Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 247?
f/ Tj/bGENGOTEN:
'/JiCr^/'lJl1,.'! '1,'1','if
EEN MILLIARDAIR
INTERMEZZO.
Natuurlijk, een Amerikaansche. Zulke masto
donten behooren, alsof ze daar thuis zijn, vooreerst
nog alleen tot de fauna der Vereenigde Staten,
in Europa streven ze er naar om zich te verfijnen
door de teelt van raspaarden of van buitenge
wone gewassen. Het oerechte gaat zoo te loor.
Leve Amerika en zijn producten.
't Is over Ford, dat ik 't wil hebben, niet over
den man van de auto's, maar over den man van
het schip, van het vredeschip.
In Amerika is een boek daarover verschenen van
een der stuurlui in het vaartuig, onder den titel:
America's Don Quixote, een naam die door zijn
inhoud niet wordt gerechtvaardigd, want deze
moderne Don Quichot is waarlijk geen verheuging
voor het menschelijk geslacht, zooals zijn voor
ganger van drie eeuwen her het is geweest.
Maar dit terzijde, laat ons ernstig worden.{
Het schip is ten allen tijde, en van de oudste
tijden af, een mooi symbool geweest voor de
menschheid die zich tegen onheil wil hoeden, die
het onbekende en onmogelijke zoekt en die
vereeniging beoogt om een doel te bereiken.
Ik spreek niet over de Ark, omdat theologie
mijn vak niet is, maar ik zou graag een woordje
willen zeggen over het schip de Argo en den
Argonauterrtocht naar het gulden vlies. Want ik moet
er altijd bij denken aan het eerste onderricht
dat wij kregen in de kennis van mythen, als onze
nooit genoeg te waardeeren leeraar ons vertelde
van heerlijke zonsondergangen waarbij in een hoek
van den Westelijken hemel de zon verschijnt als
een stralende gouden nacht. Ik had ze gezien
in de tropische zee te midden van den wondertuin
dien het scheidende hemellicht over het uitspansel
strooit. Als kind had ik dat schouwspel genoten,
en wanneer de leeraar ons zeide: een kind zou
daarheen willen gaan over het water om die gouden
vacht te veroveren, dan ging mijn hart open en
verlangde Het schip de Argo en zijn
Argoxiauten, daar zou ik lang over kunnen hooren.
k Nog is er een derde schuit: het Narrenschip,
gedicht vanBrandt, den Duitscher,om een zoo groot
mogelijke collectie van gekken bijeen te brengen.
Het oordeel tot welke rubriek Ford's vredeschip
behoorde, blijve aan den lezer. Hij zelf dacht
aan de Ark en aan de vredesduif, die de aarde
zou bevliegen !
QVcr de preliminairen der expeditie het volgende:
Men zal zich herinneren, dat al kort na het
uitbreken van den oorlog, zoowel in Europa als in
Amerika comités werden opgericht voor een spoe
dige vredestichting en vredebemiddeling; de
vrouwen vooral doen zich daarbij gelden. Tegen
het midden van 1915 is de beweging in vollen gang,
Chicago is een van de middelpunten, Jane Addams
houdt haar redevoeringen, Rosika Schwimmereen
Hongaarsche is naar Amerika overgekomen, zij
zocht verstandhouding met Ford om hem te winnen
voor een steun te verstrekken aan de moeders-en
vrouwen-comités.
Loechner, de schrijver van Anerica's Don
Quixote, had als secretaris enkele bijeenkomsten
bijgewoond, evenals hij bij een onderhoud met
President Wilson had geassisteerd. Een misver
stand, waarvan Rosika Schwimmer de oorzaak
was, bracht hem naar Detroit, aan het meer
Michigan in 't idee dat Ford hij had daar zijn
werkplaatsen hem over zijn verzoenings- en
bemiddelingsplannen zou raadplegen.
De vergissing bleek dadelijk, maar een vrien
delijke secretaris van Ford, als Loechner zich
afvroeg of hij de lange reis vergeefs had gemaakt,
raadde hem aan te wachten totdat de Hongaar
sche dame haar gesprek met den auto-Koning
afbrak, en stelde hem haastig aan Ford voor, als
die zijn gast uitliet met de woorden: Dit is een
slachtoffer...."
Ford, in goed humeur onder de levendige oogen
van Rosika, den grand seigneur spelend, begon:
Welaan slachtoffer !" en lachend om den eigen
grap, direct ingelicht, noodde hij Loechner tegen
den volgenden dag tot een lunch samen met
Rosika op zijn buitenverblijf de afgrond van
Ford's ongenaakbaarheid was overbrugd, het
slachtoffer" had het gedaan.
