Historisch Archief 1877-1940
16
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2479
Muziek in de Hoofdstad
Concertgebouw.
Nochtans, de Nederlandsche muziek behaalde
op de twee laatste abonnementsconcerten geen
schitterend succes. Het waren een Requiem"
van Dr. Rudolf Mengelberg en de 2de symphonie
van Willem Pijper. Het eerste werk behaalde een
pover succes d'estime", het tweede zelfs niet dat.
In de annalen van het Concertgebouw komt zulk
een demonstratief-vijandig zich onthouden van
applaus zooals het publiek verleden Zondag deed
bij Pijper's symphonie nauwelijks voor. Ook na deze
tweede auditie de eerste was bij Wagenaar's
huldiging in het Concertgebouw wijzigen
mijn indrukken van dit werk van Pijper, dat in
1921 werd gecomponeerd, zich niet: het is een
mislukt werk. De opzet is een Strawinsky waardig,
doch Pijper kon haar consequenties niet aan, de
geweldige orkestrale middelen, waarbij drie
piano's,twee guitaren, het orgel, vernoegen slechts
het gevoel van opgeblazenheid, ondanks
onbetwijfelbare klank-gedurfdheden. De tegenstellingen
van licht" en donker" doen gtfurceerd aan
en vernietigen eerder c!e sf er, dan dat zij haar
bezielen. Wat zou er tegen zijn te bekennen,
dat Pijper dit experiment mislukt is ? Hij
schreef daarvóór en daarna zooveel betere
werken, die van zooveel meer psychische disci
pline getuigen en waarbij Pijper zich minder
verbeeldt als Nietzche te kunnen zeggen Ich bin
Dynamit." Pijper's 2de symphonie is voor den
kenner interessant, en voor hem, die een dergelijk
gedurfd symphonie-werk in onze Nederlandsche
muziek terecht kan toejuichen. Het echec bij het
publiek is natuurlijk niet doorslag-gevend voor de
beteekenis van Pijper's figuur, en haar zeldzaam
heid onder onze jongeren, moet ons reeds genoeg
aanleiding zijn, haar in eere te houden; want
ondanks zijn onrustbarend vele gedaanteverwis
selingen is Pijper misschien wel de eenige onder
onze modernen, die meer dan alleen modern is en
die waarlijk iets heeft te zeggen.
Het Requiem" van Dr. Mengelberg is geschre
ven voor bariton en orkest. De zangstem articu
leert de klaagstem zoo natuurgetrouw mogelijk,
maar de orkestpartij is te mat behandeld. Ook in
deze compositie kan de heer Mengelberg zich niet
van Mahler losmaken, die hem blijkbaar obsedeert.
Een figuur als Mahler is niet om nagevolgd te
worden: zij is er slechts ns en besluit een periode,
waaraan zij haar laatste uitspraak" ontleent. De
samenhang, ook muzikale, met de stemming van
Mahler's tweede Kindertotenlied" is nog al frap
pant, hier en daar. De muziek van dit Requiem"
gaf intusschen Torn Denijs, die er zijn 25-jarig
zangersjubileum mee vierde, gelegenheid zich in
een zelden gehoorde lyrisch-vervoerde voordracht
te doen kennen.
Een Spaansch klaviervirtuoos, JoséIturbi,
besloot het Zondagmiddagconcert met de voor
dracht van Liszt's es-dur pianoconcert. Sterk als
ijzer, zeker, onverstoorbaar speelde Iturbi de
zware pianopartij. De vleugel klonk geweldig onder
zijn handen, zonder dat de voordracht in grove
krachtpatserij ontaardde. Voor den storm van ap
plaus dankte Iturbi met een Campanella" van
Liszt, verwonderlijk zeker als een mechaniek, en
een Spaansche dans van Albeniz.
CONSTANT VAN WESSEM
TOEGEPASTE KUNST
De nieuwe Toonkamcrs voor Kunstnijverheid te
Rotterdam.
Met ingang van l Januari van dit jaar werden
de Toonkamers van het Rotterdamsche Comit
der Z.H. Vereeniging tot Bevordering van Kunst
nijverheid en Volkskunst in de Witte de
Withstraat te Rotterdam, gesloten. Door de moeilijke
tijdsomstandigheden en hooge exploitatiekosten
was het Comitéhiertoe genoodzaakt.
Zij heeft onlangs echter met den architect
G. Koopman eene overeenkomst gesloten, waardoor
het voortbestaan der Toonkamers werd verzekerd,
en zoo zet thans de heer Koopman het bedrijf
der Vereeniging zelfstandig voor eigen risico en
rekening voort.
Het begin is bemoedigend. De heer Koopman is
ondanks den klank van zijn naam, allereerst
kunstenaar en man van goeden smaak. Dat maakt
dat al het tentoongestelde bijzonder goed tot zijn
recht komt en aldus werd met het beeldhouwwerk
van verscheidene leden van den Nederlandschen
Kring van Beeldhouwers, met velerlei decoratieve
paneelen van Roelof Gerbrands en
pottenbakkerarbeid naar ontwerp van Th. Colenbrander (van
de Plateel bakkerij de Ram" te Arnhem) een
zeer aangenaam geheel verkregen.
Onder de beeldhouwers blijft Bieling steeds
een zeer eigen noot aanslaan. Zijn werk is modern
in den goeden zin van het woord; het is even zoo
gevoelig als krachtig en ook de vorm en de kleur
der masker-achtige koppen, met hier en daar
wat goud tegen het dof-grijs, is zuiver gezien en
zuiver gegeven.
Het is merkwaardig hoezeer D. Bierens de Haan
zich op oude Chineesche en Perzische bronzen
inspireerde. Een oppervlakkig beschouwer zou
zijn doffe tinnen, als opgegraven dierfiguren
er voor kunnen houden, doch.... de oude dingen
zijn mooier en hebben ziel!
Hildo Krop is slecht vertegenwoordigd, terwijl
Jacobs van der Hof en Remiens bekend werk
toonen, dat geen aanleiding geeft tot nadere
bespreking.
Van W. A. M. Harzing is een heel goed schaak
spel in bruine en gele stukken, uitgevoerd in aar
dewerk (laat ons hopen dat dit niet te broos zal
blijken!) in een bijzonder aardige, eenvoudig.
houten doos verpakt, waarin elk stuk een eigen
vakje heeft. De stukken geven de bepaalde figuren
heel goed weer. Een poging dus op nieuw gebied,
welke een aanwinst werd voor onze kunstzinnige
schakers.
S. Klinkenberg's Wijze Kater" is wel knap
gedaan, maar achter de Coranandel-ebbenhouten
gestalte staat de schim van die wonderlijke
strakverheven kattefiguur, welke voor de Egyptenaren
heilig was en hoeveel grootscher wisten fleze
laatsten daarin te zijn!....
Theo van Reijn heeft, o, anachronisme in onzen
tijd van electrische schellen, twee deur-kloppers.
gemodelleerd en in brons doen gieten. Het zijn
stevige, ferme dingen met een zin voor de karika
tuur. Er zit ook slag" in en aldus is het evenwicht
uitnemend gegeven. Een moderner doel wordt
nagestreefd in zijn Mascotte", welke bestemd
is om op den radiatordop eener auto te tronen.
Dit kleine figuurtje met iets van de snelheid
en het gevaar-afwerende in heel de houding (ook
de handen wijzen dit aan) is mij liever dan de wat
al te gespierde en getourmenteerde Roeper"
en Geboeide Sater".
Van Gerbrands zeer zorgvuldige, altijd keurige
en minutieuse werk valt evenveel goeds als
slechts te zeggen.
Zijn kleur herinnert altijd aan oude bronzen
en is altijd op bruin afgestemd; zijn vormgeving
is zeer gevoelig en soms ook rijk van ornament,
maar altijd blijft het kleine" er in hinderen,
het al te zeer gepriegelde, dat beletsel is voor
meerdere breedheid van uitspraak. Daarenboven
is de teekening der menschelijke gestalte meestal
zwak en ook al kan men de beschaafde uitspraak
van zijn werk waardeeren, toch blijft, vooral in
onzen tijd van vernieuwing, het ouwelijke"
erin hinderen. Was het maar wat minder af"
en wat meer spontaan !
