Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2482
N.Y. PAERELS'
Meublleering-MIJ.
AMSTERDAM
OOMPLETE
MEUBILEERING
BETIMMERINGEN
Rokin 128 - Tel. 44541
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 3.?per kwartaal
of f 10.?per jaar bij vooruitbetaling.
REG.BREESTRAAT 35
15%
KORTING
OP ALLE
TRICOTONDERGOEDEREN
Vraagt Uw leverancier uitsluitend
DELFIA
.58 oer tablet
C.O. netto
20 perheele. /0.75perha!ve
lesch (verpakking inbegrepen).
GEDEPONEERD
HANDELSMERK
VANJCHAICKV
MEUBELTRANSPORT Ml
BERGPLAATSEN v. INBOEDELS
BINNEN-EN BUITEMLANDSCHE
TRANSPORTEN
OVERBRENGEN
v.MEUBILAIR OOK PER AUTO TAPISSIERE
BOOTHSTRAAT, UTRECHT. TEL.163
PICHT l TOT
TEOOJTHOT
VOOR /PECIAIE
WOON INLICHTINGEN
Mosterd
Het feit, dat er dagelijks meer
WHITE
VRACHTWAGENS EN OMNIBUSSEN
op den weg verschijnen, spreekt voor zich zelf.
De prijzen zijn concurreer end.
ALLEENVERTEQENWOORDIQINO VOOR NEDERLAND;
N.V. Gebrs. NEFKENS' Automobiel Maatschappij
ALLEEN: AMSTERDAM, Jacob Obrechtstraat 26, Tel. 22507.
UTRECHT, Nachtegaalstraat 55, Tel. 3061.
Geen filialen, ook niet in andere plaatsen.
NAAR MAAT
Fr. SINEMUS
20 Leidschestraat 22 - Amsterdam
Motor- en Zeiljachten
TB KOOP, In diverse grootten en prijzen.
Lijst van In commissie itaande
vaaitulgen gratti en franci teegezenden.
B1NGHAH & LUGT
APD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
Smlsehrill IIENTS BUI
Zettend. B9 Cent Ir.
In den Boekh. en na
postw. bij R1ËNTS
BALT, Den Haag,
Daguerrestraat 28.
DEGELIJKE OPLEIDING, mond. on aohrift.
man bovenstaand adrom
OVERWEGINGEN
V.
Gelezen in een feuilleton van de
AmsterdamKrant" van 3 Januari 2225 :
Het is bekend, dat nog in de 17e eeuw verreweg
het grootste deel der bevolking van West-Europa
evenmin kon lezen als schrijven. Een Nederlandsen
historicus vermeldt een driehonderd jaar later,
in een omstreeks 1920 uitgekomen werkje, niet
zonder zichtbare ingenomenheid, dat er in zijn
tijd nagenoeg geen analphabeten meer onder zijn
landgenooten gevonden werden. Hij ziet daarin
een aanmerkelijken vooruitgang en is blijkbaar,
hoe zonderling het moge schijnen, niet ver ver
wijderd van de meening dat zijn tijdperk het
toppunt der beschaving vertegenwoordigt. Toch
kunnen wij thans wel veilig beweren dat het in
de 20ste eeuw met den beschavingstoestand van
de Europeesche provincie Nederland (het was,
gelijk men weet, toen nog een onafhankelijke
staat, evenals alle andere tegenwoordige provin
ciën van Europa) treurig gesteld was. Om iets
te noemen: het onderwijs scheen goed geregeld.
Er waren, mag men de enkele uit dien tijd over
gebleven gegevens gelooven (de meeste zijn bij
de Groote Schoonmaak vernietigd), lage",
middelbare" en hooge" scholen en zoo waren
er ook, voor de onderwijzers daaraan verbonden,
lage", middelbare" en hooge" diploma's.
Dit scheen een waarborg op te leveren voor
deugdelijk onderricht; maar n groote misstand
deed bijna alle voordeelen van de regeling te niet.
