De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 27 december pagina 17

27 december 1924 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 17 KERST-RIJM AIS',we .trteandieii eerien dag ?'????';.'} wat minder kwalijk namen Wat er haastig .was gezegd, \^ ??-. of wat er was misdaan, Aft wij op dien eenen dag ;? weer tot elkander kwamen, Na met booze blikken , i uit elkaar te zijn gegaan, Als wij;maar;dien eenen dag ' eens zonder kwaad te spreken, Zonder zuren achtertóap, gezellig konden zijn, Als wij maar dien cenen dag voor andren vroolijk keken, Om ze niet te drukken door onz' eigen zorg of pijn, Als we maar dien eenen dag wat zachter in ons oordeel Zochten naar het beste in den zwakken evenmensch, Als we maar dien eenen dag, Ook tegen eigen voordeel, Ons eens wilden schikken naar een anders dierbren wensch, Als we maar dien eenen dag volkomen eerlijk waren, Zonder kleine leugentjes, gezegd of ongezegd, Als wij maar dien eenen dag 'ons moedig durfden scharen Ook al dee 't ons nadeel, aan de zijde van het recht, Als we maar dien eenen dag eens onze geestigheden Voor ons hielden, om geen onverdiende wond te slaaa, Als we maar dien eenen dag eens doodeenvoudig deden, Zonder ons op onze deugden voor te laten staan, Als wij dezen eenen dag wat warmte konden geven Aan het kil en vreugdeloos bestaan van deez' of geen, Als wij dezen eenen dag eens lang en prettig schreven Aan den verren vriend, die daar zoo zielig zit, alleen, 'Al? we maar dien eenen dag ; op honderden manieren Och je weet wel ! deden l wat ons beter-ik gebood, Zouden wij den Kerstdag dan niet Christelijker vieren, Dan met kaarsjes en met huls, . kalkoen en krentebrood? CHARIVARIUS GHARIVARIA Wij hebben d3 vrouwen nooit begrepen. De tl. P. maakt ze ons nog raadselachtiger: De vrouwen beschouwen den vrijgezel als een in ferieur wezen, omdat hij het teveel aan vrouwen niet helpt verminderen." ,,Wanneer hij even in de toekomst terugblikt tot het jaar 1&24 " lazen wij in de N. R. C., ?en toen hebben we de lectuur gestaakt, want wie waarborgt ons dat de zin niet eindigt als volgt: dan bekruipt hem direct de lust weer in het verleden vooruit te blikken tot het jaar 1924?" GALGENHUMO.R Haarman h 24 maat ter dood veroordeeld, Orans tot 12 jaar tuchthuisstraf en ter dood. Bovendien werden beiden de burgerlijke eerevechten ontnomen." (Hbl.) -,-,De executie der beide veroordeelden zal, indien zij geen gratie krijgen, niet voor Paschen plaats vinden." ('N. R. a.) Anders dadelijk. Af/ss Understood is de roman van menig kind." (N. Hoornsche Ct.) En Miss Print, teekenen wij beleefdelijk aan, is de roman van menig blad. ONZE TEEKENAARS Het Kerstnummer staat in het cT van den diepdruk." (Tarief) ,.De verkiezingen stonden in het c? van de econo mische malaise." (Stenhuis) In dezen tijd staat alles in het rj1 der hervorming en vernieuwing." (Gr.) ONZE SCHILDERS Teekening voor de Amsterdammer" door P. P. Koster ONZE TOONEELSPELERS Die wensch en die kracht mogen een groote rol hebben gespeeld. Deze overweging heeft een rol ge speeld van grootf beteekenis," (Msb.) De hypersuggestibiliteit speelt een groote rol in zijn leven." (Hbl.) Protestant ot niet speelt eigenlijk geen rol." (Verst. Hbl.l (Tableau de la troupe: Die Wensch en die Kracht, Die Overweging, De Hypersuggestibiliteit, Protestant of niet.) De Nederlandache Voetbalbond heeft alle competitiewedstrijden voor morgen afgelast. Naar wij vernemen houdt het aflassen der wedstrijden verband met het volgende feit. Ook alle korfbalwedstrijden zijn afgelascht." (Tel.) Nog eenige varianten in ons volgend nummer. CORRESPONDENT IE. A. te H. Het zij mij vergund, naar aanleiding van uw Ruize-Rijm Christelijk boeren" te vragen : hoe is het mogelijk dat n zoo iets weinig fijn gevoelds kunt neerschrijven? De manier waarop u ditmaal uw kritiek oefent, vind ik onbeschrijfe lijk grof. Is het uwe bedoeling, dat uw blad ook gelezen zal worden door menschen die waarlijk den Bijbel beschouwen als het Boek der boeken, die in alle oprechtheid in dien Bijbel hun leider zien? Zoo ja, waarom grieft u dan die menschen door hen op deze wijze aan te tasten in hun heilig ste gevoelens? Antw. Ja, dat is mijn bedoeling en ik grief ze niet. Tenminste zij behooren zich m.i. niet ge griefd te gevoelen. U neemt aanstoot begrijp ik, aan zulke regels als ,,lk en mijn huis, ik dien den Heer, en 'k ruïneer me niet," de samenkoppeling van het poütisch-godsdienstige en het proza schzakelijke. Maar die aanstootclijke samenkoppeling geschiedt in woord door mij in daad door de