Historisch Archief 1877-1940
No. 2477
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Teekenir.g voor de Amsterdammer" door George van Raemdonck
VEREENIGD TOONEEL." Aan gene zijde,
door Walter Hasenclever.
Het is wel jammer, dat het Vereenigd Tooneel"
zich onttrokken heeft aan den algemeenen
eeredienst voor Herman Heijermans, die in deze dagen
van rouwen gulle bereidheid,zijn geest, door middel
zijner beste werken, overal in den schouwburg
brengt. Juist in dit unaniem en spontaan opkomen
onzer voornaamste gezelschappen, met terzijde
stelling van alle overige belangen, waaraan n het
benard tooneelbedrijf heel wat offers vastzitten,
Jigt de hooge waarde van dit hartelijk gebaar, het
maakt het tot een daad van nationale beteekenis.
Van het gezelschap, dat den Stadsschouwburg
bespeelt, had men in deze het voorbeeld mogen
verwachten, en dit niet-gereed-zijn stelt des te
meer teleur, waar het immers de heeren Verkade
en Verbeek waren, die bij de j.l. sollicitatie naar
den eersten Schouwburg des lands hun aanbeve
lingsbrieven tooiden met den gevierden naam van
dezen tooneelschrijver, er zelfs de belofte aan
toevoegden mevrouw de Boer?van Rijk te zullen
engageeren in het belang van het
Heijermansrepertoire. De derde December liet als de geijkte
datum om deze woorden waar te maken, geen
twijfel.
Op het jeugdig drama Aan gene zijde," van den
Jung-Deutscher Walter Hasenclever, hadden we
dan desnoods nog wel een paar maanden kunnen
wachten. Zonder al te groote artistieke schade. De
revolutionair-litteraire beweging met haar geest
drift voor abstracte problemen, waaraan het
Duitschland van na den oorlog ook dit beminnelijk,
maar ietwat ijlhoofdig film-spel dankt, behoort
daar alreeds tot de overwonnen excessen. Een
auteur als Pirandello overvleugelde sindsdien in
Europa al deze te vroeg geroepenen, en wat
Nederland betreft, mogen we nu wel vaststellen,
dat de drinkbeker van het expressionisme aan ons
tooneel voorbij is gegaan. Invloed op onze jongere
schrijvers, zooals in deze richting bijv.
Lenormand's Les ratés" zou kunnen uitoefenen, lijkt
mij van dit bodemloos tooneelspel al heeft men
het in Duitschland een Konzentrisches
Liebesgedicht in Prosa" willen noemen, weinig te ver
wachten. Het is best mogelijk, dat uit deze gege
vens een modern hooglied had kunnen opklinken,
maar tot dusver is het toch meer een spiritistische
séance in telegramstijl gebleven. Litteraire be
gaafdheid en distinctie, deze kwaliteiten bleken
ook reeds bij de opvoering van Der Sohn", waarbij
voortreffelijk spel de zwakheden camoufleerde,
maar we kunnen toch niet zeggen dat Hasen
clever het daarmede, benevens den bijstand van
Strindberg en Wedekind, tot een redelijk drama
heeft gebracht.
De gedachte, die hem voorzweefde, is dit
heeft hij met velen zijner tijdgenooten gemeen
belangrijk genoeg. Zóó ingrijpend zelfs, dat men
zich afvraagt: hoe durft iemand, met nog niet
meer in zijn mars dan een machteloos
tooneellyrisme, dit aan ! Het zou ons, wat de gedachte
betreft van inhoud" kan men nauwelijks
spreken niet moeilijk vallen deze zóó weer te
geven, dat wie de eenentwintig notedop-tafereelen
van Aan gene zijde" niet hebben genoten, zouden
gelooven iets schoons te hebben gemist. Maar
men zou haar met evenveel gemak, en helaas met
evenveel recht, belachelijk kunnen maken, een
voudig door na te vertellen wat er bij eenentwintig
tooneelveranderingen aan geestelijke opzichtig
heid en valsch gevoel in den vorm van een
raadselspel aan ons voorbijgleed.
De gezuiverde gedachte is deze: alles om ons
heen is wankel en vergankelijk, slechts onze her
innering" leeft in ons voort tot het verlossend
einde. Zij is van onze liefde het eenig kind, dat wij
niet verliezen kunnen zoolang onze geest werkzaam
blijft. Doch zij is tevens de meesteres, die ons
aan haar tyrannie onderwerpt, met allen die ons
lief waren, lief zijn, of lief zullen worden.
Raoul, de vriend van Jeanne's echtgenoot
de betrekking moet zeer intiem zijn geweest,
van Raoul's kant afhankelijk en serviel ziet
hem in een vizioen, en trekt daaruit de conclusie,
dat er op dat oogenblik iets met hem hij is
mijningenieur en voor zijn werk afwezig moet
zijn gebeurd. Hij maakt Jeanne, de volmaakt
gelukkige jonge vrouw' van den ingenieur haar
belijdenis van deze liefde is innig en sterk deel
genoot van zijn angst, die weldra bevestigd wordt
door een telefoonbericht: de verbeide is in een
mijnschacht omgekomen. In haar vertwijfeling, zij
sterft om zoo te zeggen met hem bij het hooren
van deze moordende tijding, slaat de vrouw haar
armen om den hals van den vriend, die als het
WELKEN WEG ZAL zij VOLGEN ?
ware een deel van hém is, het eenige tastbare,
waarnaar zij grijpen kan, de eenige on verscheurde
band. Zij klampt zich aan hem met haar ziel en
haar zinnen, zoekt in haar radelooze verkilling
en verlatenheid levenswarmte aan den lijve, zij
vereenzelvigt den doode met den levende.
