De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 27 december pagina 13

27 december 1924 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 13 JEANNE D'ARC (Zie pag. 12) SCHILDERKUNST-KRONIEK JAN SLUYTERS (BIJ EVERTS, TE ROTTERDAM). Niet lang geleden had ik Sluyters te loven voor een reeks kinderen" op een tentoonstelling te Laren, nu zie ik dat de Groene als kerstgeschenk brengt een Moeder met kind in een teeder wordend naturalisme; in Rotterdam bij Everts vond ik een nieuwe, gedeeltelijk nieuwe reeks van Sluyters notities, gemaakt naar d'eigen baby, en naar het eigen kind (wat ouder). Ik heb vroeger geschreven, wat ik hier zal herhalen, dat Sluyters in zijn kinderteekeningen een alleenstaande schilder in Holland is. Hij geeft den vorm op een oorspronke lijke manier; hij geeft de kleur op gansch eigen wijs. Er is in de schijnbare hardheid van nauw keurigheid veel zachts verscholen; de felle waar nemer, die Sluyters is, is ook de teedere vader in deze dingen. Dat schijnt voor te velen nog te moeilijk te zien; te velen der toeschouwers zijn nog bevangen van den leugen omtrent het kind, alsof dat een zoetsappig hemelingetje was, terwijl het in werkelijkheid, zóó het gezond is en paraat van leden, niets is dan een fel, begeerig diertje, dat alleen gauwer slim wordt, dan het diertje. Zooals ik ook vroege r schreef, is de volle natuurlijk heid altijd rijker dan de zoo geheeten idealis tische" beschouwing van wat ook. Het eerste is zonder beperking; het tweede is een moeielijke verwringing; het zou het kind willen uitrekken, «m het smachtig te doen zijn, en het verdooft het felle kijken om een oneigen blik. Van zulken leugen geneest Sluyters' kinderteekening. COBA RlTSEMA BIJ BUFF'A, AMSTERDAM. Ge vindt op deze tentoonstelling Coba Ritsema's werk van het schetsmatige tot het volledige.Maar wat ge er ook vindt, altijd heeft de kleur den diepen, verzadigden toon deze schilderkunst onop houdelijk eigen, en altijd vindt ge er den refiex van een diepe latente innerlijkheid bij het groot zien der vormen. Deze eigenschappen vindt ge in het portret der Moeder, in 't donker gekleed, met de witte fichu om den hals. Er is daar, wat ge het trage eener kleur zoudt kunnen noemen. Lang zaam maakt het zich van uw oogen en waar deering meester. Volledig, van een volledige coloriste is het stilleven met een groenen lap, enz. Dit schilderij heeft alle eigenschappen, die Coba Ritsema eigen zijn op voldongen wijs; het werk hoort daarom thuis in een museum, en het ver wondert me, dat het daar niet reeds lang hangt. Wat Coba Ritsema, toch ook een leerlinge van Allebé, van de anderen onderscheidt, is in het beeldje staande in het midden van de schilderij, ?en in het andere werk met den kop van het beeld: de kleur is niet gestold, maar heeft een levenden adem. Zeer frisch is het stilleven rnet de gebloemde kan en het groene boek, hoewel wat schetsmatig; belangrijk in de benedenpartij 't stilleven met het klokje (eigendom Spakier), goed de jongenskop met de pet. Het plaatsje" toont in haar de overeenkomst met haar broeder's werk (de kleur is zoeter klinkend). De overige werken, portretten, bloemen etc. zijn natuurlijk nooit zonder verdien sten, soms zijn ze eigen aardig, maar ze zijn toch de minste dezer te waar deeren tentoonstelling. PLASSCHAERT HENRY GLICENSTEIN, DROGE-NAALDEN EN T E E K E N I N G E N. b ij R. W. P. de Vries. Singel. De begaafdheid van Henry Glicenstein dateert niet van vandaag of gis teren. Vóór zijn zeven en twintigste jaar, dat is voor 1897, behaalde hij?? andere onderscheidingen daargelaten twee prix-de-Rome aan de Berlijnsche academie. Wat niet verhinderde, volgens den schrijver van een voorbericht in den catalogus, dat zijn naam in Engeland, Frankrijk en Amerika, tot voor korten tijd on bekend bleef. De bezoe ker van deze tentoon stelling zal zich over die omstandigheid min der verwonderen dan hij zich verbaasd zou hebben over het tegendeel. Ook zal hij moeite hebben zich den stroom van on derscheidingen te verkla ren die eenmaal op Glicenstein is neerge daald. Maar het meest zal hij versteld staan over het verschil in factuur _____^_ tusschen 's mans etsen en zijn teekeningen. De inleider constateert hetzelfde feit. De etsen van dezen in Engeland levenden Poolschen Israëliet verraden, meent hij, den beeld houwer (Glicenstein beeldhouwt namelijk ook), de teekeningen niet. Hierin is veel waars. De droge naalden zijn met weinig lijnen sterk gebeten. Over de synthetische draagkracht ervan kan men van meening verschillen; in elk geval hebben die lijnen een gedecideerde allure. De teekeningen missen niets zoozeer, als juist dat. Zij hebben, verklaart de inleider, niets Rodin-achtigs. Dit is juist. Zij hebben echter evenmin iets van Bauers teekeningen, zooals de inleider vaststelt. Zij zijn zeldzaam kinderachtig. Wie eene teekening als het portret vanden heer Skirtnundt, Poolsch am bassadeur in Londen (60) of de afbeelding van een Hollandsch meisje in nationaal costuum (73) goed bekijkt, staat paf van de brutaliteit van een kunste naar die met zoo iets onbeholpens voor den dag durft komen. En dat blijft de hoofdindruk van deze expositie: onmacht verscholen achter onbe schaamdheid, muoidoenerij en bluf. H E N N u s NIEUWE UITGAVEN Over wetenschappelijke opvoedkunde, door Dr. H. G. HAMAKER, privaat docent in de Paedagogiek aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, 's Oravenhage, G. Naeff. Deze studie dankt haar oorsprong, behalve aan de belangstelling die opvoedkundige vraag stukken den schrijver sinds vele jaren inboezem den, vooral aan de teleurstelling die hij ondervond toen hij, voor moeilijk oplosbare gevallen ge plaatst, trachtte in werken over opvoedkunde voorlichting te vinden. Deze teleurstelling dreef den schrijver tot een onderzoek naar de oorzaken van den onbevredigenden toestand en tot het zoeken naar middelen tot verbetering daarvan. Het resultaat is in het hier aangekondigde werk neergelegd. In de serie Wetenschappelijke werken van de Wereldbibliotheek verschenen de voordrachten, ter viering van den 2()0sten gedenkdag van Kant's geboorte op 22 April 1924 te Amsterdam gehouden. De voordrachten zijn van Prof. Dr. H. Y. GROENEWEGEN, Prof. Dr. B. J. H. OVINK, Mr. Dr. LEO POLAK, Prof. Dr. G. HEYMANS, Prof. Dr. A. J. DE SOPPER en Dr. J. O. BIERENS DE HAAN; zij ver schenen onder den titel: Kant's beteekenis voor de wijsbegeerte. Mr. C. P. VAN ROSSEM geeft in een uitgave van H. P. Leopold's uitgevers mij. te 's Gravenhage: Hóe leer ik ski-loopen, een handleiding voor adspirant ski-loopers. KERSTMIS Teekening voor de Amsterdammer" door George van Raemdonck DE MOEILIJKE TAAK VAN DEN VREDESENGEL WONDER LANTAARN. Projecties van ansichtkaarten,portretten etc. zonder lantaarnplaatjes, geeft alles in natuur lijke kleuren weer. Voor electrisch of acetyleen licht compleet fl. 35. Alleenverkoop voor Ned. en Kol. JOS. HARTOG, Hoofdsteeg 17, Nobelstraat 28, ROTTERDAM. UTRECHT LOUISA JEBB, Door de woestijn naar Bagdad is een door de Wereldbibliotheek uitgegeven geïllustreerd reisverhaal van twee vrouwen. Het boekje verscheen oorspronkelijk in de Engelsche taal; de Hollandsche uitgave is een deel van de serie van Reizen en Trekken, onder leiding van Jhr. Dr. N. van Suchtelen, van de Wereldbiblio theek. De werking van den alcohol op den niensch, door KRNEST H. STARUNG. Vertaald onder toezicht en met een voorwoord van Prof. Dr. W. Storm van Leeuwen. Leiden, Sijthoff's uitgevers mij. Dat misbruik maken van alcohol verkeerd is voor lichaam en geest en dus bestreden moet worden, weten we en daarover bestaat niet veel strijd, zegt de inleider in zijn voorwoord. Veel belangrijker daarom is de studie van de werking die matige hoeveelheden alcohol, zooals ze door het gros der alcoholgebruikers genomen worden, uit oefenen. Hieromtrent geeft Starling's boek zeer uitvoerige en belangwekkende gegevens. Van het eerste dee! van Dr. W. KKEUKWET'S Practisch Boekhouden verscheen de twee en twintigste, geheel omgewerkte druk bij de N.V. Uitgeversmij. v/h G. Delwei te Wassenaar. In de Nieuwe Detective-Serie van den uitgever H. ten Brink te Arnhem verschenen twee nieuwe deeltjes: THOMAS ROBBERS, De onthulling van een tiandleeskundige en de Legende van het Hnnengraj. Van HERMAN MIDDENDORP'S tooneelspel in drie handelingen Mara verscheen bij Dixon en Co te Apeldoorn een tweede druk. Historiese grammatika van^fiet Nederlands, schets van de klankleer, vormleer en woordvorming, door Dr. M. SCIIONFELD, tweede druk. Zutphen, W. J. Thisme et Cie. , RESTAURATEUR VAN SCHILDERDEN C. B. VAN BOHEMEN DEN HAAG

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl