Historisch Archief 1877-1940
No. 2481
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
,DE BACCHANTEN"
De muziek van Pijper.
Nietzsche bewonderde in den Griek den
beheerschten Dionysos. De Griek heeft zijn classi
cisme" moeten veroveren: waarom juist het
Grieksche Apollinisme uit een Dionysischen bodem
moest opgroeien ? Het matelooze, wilde, Aziatische
is zijn ondergrond: de dapperheid der Grieken
bestaat in zijn strijd met zijn Aziatische afstam
ming: de schoonheid is hem niet geschonken,
evenmin als de redelijkheid en de natuurlijkheid
der rede zij is veroverd, gevild, bevochten
zij is zijn overwinning."
Euripides Bacchanten" laat nogmaals zien
hoe h2t Dionysische de menschen verscheurt en met
waanzin slaat, hoe dit goddelijk vuur" zonder
matiging of regel vernietigt wat de rede zoekt op te
bouwen. Men kan er ongetwijfeld nog tallooze
andere uitleggingen aan geven. Dit is niet mijn
terrein. Ik wilde over de muziek van Pijper
spreken. Er is op de uitvoering bij de Bacchan
ten" te Utrecht (ter gelegenheid van het 450-jarig
bestaan van het Gymnasium) verklaard bij monde
van een der medespelers, dat de muziek van Pijper
in dit drama een nieuw inzicht had gegeven.
De tijden zijn voorbij, gelukkig, dat een com
ponist, muziek schrijvend bij een Griekschen tekst,
zou beproeven een Grieksche muziek te
reconstrueeren zooals die vroeger was geweest. De groote
componisten hebben het ook nimmer nagestreefd
(en rriet alleen om de schaarschte der authentieke
gegevens). Wel heeft Diepenbrock in zijn muziek
bij Elektra" de onderzoekingen omtrent de
uitvoering van het Grieksche drama ais uitgangs
punt genomen, die leeren, dat de tooneelspelers
in hun monologen en dialogen hun zegging op een
half zingenden, recitatief-gewijze moduleerenden
toon deden, zoodat bij het componeeren van zijn
muziek hij die zegging op bepaalde toonhoogten
heeft geplaatst, zoodat zij, hoewel gesproken
blijvend nochtans met de muziek harmonisch n
werd.
Dit zelfde principe bezit ook de opzet van
Pijper's compositie bij de Bacchanten," al behan
delt hij de muziek zelf meer begeleidend in dit
drama, minder onder stroomend als bij Diepen
brock. Pijper zegt eveneens in zijn inleiding tot
de muziek: de partijen van het koor werden
gezongen. Wat men nu precies onder zingen te ver
staan heeft laat zich niet wel meer nagaan, doch
het komt mij voor, dat dit zingen dezer stasima
meer psalmodieerend geweest zal zijn dan (in
onzen zin !) cantabiel; dat het meer van een subtiel
gedifferentieerd ,,secco"-recitatief, van demonodie
der Middeneeuwers gehad moet hebben dan van
het bel canto onzer Italianiseerende 18e en 19e
eeuwen."
Ongetwijfeld, Pijper's muziek is niet zoo met de
articulaties van de spreekstem versmolten dat zij
ook haar gevoelsbewegingen profileert. Zij
accompagneert minder wat het gevoel in woorden zegt
dan wel wat het drama uitdrukt. Zij bindt de
zegging wel aan zekere, voorgeschreven
toon(Teekening voor de Amsterdammer" door
B. van Vlijmen)
. __ Prof. N. VAN DER WAAY
bij zijn afscheid als hoogleeraar aan de Rijksacademie
van Beeldende Kunsten
hoogten, doch laat haar expressiviteit geheel vrij,
laat haar vooral goed hoorbaar. Zijn orkest is
gediminueerd tot een klein aantal instrumenten,
die nooit allemaal aan het woord zijn: zij dienen
vaak voor de kleur." Twee zangstemmen ver
sterken een enkele keer den m'los met hun
evohé". Een kleine Arabische trom heeft door
de soberheid waarmee hij zich doet hooren, soms
een grootere suggestie dan een geheel orkest slag
instrumenten. Matigheid, stijlvolle soberheid,
juistheid en evenwichtigheid van klankgehalte,
kortom: kunde, maken deze nieuwe partituur
van Pijper tot een schepping, die men, met op
rechte verheugdheid, ronduit meesterlijk mag
noemen. Pijper geeft aan zijn muziek het Diony
sische element van het drama uit te drukken
(de Bacchanten-koren), dat er aan ten grondslag
ligt, doch geheel binnen het drama, gebonden
aan de rythmische figuur 3?2) en het nergens
door een te veel, een inderdaad verleidelijke
orgiastische overvloedigheid van expressie over
schreeuwend.
En deze muziek der?Bacchanten" ten opzichte
van Pijper's vroegere muzikale werken beziende,
komt het mij voor, dat zijn scheppen zich meer en
meer begint te stabiliseeren, dat niet alleen de
verschillende invloeden, die er in den loop der
jaren op inwerkten, zich tot een eigen uitdrukking
sublimeerden, doch ook het construcerende
wilsTABA SIGAREN
ZIJN TOCH DE BESTE
element er minder hinderlijk in merkbaar wordt
en de muzikale zelfkracht toeneemt. Hierin
heeft de muziek van de Bacchanten" verwant
schap met de laatste kamermuziekwerken, en het
doet het vermoeden wettigen, dat Pijper thans
op een rustpunt is aangeland en de vondsten der
buitenlanders hem minder obsedeeren in louter
experimenteel opzicht.
De muzikale uitvoering stond bij de Utrechtsche
uitvoering zoowel door haar beteekenis als door de
vaardigheid der beroeps-musici, die medewerkten,
boven de sicènische, die gegeven werd door goed
willende dilettanten, die echter voor hun feest
een wel wat erg moeielijk onderwerp onder de
beschikbare Grieksche gegevens hadden uitgeko
zen, dunkt mij. Maar om de kennismaking met
Pijper's muziek zijn wij toch heel dankbaar.
C O N S T A N T V A N W E S S E M
l. S. MEUWSEN, Hotl. A'DAH-R'DAM-DEN HAAO
UE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
Leekenspiegel
VRAGENRUBRIEK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
L. B. te A. //: heb gelezen dat Immanuel Kant
Jood was. Echter kan ik niet meer nagaan in welke
studie. Kunt n mij inlichten'?
De ouders van Kant behoorden tot de sekte der
Piëtisten, een beweging in de Luthersche Kerk,
welke ontstond tegen het midden van de
zeventiL'iide eeuw en duurde tot in de eerste helft van de
achttiende. Een jongere broeder van Kant w?s
predikant in Koerland, terwijl het in de bedoeling
zijner ouders lag dat hij zelf ook predikant zou
zijn geworden. Wij kunnen dus als zeker aannemen
dat Kant geen Jood was, en weten niet waar u
dat kunt gelezen hebben.
De Drie Zwarte Penny's
door JOSEPHHERGESHEIMER
Uit het Amerikaansch vertaald
door CL. BIENFAIT
Geïllustreerd omslag van IS. VAN MENS
De H. en W.-Serie Deel 7
Ingenaaid f 2.90 Gebonden f 3.75
Uitgave: Van Holkema & Warendorf, A'dam
Onmisbaar voor eiken Mah Jonggspeler
BABCOCK S SPELREGELS
VOOR
MAH-JONGG
HET SPEL DER DUIZEND WONDEREN
Voor Nederland vertaald door
BIANGMEE
Met talrijke illustraties - Prijs, gebonden Fl. 2.50
Prospectus op aanvrage l ij eiken boskhandelaar verkrijgbaar
Uitgave van
VAN HOLKEMA & WARENDORF, A'dam
DAttES!
Laat uw wasch behandelen
door de wasscherij
Enki",Toldiiriitr. 22-14. Til. 23125
zoowel droog toegeslagen als
opgemaakt.
Vraagt prijsopgave.
Aanbevelend B.NEIDIG&Co.
H.V. JENT
Dir. E. Boerma
G80NINGEI AMSTERDAM
Heerestr. 8 lokin TD
Dames- en
HeerenKleedermakerij.
,Coupeu;i foor het geheele
land te ontbieden".
G. 1. DE KONING & h ? Keizersgracht 447
(voorheen LEI DSCH ESTRAAT 69)
- MARMEREN WASCHTAFELS
Goddard's
Plate Powder
voor zil veren en vernikkelde voorwerpen
QERARD B. RIJKE J r.
Binnen Architectuur
AMSTEL 122 - Tolef. 46815
Comploto Moubilooring
OUDS
is niet alleen eetlust
opwekkend - OUDS
is niet alleen
koortswerend, doch is óók
een zeer
bijzonder
fijn glas wijn
Weet U dat al?
F^ OUD,
PURMEREND
Htt ftiqaet met
den Vb/endammer
Illustratiedruk-papier van de Firma C. G. A. CORYEY, Keizersgracht 289, Amsterdam, Tel. 37500