In Raoul, die tot dusver slechts vriend" was,
de tweede", ontwaakt op dat oogenblik de
man," die de geliefde, de eerste" begeert te
zijn ! In wreede, tegenstrijdige, dus terstond
vijandige drift zoeken deze menschen elkaar,
zij om haar armen waan, hij om zijn arme werkelijk
heid te vervullen. De echtgenoot aan gene zijde,"
de eerste en de eenige voor de vrouw, welke door
hem het volstrekte" deelachtig werd, laat niet
los, zijn schim stelt zich tusschen hen aan tafel en
deelt hun troosteloos bed. Hij (de herinnering) is
onsterfelijk en souverein. Zelf roept Raoul den
gevreesden medeminnaar" op, om zich in het
licht van den dag met den duisteren vijand te
meten, onder de oogen der vrouw te zegevieren.
Waar een uur van vergetelheid en geluk hen wenkt,
bstrekt hij Jeanne in dien verwoeden, geheimen
strijd, waaraan zij ten prooi moet vallen, wil hij er
niet in onder gaan. In den ban der liefde jenseits",
blijft zij aan de tyrannie van het verleden onder
worpen, ontoegankelijk voor het oogenblik, dat
hij haar biedt, in de eeuwigheid van haar on
sterfelijk geluk. En wanneer zij hem dan ten
slotte bekent een kind te dragen uit haar
kortstondigen echt, dan weet de tweede" den strijd
tegen dit gezin," de heilige dricëenheid, onher
roepelijk verloren, en het eenige wat hem rest om
zich te redden uit de kluisters dezer fatale ge
bondenheid, is de herinnering" te dooden in
haar hart. En dit is niet anders mogelijk dan mét
haar hart. For each one kills the tiling hèlovcs."
Een prachtig gegeven inderdaad. Als de auteur
het er nu maar van had kunnen maken, als hij het
voor het minst niet bedorven had met de rhetorica
en de aanstellcrijen van zijn onrijpen geeït. Toch
moet er in die korte tooneeien, waarin slechts twee
personen de karige woorden, meer langs dan tot
elkaar, spreken, en de onzichtbare derde" de
hoofdrol vervult, heel wat feller dramatiek leven,
veel meer strijd in ontroering, dan er bij de
première uit kwam.
Ik weet het niet hoe men dit expressionisme,
waarbij het ouderwetsch lanceeren" wel verboden
zal zijn, moet spelen, zóó, dat dan toch de bedoeling
der abrupte wendingen over het voetlicht komt en
wij iets van den diepen zin verstaan? Zoo langs den
neus weg gezegd, is deze geladen taal niet te volgen,
en in dit langzaam tempo sterft de hartstocht, de
geestelijke hartstocht, die de handeling innerlijk
moet stuwen. Het wazige, Elsa Mauhs eigen, zette
het begin in de vereischte droomsfeer, prachtig
gaf zij de rust der verzadigdheid doch onttrok
voor het overige te veel kleur aan haar ontroerin
gen. Deze litanie der liefde is zeker eentonig, doch
behalve dat is zij: een kracht. Haar
kinderlijkklagelijke, nu en dan geaffecteerde dictie deed niet
gevoelen hoe die kracht in haar groeide van scène
tot scène, tot zij er den marteldood voor sterven
kan. Zij bleef een teer droom-figuurtje, met nu en
dan een dieper treffend gebaar, en alleen op het
laatst werd ze even: martelares. Henri Ecrens is
van aanleg meer pathetisch dan lyrisch en wist
niet veel vorm aan zijn rol te geven, die hij bijna
geheel aan den lijdenden kant hield, zoodat wij den
man" in Raoul, den strijdvaardig-begeerenden,
nauwelijks herkenden. Hij gaf het best: de
obcessie. Twee geducht moeilijke rollen ! De mise en
scène is in dit stuk, waarin we ons omtrent tijd
en plaats zoo snel moeten oriënteeren, van veel
beteekenis. Als personages staan op het programma
vermeld: I balcon, 2 kamer, 3 theetafel, 4 telefoon,
5 bed, enz. Er komt ook nogal hocus pocus bij te
pas van wankelende meubels en zwevende wanden,
doch gelukkig heeft Verkade het zich oni dit
occultisme niet druk gemaakt. Door middel
van twee zwarte zijschermen was getracht op het
te groot tooneel iets van intiemeren omvang te
scheppen en in enkele tooneeien (de slaapkamer
met het bed, dat de gedachte aan een
katafalk moet vasthouden, en de neergelaten gordij
nen) bereikte men een suggestief tooneelbeeld,
dat meer dan het reciet tot ons sprak van de
onpeilbare bedoelingen" des dichters.
T o p N A E F i
Zoodra U door het koude,
gure of natte weder de eerste
verschijnselen waarneemt van
Verkoudheid
Rheumatiek
Influenza
of Griep
wacht dan niet verder af, maar neem
direct Togal, het middel waarvan
de onschadelijkheid en genezing ge
garandeerd is. Talloozen voor
kwamen door tijdig gebruik een
ernstig lijden. Bij alle Apothe
kers en Drogisten a f 0.80 en f
2.Imp. A. J. AMEYE, A'darn