Historisch Archief 1877-1940
1VU. 24513
UC, AMS 1 C'KÖAMMCF,
VÜK NK17CKLANLJ
KLEEDING VAN DE MAAND
Teekcnin» voor de Amsterdammer" door
S. de Dcsögu
WAT DE AANDACHT VERDIENT
Het is wellicht wat voorbarig, dit opschrift boven
dezen tekst te plaatsen. Want ik wil iets zeggen
over een tentoonstelling die, als dit weekblad ver
schijnt, geopend is, doch nu, als ik dit schrijf nog
in het stadium van de allereerste voorbereiding
staat. De duur van de expositie is echter zeer kort,
slechts drie dagen 23, 24 en 25 Januari. Ik wil dus
hopen dat velen dit. Nr. spoedig in handen krijgen,
en daarna gelegenheid vinden om te beoordeelen
of de door mij gekozen titel juist is.
De tentoonstelling waarop ik het oog heb, is er
eene van Kunstnijverheid toegepast op kleeding. Zij
wordt gehouden in de Nederlandsche Vrotiwendub,
Keizersgracht 580. Zij is niet toegankelijk voor
entree, doch ook niet alleen voor de leden, daar
belangstellenden en introducées van leden even
eens welkom zijn. Een ruim begrip, dat volkomen
past in het kader dat onze club omlijnt. Bij deze
korte expositie sluit zich de tentoonstelling aan
van beeldende kunst van vrouwen, die tot 15 Fe
bruari duurt.
Kunstnijverheid toegepast op kleeding! Meer
dan in vroegere tijdperken vraagt de
hcdendaagsche mode daarvoor onze belangstelling. De
vormen die Parijs en Weenen creëeren zijn slank,
recht, eng van snit. De stoffen voor de dracht van
den dag kunnen gepatroneerd zijn, de stoffen voor
meer gekleede toiletten zijn effen. Wat markeert
deze ntonige glad-omlaag vallende kleeding?
Wat geeft er het cachet, de bekoring aan? Het is
de in kleuren of metaaldraad beschaafd gekozen
versiering, hier in motieven of banden op de juiste
plek in den juisten kleurtoon aangebracht, ginds
in een pittig kleurblokje en sprekend slipje of
kleurlijntje of in een ketting, een hanger, een
sierspeld, kortom in die petits riens, die aanvullend
werken en toch met stof en vorm koketteeren om
den voorrang in het aspect.
Op de versiering van onze kleeding komt het
dus heden ten dage aan en als ik de lijst lees van
de vrouwen, die op de tentoonstelling van de
Vrouwenclub werk zullen laten zien, dan kan ik
wel vooruit zeggen dat er onder haar zijn met zulke
frissche gedachten over kleedingsicr, zoo oorspron
kelijk en eigen van vinding, dat wij, vrouwen, ons
zullen afvragen: Waarom toch steeds dat navolgen
van Parijs en Weenen? Waarom die
confectiekleeding, die tot in de laagste klassen der maat
schappij tot voor de kleinste beurzen gangbaar is.
, Er zijn er immers reeds onder ons die den moed
hebben daarmede te breken. Zie het mooie lederen
jasje van Mevr. van Loghem?Neumeyer, de ge
weven japonnen en mantels van Mies van Os, het
kindergoedje van Mevr. Kessler?Stoop, de
handgedrukte stoffen van Mej. Kohnstamm, de gebatik
te lappen van de dames Eilers, van Mevr.
Koelensmid e.a. 't Is alks individueel werk van goeden
naam met het ernstig pogen iets nieuws en van
beter kunst te scheppen dan de thans gedragen
vrouwenkleeding weet te geven. Vrijdagavond
23 Januari zuilen eenige jonge meisjes welwillend
haar hulp bij 't demonstreeren der werkstukken
verleenen.
Ten slotte nog een enkel woordje over het
weefwerk op de tentoonstelling. Eindelijk na vele jaren
wordt het weven in ons land inheemsch. Er ver
schijnen meer en practischer groote weeftoestellen,
er komen ook kleine getouwen, ten gebruike op
tafel of schraagje voor het weven van genoegelijke,
kleine huishoudelijke voorwerpen of kleeding attri
buten. Bij een dezer kleine getouwtjes het Vrouw
en haar Huis-rekje" is zoo juist in de boeken der
Bibliotheek van De Vrouw en haar Huis (uitg.
