Historisch Archief 1877-1940
Dfi AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
19
DE PERUVIAN CORPORATION
IN 1923/24
FLINKE VERBETERING VAN I'OSITIE.
De Engelsche van 1890 dagteekenende Peruvian
Corporation, die door het bezit van spoorweg
ondernemingen, stoombootdienst,
guano-ontginningen enz. een vooraanstaande plaats in Peru
inneemt, heeft hare financiëele positie in het
afgeloopen op 30 Juni 1924 geëindigd bedrijfsjaar
krachtig kunnen verbeteren.
Vooreerst valt een scherpe verbetering in de
spoorwegontvangsten op te merken. Terwijl deze
voor de Peruaansche Central Railway in 1922/23
nauwelijks £ 200.000 hadden bedragen, waren deze
in het afgeloopen jaar gestegen tot ruim £273.000;
die der Peruaansche Southern Railway stegen
van £ 126.000 tot £ 140.000, die der
GuaquiLa Paz Railway van £ 1715 tot £ 9820, der
Trujillo Railway van £ 27.000 tot circa
£ 41.700. In totaal vermeerderden de
nettoontvangsten van alle spoorweg- en stoomboot
diensten van £ 363.000 tot £ 370.000
De Central Railway heeft dus wel het leeuwen
deel aan de verbetering gehad, hetgeen een gevolg
is van de belangrijke toename van het goederen
vervoer op deze lijn. Voor de overige
spoorweglijnen was het speciaal het passagiersverkeer, dat
tot hoogere ontvangstcijfers leidde.
Maar behalve deze toeneming van ontvangsten
uit het vervoer, valt ook een vermeerdering op te
merken van de ontvangsten uit den guano-uitvoer,
die van £ 100.840 tot £ 121.333 stegen. Vervol
gens betaalde ook de Peruaansche regeering de
door haar verschuldigde annuïteit van £ 80.000.
Het vorige jaar werd door het gouvernement een
ruim £ 33.000 hooger bedrag betaald aan de Peru
vian Corporation, hetgeen te verklaren valt uit
een achterstand in de betaling van vroeger ver
schuldigde bedragen.
l en opzicïue van ue guaiin-Qu.'.estio tu-^chen de
Peruaansche regeering en de Peruvian Corporation
valt te vermelden, dat einde 1919 tusschen beide
een voorloopige overeenkomst is tot stand gekomen,
waarbij de Engelsche maatschappij hare rechten
op een hoeveelheid van 762.872 ton guano (restant
van de 2.000.000 ton, die haar in 1890 bij de op
richting der maatschappij waren toegewezen)
prijs gaf tegen een bedrag in geld van £ 3.051.488,
dat in jaarlijksche termijnen van £ 80.000 aan
haar zou worden betaald. Deze overeenkomst is
echter niet door het Congres goedgekeurd, zoodat
de maatschappij in 1920/21 weder met den export
van guano is begonnen. Verder heeft de regeering
echter nog een annuïteit aan de Corporation te
betalen, hetgeen sedert December 1914 echter niet
regelmatig heeft plaats gevonden. Op 30 Juni
1916 was aldus £ 110.000 achterstallig. Deze
achterstand werd in 1916/17 betaald, doch daarna
trad weder een nieuwe achterstand in de betalingen
in. In 1917/18 werd de annuïteit ontvangen bene
vens £ 30.000 op rekening vanden achterstand. In
1918/19 en 1919/20 werd behalve de annuïteiten
van drie jaren £ 15.000 en £ 35.000 ontvangen op
rekening van den achterstand. In 1920/21 vond
daarna weder een vergrooting van den achter
stand plaats, maar daarna is deze geregeld inge
haald, zoodat de regeering thans niets meer behalve
de gewone annuïteit verschuldigd is.