Colenbrander's vazen, potten en pullen zijn
voldoende bekend en reeds eerder door mij uit
voerig besproken, zoodat deze inzending van dezen
dapperen jonge-oude niet nader behoeft te
worden gereleveerd.
Van Vilmos Huszar trof ik ter tentoonstelling
verschillende kleur-compositie's aan. Wat hij
maakt blijft altijd interessant, doch liever zie ik
zijn kleur-systeem in blokken toegepast, zooals
hij dit doet voor het intérieur.
Zoo is er dus hier ook van velerlei richting en
van alles wat.
OTTO VAN TUSSENBROEK
Binnen enkele dagen verschijnt de derde druk van
Droomkoninkje
DOOR
HERNAM HElJERttAMS
Het bijna 100 lllustr. van GEORGE VAM RAENDONCK
Ingenaaid ? 3.75 - Gebonden ? 4.50
Dr. P. H. Ritter Jr. schrijft in het Utrechisch Dagblad, o. a. ;
In Droomkoninkje" is de snaaksche, gevoelige, vlotpratende Samuel Falkland,
maar die ons tot dusver alleen verschenen was in zijn fragmentarische journa
listieke gedaante, gegroeid tot een kunstenaar van dramatische kracht
Hier, in dit boek van Heyermans voelen wij menschenzielen vermoord
worden, omdat wij ze voelen leven. Het geheim van de onweerstaanbare suggestie,
welke van Droomkoninkje" uitgaat, is hierin gelegen, dat hier niet een beeld
gegeven is van personen met hun congomeraat van wanstaltige en ook wel goede
eigenschappen, maar in de hoofdfiguren van den roman een idylle is verbeeld, die
wij jammerlijk verstoord en kapot gemaakt voelen door een onbarmhartige werke
lijkheid
De noblesse van dit boek ligt in zijn objectiviteit. Maar boven deze objectiviteit
wordt het verhaal ontroerend door de wijze, waarop liet kind reageert op de
grofheden die het omringen en die het worden aangedaan.
... .De bijzondere schoonheid in den stijl van dit boek wordt teweeggebracht, door
dat de schrijver zich in htt vlot-causeerende van het kind met de ouders, van het
kind met de dieren en de dingen heeft verloren. Bijnaampjes, ja scheldwoorden
soms, Worden stijlwonderen....
....De passage van den ouden en den jongen Koert, die samen luisteren naar
de wonnere klanken die uit het zelf-gefabriceerde toestel komen vour draadlooze
telephonie behoort tot de schoonste bladzijden der actuccle Europeesclie literatuur.
Uitgave van VAN HOLKEMA & WARENDORF, Amsterdam
mm*mm>mm»mm.mm'mmimmi'M.%m
De BESTE" en onderhoudendste
Boeken zijn de Werken van
F. DE SINCLAIR
DE VAN BERKELS EN HUN
VRIENDEN f 1.90
DE GRIFFIER VAN PEEWIJK . ,, 1.90
LEUGENS 2.90
DE RIDDER KNOL
CLARA'S HUWELIJK
HET NOODLOT VAN LUKAS
ABSDALE
DE ONTDEKKING VAN JOOST
GELDEROP
OM PAPA'S PRINCIPE ....
DE KRACH VAN RENSWOUD .
BARON SELDERIE
DE DRIEDUBBELE VROUW. .
HET LOON DER BRAVEN . . .
PENSION VINK
MENEER FOCUS ALS HYPNO
TISEUR
DE KROONPRINS VAN
DZJIBOETI
MENEER FOCUS ALS GLOBE
TROTTER
DE MAN, DIE VERDWEEN . .
MENEER FOCUS ALS MEID
ALLEEN
SHERLOCK HOLMES Jr. ...
2.90
2.90
Geb.
2.50
, 2.50
. 3-90
. 3-90
. 3-90
2.90 ,, 3.90
» UITGAVEN VAN: $
i VAN HOLKEMA & WARENDORF - AMSTERDAM |
^«?Sl&gS8)^!KirS^