Historisch Archief 1877-1940
16
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2482
(Met teeken ing voor de Amsterdammer"
door B. van Vlijmen)
HORYD KRAUSS?ADEMA,
die thans een tournee door ons land maakt
NIEUWE MUSEA IN WEENEN
I
Eind October is in Weenen een nieuw'museum
geopend, de Oesterreichische Staatsgalerie" in
het Obere Belvédère, een verzameling van 19e
eeuwsche kunst. Dit sluit, zonder er direct een
voortzetting van te zijn, bij het Barock-Museum
in het Untere Belvédère aan, dat werk uit de 17e
en 18e eeuw, echter nadrukkelijk gelocaliseerd tot
voortbrengselen van Weensche kunst, te zien
geeft. Doch daarmede is dit grootsche programma
nog niet afgewerkt: als derde zal zich hierbij aan
sluiten een museum van moderne kunst, waarin de
werken bijeengebracht zullen worden uit onzen
eigen tijd, van de 20e eeuw dus, te beginnen onge
veer met de Ver-Sacrum-beweging, (Klimt), en
waarin ook hetwerk van een kunstenaar als Vincent
van Oogh ondergebracht zal worden. Reeds is het
een en ander voor die laatste verzameling aanwezig;
de directie kan echter overtuigd zijn dat, wanneer
dit museum er eenmaal is, eer gewaakt zal dienen
te worden voor een tégroote toevloed, dan dat men
zal behoeven te vreezen voor gebrek aan museum
waardige kunstwerken. Een museum als het Stede
lijke in Amsterdam is er, om te bewijzen, hoe zeer
het werk der tijdgenooten toestroomt, wanneer
de gelegenheid tot goed exposeeren maar aanwezig
is en het tot het publiek doordringt, dat de directie
de wil (en misschien ook: de durf) heeft, datgene
ten toon te stellen, dat werkelijk een getuigenis
is van de geestesstroomingen uit den eigen tijd.
Zoo heeft een dergelijk museum een prachtige
cultureele taak te vervullen, die afwijkt van die
van andere openbare verzamelingen. Hier moet
niet in de allereerste plaats het allerbeste uit de
periode, die telkens de tegenwoordige" genoemd
wordt, verzameld en bewaard worden, om het aan
het nageslacht over te leveren; hier moet niet de
vraag bij een nieuwe aanwinst gelden: is dit een
werk van blijvende waarde? (Natuurlijk moet en
zal het qualiteitsoordeel een groote rol spelen;
dat moet een grens kunnen trekken, beneden welke
geen toegang verleend wordt. Hoe moeilijk echter
zal het zijn die niet te bepalen grens toch steeds als
maatstaf te handhaven ! Doch tegenover een der
gelijk bezwaar moet men vertrouwen kunnen stel
len in het inzicht van de leiding der verzameling.)
De prachtige cultureele taak van dit museum
bestaat hierin, dat het den bezoeker de spiegel
voorhoudt van de cultuur, waarin hij leeft, in zijn
meest verscheidene uitingsvormen. Geen verstandig
mensen zal het nut in twijfel trekken van de vele
afwisselende tentoonstellingen, die ons steeds
weer met nieuwe geestesstroomingen in aanraking
brengen, ook al zijn de uitingen lang niet altijd
rijp. Wie zich niet met dommen lach van de
dingen, die hij niet begrijpt, afwendt, doch ook
daarin het echte, en, wanneer de uiting zelf
niet gelukt is, de bedoeling tracht te begrijpen,
zal toegeven dat een groote winst aan inzicht
in zijn eigen tijd te trekken is uit dergelijke
tentoonstellingen, ook wanneer dat inzicht hem
niet bepaald bemoedigt. De geest, die hem uit
die ongewone werken tegemoet komt, is dan
toch een geest, die ergens om hem heen in de
menschen huist en een uiting misschien een
uitwas, van den geest van zijn omgeving.
En nu een museum van hedendaagsche kunst,
waar voortdurend en naast elkaar de verschillende
uitingen voor ieder toegankelijk zullen zijn, waar,
wat juist voorbij is, verdrongen zal worden door
wat weer een nieuwe periode wenscht, of er zicli
tegen zal handhaven, misschien tijdelijk zal ver
drukt worden om dan wederom zijn eigen krach
ten te laten gelden, waar elkaar bestrijdende
richtingen zullen kunnen wedijveren door eenvou
dig beide tegenwoordig te zijn, welk een boeiend,
leerzaam, verduidelijkend schouwspel moet zulk
een verzameling aanbieden!
Ik weet niet of de denkbeelden, die ik hier ont
wikkeld heb, ook werkelijk aan het programma
voor dit nieuwe museum ten grondslag liggen. De
breed opgezette internationale tentoonstelling van
hedendaagsche kunst, van 10 Sept. tot 20 Oct. in
de Sezession gehouden, wees er echter op, dat er
in Weenen belangstelling bestaat voor de meest
verschillende uitingen van onzen tijd. En in het
tot stand brengen dezer tentoonstelling werd een
groot aandeel genomen door een der leidende
persoonlijkheden uit de Weensche officieele kunst
en museumwereld.
Echter ook uit een heel ander oogpunt is het
besluit, dit museum te stichten, belangwekkend.
Hiermede n.l. wordt voor het eerst voorzoover
mij ten minste bekend is en wanneer men afziet
VAN
DER
6LUX6
GEHEELE WOON
INRICHTING
DEN HAAG
NQORDEINDE
van Russische proefnemingen die gedeeltelijk door
politieke drijfveeren beïnvloed worden'?in de
museumpractijk principieel uitgegaan van het
inzicht, dat de kunst van onzen tijd niet een gelei
delijke voortzetting is van die van de 19e eeuw,
maar aan een geheel nieuwe cultuurstrooming
vorm geeft, in menig opzicht tegengesteld aan wat
er direct aan voorafging. Dit laatste schijnt nu
wel geschiedenis" geworden, en wie het Obere
Belvédère doorwandelt, waar een fijnvoelende
schikking u de ontwikkeling van een laten Renoir of
een Monet in omgekeerd verloop tot op een Napo
leonsportret van David doet volgen, krijgt wel
sterk den indruk van een afgerond geheel. Ziet
men dan, nu in de directiekamers 1) aan het oog
onttrokken, een Klimt of een Kokoschka, dan voelt
men wel, dat deze werken niet de bekroning zijn
van de evolutie van David tot Renoir. Hiermede
wordt niet gezegd dat die latere werken als het
ware uit de lucht zijn komen vallen tegen een
dergelijke opvatting verzet zich het historisch
inzicht doch zij bouwen gedeeltelijk voort op
wat in de voorafgaande perioden onderstroomingen
zijn geweest, die niet het typische gezicht van dat
tijdperk vertoonen; maar meer nog zijn het de
vreemde elementen, welke in de cultuur van dien
tijd doordrongen het verre en nabije Oosten,
natuurvolken, historische kennis die inwerkten
op het ontstaan van de nieuwe kunst.
En de schitterende resultaten op
museumtactisch en museum-technisch gebied in het
Untere en het Obere Belvédère bereikt in een
volgend artikel zal ik daar nader op ingaan
geven recht op het vertrouwen dat de leiding dezer
onderneming bij Ministerialrat Haberditzl in zeer
bevoegde en uiterst fijnzinnige handen is.
G. K N U T T E L W Z N.
1) De twee reeds geopende en het nieuw te
stichten Museum zullen namelijk onder n
directie staan.
Het oude Hollandsche schilderij van een bekend meester
en in goeden staat
IS DE BESTE BELEGGING.
De grootste en uitgebreidste collectie in persoonlijk bezit
HUYS VAN JOHAN DE WITT"
KNEUTERDIJK 6 DEN HAAG DORUS HERMEEN
AMERICAN-HOTEL
AMSTERDAM
HOTEL & CAFÉ-RESTAURANT VAN DEN len RANG
Groote en Kleine Zalen voor Vergaderingen, Diners enz.
DE KLEINE VERONIKA
DOOR FELIX SMLTEM
Vertaald doof AL I CE VAN NAHUIJS
Prijs geb. in gelll. omslag van IS. VAN MENS f 1.50
IN IEDEREN BOEKHANDEL VERKRIJGBAAR
uitgave: VAN HOLKEMA & WABENDORF, A'dam
WITTE GOEDEREN
BIJZONDERE GELEGENHEID TOT H ET AAN
SCHAFFEN VAN HUWELUKS-UITZETTEN
EN HET BUVULLEN VAN DE LINNENKAST
KALVERSTRAAT I2Ö-I5O