't Was heusch niet gemakkelijk Ford te be
naderen.
De lunch, met de familie gebruikt, stelde
Loechner eenigszins op de hoogte van de kaart van
het land. Ford licht geneigd tot gestes en beloften,
liet zich graag meeslepen door plannen die hemzelf
op een voetstuk plaatsten en reclame maakten
voor zijn zaak. De naaste omgeving echter, vrouw
en vrienden en secretarissen hadden leergeld be
taald, zij wisten dat de plannen niet duurzaam
waren, en zij vreesden, als zij duurden, dat zij
oneindig veel geld zouden kosten.
Maar voor het oogenblik had Rosika op het hart
van de moeder gewerkt en Mevrouw Ford voelde
zich toch wel heel gelukkig als voornaamste
Amerikaansche dame te kunnen optreden en een
rol op het wereldtooneel te kunnen vervullen.
Ford zelf begon in te leven in de verbeelding van
zijn idee, hij spande het adverteervermogen in
van zijn geest, en maakte zich van het slacht
offer" Loechner als klankbord meester.
Die voelde zich plotseling in het middelpunt
van een wereldondernemen waarvan zijn ver
wachting niet had durven droomen.
Samen met Ford zou hij naar het Witte Huis
gaan om den President te spreken, maar", zeide
deze hem, als plaats om onze advertenties in de
Wereld te sturen, daarvoor deugt Washington niet,
dat kan alleen in New-York geschieden," en hij
riep de jongens" van die metropool bijeen om hun
te melden, dat hij spoedig groot nieuws voor hen
had.
fe Daarop verscheen hij bij den President.
O, dit was een geheel ander bezoek dan Loechner
kortgeleden met een soortgelijk doel had gemaakt !
Geen quaestie er van dat Ford
zichineenZondagspak zou steken of zou afwachten dat Wilson hem
een stoel aanbood; hij lag er dadelijk in een met
zijn been wiebelend over de leuning. Wel, Mr.
President, ge ziet er goed uit; doet ge daar iets
voor?"
Ik doe mijn best me vroolijk te houden."
Loechner rekende den tijd gekomen om iets van
zich te doen hooren :?Daarvoor zorgt Mr. Ford wel".
Ik heb eigenlijk maar een goede grap gemaakt,"
erkende Ford nederig. Dat was van den man
die zich zoo'n groot graf liet maken, omdat hij
in zijn auto wou worden begraven, want met dat
ding was hij uit zooveel gaten gekomen, dat zou
hem zeker ook uit dit laatste gat redden."
Waarop Wilson ging lachen en ook een grap
maakte.
Toen opperde Ford zijn idee dat de President
van staatswege een oproeping zou richten tot een
bijeenkomst van bemiddeling voor de neutrale
landen.
Wilson dacht er niet aan, daarvoor een belofte
te geven.
Ford was kwaad, maar hield zich kalm. Morgen
ochtend om 10 uur," zei hij, heb ik de vertegen
woordigers van alle groote couranten bij me
geroepen om van mij iets belangrijks te hooren. Ik
heb een schip gecharterd om gedelegeerden naar
Europa over te brengen. Ik bied u dat transport
aan als een bijdrage van mijn kant. Wanneer gij
meent niet te kunnen handelen, dan zal ik het doen
en ik zal den courantenmenschen zeggen dat ik,
een scheepslading van Amerikaanjche gedele
geerden naar Europa zal overbrengen."
Het gesprek verstarde toen, Wilson's gezicht
werd van hout, Ford maakte zijn aftocht, ik
denk niet zeer geschikt. Zijn impressie bewaarde
hij voor het slachtoffer" en bij het heengaan
liet hij zich uit: Hoe klein !"
Het schip met vredesmannen, dat hij op een
maal voor het starend oog van den President
naar Europa liet stoomen, was toch waarlijk op
advertentiegebied een vinding van den eersten
rang. Ford annexeerde haar voor zich, maar zij
kwam aan Loechner toe, het was een inval geweest
van den voorgaanden dag gedurende den maaltijd.
Ford had haar dadelijk opgegrepen, condities
gevraagd van maatschappijen, ja het schip was
geloof ik al uitgekozen de Oscar 11.
Den volgenden dag ontving hij de reporters
der dagbladen in zijn hotel; 'n veertig omringden
hem, heet naar nieuws. Het was iets te veel in
het vertrek, en het was niet de echte Ford, zooals
men had verwacht, die voor den dag kwam.
Het begon op een stamelmanier, niet precies,
niet treffend als de slag op een spijker.
Het best mogelijke, niet waar? daar moeten
we heen streven voor het grootst mogelijk aantal.'
Waar ging dat heen? Dat fladderde in de ruimte
de reporters keken in de lucht.
Dan op eens: We wouën tegen Kerstmis de
jongens uit de loopgraven hebben. Daarvoor heb
ik een schip gecharterd en sommigen van ons gaan
daarmee naar Europa."
Hier hield hij op; het duurde een poos eer hij
voortging: Ons idee is, het militarisme den kop
in te drukken, en de jongens uit de loopgraven
te halen. Het doel is den oorlog en de voorbereiding
daartoe voor alles stop te zetten. Want natuurlijk
was er niets voorbereid, dan zou er geen oorlog
zijn. Geen jongen zou op een vogel schieten, als
hij geen geweer had."
In dit moment kwamen er een paar te hulp.
Waar zou Loechner, het slachtoffer voor dienen,
^^""'^^M^^M' / f "* j»^
Buiterny
Bonbons
Overheerlijke,
pikante ^^
smaak
zoo hij thans niet tot redding uitschoot met nog
een ander?"
Zij legden uit dat het plan daarin bestond om
naar Europa een kern van uitgelezen lieden te
brengen en voor een tijd bijeen te houden die het
vraagstuk der voorwaarden van een aanstaanden
vrede bestudeerden en aan de oplossing de noodige
publiciteit konden geven. Ford had de gelden
daartoe beloofd, het schip gecharterd en de
maatregelen zoo genomen dat misschien al tegen
Kerstmis
Dat was eenig licht, ten minste, een vermoedelijke
datum werd genoemd, de naam van het schip
bekend gemaakt....
Maar de reporters kregen den indruk dat Ford,
door anderen er ingehaald, in 't geheel niet op de
hoogte was en dat de zaak ook als een grap kon
worden beschouwd.
Van daar het lot dat op de expeditie ligt van den
beginne af. Het is alles zoo vliegenssnel in z'n
werk gcgra'i, nauwlijks vier of vijf dagen voor
het bebroeden van het plan, elf dagen voor het
in gereedheid brengen der expeditie tot de afvaart
toe, dat eerst onder het tot stand komen aan eenige
verwezenlijking van het idee werd geloofd. Was
het eerste voornemen om de beroemdste en meest
gezaghebbende mannen van de eene zijde van
den Atlantifchen Oceaan naar de andere zijde
te brengen, een kardinaal Gibbons, een Edison,
ten slotte moest men blij zijn 'n 80 namen bijeen
te brengen die geen oneer deden, 54 reporters
moeten daarbij worden gevoegd die voor hun eigen
pleizier en dat van het publiek in Amerika mee
gingen.
De eerste teugen van de frisfche zeelucht
wakkerden ook de geestdrift van Ford aan, hij
liet de eerste Zondagspreek aan boord wereld
bekend maken door den telegraaf, mi monster
advertentie, zooals nog nooit \vas gezien en hij
ontboezemde zich aan Loechner: ,,ik wil een eind
aan dezen oorlog hebben, al kost liet me mijn heele
vermogen", en voegde hij er bij: ik heb nog tien
duizend dollars bij me gestoken, zonder dat iemand
het wist; doet de gelegenheid zich in Europa voor
dan kunnen we samen eens uitbreken, zonder
dat een van mijn secretarissen er iets mee heeft te
maken."
Maar al voor dat de boot in Christiania was
gekomen, had Ford's gezondheid geleden, de op
winding was gedaald, zijn conservatieve omgeving
had het overwicht gewonnen, steelsgewijs vertrok
hij midden in den nacht uit Christiania, tegen alle
beloften in. Dit was een sein.
Met het begin van 1916 slinkt al Ford's animo,
slinken ook de middelen die hij beschikbaar stelt,
en als het begin van 1917 ter wereld komt en de
Vereenigde Staten aan oorlog denken, stelt hij
de geheele inrichting van zijn fabrieken ten dienste
van het land voor aflevering van oorlogstuig.
Men moet zoo gauw mogelijk met zulk een aanbod
voor den dag komen is zijn idee, te laat gepresen
teerd, verliest het zijn waarde.
Hij heeft zijn milliard verdubbeld.
W. G. C. B Y v A N c K
BATENBURG & FOLMER
(G. W. FOLMER)
DEN HAAG,HUYGENSPARK22
SPECIALITEIT:
BERGPLAATSEN VOOR INBOEDELS
MET SAFE-INRICHTINQ.
VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE
INTERNATIONALE TRANSPORTEN