Historisch Archief 1877-1940
No. 2480
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
CHARLIE CHAPLIN Union".
Er is in deze rubriek nog al eens getoeterd tegen
wat men zoo ,,de publieke smaak" pleegt te noemen.
En inderdaad valt er weinig goeds van te zeggen:
zij is ordinair en wuft, met 'n ellendige neiging naar
't geen beneden en 'n koppigen afkeer van wat
boven haar niveau ligt. En toch doet zich 't merk
waardige feit voor, dat diezelfde publieke smaak"
op den duur 't goeie weet uit te pikken en vast te
houden, 't Publiek, dat met 'n ergerlijke onver
schilligheid rijp en groen slikt, schijnt, als bij 'n
goed functionneerende stofwisseling, alle onbruik
bare elementen weer kwijt te raken slechts 't
voedsel blijft. Zoo alleen is 't te verklaren, dat
uit den verbijsterenden stroom krachtmenschen,
Adonissen, acrobaten en dameskrant-afgoden
tenslotte 'n Jannings zich staande hield. En aan
? datzelfde stofwisselings-proces" dankt Charlie
Chaplin z'n onverwoestbare populariteit.
't Is niet makkelijk na te-gaan, wat 't bijzondere
in Chaplin is. Met de nieuwere richting in de film
kunst heeft-ie niets van doen integendeel, hij
staat met beide beenen (en wat voor beenen !) in
den geheid-ouwerwetschen filmrommel. Om 't
scenario bekommert-ie zich bitter weinig, aan
logica en causaal verband heeft-ie de gladste
maling, terwijl stijl, atmosfeer en tonaliteit leege
klanken voor 'em zijn. En toch gaat er van dit
rafe mannetje met z'n hang-broek en z'n ski
voeten 'n aantrekkingskracht uit, die boeit
't onzinnigste scenario, de flauwste smijt- en
valklucht ten spijt.
Men heeft dit trachten te verklaren, door alles
terug te brengen tot 'n zuivere intellect-kwestie.
Hij zou n.l. de rnan zijn die, met 'n scherpen kijk
op de psychologie der massa steeds aan z'n pu
bliek denkt" en nuchter en koel-berekenend,die si
tuaties creëert ,waarom 't publiek wiskunstig zeker
moet lachen, 't Is droevig, dat men zich van 'n
belangwekkend verschijnsef als de Chaplin-figuur
met dergelijke typisch-armoedige
bioscoopredacteurs-anecdpten afmaakt. Want zoo ooit, dan is
hier 't bewijs geleverd, dat 'n oer-talent zich
baanbreekt door alle grove, kunstelooze omhulsels
heen.
Immers uiterlijk onderscheidt zich de
ChaplinComedy in niets van alle andere Amerikaansche
smijters". De opzet is even zinneloos, de grappen
zijn even flauw, de verzorging is even slordig en
armoedig. En toch is dit heele leger smijt-en
valkomieken met 'n vaartje de vergetelheid
ingebuiteld, terwijl Charlie's verschijning op 't witte doek
nog altijd 'n gebeurtenis is.
Er moet dus wel 'n sterke kern van genialiteit
aanwezig zijn, die dit leege gedoe belangwekkend
maakt en leven inblaast. Ach ja misschien is 't
Wel waar, dat Chaplin bij 't berekenen" van z'n
effecten steeds aan 't publiek denkt" wat doet
't er tenslotte toe? De man rnoet immers nog
geboren worden, die vijftien jaar lang 't publiek
weet te boeien met z'n.... berekeningen ! Nee
hier is wel degelijk sprake van 'n ras-artiest, niet
alleen begaafd met 'n vis-comica van veel voor
namer gehalte dan de oppervlakkige toeschouwer
de.ikt maar tevens met 'n prachtig elementair
speeltalent. 't Spreekt, tusschen haakjes, vanzelf,
dat deze analyse alleen van toepassing is op de
oudere Chaplin-films 't in z'n soort vol
maakte meesterwerk The Kid" staat op 'n
ander en meer modern plan.