Na aftrek van onkosten en van 6 pCt. rente op de
uitstaande debentures beliep de netto-winst van de
Corporation in het afgeloopen jaar ca. £ 347.800
tegen £ 261.760 in 1922/23. Brengt men hiervan in
mindering de bedragen, gereserveerd voor verze
kering Van stoomschepen en voor aflossing van
debentures, benevens de afschrijving, welke moest
plaats vinden op de exploitatie van
petroleumhoudende terreinen, dan resteert een winstsaldo
van £ 253.000 tegen het vorige jaar £ 193.000. Met
inbegrip van het nog onverdeelde winstsaldo bleef
aldus ;£ 223,800 ter beschikking over, waaruit een
dividend vanSpCt. op de preferente aandeelen kon
worden betaald, waarna een saldo van £ 116.700
op nieuw rekening kon worden overgebracht, na
voldoening van de verschuldigde belastingen.
Het dividend van 3 pCt. op de preferente aandee
len is het hoogste, dat de Peruvian Corporation
DIERSTUDIE: JONGE RONS-UIL
Teekening voor de Amsterdammer door H. Verstijnen
MR. A. UIT DE .ROBINSON-AFFAIRE"!
tot dusverre in hare geschiedenis tot uitkeering
heeft gebracht. Het vorige jaar werd 2 pCt. uitge
keerd, hetgeen trouwens ook reeds een hoog
dividend moest worden genoemd, daar een derge
lijke uitkeering nog slechts eenige keeren had
plaats gehad. Tot dusverre was een dividend van
2JpCt. op de preferente aandeelen het hoogste
geweest, dat de maatschappij tot nog toe had
uitgekeerd.
Hierboven was reeds met een enkel woord sprake
van de olieexploraties der Peruvian Corporation.
De desbetreffende boringen, die in het Zuiden des
lands plaats vonden, hebben wegens de abnor
male bodemgesteldheid niet tot gunstige resul
taten geleid, waarom de werkzaamheden dan ook
gestaakt moesten worden. Alle daarvoor uitge
geven bedragen ten beloope van £ 36.540 zijn ge
heel uit de winst over het afgeloopen bedrijfsjaar
afgeschreven.
De 6 pCt. debentures moesten feitelijk op l April
1926 worden afgelost. Hiervan staan nog £ 4239.950
uit en daar de kaspositie der vennootschap niet
toelaat tot aflossing over te gaan, wordt voorge
steld deze binnen 20 jaar te doen geschieden, door
jaarlijksche uitloting tot den koers van 105 pCt
Daar de aflossing anders a pari zou hebben plaats
gevonden, is de 5 pCt. extra, die thans worden ge
boden, zeker een redelijke vergoeding voor het
gevraagde uitstel der aflossing.
De ontvangsten ontwikkelen zich ook in het
nieuwe boekjaar weder alleszins bevredigend, zoo
dat alle kans bestaat, dat ook over dit jaar weder
een dividend als over het vorige boekjaar tot uit
keering zal kunnen worden gebracht.
P A u u SABEL
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General: JAGER BERLINBS, Haarlem
Leekenspiegel
VRAGENRUBRIEK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
D. v. C. te A. De heer Lehmann heejt indertijd
aan hel Ned. Roode Kruis een trein cadeau gedaan.
Waar is deze trein; is deze te bezichtigen of is het
waar dat deze trein is verdwenen?
De door U bedoelde trein is op 23 Augustus
1016 door het Nationaal Comitétot aanbieding
van ambulancetreiiien" aan de Regeering
overgedragen. De heer R. A. L. Lehmann was
penningmeester van het uitvoerend Comité;
Dr. S. Sturkop, arts te Amsterdam,
Willemsparkweg 25, trad op als secretaris daarvan. De
trein is dus niet door den heer Lehmann aan het
Nederlandsche Roode Kruis cadeau gedaan;
deze Vereeniging stond dan ook geheel buiten
deze aangelegenheid. Wellicht dat de heer Sturkop
u over dezen trein, die na de demobilisatie gede
monteerd is, nadere inlichtingen kan verschaffen.
VAN NELLESVARINA*
GOUDZEGEL
5O ris. per Po k j e.