menschen, wier werk ik berijm. PEDANTE PIETJE'S PAEDAGOGISCHE PEINZINGEN (13 jaar) (Ongecorrigecrd) ( N leuw-neederlans) XXXIII Kersmis is al net t zellefde of t in Amsterdam of in Dehaag valt. Omdatte me Haagse Oome en Tante Pietje nog voor n kleine jonge anzien (laat ze maar, redeneer Pietje) hadde ze n kersboompie voor me gekog. Tante had me mee genomme al hoefde ik dr geen hand meer te geeve vanweges de Hêgse drukte op straat. Want de 1ste dag hadde Oome en Tante al in de smieze dat je n egte Amsterdamse jonge best in zn Itje in Dehaag ken loslaate. Dat kersboompie waare we dan gaan koope op t Voor hout waarvan ze dr in Dehaag ook alweer 2 hebbe net as die lange en korte poote. t Korte voorhout is t kortste en t lange voorhout is t langste stuk. Net op de hoek woon onze koningin dr Maama. De Koningin en Julieaantje woone weer n endje verder an t noordeinde. Ik heb ze nog altijd niet gezien. Maar voor prins Henderik die dr in Dehaag n taksiehondje op nahout heb ik me petje al afgenomme met t grootpadvinderssaalltiut al ben ik weeges wanbetaaling as Amsterdams lid tijdeluk geschors. Afijn, oover dat boompie dat an t voor hout groeit. Ze groeien dr niet egt maar ze staan op vierkante pootjes en dr staat n Haagse srneerus bij dat je dr bij vergissing niet llje meeneemp zonder je kersgaave an de kersbooinekoopman gestor te hebbe, Wat die boompies click jaar duurder worde" zee Tante. Waarop Pietje: ,,'t Is ook veel beeter om t geld te besteeje an de kerskedootjes dan an t boompje zellef." Daarom koos Tante t kleinste en goedkoopste boompie uit. En toen mog Pietje zn wenselijst indiene. Nou, n vulpen en n paar bokshandschoene en n lollig jongesboek met teekeninkies en snoep van krul (zoo hiet hier in Dehaag de lekkerste koekcbakker en nog n ander hiet de vette hen, maar die hen leit kerskransies inplaats van henneeiere. dattis nou weer egt Hê^s) en n paar friese doorloopers en n kompas en n grammofoonplaat en n jasfluit en .... Maar t kwam mis uit. Want Pietje had gedag dat Prof. Dr. A. J. DER KINDEREN ROOKT alles wattie vroeg ook gekreege wier. Maar onder de kersboom bleek dat ze uit Pietjes vvense alleen maar wat smul van krul (die Hagenaars benne grapjasse asse an t rijme gaan) en t kersnummer van de groene" hadde geleg. Tante trapte op n serafienorgeltje wat kersliedere en Oome las n kaappitteltje uit de bijbel voor van t kersverhaal in Betlehem. Al is Pietje niet zoo fijn as Oome en Tante die nogal an de nrtoodokse kant blijke te zijn, tog vin Pietje dat zoon kersverhaal op kersmis niet gemis mag worde. Je wor weerris herinner an t vreede op aarde en de leellukke ruzie die de mense onder mekaar maake met leevende tnense-eeters in duisland en natuurrampe in Indiejc. Pietje kwam in n egte kersmisse stemming. En daarom ben ik voor me vekansiesentjes mooje prentkaarte gaan koope voor Paa en Moes en de broers en zussies tuis. Maar daar schrijf Pietje nog niet oover omdat t n geheim mot blijve voorniewjaar. En messchien leeze ze tuis in Amsterdam de ,,groene' wel om te kontroolecre wat Pietje in Dehaag uitvoer. Dus mot Pietje op zn geheime passé. Met Oome ben ik na de kaamer gewees vanweege de indiese begrooting maar daar hét Pietje niet vee! van gesnap. Dr zat n bruine meneer naas me en Oome zee dat dat nou de verteegewoordigcr was van de Moskauwsche kemmeniste uit Indieje. Maar toen ik m zee dat k n broer was van me kemmenistiese broer Sjaak hieldie zig sjaakkus. Pietje denk omdattie geen hollans versting. Afijn, Pietje versting ook niet veel van wat de volksverteegewoordigers in de kaamer te beweere hadde. Alleenig was dr n schreewer (oome zee dat dat nou Daavid Wijnkoop was) die met n harde stem naar boove wees waar die Indiese meneer en ik zatte. En Daavid riep: Daar zit de verdrukte Indiese onschuld." Waarop Pietje van booveaf terug riep: Mot je mijn?" Maar toen kwam dr n veldwagter en die tikte me op me schouwer dat Pietje onparlcmenteer gehandel had en derhalleve de triebune had te verlaate. Nou snap ik pas wat de triebune is, je mag in de triebuune wel van beneeje naar boove schreewe maarniet van boove naar beneeje. Maar dattis geen kristelukke kersgedagte en daarom breek af met de pen maar niet met t hart van uw haagse PIETJE VERBETERING In de boekbcsp eking van P. of. Dr. J. Prinsen J Lzn in het vorie numn er, kon,t de naam Keine voor. Dit moet zijn Heinde. PAST STALEN RAMEN TOE VAN DE KON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT SPECIALITEIT: VERZINKTE STALEN RAMEN.1

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl