Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2480
B>
t
a
f'
*
.-.> .
DRAMATI/CHE KRONIEK
Over&chotjes en Sensatie.
Met dit opschrift bedoel ik niets af te dingen op de
betrekkelijke waarde dezerstukketi,slechts datgene
aan te duiden wat in mijn tooneelgemoed bleef opge
spaard. De stroom der noviteiten werd door de
concentratie", waarbij de geconcentreerde gezel
schappen zich in drie, vier ploegen moeten
verdeelen om de exploitatie mogelijk te maken en
het uitgebreid corps artistique werk te verschaf
fen, nog niet gestremd. Ik spreek van al die
vertooningen-pour-le-besoin-de-la-cause niet graag
kwaad. Zij raken maar een enkele maal de kunst,
in wier naam zij heeten te geschieden, en zooals
de verhoudingen allengs geworden zijn een
niet te keeren overmacht van belanghebbenden"
ter wier wille de beste Nederlandsche
tooneelkunstenaars zich dit harde en weinig loonende
leven getroosten moet het aan den tijd worden
overgelaten de tooneelkunst te bevrijden, en de
orde te herstellen. Die tijd lijkt mij niet zoo heel
ver meer.
Intusschen zag ik met belangstelling, zonder
dat mij het hart terstond tot spreken drong:
Een-Een" bij het Vereenigd Tooneel." De dame
met de reden tot echtscheiding bij het
Hofstadtooneel;" De wrekende God bij het gezelschap
Fabricius; niet meer of minder dan Marie
Antoinette, Koningin van Frankrijk" bij de Vereenigde"
Rotterdammers, Sensatie bij de afdeeling Herman
Schwab van het Hofstadtooneel" en ben mij
bewust mij nog nauwelijks ten halve van mijn taak
te hebben gekweten.
Het eerste Een-een", gaan we stilzwijgend voor
bij. Arnold Bennen heeft zich als arbiter der liefde
in belangwekkender matches" doen kennen, en
Enny Vrede heeft daarin het, tot dusver door
geen anaere actrice in Nederland verbeterd of
achterhaald, record gemaakt. Wilden we met deze
herinnering dit jongste optreden vergelijken,
dan zou de verhouding, in sportieve cijfers uitge
drukt, met 6?0 moeten worden aangeteckend.
De dame met de reden tot echtscheiding" van
den Hongaar a la mode Vajda", maakt als licht
gebouwd en geestig blijspel uit het land van
Molnar hoogere aanspraken en werd bovendien
door goedsluitend samenspel gedragen. Met Annie
van Ees in de hoofdrol door haar man gesecon
deerd heeft zulk luchtig spel bij het Hofstad
tooneel altijd distinctie. En behalve de charme,
die van haar persoontje uitgaat, moeten we ook
telkens de actrice bewonderen, die zooveel fijne
schakeering en natuurlijke fantaisie in de tamelijk
gelijkvormige rollen van dit repertoire weet te
brengen.
Het mystiek geval met De wrekende God"
is de clou van het specifiek Haagsch" seizoen. Een
debutant, Eduard Veterman,schudde dit spannend
detective-stuk, men zou zeggen, uit zijn mouw,
en wist er zulk een internationalen draai aan te
geven, dat niemand aanvankelijk zijn Engelsch
pseudoniem in twijfel trok. Dat was dan een
verrassing, welke het nationaal bewustzijn sterkte.
Ik geloof echter niet, dat het procédéte her
halen of na te volgen zou zijn. Altijd maar
weer afleiden" van elk ietwat logisch vermoeden:
wie den moord kan hebben begaan? om dan na
vier bedrijven net precies dengene als den dader
aan te wijzen (een aftandschen ouden heer) op wien
terecht niemand verdenking had, en dit dan
cöute q ie cóute plausibel te maken dit
.alles is meer handig en verrassend dan wel over
tuigend. Overtuigend in de regionen van het
detective-stuk, wel te verstaan, waarbij ten slotte
de gefopte toeschouwer behoort te denken: wat
een ezel ben ik, dat ik daar niet uit mezelf op
gekomen ben," en de hoovaardige veronderstel
ling: neen maar, zóó kan ik het ook," ver blijft.
Dit laatste zou dan in de praktijk vermoedelijk
nog niet meevallen. En zeker zullen niet allen
kans zien in dit levendig, tot het laatst toe span
nend schema de conversatie op te houden met
zulke vlotte, frissche dialogen als de heer Veter
man er schreef. De geheele vertooning zat goed in
elkaar. Chrispijn Jr. had de regie en speelde
fijntjes den keurigen moordenaar. Nico de Jong
was natuurlijk de detective. En met hoeveel
genoegen zagen we mevrouw de Vos?Poolman,
met haar kwikzilveren stem en pittige manieren,
als de spil van dezen mondainen kring.
Naar een drama, dat den naam van Marie
Antoinette" draagt, ga ik kijken, wie het ook heeft
gewaagd.... Er is voor een auteur haast geen
tempteerender stof te vinden dan de vorstelijke
lichtzinnigheid, die zóó eerbiedwekkend wist te
sterven, dat het burgerlijk fatsoen er beschaamd
van zal staan zoolang de ge
schiedenis leeft. De
wel-gedccumenteerde Italiaansche heer
Giacometti kan dan meteen
als waarschuwend voorbeeld
gelden. En bij alle betrekke
lijkheid leert men dan eigenlijk
Victorien Sardou weer waar
deeren. Voor een geschiedkun
dig kasstuk, waaraan deze
gebeurtenissen ten grondslag
liggen, had in elk geval diens
Paméla, marchande de
frivolités", beter voldaan en
mevrouw Tartaud, in de rol
van Réjane, een gelukkiger
kans geboden. Voor de
Oostenrijksche" met haar fijn
joodsch vorstinne-gezichtje,
zooals ons dit van de afbeel
dingen voor oogen staat, bracht
zij tragedienne uit de school
van Catherina Beersmans
weinig in haar wezen mee. Wat
niet wegneemt, dat wij een
actrice als mevrouw Tartaud
en een acteur als Jules
Verstraete (Lodewijk XVI) die
onmiddellijk naast deze groote
gelegenheidsrollen, waarbij het
publiek, hetwelk daarvoor in
aanmerking komt, snikt dat
het een lieve lust is, werk
stelden van zoo hoog gehalte
als Knier" en Geert" in
Op hoop van Zegen", alle
respect toedragen.
HET HOFSTAD-TOONEEl.
Sensatie!", door eorg
Kaiser.
Ware een minder vermaard
auteur als eorge Kaiser met
deze vetmakelijke persiflage
voor den dag gekomen, ze
zou waarschijnlijk minder de
aandacht hebben gitrokken.
Nu wij wtten welke
woelwaterige tconeelgeest. er achter
staat, zoeken we er onwillekeurig meer in dan
er uit komt, en zijn we nieuwsgierig naar den
stijl, waarin- deze schrijver, die zoowel in zijn
gedragingen als in zijn Werken zulk een bizarre
levenshouding afficheert, het wenscht U1 zien
gespeeld.
Kolportage" benadert als titel meer dan de
vertaling: Sensatie"', de sfeer, waarin de
buffetjuffrouw dergelijke lectuur verslindt". Hit gaat
haar in den grond nog minder om de schokkende
gebeurtenissen, die zij immers ook in de rubriek
gemengd nieuws" kan vinden, dan wel om ele
ongenaakbare chic ! Om de Graven en de Baronnen.
Hoe het daar toe gaat ! De romantiek, welke haar
onbetrouwbaar zou toeschijnen en onverschillig
zou laten indien het geval een eerzaam werkmans
gezin betrof, komt haar volmaakt geloofwaardig
voor in deze onwezenlijk hooge wereld, waar het
stoffelijke zich slechts in millioenen, debet of
credit, laat uitdrukken. Een wereld, waarvan zij
in het voorbijgaan den geur van belegen bont en
vromen lichtzin snuift. In deze, den braven-burger
verbijsterende sfeer moet de grap worden
opgcdischt, op het toonecl sterker aangezet en vaster
doorgevoerd dan in den roman, welke de hongerige
verbeelding minder afleidt dan de schouwburg
zaal; alle figuren grotesk. De schrijver maakt liet
den regiseur en vertolkers daarbij wel moeilijk.
