Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
KERST-RIJM
AIS',we .trteandieii eerien dag
?'????';.'} wat minder kwalijk namen
Wat er haastig .was gezegd,
\^ ??-. of wat er was misdaan,
Aft wij op dien eenen dag
;? weer tot elkander kwamen,
Na met booze blikken
, i uit elkaar te zijn gegaan,
Als wij;maar;dien eenen dag
' eens zonder kwaad te spreken,
Zonder zuren achtertóap,
gezellig konden zijn,
Als wij maar dien cenen dag
voor andren vroolijk keken,
Om ze niet te drukken
door onz' eigen zorg of pijn,
Als we maar dien eenen dag
wat zachter in ons oordeel
Zochten naar het beste
in den zwakken evenmensch,
Als we maar dien eenen dag,
Ook tegen eigen voordeel,
Ons eens wilden schikken
naar een anders dierbren wensch,
Als we maar dien eenen dag
volkomen eerlijk waren,
Zonder kleine leugentjes,
gezegd of ongezegd,
Als wij maar dien eenen dag
'ons moedig durfden scharen
Ook al dee 't ons nadeel,
aan de zijde van het recht,
Als we maar dien eenen dag
eens onze geestigheden
Voor ons hielden, om geen
onverdiende wond te slaaa,
Als we maar dien eenen dag
eens doodeenvoudig deden,
Zonder ons op onze deugden
voor te laten staan,
Als wij dezen eenen dag
wat warmte konden geven
Aan het kil en vreugdeloos bestaan
van deez' of geen,
Als wij dezen eenen dag
eens lang en prettig schreven
Aan den verren vriend,
die daar zoo zielig zit, alleen,
'Al? we maar dien eenen dag
; op honderden manieren
Och je weet wel ! deden
l wat ons beter-ik gebood,
Zouden wij den Kerstdag
dan niet Christelijker vieren,
Dan met kaarsjes en met huls,
. kalkoen en krentebrood?
CHARIVARIUS
GHARIVARIA
Wij hebben d3 vrouwen nooit begrepen. De
tl. P. maakt ze ons nog raadselachtiger: De
vrouwen beschouwen den vrijgezel als een in
ferieur wezen, omdat hij het teveel aan vrouwen
niet helpt verminderen."
,,Wanneer hij even in de toekomst terugblikt
tot het jaar 1&24 " lazen wij in de N. R. C.,
?en toen hebben we de lectuur gestaakt, want
wie waarborgt ons dat de zin niet eindigt als
volgt: dan bekruipt hem direct de lust weer
in het verleden vooruit te blikken tot het jaar
1924?"
GALGENHUMO.R
Haarman h 24 maat ter dood veroordeeld, Orans
tot 12 jaar tuchthuisstraf en ter dood. Bovendien
werden beiden de burgerlijke eerevechten ontnomen."
(Hbl.)
-,-,De executie der beide veroordeelden zal, indien zij
geen gratie krijgen, niet voor Paschen plaats vinden."
('N. R. a.)
Anders dadelijk.
Af/ss Understood is de roman van menig kind."
(N. Hoornsche Ct.)
En Miss Print, teekenen wij beleefdelijk aan,
is de roman van menig blad.
ONZE TEEKENAARS
Het Kerstnummer staat in het cT van den
diepdruk." (Tarief)
,.De verkiezingen stonden in het c? van de econo
mische malaise." (Stenhuis)
In dezen tijd staat alles in het rj1 der hervorming
en vernieuwing." (Gr.)
ONZE SCHILDERS
Teekening voor de Amsterdammer" door
P. P. Koster
ONZE TOONEELSPELERS
Die wensch en die kracht mogen een groote rol
hebben gespeeld. Deze overweging heeft een rol ge
speeld van grootf beteekenis," (Msb.)
De hypersuggestibiliteit speelt een groote rol in zijn
leven." (Hbl.)
Protestant ot niet speelt eigenlijk geen rol."
(Verst. Hbl.l
(Tableau de la troupe: Die Wensch en die Kracht,
Die Overweging, De Hypersuggestibiliteit, Protestant of
niet.)
De Nederlandache Voetbalbond heeft alle
competitiewedstrijden voor morgen afgelast. Naar wij vernemen
houdt het aflassen der wedstrijden verband met het
volgende feit. Ook alle korfbalwedstrijden zijn
afgelascht." (Tel.)
Nog eenige varianten in ons volgend nummer.
CORRESPONDENT IE.
A. te H. Het zij mij vergund, naar aanleiding
van uw Ruize-Rijm Christelijk boeren" te vragen :
hoe is het mogelijk dat n zoo iets weinig fijn
gevoelds kunt neerschrijven? De manier waarop
u ditmaal uw kritiek oefent, vind ik onbeschrijfe
lijk grof. Is het uwe bedoeling, dat uw blad
ook gelezen zal worden door menschen die waarlijk
den Bijbel beschouwen als het Boek der boeken,
die in alle oprechtheid in dien Bijbel hun leider
zien? Zoo ja, waarom grieft u dan die menschen
door hen op deze wijze aan te tasten in hun heilig
ste gevoelens?
Antw. Ja, dat is mijn bedoeling en ik grief ze
niet. Tenminste zij behooren zich m.i. niet ge
griefd te gevoelen. U neemt aanstoot begrijp ik,
aan zulke regels als ,,lk en mijn huis, ik dien den
Heer, en 'k ruïneer me niet," de samenkoppeling
van het poütisch-godsdienstige en het proza
schzakelijke. Maar die aanstootclijke samenkoppeling
geschiedt in woord door mij in daad door de
menschen, wier werk ik berijm.
