Historisch Archief 1877-1940
16
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2484
SCHILDERKUNST-KRONIEK
DE JACHT IS GEOPEND
Teekening voor ,,de Amsterdammer'' door Gcorge van Raemdonck
CHARLEY TOOROP. JAC NIEWEG EN J. RAE
DECKER, bij Mak, Rokin.
Deze tentoonstelling heeft niet de belangstelling
die zij verdient. In het bijzonder Charley Toorop,
van wie ik mij geen zoo uitgebreid exposéharer
kunst herinner, mocht op een grooter schaar
aandachtigen aanspraak maken, dan de enkele ver
dwaalde beschouwers van haar werk, in deze groote
zaal in staat zijn te formeeren. Toch kreeg ik
nooit zoozeer den indruk van het sterke en homo
gene harer persoonlijkheid. Een schilder van
ouderen snit hoorde ik haar werk onbehagelijk
noemen. Daar ligt inderdaad voorshands de sleutel
van hare impopulariteit. Al wat zoetvloeiend,
schalksch, verfijnd, recht-af behagelijk is ontbreekt
aan deze kunst. Charley Toorops kijk op de werke
lijkheid is een nuchtere, harde, doordringende,
directe; haar uiting onverbloemd, onopgesmukt,
onverfraaid. Haar gevoeligheid uit zich in de
afwezigheid van alle ons vertrouwde symptomen
van gevoel. Zij gaat haast te forsch op haar doel
af, negeert van alles wat ons dierbaar was, bekom
mert zich om geen der hechte fundamenten onzer
waardeering: tonaliteit, atmosfeer, nuanceering.
Zij zoekt maar n ding het karakter, het
essentieele, dat waar het cp aan komt en brengt dat
naar voren met een meedoogenlooze felheid. Haar
kunst is een haast pijnlijke ontleding van het
karakteristieke en alleen de diepe ernst die haar
bezielt en het absoluut eenzijdige van haar artis
tieke constellatie behoeden haar voor een afdwalen
naar de karikatuur, waarvan het terrein aan het
hare paalt. Maar juist dat van zulk een aberratie
geen sprake is, dat zij twee imbecillen (collectie
Boendemaker) zoo meedoogenloos juist en toch zoo
begrijpend zoo onbarmhartig en toch zoo
menschelijk, zoo hard en toch zoo ontroerend wist uit te
beelden is een bewijs van de onbewuste gaafheid
harer artisticiteit. Zij is de tegenvoetster der
binnenhuisschilders uit de Haagsche school. De
poëzie van den dampenden aardappelschotel die
vereenigt en verheelt is de hare niet. Zij execu
teert haar levende en levenlooze sujetten zonder
toegevendheid en in de onfeilbaarheid waarmee zij
juist dat behoudt wat in lijn en in kleur haar
gegeven in schoonheid typeert, zit haar verdienste.
Twee voorbeelden daarvan telt deze tentoonstel-^
ling boven en te midden van vele: de afbeelding
eener wezenlooze vrouw in een deken gehuld en
het interieur eener boerenherberg. Vooral het
eerste schilderij vertoont een grootheid van con
ceptie, een durf in de doorvoering en een eenvoud
in de kleur, die het op een geheel ander plan
plaatsen dan het meeste wat thans doe r onze
schilderessen wordt voortgebracht.
Tegenover deze forsche en mannelijke kunst
maakt die van Jacob Nieweg een weinig gelukkig
figuur. Hij kon het niet slechter getroffen hebben.
Al het frissche, gedecideerde, kernachtige in
Charley Toorop is als een hoon aan het bloemzoete,
het niets passeerende en niets releveerende in
het breedsprakig-zorgvuldige van Niewegs werk.
Zijn sneeuwlandschappen en houtskoolteekeningen
komen er nog het best af. En men zou zeggen dat
hij om zijn toewijding en zijn milden en fijnen geest
beter verdient.
Met den beeldhouwer Raedecker is het anders.
Hij zond weinig in. Maar wie het mannetje"
in beton uitgevoerd aandachtig beziet zal er schoon
heden in ontdekken (de handen, den mond) die
hij niet licht vergeet.
Een bezienswaardige tentoonstelling.
H E N N U S
J. H. DF Bois, HAARLEM. JANUARI-TXPOSITIC.
Deze kleine tentoonstelling brengt gemengd
gezelschap: etsen, oude Indische batiks en moderne
fransche bibliophiel uitgaven. Maar wat niet op
de aankondigingskaart vermeld staat, welke ons
werd toegezonden, ook al zijn het oude bekenden,
boeit het meeste van al. want daar is allereerst
Toornp's prachtige en sterke Werkstaking" uit
zijn opstandigen tijd, geteekend op ordinair geel
stroobord met zwart krijt, waarin het rood van het
baaien hemd der hoofdfiguur, het wit van den
muur en het blauw van zaag, spade en houweel,
kleur suggereeren. Ook hier is, zooals Toorop dit
in latere werken zoo sterk zou ontwikkelen (het
dateert uit 1899) de menschengroep en de bewe
ging op den achtergrond zeer belangrijk.