Hij is zelf, ook in andere werken die wij van hem
kennen, altijd onzeker omtrent den stijl, die
tusschen melo-drama en expressionisme schomme
len blijft en, zooals ook in deze persiflage, de nuch
tere werkelijkheid op haar beurt niet gemakkelijk
loslaat. In het bijzonder de rol van de dame, wier
grafelijk zoontje door den gescheiden vader van
ongelooflijk hoogen adel uit den kinderwagen wordt
gestolen, terwijl zij goddank nog juist den tijd
heeft gevonden er het proletariërskind van een
voorbijgaande zigeunerin in te leggen, toont,
wanneer zij na twintig jaar" met haar inmiddels
volwassen grafelijken Yankee-zoon uit Amerika
terugkeert om het voorvaderlijk kasteel weder in
bezit te nemen, zooveel gezond verstand, dat het
wel verdedigbaar schijnt deze figuur in het
vóórspel, zooals Fie Carelsen deed, ietwat menschelijk
op te zetten.
Maar dit lijkt me toch onjuist. Het voorspel
vraagt alle tremolo's van het moederlijk gemoed,
het moet ons terstond van smart en ontsteltenis
en verlichting zoodanig bevangen", dat we geen
oogenblik meer grond onder de voeten voelen en
alles zich ademloos op den afloop spitst.
De regie kan dit dwingen, en dit deed zij m.i.
hier niet voldoende om de tamme persiflage op den
adel van geest, gemoed, geboorte of geld als
genrespel cachet te geven. Welk een gelegenheid laat
Teekening voor de Amsterdammer" door Oeorge van Raemdonck
DE ROTOK-HOED
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General; JAGER BERLINQS, Haarlem
de auteur hier feitelijk voorbijgaan om de schooiie
letteren", die het tegen den kt.lportage-roman toch
maar glad afleggen, lachend in bescherming te
muien ! Het artistiek zwaaitepunt lag bij deze
kostelijke stof a;;n de litteraire zijde. Kaiser heeft
lat daar niet gezocht. Hij stelde zich, knap theater
man dien hij is, met het komisch effect tevreden
en wij danken er een aardigen avond aan, een goed
verzorgde, onderhoudende vertooning, al zouden
wij ele bloed-in-de-aderen-stollende confrontaties
ook op dit plan graag wat scherper gesteld hebben
gezien.
Reu!e, in de r.;! van een ouden baron" gaf den
stijl aan, waarnaar men Int geheel wellicht had
kunnen richten, hij hield onfeilbaar zijn
contcnance." Na hem mevrouw Schwab, als hare
Doorluchtighcid," op den voet gevolgd door de
Engelsche iectrice, Ans van der Naaten. Herman
Schwab legde in ele rol van den Graat', vader van
het verwisselde kind, minder fantaisie dan we in
dergelijke rollen van hem gewoon zijn, en de
echtegraaf Erik" (Hans van Hes) had bij zijn autoritair
optreden in het huis zijner vaderen, als onafhanke
lijk en ongepolijst .Amerikaan, zich wel iets meer
man van de wereld kunnen tooncn zonder zijn
democratisch cachet te verliezen.
Z?er geslaagd, in den
gedistingueerd-melodramati.chen toon, waarmee men de scherts des
schrijvers het dichtst benadert, vond ik de ver
taling van J. C. van der Horst.
T o i' N A E i i
N.V F.VAN DER HEIDE
'sGravelandscheweg HILVERSUM
Aparte KERSTGESCHENKEN
ARTISTIEK GLAS-en AARDEWERK
KUSSENS KLEEDJES -:
OUD-ENGELSCH KOPERWERK enz.
.