Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2484
HET VERRE OOSTEN
Ons vaderland is met Voor-Indiësteeds door
vele banden van'staatkundigen, commerciëelen en
wetenschappelijken aard verbonden geweest. Be
langrijke stukken Voor-Indisch gebied (Ceylon en
de Kust van Koromandel) waren eens in de macht
der onzen; de roem onzer sanskritvorschers
(Kern, Speyer) heeft over heel de wereld ge
schitterd. Niettemin is de populaire litteratuur
over Voor-Indiëten onzent uiterst schaarsch. Dit
is zeer te betreuren, want nog steeds gaan vele
landgenooten derwaarts: te Bombay, te Calcutta,
te Madras, overal kan men aan bank- en handels
kantoren Nederlanders aantreffen. De beschaafde
Nederlandsche leek, die zich een weinig inlichting
wil verschaffen over deze streken is óf aangewezen
op Engelsche en Duitsche monografieën óf op....
Baedeker. Ongetwijfeld zijn ook hieruit uitmun
tende gegevens te putten, doch hoeveel aangenamer
dan door een vreemdeling wordt men voorgelicht
door een landgenoot, die met Hollandsch gevoel en
Hollandschen smaak land, leven en menschen
beoordeelt. In beknopten vorm landgenooten in te
lichten over het land van den Ganges, de Heer O.
de Van der Schueren heeft dit gepoogd en is er
ongetwijfeld in geslaagd. 1) De schrijver is een
Roomsch journalist (alle hoofdstukken van zijn
werk zijn als reisfeuilletons in ,,De Maasbode"
verschenen) en hij beziet de dingen alle uit den
Roomschen hoek, maar hij doet dit binnen de
Roomsche gevoelssfeer toch weer zóó objectief,
dat zijn betrekkelijke eenzijdigheid nergens hindert
en zelfs nauwelijks opvalt.
In elk kapittel wordt een rcpresenicdicj onder
werp behandeld: een persoon (Oandhi), een stad
(Bombay), een landstreek (Goa, Radsjpoetana),
welke een idee vertegenwoordigt of als type
kan gelden. Deze overigens uitmuntende metho
de brengt mede, dat veel wetenswaardigs als 't
ware wordt samengeperst: dit maakt de lezing
soms wat vermoeiend en geeft de gewaarwording
van een te snel^afgedraaide film. Men duide dit
echter den auteur niet euvel; nu hij eenmaal den
feuilleton-vorm gekozen had, was het
onvermijdelijk; men waardeere veeleer, dat hij zich geheel
heeft vrijgehouden zoowel van geleerd-doenerij
als van toeristische bewonderings-rethoriek.
Het boek begint met een beschouwing van
Voor-Indiëals toeristenland. En 's schrijvers
Het verre Oosten
Het verre Oosten
conclusie is deze:
ieder die zich naar
Voor-Indiëbegeeft
met de illusie in een
toover- of wonderland
te komen te midden
eener ideale
menschheid (vooral onder
de Blavatskianen ,
Tinglianen en
Steinerianen en niet het
minst onder de
Tagorevereerders zijn er
velen zoo), zal diep
ontgoocheld worden.
Want wel verre van
de exotische paradij
zen en de s e reen e
wezens zijner verbeel
ding, verre ook van de
mystieke ,,krachten"
der mahatma's en
yogi, zal hij aantref
fen: groote
karakterlooze steden naar
Amerikaansch model,
kwalijk riekende me
deschepselen, en wón
der-doende kunsten
makers, die met hun
krachten" zijn beurs
van enkele rupees"
trachten te ontlasten.
Ook wie meent
tijgerjachten te kunnen
houden en de pracht
der Maharadja's te
zullen zien, zal bedro
gen uitkomen, als hij
niet over zér veel
geld en uitnemende
introducties beschikt.
Slechts hij, die in het
bezit is van een be
hoorlijke hoeveelheid
kennis en bezield is
met waarachtige be
langstelling voor het verre oosten, zal in een
verblijf in Voor-Indiëvoldoende compensatie
vinden voor de tallooze ongemakken en gevaren,
die hem te wachten staan. Anderen kunnen
heusch beter het
traditioneele reisje
naar Zwitserland
maken.
Reeds onmiddel
lijk treft ons het
hoofdstuk over
Gandhi. Weinigen
kennen ten onzent
zelfs slechts den
naam van den
grootsten massa
leider onzer dagen.
een figuur, waarbij
Mussolini en wel
licht zelfs Lenin
in het niet zinkt.
Want deze toch
ook waarlijk groote
demagogen zijn
slechts mannen
van woord, pen en
zwaard. Gandhi is
veel meer dan dat:
hij is alles. Hij is
jurist en econoom.
theoloog, journa
list en ambulan
cier in verschil
lende oorlogen, hij
is asceet (hoewel
vader van een
bloeiend wettig
kroost), mysticus,
occultist en ,....
Mahatma. 2) De
Hindoebevolking
houdt Gandhi voor
een hooger wezen
met bovennatuur
lijke gaven toege
rust en macht
hebber in de
onzienlijke wereld.
Nu eens is Gandhi
hersteller van den
oorspronkelijken
godsdienst der
Weda's en knielt
hij voor het
driebeeld van
BramaVishnoe-Ciwa, dan
weer is hij
TolstojAmbèr bij Tsjaipur^?De Tsjaina-tempel aan en verklaart
Wandschildering in de Slaapkamer van'Akbar; Fathpur-Sikri*
hij, dat hij óók Christen is: hier houdt hij een rede
blik semend-revolutionair, ginds predikt hij als een
modern of ietwat ethisch" getint dominé. Hij
is een ware Proteus. Gandhi's nieuwste incarnatie
(of.... creatie) is die van Mohammedaan d.w.z.
hij is óók Mohammedaan, naast zijn Christen- en
Hindoeschap en de volgers van den Islam, ver
bitterde vijanden van de afgoden-dienende Hin
does, hebben zich onder zijn vanen geschaard
tegen the governnment of Satan". Met dit laatste
bedoelt de Mahatma het Britsche imperium. En
deze massatemmer is een klein onoogelijk manne
tje, kaalhoofdig en verdroogd. De Heer d. v. d.
Schueren zocht hem op in zijn zeer onromantische
woning te Bombay in een volkswijk, waar Gandhi
op een Weener stoeltje gezeten twee uren lang zijn
interviewer met onuitputtelijk geduld op alle
vragen antwoordde.
De schrijver waagt zich niet aan een analyse
van Gandhi's wezen 3), doch maakt alleen de op
merking, dat indien Gandhi Katholiek ware
geweest, hij wellicht bevrediging gevonden hadde
: in het kloosterleven; mij dunkt echter, dat op
zulk een woelwater de muren van het klooster
wel heel zwaar gedrukt zouden hebben.
Bezien wij eens het hoofdstuk over Goa, de
Portugeesche kolonie aan de Westkust. Goa repre
senteert het Spaansch-Portugeesche kolonisatie
systeem, geheel tegenovergesteld aan dat der
Nederlanders en Engelschen. De Portugeezen
toch hebben hun kolonie-onderdanen tot Portu
geezen en goede Katholieken gemaakt, de
EngelschNederlandsche methode echter bracht mede,
dat men den onderworpenen noch de
vaderlandsche instellingen, noch het Protestantisme op
drong. De auteur betoogt nu, dat deze laatste
methode ten onrechte steeds geprezen is; dat
noch wij, noch de Britten er in geslaagd zijn de
oostersche volken waarlijk aan zich te verbinden.
1) Het Verre Oosten", door G. de Van der
Schueren, Van Munster's Uitgeversmaatschappij,
Amsterdam.
2) Mahatma (letterlijk: groot wezen") is in
Hindostan de gewone benaming voor een Leeraar,
die kennis der onzienlijke dingen aan de menschheid
brengt. Mahatma's noemt ook Mevr. Blavatsky de
zgn. Meesters," die haar hare theosophie zouden
hebben geopenbaard.
3) Zulk een analyse vindt men in Romain
Roland's biografie Mahatma Gandhi."
DEL BESTE VARINAS
veral verkrijgbaar a ijJO/' p. half ons pakje