Van Holkema & Warendorf, Amsterdam) een rijk
geïllustreerde handleiding verschenen geheel in
gericht, voor zelfonderricht, met tal van afbeel
dingen van werkstukken in verschillende tech
nieken, die op het toestel kunnen worden geweven.
Dit rekje wordt op de tentoonstelling door Mej.
Gerda Ritter gedemonstreerd en kan da.nr dus door
velen die het boekje reeds in bezit hebben, be
zichtigd worden.
De weefstoel van Mies van Os, wier arbeid een
belangrijker karakter draagt, daar hierop j
tpunen mante'stof wordt geweven, was niet voor ver
plaatsen vatbaar. Wat de aandacht verdient is
echter zeker haar mooi, jong werk.
De vorige kunstnijverheid-tentoonstelling van
vrouwenarbeid op de Vrouwenclub is een groot
succes geweest. Moge de tweede bij de eerste niet
achterstaan.
t^ ELI s.' M.' R o o G E
Japon van amand.'lgrojn fluweel met grijs bont
Gesp met een kleurigen steen.
UIT DEN VREEMDE
Parijs, Januari 1925
Onlangs zijn de Promenades d'art" onder
leiding van Mademoiselle Henry Roujon weer
begonnen. DJ ze interessante wandelingen gaan
uit van de Universitédes Anna les die deel uit
maakt van het ook in Holland welbekende week
blad Les Annales Politiques 11 Littéraires" van
Adolphe Brisson. Deze Universiteit bestaat sedert
een dikke vijftien jaar en heeft haar ontstaan te
danken aan Yvonne Sarcey, die gevoelde dat er
een lacune bestond in het onderwijs voor meisjes.
Zij die naar Sèvres, de Sorbonne of het College de
France gingen, waren all right, maar niet allen
konden en kunnen daarheen gaan en hebben er
ook geen lust of aanleg toe. Voor deze groote
groep vrouwen en meisjes, die toch ook ontwik
kelde metgezellen voor haar echtgenooten moeten
zijn, was een aanvullend onderwijs noodig dat
op aangename, praktische wijze gegeven werd.
Mademoiselle Sarcey heeft toen het denkbeeld
gehad dit onderwijs door conférences te doen geven
en wel niet door onderwijzers en professoren, maar
door dichters, schrijvers, acteurs, musici en andere
bekende personen, want men gaat nu eenmaal
liever naar een lezing van een beroemd
tooneelspeler dan naar een gewone les. Het succes van
deze manier van onderwijzen was van het eerste
oogenblik af zeer groot en de toeloop van belang
stellenden nam zoodanig toe, dat al spoedig het
kleine lokaal Place Saint Georges verlaten moest
worden voor de grootere zaal van het aardige
théatre du Colisée, hetwelk op zijn beurt al haast
weer te klein is voor het overgroote aantal
leerbegeerigen. Aangemoedigd door dit enorme succes
kwam bij Madame Millot Brisson het denkbeeld
op om nog iets verder te gaan en de schoonheden
van de stad Parijs met haar kunstschatten in
museums en kerken, de architectuur van haar oude
gebouwen door aanschouwing meer bekend te
maken, voornamelijk ook aan de vele vreemde
lingen. En zoo werden de Promenades d'art door
de schoonste, oudste en meest typische wijken
van Parijs georganiseerd. Een soort Cook dus?
Neen volstrekt niet. Cook sleept de vreemdelingen
als een trojp schapen met groote vaart door de
stad en vertelt zeer oppervlakkig van allerlei
uiterlijkheden. Mademoiselle Roujon echter geeft
een geregelden cursus, hetzij op geschiedkundig
gebied, over de schilderkunst,architectuur,hetgeen
alles in Frankrijk zoo nauw met elkaar verbonden
is. Zij is'een leidster bij uitnemendheid, niet alleen
door haar zeer groote kennis die zij met echt
Fransche welsprekendheid aan haar hoorsters weet
mede te deden, maar vooral ook door haar opge
wektheid en het enthousiasme waarmede zij haar
onderwerp behandelt. Zij weet. allerlei aardige
bijzonderheden en anecdoten in haar voordracht
te vlechten, die maken dat het gehoorde gemakke
lijk in het geheugen der luisterenden blijft hangen.
Het aantal ha re r leerlingen mag niet meer dan een
veertiental tegelijk bedragen, maar dit cijfer wordt
altijd overschreden, want de belangstellenden zijn
zóóvelen, dat de wandelingen ook steeds twee soms
drie maal moeten herhaald worden. Het is aardig
dat hier in zulk een drukke stad zoo iets mogelijk is,
slechts zeer zelden wordt er door het straatpubliek
op ons troepje acht gegeven, een enkele gamin mag
eens in het voorbijgaan zeggen: Tiens, des suffra
gettes, maar dat is al. Ook het steriotiepe:
doorloopen alsjeblieft, van den Amsterdamschen
politieagent blijft achterwege, soms blijft er een
even luisteren en gaat dan zijns weegs. Mademoi
selle Roujon vat haar werk op als een nationale
taak, om de vreemdelingen in Frankrijk's kunst in
te wijden en de vele kunstschatten die het land
en vooral ook de stad Parijs bezit onder de aan
dacht te brengen en te doen waardeeren. Door haar
bemiddeling gaan er deuren voor ons open en
krijgen wij toegang tot verscheidene gebouwen en
inrichtingen, die voor den gewonen toerist gesloten
blijven.
Sedert verleden jaar zijn deze promenades ook
buiten Parijs uitgestrekt, beroemde cathédrales
zooals die van Saint Denis, Chartres, Rheims
werden bezocht, terwijl in het voorjaar een tocht
naar Ie Midi werd ondernomen, alles onder leiding
van Mademoiselle Roujon. In Mei 1.1. arrangeerde
de Universitédes Annales een groote reis naar
Noord-Afrika en liet daaraan voorafgaan een
conférence met projecties door Jéronie en Jean
Tharaud als voorbereiding van wat men zou zien.
Van deze reis, die een buitengewoon groot succes
is geweest en waaraan drie en twintig personen
deelnamen, is een belangwekkend verhaal gegeven
in het orgaan van de Universiteit, het maand
schrift Conférencia; in ditzelfde Journal worden
alle conférences afgedrukt en résumés gegeven van
de meeste wandelingen. De administratie van al
deze diverse werkzaamheden is natuurlijk omvang
rijk en wordt grootendeels door vrouwen en meisjes
verricht.
In het algemeen is de werkzaamheid der Fransche
vrouw op sociaal gebied in de laatste jaren zeer
toegenomen, veel meer dan men in het buitenland
gewoonlijk denkt; wel geeft zij meer gedachten
aan haar toikt dan wij Hollandsche meestal doen,
zij besteedt daaraan misschien ook wat meer geld,
ofschoon de meeste harer genoeg smaak en handig
heid hebben om met betrekkelijk kleine hulp
middelen iets aardig en zeer chique samen te
stellen, maar zij heeft tegelijkertijd een open oog
voor sociale nooden en een warm hart en groot
doorzettingsvermogen om die te helpen lenigen,
maar daarover een volgende keer.
M A R i A N N E
OVER BOEKEN EN TIJD
SCHRIFTEN
Een grappig, leerzaam kleuterboekje is A. B. C.,
een vroolijk alpliabct, met prentjes van Jan Wieg
man en rijmpjes van E. Dopheide-W'itte (tante
Lize). Uitg. S. L. van Looy, Amsterdam.De pittige
zwartjes keren reeds vroeg het geheugen scherpen,
door een benaming met den opgegeven beginletter
te zoeken.
Een kinderboek van geheel ander karakter is
Piet's leerjaren, door Ton. Uitg. Buyten &
Schipperheyn, Amsterdam, 't Is een caricaturistisch
prentenboek op rijm voor groote en kleine kinde
ren. De prentjes, hoewel dikwijls raak geteekend,
zullen echter naar wij vreezen in onzen tijd niet
pakken. Ze zijn evenals de rijmen te veel ingesteld
op de oude kinderprenten. De tegenwoordige
jeugd vraagt iets anders.
J ' E. M. R.
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE RUBRIEK
VOOR VROUWEN" IN TE ZENDEN AAN HET
SECRETARIAAT VAN DE AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM.
DRINK WEINIG MELK
maar goede melk, van betrouwbaar
GEZOND vee.
HOFSTEDE OUD-BUSSEM.
Kerkstraat 187. Tel. 49344.