De lage" onderwijzers werden zoo slecht betaald,
dat menig eenvoudig handwerksman, die bijna
niets geleerd had, ruimer kon leven; wat de mid
delbaren" betreft, dezen konden, ofschoon ze
zich voor hun opleiding tien maal meer kosten en
moeite getroost hadden, zich ongeveer dezelfde
weelde^veroorloven als een kleinsteedsch sigaren
winkelier; bovendien werden hun zooveel lessen
opgedragen (men spreekt van 30 per week, maar
dit is ongelooflijk) dat ze te kiezen hadden tusschen
kans op zenuwziekte of machinaal en levenloos
onderwijs. Naar het schijnt, kozen de meesten het
laatste. Het gevolg van dit alles was, dat zich
voor deze betrekkingen niet altijd de besten aan
meldden; en ook van de hooge" onderwijzers
namen er sommige spoedig weer ontslag, omdat
hun elders beter levensvoorwaarden werd.'n
aangeboden. Trouwens, het middelbaar onder
wijs werd door slechts n tiende van de kinderen
genoten" (dat was in dien tijd de term), zoodat
de meeste menschen ongeveer niets kenden dan
lezen, schrijven en rekenen; men begrijpt ternau
wernood waarin de zoo hoog geroemde vooruit
gang bestond ! Maar verdere studie van de groote
massa werd, vóór de zegenrijke Schoonmaak,
algemeen tegengehouden onder de leuze dat
anders niemand meer zou willen werken".
Voorts bestond er in dien tijd in Nederland
een schoolquaestie" en men heeft moeite een
glimlach te onderdrukken als men verneemt
waarover die ging. De zaak schijnt in het kort
zoo geweest te zijn. Een groot aantal plattelanders
en kleine burgers had zich in het hoofd gezet,
dat hun godsdienst gevaar liep als aan hun kin
deren het 2x2 werd onderwezen zonder dat er
eerst was gebeden, een dwaling die tendeele be
grijpelijk wordt wanneer men weet, dat vroeger
sommige overmoedige onderwijzers wel eens ge
meend hadden allen godsdienst door de kennis van
2 x 2 te kunnen en te moeten vervangen. Daar
in dien tijd iedereen, dom of geniaal, evenveel
over het staatsbestuur te zeggen had, dreven de
zeer talrijke voorstanders van 2x2+ gebed"
door, dat er op staatskosten even zooveel scholen
werden opgericht als er manieren van bidden
waren, d.i. een stuk of twaalf in ieder dorp.
Tijdgenooten getuigen hoe de diverse onderwijzers
elkaar met de sectarische felheid van die dagen
verketterden, doch elkaar toegaven dat 2x2 ge
lijk was aan 4.
Vele verlichte burgers riepen ach en wee over
de geldverspilling, maar wat er aan te doen?
Te weinigen waren deskundig. De
onderwijsspecialiteiten" in den volksraad zelf hadden soms
van onderwijs maar heel weinig verstand. Een
ervan wordt in een toevallig bewaard gebleven
particulieren brief uit die jaren aldus besproken:
Deze ongetwijfeld brave man, die intusschen tot
voornaamste overtuigingen schijnt te hebben,
dat er gén god is (waarom vraagt hij zich niet
liever af wat er wel is?) en dat wijndrinken een
zonde is tegen den medemensch, heeft onlangs
weer, in den volksraad, blijk gegeven heelemaal
niet te begrijpen, dat het middelbaar onderwijs
een hoogeren beschavingsstandaard vertegen
woordigt dan het lager; trouwens, hijzelf heeft
't nog niet eens tot leerling van het eerste gebracht.
Het zou hard zijn hem dit te verwijten; maar
men zou hem in overweging kunnen geven, te
zwijgen over wat hij niet weet".
De lezer ziet dat er reeds in dien tijd verstandige
menschen waren, die ook zeker wel voorvoelden
wat er moest gebeuren om den hoogen trap van
beschaving te bereiken waarop wij thans, na de
Groote Schoonmaak, in de 23e eeuw zijn komen
te staan. Een onzer collega's beweerde onlangs
dat het volmaakte op aarde nooit was te verwe
zenlijken, en dat er nog heel wat te verbereren is;
maar wij schrijven dit aan een ontevreden,
antischoonmakistische geestesgesteldheid toe en wij
vragen wat er van den maatschappelijke!! arbeid
terecht zou komen, als wij, volgens zijn voorstel,
den leerplicht tot het 20ste levensjaar invoerden".
In 20ste-eeuwsche taal overgebracht door
J. HOLLE MAN \V E E K i N c K A
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID