Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2482
<Fig. 1.)
Dr. H. P. Berlage. Boom te Bandoeng
(Fig. 2.)
BERLAGE'S INDISCHE
REISSCHETSEN
l.
Niet gering is langzamerhand het aantal ge
worden der beeldende kunstenaren die, voor
korteren of langeren tijd, naar ons Indiëvertrokken om
aldaar nieuwe onderwerpen, nieuwe indrukken op
te doen.
Verwonderlijk is het echter waartenemen, hoe
in zeer vele gevallen, die nieuwe indrukken geheel
volgens het oude, Westersch-impressionistische
schema verwerkt blijken te zijn.
Dat zoodoende, met toepassing van een veelal
aan de Haagsche school" ontleend palet, zoogoed
als niets wordt weer
gegeven van de gloeien
de kleurenpracht van
het Oosten, noch van
den monumentalen
bouw van het land
schap of van de
strakgelijnde gratie der
menschfiguurtjes, is
dan het natuurlijk re
sultaat.
Hoezeer ook onze ne
velige, atmosferische
landschappen en de
daarin wegdoezelende
oorwerpen en figuren
eene evocatie door im
pressionistische
kleurvlekken hebben uitge
lokt, een onbevangen
doordringen in het we
zen der gansch anders
geaarde tropische na
tuur, had de kunste
naren kunnen leeren dat
daartegenover ook een
gansch andere, veelmeer
op het blijvend reëele
der verschijning gerich
te beschouwingswijze
geëischt wordt. Een
haastige noteering van
een toevalligen
stemmingsindruk, waarbij
dan bovendien vaak
een, altijd min of meer
sentimenteele en daar
door onware pictu
rale" werking wordt
nagestreefd, beduidt pig. 3.)
hier veelal een miskenning van de beeldende
waarde van het onderwerp.
De rake, met zwart en gekleurd krijt neerge
schreven schetsen van den stoeren bouwmeester
geven nu tn.i. juist datgene, wat in die andere
stemmingsuiting meestal wordt gemist.
Hoe overtuigend manifesteert zich bijv. de
monumentaliteit van dien geduchten boom op dat
fraaie plein te Bandoeng (fig. 1.), achter welks
knoestigen stam en takken bescheiden opduiken
de geestig bruine en roode, strakbelijnde daken
van den missigit, op den achtergrond zich
afteekenend tegen de door witte wolkgevaarten ten
deele overdekte blauwe lucht.
Hoe goed is het karakter weergegeven van het
in geweldige plans opgebouwde voetstuk van dien
bewonderenswaardigen Tjandi Diago (fig. 2),
Dr. H. P. Berlage. Tjandi Dago
PARK-HOTEL
ROTTERDAM
wiens gespaard gebleven ingangspoort eenzaam
hoog, tegen de strakke zonnelucht,dezen
monumentalen onderbouw bekroont.
Belangrijk is het nu, vooral bij deze monochrome
teekening, de aandacht te richten op het spel van
dragende en rustende vlakken dat, vooral door
de afwisseling van verticale en
horizontaleschadtiwbelijningen, wordt verlevendigd. Zelfs de afwezig
heid van elke poging om de detailversiering der
reliëfs weer te geven vermag geen afbreuk te doen
aan den indruk van rijke monumentaliteit, die
door deze wedergave
van de zuiver architec
tonische schoonheid
van dit
Oost-Javaansche bouwwerk wordt
gewekt.
Wanneer wij dan, na
de bekoring te hebben
ondergaan van dat aar
dige, in het zonlicht
blakerende huis te
Semarang (fig. 3), met de
achterzijde leunend te
gen de zware massa's
van het, door enkele
evenwijdige verticale
lijnen aangegeven,
bosch, en na den
geestigen palmboom, die
links de compositie af
sluit, in de karakteris
tieke wedergave van
zijn struktuur te heb
ben bewonderd, ons
wenden tot die
vreemdbarokke, en toch in
dezen samenhang zoo
monumentaal doende
achterpoort van den
kraton te Djokja (fig.
4), dan doet het ons
leed, ten gevolge van
de zwart-wit techniek
der reproduktie, hier
niet de aandacht te
kunnen vestigen op de
prachtige
kleurensamenstelling, waardoor,
met enkele, raak
geDr. H. P. Berlage. Huis te Semarang distribueerde,
VOOr