitputte. Dat was zijn kracht.
Het aquarium waaraan hij eenmaal zijn liefde ver
pand had, werd hem nooit te klein. Hij kon eraltijd
terugkeeren en vond steeds wat hij zocht. In het
schilderen bewaarde hij den aard en het geduld
van den handwerksman. Hij behoorde tot de weini
gen die de grenzen hunner begaafdheid kennen.
Natuurlijk was hij niet zonder hartstocht, maar de
hartstocht verteerde hem niet. Hij was een be
daard maar volhardend minnaar der schoonheid.
Misschien was het geen toeval dat hem naar het
aquarium trok. Hij vond er het stille, vredige
leven waarheen zijn hart uitging. Een
visschenwekken, eene tentoonstelling ingericht van het
werk van een aantal Nederlandse hèbeeldende
kunstenaren en kunstnijveren.
Er zijn meubels van van tier Slnys en vuil Wouda.
Beider zoeken had eenvoudige, rustige vorm
geving. Er is gebrand glas in lood door Schelling,
waarvan het geornamenteerde ontwerp sterker is
dan dat met de mannefiguur; voorts het altijd mooie
aardewerk van Lanooy, terwijl de platcelbakkerijen
,,de Duinvoet", de Vier Paddestoelen" en
E.S.K.A.F." met werk van verschillende ont
werpers uitkomen; weefwerk van Mevr.
Polvliet?van Hoogstraten, Mej. van Os en enkele
werkstukken naar teekening van Hildo Krop. De
mooie batik's door Arnold Pijpers zag ik hier
met genoegen terug, ook het werk van Mej.
Eilers mag genoemd worden. Haar sjaal heeft
aantrekkelijkheid. Tinwerk door Metlwrst en
lepels door van der Hoef met het aardige opschrift:
Eerst eten zei Likkepot" en velerlei
beeldhouwW. B. te S. Wat zijn
de vereischten voor liet
secretaris-diploma; hoe
kan men dit het best beha
len indleninen in'tbezitis
van diploma H. .S.5/.V
Met het
secretarisdiploma" wordt waar
schijnlijk door u bedoeld
de aete van bekwaamheid in de gemeente-admini
stratie van de Nederlandsche Vereeniging voor Ge
meentebelangen. Deze acte wordt verkregen na het
met goed gevolg afgelegd schriftelijk en mondeling
examen, daarvoor door genoemde Vereeniging uit
geschreven. Zij, die in bezit zijn van een diploma
H.B.S. 5 j. cursus, kunnen aan dit examen deel
nemen tegen overlegging van een verklaring van be
voegde zijde eener tenminste tweejarige geregelde
werkzaamheid binnen de laatstvoorafgaande vijf
jaren aan een gemeente-secretarie, ten kantore van
een gemeente-ontvanger, aan een provinciale grif
fie of aan een departement van algemeen bestuur.
J. d. W. te A. Kunt U mij het adres opgeven voor
aanvraag van Oostenrijkse/ie of Hongaarsche kinde
ren ter verzorging te nemen?
Vragen en inlichtingen hierover gelieve u te
richten tot Mevrouw C. Bosch-Pigge, de
Clercqstraat 70, Amsterdam.
Het oude Hollandsche schilderij van een bekend meester
en in goeden staat
IS DE BESTE BELEGGING.
De grootste en uitgebreidste collectie in persoonlijk bezit
HUYS VAN JOHAN DE WITT"
KNEUTEROIJK 6 DEN HAAG DORUS HERMSEN