't Leek me de moeite waard,-aan de hand van de
lappendeken Twaalf ambachten dertien onge
lukken" deze oudere en toch eigenlijk meest
karakteristieke Chaplin nader te beschouwen.
Laat ik rechtvaardigheidshalve aanstonds zeggen,
dat de film-zelf (zoo ze dien naam al verdient) 'n
schande is voor ieder fatsoenlijk repertoire, 't Is
'n sterk staaltje van de zakelijke onbeschaamdheid
der Union"-directie, die zonder blikken of blozen
en met 'n ratelende reclame, werken presenteert,
die niets anders zijn dan wat aaneengelijmd
filmafval, 't Lijkt me billijk, tegenover andere bios
copen, die voor duur geld nieuwe films brengen
(met al de risico van dien) dit uitdrukkelijk te
constateeren.
En nu de film-zelf.
We hebben hier te doen met de samenstelling
van deelen uit 'n paar kleine n-acters Charlie,
de gevangene," Charlie op rolschaatsen," de
grootere Charlie in den lommerd" en 't uitste
kende Easy Street."
Deze fragmenten zijn van zeer verschillend ge
halte en (romen Chaplin in z'n kracht en eigen
aardige zwakheden. Zooals ik zei, kent hij in deze
periode (behalve in Easy Street", dat reeds bouw
en systeem vertoont) nog alleen maar 't meest
elementaire begrip Komische film". De intrige
doet er verdraaid weinig toe als er maar in
gevallen, geslagen en gedraafd kan worden. Maar
hoe komt dan ook alles op 't talent en 't vernuft
van den speler aan. Hier geen schitterend milieu
geen geestige verwikkeling zelfs geen behoorlijke
tegenspelers. Hier geen acrobatiek, die 't publiek al
lachende doet ijzen of technische film-wonderen,
die 't van verbazing doen star-oogen. Integendeel
buiten 't spel is alles primitief, simpel, slordig bij
't armoedige af. Charlie met 'n ladder, Charlie
met 'n plumeau, Charlie met n baby in z'n armen,
moeten 't hem doen. Maar zie'em dan ook bezig
met die hyper-eenvoudige requisieten 'n kwar
tier of langer ! Wat 'n geniale intuïtie, wat 'n
zekerheid geen oogenblik van aarzeling, geen
moment van leegte ! Alles is van 'n allerhoogste
verrukkelijke dwaasheid al deze zotternij, die
ik eer kinderlijk, dan kinderachtig zou willen
noemen, wordt subliem door 'n blik van Charlie's
verwonderde droomoogen door 'n glimlach van
Charlie's mond, die 'n wereld van weemoed kan
openbaren.
Wanneer je zoo in de eerste acte, dit wonderlijke
gedrochtje met groteske haast ziet weg-bcenen
vraag je jezelf onwillekeurig af, waarom onder al
de would-be kreupelen uit Charlie's tijd juist dit
loopje juist deze tic" populair moest worden.
De oplossing doet zich na de eerste tafereelen van
zelf voor: Charlie heeft de goddelijke onbevangen
heid van den grooten komiek.
Zie 'm bezig met 't transport van drenkelingen,
zoo vol ijver, zooverdiept, dat-ie vergeet hoe-ie in
z'n zwembroek rond loopt. Zie die heerlijke schutte
rige gewichtigheid, als-ie moet bordenwasschen of
glazen zeemen of weet ik wat voor onzin doet. Die
naïeve concentratie op dergelijke idiote handelingen
heeft iets overweldigend lachwekkends en iets
zieligs tegelijk zij verklaart ons de kern van
Chaplin's talent: den humor !