Van W. A. van Konijnenburg zien wij de nobele
teekening van de Roeier" terug (1917,18), de
gespannen mansgestalte die als een mythische
figuur zijn ranke boot door de woelende branding
voortbeweegt.
De teekening in zwart krijt is gerehausseerd met
Uit ,,De Amsterdamsche Politie": ,,Opvallend gering is de prestatie van verschillende agenten gedurende dit
jaar geweest. Dat ik van sommigen onder hen in het geheel geen of zeer weinig werk onder de oogen
kriig, duidt m i. op wanpraestatie. Te zijner tijd zal van de opgemaakte processen-verbaal een
overzicht worden gegeven. Bij eventueele heoordeeling en bij het verleenen van faciliteiten zal
: in den vervolge^met deze wanpraestatie rekening worden gehouden."
blauw en met wit, een uiterst fijne combinatie
van kleur, koel en hooghartig.
En dan is er ook de merkwaardige aquarel door
Tlwrn Prikker in 1912 gemaakt: de Anker
trekkers", waarin met houtskool enkele lijnen zijn
aangezet, doch alles vervaagt in een wazigen toon.
Tegenover zulke werken en zeer persoonlijke
uitingen doet al het etswerk van Hans Kolil en
Err.il Pottner klein, liefelijk en burgerlijk aan.
Van eerstgenoemde is wellicht het beste een por
tret van den Paus, geduldig gedaan en geduldig
geobserveerd, doch zeer conventioneel aange
keken. Er is ook een kleiner profiel-portret, dat
evenzeer fotografisch aandoet en alleen maar....
vervelend is. Ook in de kijkjes op schilderachtige
hoeken in oude steden, zooals Kohl's leermeester
Peter Halm dat beter deed, is de ziel zoek. Emil
Pottner is veel levendiger, veel vlotter. Hij gaf
heel gevoelige dierstudie's, waarin het
fluweelzwart een sterk repoussoir stelt; een volbloed
impressionist, maar.... er zijn er zooveel zoo!
Een vreugde zijn de boek-illustratie's der
fransche uitgaven: houtsneden en etsen door
Masereel, Jou, Lebégue, Deslignères, Simeon,
Carlègle, Asselin, Maha en Ranft. Vooral de
houtsnede met het sprekend contrast van zwart en
wit leent zich bij uitstek voor boek-versiering,
alleen wordt bij het kiezen van het
druklettertype vaak over het hoofd gezien dat tegenover
het diep zwart der illustratie de drukspiegel te
grijs aandoet, waardoor het evenwicht verbroken
wordt.
O T T o VAN TUSSENBROEK
TOEGEPASTE KUNST
NIEUWE AANPLAKBILJETTEN
Tusschen een politieke prent en een affiche is
een heel groot verschil. Ook is deze laatste geen
illustratie, waar zij vooral en vóór alles
afstandwerking beoogt.
De beide nieuwe ontwerpen van Alb. Hahn Jr.
voor den Bond van de in het kleedingbedrijf
werkenden zijn te veel prent en te weinig affiche;
zij geven te veel kleurtjes en te weinig kleur.
Iii simpel zwart en rood op witten ondergrond
RESTAURATEUR VAN SCHILDERIJEN
C. B. VAN BOHEMEN - DEN HAAG
zou sterker indruk en decoratief effect verkregen
zijn.
Ook is de strijd dunkt mij te ernstig voor de
belanghebbenden, dan dat een grapje van een op
de scherpe punt eener omgekeerde schaar
balanceerenden snijder op zijn plaats is. Beter is het
andere ontwerp met de vastberaden
vrouwegestalte met roode vaan, schrijdend over
doornentakken. Ook is op deze plaat de belettering strenger
opgelost.
Twee :eer tendentieuze biljetten teekende W alter
voor het Ned. Syndicalistisch Vakverbond en
voor de Coöperatie Samenwerking". Er is in beide
ontwerpen iets dat flink en sterk, recht op het doel
afgaat. Het eerstgenoemde, afgedrukt in rood en
zwart op witten grond, is veel beter dan dat voor
Samenwerking", want de strakke, zwarte letters,
drie rijen boven en drie rijen onder aan (en
daartusschen als middenvak de initialen van het Vak
verbond, waarvan de letter V als een
koolspitspunt het bloed-roode vuur doet wegspatten) zijn
goed geteekend, in tegenstelling met de onbenullige
vormgeving der letters van het
Samenwerking"biljet. Hierop is in zwart, blauw-groen en oranje de
afbeelding gegeven eener bleeke vrouw, staande,
als beschermd door twee stoere kerels, waarvan de
een een houweel, de ander een zeis in de hand
houdt. Vastberadenheid en overtuiging spreekt
uit deze gestalten, maar het is alles wat grof en te
haastig gegeven.
De biljetten zijn gedrukt bij de Jong en Co te
Hilversum.
O. v. T.
ROOKT