Historisch Archief 1877-1940
No. 2483
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE PRIJSVRAAG VOOR MONU
MENTALE LANTAARNS OP DEN
DAM TE AMSTERDAM
In het Stedelijk Museum te Amsterdam zijn
thans de ingekomen ontwerpen tentoongesteld
voor de prijsvraag, uitgeschreven vanwege de
gemeente Amsterdam ter verkrijging van vier
gelijkvormige monumentale electiische lantaarns,
te plaatsen op de hoeken van het Damplein. Er
zijn in het geheel 73 inzendingen binnengekomen,
waaronder inderdaad zeer goede oplossingen van
het moeilijke vraagstuk.
Want het is waarlijk niet gemakkelijk om in de
oude, door minderwaardige gebouwen en door
het door een onoogelijke schutting omheinde
Dammoeras reeds zoozeer ontsierde omgeving iets
neer te zetten dat aan de onvolprezen grandeur
van het Raadhuis van van Campen geen schade
doet en het is dan ook goed gezien van hem, die
met zijn mooi ontwerp den eersten prijs behaalde,
de situatie-teekening zoo te hebben gekozen dat
daarbij het voormalige Raadhuis (thans Koninklijk
Paleis) en de Nieuwe Kerk als stijlvollen achter
grond dienen .Op deze wijze kon hij, terecht, aan
een leelijk warenhuis, een karakterloos
kleeding? ;' -l f 't ?* M
top..
magazijn, een molen zonder
wieken" en de nog steeds
braak-liggende ongerechtig
heid achter de houten schut
ting, wijselijk en gemoedelijk
den rug toekeeren.
Aan Albert Jan Kramer is
het geluk en de eer ten deel
gevallen om zijn ontwerp,
ingezonden onder het motto
,,A" door de Jury, die m.i.
zeer gelukkig is geweest in
hare beslissingen, met den
eersten prijs bekroond te zien,
dat reeds spoedig, men spreekt
van Mei of Juni, tot uitvoering
zal komen.
De groote deugd en opmer
kelijk prijzenswaardige eigen
schap van zijn strak en zorg
vuldig geteekend ontwerp is
wel deze, dat hij de zeer
moderne en toch rustige, be
zonken vormgeving van zijne
lantaarns zich volkomen doet
aansluiten bij de
waardigrijzende lijnen der hiervoren
genoemde gebouwen; er is
dezelfde verticale stijging dtr
hoofdlijnen, dezelfde zucht
naar het handhaven van een
harmonischen samengang der
verschillende onderdeelen en
er is ook dezelfde statige
deftigheid, Welke hier zoo
treffend, ook al ma» men in den
nieuwen tijd mei andere vormen
en andere inzichten dit niet als
bindenden eisch stellen, het
cude en het nieuwe samen
voegt.
Aldus werd Kramer's lan
taarn tot een sterke eenheid:
het basement met de stads
wapens en de letters S.P.Q.A.
in steen en metaal (bewijzend
dat de ontwerper den goeden
invloed van van den ijnde
onderging); de ranke
cannelure's van het middenstuk,
opvoerend naar de glazen
toorts en deze laatste als be
kroning van het stoere geheel,
als in een sterke greep ontstaan. In dit alles is
iets eerlijk's en flink's en ongezocht's waarmede
men den ontwerper geluk kan wensclien. Zij is
ook volkomen gedacht om buitenshuis te dienen
in tegenstelling met de ontwerpen van vele inzen
ders, wele meer hadden van een
binnen'shuisverlichtingsornament. Als ik het wel heb is Kramer
een Fries. Is dit juist, dan heeft hij den spreek
woordelijk eerlijk-stoeren aard zijner
gewestelingen niet verloochend !
Wie weet wat wij van dezen jeugdigen
bouwkundigen teekenaar en toekomstigen bouw
meester nog kunnen verwachten. Zijn
lantaarnontwerp en een stel deuren, welke ik van hem
meen te kennen in groen en zwart met een heel
aardige en logische oplossing der
tage-woningbrievenbuskleppen doen het allerbeste liepen.
Alleen zal Kramer goed doen den versierden
band tusschen toorts en middendeel van de lan
taarn te herzien. De hart-vormige versiering is niet
in overeenstemming met het geheel en doet wat
goedkoop aan. Maar.... dit is een kleinigheid,
al geldt ook hier dat: Ie bonheur est fait
de petites choses !"
Van de andere bekroonden wil ik slechts dit
vermelden dat Anton Kurvers, die met zijn ont
werp onder motto Sattva" den tweeden prijs
verwierf (de Jury heeft alle bekroningen volgens
het uitgeschreven prijsvraag-program volledig
toegekend) dezelfde is van wien wij de geslaagde
brievenbussen kennen van den Gemeentelijken
Oirodienst te Amsterdam en dat N. van der Sluijs
en J. P. L. Hendriks, die onder motto Fiat Lux"
den derden prijs behaalden, dezelfde ontwerpers
zijn, die in de Prijsvraag der Vereeniging Bouw
kunst en Vriendschap" bekroond werden met het
ontwerp voor een Strandbad-Restaurant alsmede
voor een dubbelen zitbank, zoodat deze samen
werking wel tot gunstige uitkomsten schijnt te
leiden.
De 3e en 4e prijs werden toegekend respectieve
lijk aan C. Caspers en aan Ir. L. Ch. Kalf f (dezelfde
die destijds voor een Ltistrumfeest een kranig
affiche maakte).
Samenvattend is de uitkomst dezer prijsvraag
zeer verblijdend en opnieuw is bewezen dat ons
vaderland aan knappe ontwerpers overrijk is.
O T T O V A N T U S S E N B R O H K
DE NIEUWJAARSWENSCH BIJ HET
VEREENIGD TOONEEL"
Teekening voor ,,de Amsterdammer" door P. P. Kcs'er
ROOSJE (MARIE PAASSEN) EN KLORIS (WILLEM HUNSCHE)
RHEUNA
maakt LI het leven tot een
last; het vastgezette urine
zuur in Uwe gewrichten be
zorgt U ondragelijke pijnen
Verdrijft ze, lost het urine
zuur op, geneest. Geen ander
middel is half zoo goed als
Leekenspiegel
VRAGENRUBRIEK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
B. v. d. B. te W. Zijn er werkjes over de geschie
denis van de Stad- Vollenhove in de i6de en ijde
eeuw? Uit welke bibliotheek :on ik ze kunnen Iceneii?
Over de geschiedenis van Vollenhove vinden
wij vermeld:
de Vos van Steenwijk, Geschiedkundige verhande
lingen over Vollen hoven en deszelfs omstreken.
Iets over Vollenhove, vooral met betrekking tot
den katholieken godsdienst, in: De
Godsdienstvriend, Deel 73 (1854). .
Opschriften op klokken te Vollenhoven. In:
Verslagen Vereeniging Overijss. Regt. 5e stuk.
t-'ockema Andrcae, De stad Vo'lenhove en haar
regt.
Sclwrer, Vollenhove. In: Eigen Haard 1012.
Waarschijnlijk vindt n deze geschriften in de
bibliotheek van de Vereeniging tot beoefening van
Overijssels Recht en Geschiedenis, Melkmarkt
te Zwolle. Zoo niet, dan zullen de Universiteits
bibliotheken en de Koninklijke Bibliotheek u kun
nen helpen.
HET BEKROONDE ONTWERP VAN KRAMER
OOKT FRED:.! ROESKE
ZANDBLAD- SIGAREN 8 enIO cis