Historisch Archief 1877-1940
No. 2479
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
CHAMBERLAIN IN DEN VOLKENBONDSRAAD
TEJROME
Teekening voor de Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
HOE HIJ DE BOODSCHAP, DIE HIJ HAD MEEGEKREGEN, VOORLAS:
,,IK BEN TE ROME GEKOMEN OM TE GETUIGEN VAN DEN EERBIED EN HET
VERTROUWEN MIJNER REGEERING IN DEN VOLKENBOND"
DE ONTWIKKELING VAN HET
CHRISTENDOM
Hetgeen men ten huldigen dage gemeenlijk
onder Christendom verstaat, heeft weinig meer
uittestaan met het leven en de prediking van zijn
stichter. De grenzelooze geestdrift van een drom
eenvoudige Galileesche antimilitaristen, hunne
uitbarstingen van haat tegen geleerden en rijken,
hunne hardnekkige vermaningen, om zich uit een
voorbijgaande" wereld terugtetrekken in een
,,eeuwig" koninkrijk des geestes, en hunne onstui
mige revolutionaire propaganda onder de lagere
volksklassen in het MiddeJIandsche Zee-gebied,
hebben in den aanvang onzer jaartelling aanleiding
gegeven tot wellicht de ongebreidelste en
onredelijkste massabeweging welke de geschiedenis heeft
geboekstaafd. Had deze beweging het karakter
behouden, dat er door hare scheppers aan was
medegedeeld, dan was zij spoedig uit geestelijke
armoede doodgeloopen. Maar de omstandigheden
waren haar gunstig. Ze nam haren oorsprong
temidden der dubbele anarchie die het verval
van het Romeinsche rijk en de opkomst der nieuwe
barbaarsche staten vergezelde, zij heeft door hare
nederige afkomst de omringende aristokratische
ki'lturen overleefd, en zich achtereenvolgens met
de geestelijke scheppingen der ondergaande, en
niet de idealen der opkomende beschavingen ge
tooid. Tijdens wat door welwillende exegeten zijne
ontwikkeling" genoemd is, heeft het Christendom
zóó talrijke en aan eigen wezen vreemde elementen
in zich opgenomen, dat van zijn oorspronkelijke!!
aard, na slechts vijf eeuwen weinig meer was
overgebleven.
Bij de achtereenvolgende gedaantewisselingen
der oud-Christelijke leer, zijn enkele omtrekken uit
de visueele verbeeldingen van het Evangelieverhaal
bewaard gebleven, maar in de godsdienstige
gede meest volmaakte wagen.
AUTO-CENTRALE - HAARLEM
bruiken en tot zelfs in
de leerstellingen van het
Christendom, hebben de
Europeesche volkeren hun
eigen verwachtingen en
denkbeelden, hun eigen
ervaring en wijsheid tot
uit drukking gebracht.
Da buitensporige ver
heerlijking van het
boeotisme, en de onverholen aan
prijzing van deemoed en
zelfversterving, wat vindt
men van deze typische
oudChristelijke propaganda
terug in de moderne Chris
telijke maatschappijen,
wier aristokratiëen zonder
uitzondering in wapenge
weld geboren zijn, en
waa-in aan den
intellektueel en den krijgsman
een onbestrcden recht op
hoogmoed wordt toege
kend? Zijn er in Europa
nog Christenen in den zin
der Evangclie's? Zijn ze er
nog mogelijk? Zondert men
een aantal belangwekkende
maar ziekelijke extatische
verschijnselen uit, die
de groote revolutionaire
stroomingen in Rusland
begeleid hebben, dan is
het geoorloofd hieraan te
twijfelen.
Daarom is het protest
antisme hoe verklaar
baar en gewettigd ook
ijdel. Terugkeer naar de
in haar wezen Semitische
en sektarische evangeliën
is eene illusie. Een der
duizend bronnen waaruit
een rivier voortgekomen
is, draagt haar naam,
doch deze benaming is
zuiver konventioneel. Wil
het Christendom zijn be
staan als kerkelijke instel
ling en maatschappelijke
macht voortzetten, dan
behoort het alle kuituren
waaruit het zich een gees
telijk wezen heeft samen
gesteld, en alle bijgelooven
en vooroordeelen
waar~?~?mede het de verknochtheid
der volksmenigten heeft
gekocht, te belijden en te bewaren.
Is de apostoliciteit van het huidige onderricht
der Christelijke kerken nog maar eenigermate aan
nemelijk te maken? Wat doet het er toe. Onop
houdelijk hebben zij in haren strijd nut de wereld
lijke machten en met onafhankelijke
geestesstrooiningen, slechts de keuze gehad tusschen aan
passingenondergang. Zeer vele dier aanpassingen"
hebben alleen kunnen plaats hebben met behulp
van middelen die enkel door de eerbiedwaardigheid
der bedoeling kunnen worden verontschuldigd. De
noodzakelijkheid eener opneming van moderne
denkbeelden in de kerkleer, van de bevestiging
eener aannemelijke doch nieuwe traditie, van co
dificatie van een reeds ingeworteld en Weinig
aangevichten maar onbewezen richt, heeft onder om
standigheden onvermijdelijkerwijze een falsaat
medegebracht. Is het niet billijk, bij de
bcoordeeling der vaak zoo buitengewoon zwakke theolo
gische argument en, of van t w jfelac h t ige oorkonden,
rekening te houden met de armoede en leegte van
den aanvang der kerk, waardoor eene ononder
broken aanvulling en correctie harer instellingen
noodzakelijk werd gemaakt? Behoort men geen
begrip te toonen voor de halsbrekende moeilijk
heden welke Ju-t wegredeneeren der ontelbare,
onvermijdelijke discontinuïteiten der kerkelijke
overlevering voor exegeten en apologeten heeft
medegebracht? Maar nog altijd zijn geschiedkun
dige verhandelingen waarin deze stekelige vragen
onbevangen en onbevooroordeeld worden ont
wikkeld, vrij zeldzaam.
In een werkje van slechts 120 bladzijden heeft
een der meesters der moderne kerkelijke
geschiedvorsching hit bestaan, eene geschiedenis des
Christendoms uittegeven 1). De heer Houtin, gewe
zen seminafiepi'ot'cssor en auteur van een lange
reeks befaamde geschiedkundige werken, waarvoor
de Roomsche Index een onbedoelde maar daarom
niet minder doeltreffende reklame heeft gemaakt.
is een dier katholieke priesters die Lnkel 0171 redenen
van zuiver wetenschappelijke!! aard uit hun stand
getreden zijn, en die, nog lang nadat de
bisschop
A. Hoi n.\. Cviirtc Histoire dit Cliristiiinismc.
Rieder et Cie, Paris.
TENTOONSTELLING
MAGAZIJN AMSTERDAM
MODERNE
INTERIEURS
12 DEC.TOT 31 DECEMBER
pen geweigerd hadden eene der voornamere
parochie's voor hen aan te wijzen, door hun vlekkeloos
en belangeloos gedrag de vriendschap al hunner
gelijkgezinde maar voorzichtigere kollega's heb
ben bewaard. Hij behoort reeds tot eene generatie,
waarin de geesten die zich niet meer tot het Chris
tendom rekenen te behooren, zich geleidelijk en
geluidloos uit de kerkelijke gemeenschap afschei
den, waarin de apostasie met minder leed gepaard
en door minder gerucht omgeven is, en de laatste
scheuring slechts zwakke litteekenen achterlaat.
De groote lijnen der kerkgeschiedenis, die onder
den hartstocht en de verwarring der uitvoerige
handboeken schuilgaan, zijn in Houtin's beknopte
studie scherp afgeteekend. De meeste elementen
der toomelooze bezieling, waardoor de eerste
samenkomsten van Christus' volgers zich hebben
gekenmerkt, zullen in den loop der eeuwen ver
loren gaan. Daarentegen heeft bijna geen enkel
der huidig aangenomen artikelen des geloofs,
deel uitgemaakt van het hunne. Zelfs het
fundamenteele dogma des Christendoms, dat der god
heid Christi, is hun onbekend. Van de zoogenaamde
zeven sacramenten" kennen zij slechts den doop
die voor hen een symbolische handeling is. Bijna
alles moet nog aan het chaotische gemeenschaps
leven der eerste Christenen worden toegevoegd,
alvorens dit den vorm kan aannemen eeiu-r kerk.
In de provinciale en oekumenische concilien
der eerste acht eeuwen wordt de zeer
bijzonderelogica uitgevonden, zonder welke later de Christe
lijke dogmatiek niet in haar weligen vormenrijkdom
zou hebben kunnen opwassen. Het zijn vooral
twee ge; c h rif t reeksen beide apokryph -- ge
weest, die aan de voornaamste der
Christelijkekerken haar definitieven vorm verzekerd hebben.
L).: Katholieke mystiek wortelt in een aantal
apokryphe verhandelingen die alleen daa'on?
zoo spoedig en algemeen aanvaard zijn, wijl zij op
naam gestild zijn van een z.g. discipel van den H.
Paulus, Dionysius den Areopagiit. Alle leerstel
lingen aangaande de suprematie van de geestelijke
over de wereldlijke overheid, en de
souveri-mitiitsrichten van den Roomschen bisschop, wortelen
in een verzameling van volkomen uit de lucht
gegrepen pauselijke dekreten. Het is zeer we f
mogelijk, deze beide falsaten historisch te wettigen.
In een onafgebroken reeks hebben de leerstel
lingen elkaar opgevolgd. De vorige eeuw hoeft er
twee gebracht: die der Onbevlekte ontvangenis
en der pauselijke onfeilbaarheid. Men ma^ ver
wachten dat binnenkort het leerstuk van Maria's
hemelvaart, waarvoor de meeste nionniksnrden
arbeiden, daaraan zal worden toegevoegd.
Wij vestigen de aandacht op zeer merkwaardige
kenschetsingen van onderscheidene
protestantselusekten, en van de Russische kerk die, wegens haar
overwegend nationaal karakter, de sterkste levens
kansen heeft. Verder eenige helaas beknop'e maar
kernachtige hoofdstukken over den invloed i-r
Franse hèomwenteling, van den wereldoorlog, en
van de Russische revolutie op het Christendom.
L. 11. (] R o N i i i s
Ringfers'
KersenX
Pralines J
Bijzonder frisschei
igename smaafcl