Prachtig van kunnen is 't scèiteje, waarin 'em
een wekker ter beleening wordt aangeboden. Met
grandioze ernst neetnt-ie hamer en nijptang en
begint 't ding uit mekaar te rammen, bekijkt en
beruikt de onderdeden, ja ausctilteert ze zelfs
om tenslotte de treurige overblijfselen, in den hoed
van den verbijsterden klant te gooien en 'em de
heele ruïne terug te geven met 'n hautain mede
lijdend lachje: Niks voor ons !" Ik vraag ieder,
die dit korte tafereeltje van volmaakte en meester
lijke gelaatsplastiek heeft gezien, of dit kunst is,
ja of neen ! Wie dit alleen vermag, stijgt reeds verre
boven clownerie uit.
In de voortreffelijke (latere) film Easy streef"
die indertijd op de Kino-tentoonstelling debuteer
de, ontplooit Chaplin reeds 'n eigenschap, die
weinigen achter 'em zoeken maar die z'n figuur
zoo bijzonder belangwekkend maakt ik bedoel:
z'n tragiek. Ja, inderdaad, z'n tragiek ! Hoe onge
looflijk 't klinken moge, de wonderlijke rhapsodie
van malle fratsen en dwaze grollen, die Chaplin
heet staat au fond in mineur." In welken vorm,
onder welke omstandigheden ook alles is terug
te brengen tot den physiek-en
maatschappelijk-misdeelde, die zich met kleine, miezerige listigheidjes
verweert tegen alles wat bruut en sterk en machtig
is. Zie den aanhef van Easy Street" waar Charlie
de paria is, die onder de houten trap van 't
zendingshuis heeft gelogeerd. Dit
schrijnend-troostelooze ontwaken dit kouwelijk-ellendige schur
ken en dit triest-verbijsterd rondkijken in 'n
wereld, die slechts ijzige onverschilligheid en grauwe
misère biedt.... 't zijn slechts even zoovele
vluchtige momenten (hoe kent deze Meister" den
gulden regel der beschrankung !") die als met
bliksemflitsen 't groote dramatische talent belich
ten, dat aan al deze kluchten ten grondslag ligt
en z'n volmaking vindt in The Kid". Maar in
The Kid", die ongeëvenaarde mengeling van
dwaasheid en tragiek is wel 't hoogste in dit genre
bereikt en men behoeft zich alleen maar Charlie
te herinneren met 't handje van 't zieke kind in de
zijne en zich den blik van stomme, radelooze smart
te binnen te brengen waarmee-d-ie n, twee secon
den naar de lens kijkt, om te beseffen welkeen
bijzonder kunstenaar in dit mallotig-scharrelende
flimkomiekje schuilt.
Sinds Charlie's bloeitijd is er heel wat veranderd.
De film, wier innerlijke waarde slechts langzaam
moge stijgen, is uiterlijk en technisch 'n heel eind
verder. Op Charlie's schouders is Harold Lloyd
komen te staan - fijner, geraffineerder met 'n
uitmuntende verzorging van scenario en regie
waarbij Charlie's milieu 'n pover figuur slaat. Hoe
komt 't dan, dat Chaplin ondanks dat alles niet
verouderd is in /.'n beste werk - en nooit veroude
ren zal? Omdat zijn creaties ondanks kinderachtige
intrige, ondanks grove effecten, ondanks armoedige
tnilieu's, dat geniale oer-talent bezitten, 't welk
ook Shakespeare's Clowns eigen is: in zooverre fs
Chaplin klassiek d.w.z. van alle tijden.
Soms is dit oer-talent duidelijk aan te wijzen,
soms openbaart 't zich moeilijk en zeldzaam, maar
't is er altijd ! En zo» zullen de Max Linder's
de Monty-Banks' de Half-Watts en wat er meer
op 't oogenblik populair is, lang vergeten zijn als
de kleine Oost-Londenaar nog in onverzwakte
populariteit, op 't witte doek rondwaggelt.