PEDANTE PIETJE'S
PAEDAGOGISCHE PEINZINGEN
(13 jaar)
(Ongecorrigecrd) ( N leuw-neederlans)
XXXIII
Kersmis is al net t zellefde of t in Amsterdam of in
Dehaag valt. Omdatte me Haagse Oome en Tante
Pietje nog voor n kleine jonge anzien (laat ze maar,
redeneer Pietje) hadde ze n kersboompie voor me
gekog. Tante had me mee genomme al hoefde ik
dr geen hand meer te geeve vanweges de Hêgse
drukte op straat. Want de 1ste dag hadde Oome
en Tante al in de smieze dat je n egte Amsterdamse
jonge best in zn Itje in Dehaag ken loslaate. Dat
kersboompie waare we dan gaan koope op t Voor
hout waarvan ze dr in Dehaag ook alweer 2 hebbe
net as die lange en korte poote. t Korte voorhout
is t kortste en t lange voorhout is t langste stuk.
Net op de hoek woon onze koningin dr Maama.
De Koningin en Julieaantje woone weer n endje
verder an t noordeinde. Ik heb ze nog altijd niet
gezien. Maar voor prins Henderik die dr in Dehaag
n taksiehondje op nahout heb ik me petje al
afgenomme met t grootpadvinderssaalltiut al ben ik
weeges wanbetaaling as Amsterdams lid tijdeluk
geschors. Afijn, oover dat boompie dat an t voor
hout groeit. Ze groeien dr niet egt maar ze staan
op vierkante pootjes en dr staat n Haagse srneerus
bij dat je dr bij vergissing niet llje meeneemp
zonder je kersgaave an de kersbooinekoopman
gestor te hebbe, Wat die boompies click jaar
duurder worde" zee Tante. Waarop Pietje: ,,'t Is
ook veel beeter om t geld te besteeje an de
kerskedootjes dan an t boompje zellef." Daarom koos
Tante t kleinste en goedkoopste boompie uit.
En toen mog Pietje zn wenselijst indiene. Nou,
n vulpen en n paar bokshandschoene en n lollig
jongesboek met teekeninkies en snoep van krul
(zoo hiet hier in Dehaag de lekkerste koekcbakker
en nog n ander hiet de vette hen, maar die hen leit
kerskransies inplaats van henneeiere. dattis nou
weer egt Hê^s) en n paar friese doorloopers en n
kompas en n grammofoonplaat en n jasfluit en ....
Maar t kwam mis uit. Want Pietje had gedag dat
Prof. Dr. A. J. DER KINDEREN
ROOKT
alles wattie vroeg ook gekreege wier. Maar onder de
kersboom bleek dat ze uit Pietjes vvense alleen
maar wat smul van krul (die Hagenaars benne
grapjasse asse an t rijme gaan) en t kersnummer
van de groene" hadde geleg. Tante trapte
op n serafienorgeltje wat kersliedere en Oome
las n kaappitteltje uit de bijbel voor van t
kersverhaal in Betlehem. Al is Pietje niet zoo fijn
as Oome en Tante die nogal an de nrtoodokse kant
blijke te zijn, tog vin Pietje dat zoon kersverhaal op
kersmis niet gemis mag worde. Je wor weerris
herinner an t vreede op aarde en de leellukke ruzie
die de mense onder mekaar maake met leevende
tnense-eeters in duisland en natuurrampe in
Indiejc. Pietje kwam in n egte kersmisse stemming.
En daarom ben ik voor me vekansiesentjes mooje
prentkaarte gaan koope voor Paa en Moes en de
broers en zussies tuis. Maar daar schrijf Pietje nog
niet oover omdat t n geheim mot blijve
voorniewjaar. En messchien leeze ze tuis in Amsterdam de
,,groene' wel om te kontroolecre wat Pietje in
Dehaag uitvoer. Dus mot Pietje op zn geheime
passé. Met Oome ben ik na de kaamer gewees
vanweege de indiese begrooting maar daar hét
Pietje niet vee! van gesnap. Dr zat n bruine meneer
naas me en Oome zee dat dat nou de
verteegewoordigcr was van de Moskauwsche kemmeniste
uit Indieje. Maar toen ik m zee dat k n broer was
van me kemmenistiese broer Sjaak hieldie zig
sjaakkus. Pietje denk omdattie geen hollans
versting. Afijn, Pietje versting ook niet veel van wat de
volksverteegewoordigers in de kaamer te
beweere hadde. Alleenig was dr n schreewer (oome
zee dat dat nou Daavid Wijnkoop was) die met n
harde stem naar boove wees waar die Indiese
meneer en ik zatte. En Daavid riep: Daar zit de
verdrukte Indiese onschuld." Waarop Pietje
van booveaf terug riep: Mot je mijn?" Maar
toen kwam dr n veldwagter en die tikte me op me
schouwer dat Pietje onparlcmenteer gehandel had
en derhalleve de triebune had te verlaate. Nou
snap ik pas wat de triebune is, je mag in de
triebuune wel van beneeje naar boove schreewe
maarniet van boove naar beneeje. Maar dattis geen
kristelukke kersgedagte en daarom breek af met
de pen maar niet met t hart van uw haagse
PIETJE
VERBETERING
In de boekbcsp eking van P. of. Dr. J. Prinsen
J Lzn in het vorie numn er, kon,t de naam Keine
voor. Dit moet zijn Heinde.
PAST STALEN RAMEN TOE
VAN DE
KON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT
SPECIALITEIT: VERZINKTE STALEN RAMEN.1