En hiermede moet ik afscheid nemen van Cha
plin na 'n poging tot analyse, die uitteraard
vluchtig en onvolledig moest blijven, 't Leek me
echter de moeite waard deze merkwaardige figuur.
die door Moïssiden grootsten filmkunstenaar wordt
genoemd eens aan een ernstige beschouwing te
onderwerpen. Tot m'n spijt kan ik u niet meedeelen
met welke vrouw of-ie nou weer getrouwd is en
hoeveel-ie aan belasting betaalt. Maar dat vindt
u in iedere Bioscoop-rubriek, die zichzelf respec
teert.
J o R DAAN
Correspondentie.
W. Sies Nwnann Clüeagu (Illinois U.S.A.)
Wel, wel zelfs in 't hol van den Leeuw vind ik
medestrijders? Dank voor uw schrijven. Heb
uitknipsels en citaten met belangstelling doorge
lezen. M'n collegiale groeten !
Au«. vld Ven te Vu«!it. 't Door u bedoelde werk
is mij onbekend en ik wil 't niet lezen ook, al is '1
zeker toevallig, dat de daarin ontwikkelde theo
rieën de mijne zoo volkomen dekken. Maar 't
lezen van film-boekjes en tijdschriften en revue's
en krantjes laat ik liever aan anderen over. Ik heb
diepen eerbied voor al die zaakkundige" belezen
heid, maar 'n onbevangen, persoonlijke kijk op de
dingen is ook wat waard weet u? Overigens dank
voor warme sympathie.
M. ter Braak te Eibergen. Dank voor uw reso
luut brigade-aanbod. Ik waardeer de goeie bedoe
ling ten zeerste, maar voor 'n ouwe heer als ik,
is 't te militant. Bovendien zou 't maar reclame
maken en dat is noch uw, noch mijn bedoeling.
Persoonlijk kennismaken? Gaarne bij gelegen
heid !
i Aan ;eer velen. Dank voor adhaesie ! Geduld
wekelijksche rubriek komt te zijner tijd ! In
volgend No. verdere correspondentie.
HET LAND VAN REMBRANI)
De uitgevers H. D. Tjeenk Willink en Zoon, te
Haarlem, hebben van Busken Huet's Land van
Reiubrand - niet een nieuwen druk laten verschij
nen, maar de twee deelen van den vijfden druk,
dien van 1920, in n stevigen stempelband samen
gebracht.
Het is nu al ongeveer veertig jaar geleden, dat
Het land van Rembrand uitkwam, en het boek
heeft nog niets van zijn frischheid verloren. Het
blijft mrg altijd het boek over de beschavings
geschiedenis van onze zeventiende eeuw; niemand
heeft,na Huet, met zoovee! meesterschap, met zoo
veel geest, de geschiedenis van ons volk in al
haar verschijningsvormen beschreven.
Ook in zijne nieuwe gedaante moge het tal van
koopers vinden. Elk ontwikkeld mensch, wiens
belangstelling ook naar onze geestelijke voor
ouders uitgaat, behoort het te hebben gelezen.
En het mag zeker niet ontbreken in de boekenkast
van al wie in Nederlandsche letteren, geschiedenis
of kunstgeschiedenis sttideeren of reeds leeraar of
leerares in deze vakken zijn. Zij kunnen uit Ht-t
Land van Rembrand nog altijd het best leeren,
wat geschiedenis eigenlijk omvat, en zich daardoor
hoeden voor een onderwijs, waarbij hetzij de poli
tieke, hetzij de economische geschiedenis meer
krijgt dan haar toekomt.
De opmerking, die, bij een aankondiging van
den vijfden druk in dit weekblad, werd gemaakt
over de verwisseling der onderschriften bij de
afbeelding van Rembratul's Staalmeesters en
Thomas de Keyser's Burgemeesters van Amster
dam is den uitgevers niet ontgaan. Zij hebben er
in een verbeterblaadje de aandacht op gevestigd.
K K K N K A M l'
CADILLAC V. 63
Ieder, die het heeft gebracht tot een
CADILLAC V 63, behoeft het op auto
mobielgebied niet verder te zoeken.
K. LANDEWEER - UTRECHT