Historisch Archief 1877-1940
No. 2486
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
half!) grootere twee, drie, vier, enz., al naar
gelang hunner onderscheiden afmetingen; doch
alle ramen waren van denzelfden vorm. De kunst
bestond dus hierin: het inwendige zoo goed
mooglijk naar deze uiterlijke regelmaat te
schikken.
Dat dit totaal verkeerd is, zal een ieder inzien,
die overdenkt, dat de bouwkunst allereerst ook
aan praktische eischen behoort te voldoen, en dus
van binnen naar buiten dient te werken, en niet
omgekeerd.
Welnu, de nieuwere Bouwkunst brak finaal
met deze averechtsche werkwijze. Zoowel den
vorm als de plaatsing der ramen tracht zij nu in
overeenstemming te brengen met de verschillende
afmetingen en hoogten der onderscheiden ver
trekken en met de uiteenloopende functies die
deze binnenruimten dikwijls te vervullen hebben.
Ziehier dan de ontstaansoorzaak der zeer ver
schillende venstervormen, die we tegenwoordig
vaak bij de belangrijkste gebouwen waarnemen,
in enkele woorden geschetst. Al daadlijk dient er
hierbij met klem op te worden gewezen, dat deze
werkmethode geenszins regelmaat en evenwicht
uitsluit. Want waar deze verschillende
raamvormen aan gebouwen een onrustig of rammelend
effect maken, daar deugt de oplossing niet, en
blijkt daaruit slechts de onmacht van den ont
werper, die tusschen de onderling ongelijke
deelen geen harmonie wist te scheppen. De hoogste
kunst bestaat in het scheppen van eenheid in
verscheidenheid. Deze kunst brengt het
volmaakste, daar zij aan evenmaat tevens levendigheid,
opgewektheid, het hartverheffende paart. Even
eindeloos verscheiden en toch harmonisch als de
voortbrengselen der natuur zijn, even eindeloos
verscheiden en harmonisch zijn ook de ware kunst
werken.
(Wat hier van de ramen gezegd wordt, kan
ook van alle overige voorname bouwonderdeelen
en massa's getuigd worden. We kozen hier het
raam, omdat dit wel een der duidelijkst spre
kende voorbeelden is.)
Ook in het ontwerp van het nieuwe Postkantoor
te Utrecht werd op verdienstelijke wijze het hier
geschetste juiste beginsel bestreefd; en hieraan
ontleent dit bouwwerk het levendige zijner
vormmassa's. Er ontstond een in zichzelf afgerond
geheel, zelfs ondanks zijn algemeene kleurwerking,
die helaas eenigszins monotoon genoemd moet
worden door gebrek aan voldoende tegenstellingen.
Want de zelfde Wet, die voor den vorm geldt:
eenheid in verscheidenheid, die zelfde wet geldt
ook voor de kleur; en het is zeer te bejammeren,
dat dit door velen onzer moderne architecten
nog niet voldoende ingezien schijnt te worden.
Want in hun kleur heerscht over 't algemeen
een nog veel te groote gelijkmatigheid of mono
tonie.
Zelfs de minder geslaagde oude bouwwerken
zijn in dit opzicht meestal beter dan de tegenwoor
dige, doordat daarin immer tegenstelling heerscht;
zelfs de donkerste muurmassa's werken er goed
door hun contrast met de breede lichte raam
kozijnen.
Een der jongere architecten, die de hooge
waarde der kleurtegenstellingen goed begreep,
was de Klerk, die zelfs niet voor felle contrasten
terugdeinsde. In dit opzicht, als in zoovele andere,
kan zijn werk velen tot opwekking en hernieuwing
strekken.
De groote dakvlakken van het Postkantoor
zijn met donkere pannen gedekt en vormen
daardoor geen levendige tegenstelling met de
muurmassa's. Voor het dekken der daken met
roode pannen, als eertijds allerwege in ons land
geschiedde, schijnt men tegenwoordig terug te
schrikken. En het moet erkend, dat hiervoor ge
gronde redenen bestaan. Want het tegenwoordige
roode-pannenfabrikaat, hoe frisch ook in den
beginne, verkrijgt in een minimum van tijd meest
een vieze, onaangename kleur. Zóó levendig
kunnen zelfs buiten de steden de met deze pannen
gedekte nieuwe woningen er niet uitzien, of reeds
binnen enkele jaren heeft deze vroolijke toon voor
een allesbehalve aantreklijk grauw plaats gemaakt.
Bij de oude roode pannendaken is dat heel anders;
zelfs die van een paar honderd jaar terug, hoewel
met donkere roetplekken, mos, enz. overwoekerd,
werken toch levendig en in hooge mate harmonisch
met de omgevende natuur. Het schijnt nog niet
voldoende bekend, waar het tegenwoordig
kleurverval aan geweten moet worden. De qualiteit
der tegenwoordige pannen is over 't algemeen
zeker niet minder dan die der vroegere. De fabri
kant, die een mooie, zich op den duur goedhoudende
roode pan van de vereischte qualiteit fabriceert,
kan van een groot succes verzekerd zijn; dit zij
gegarandeerd !
Hoe fraai toch werkt het roode pannendak
onder alle weersgesteldheden in onze atmosfeer;
't is altijd even levendig en opgewekt, bij zon en
regen. Het harmonieert zoowel bij het blauw der
luchten met hun steeds wisselend wolkenspel, als
bij het groen der boomen. Niet dat het donkere
pannen- en het paarsch-blauwe leiendak dit niet
zouden doen; doch deze beide missen, als gezegd,
die groote opgewektheid, die de fleur van 't leven
is. Zij missen gloed.
Evenals het uitwendige is ook het inwendige
van het Postkantoor, voor zoover dan mooglijk,
in baksteen uitgevoerd. De wanden van den
ingang, de verschillende, gangen en portalen
evenals de groote publieke hal zijn in
geel-verglaasde steen van goeden hoofdtoon opgemetseld.
De donkere partijen der overige materialen vor
men daarmede een uitstekend contrast, waardoor
de algemeene toon verlevendigd wordt. Voor
den sier en de meerdere verlevendiging van het
geheel (toch zoo onmisbaar voor dergelijke open
bare gebouwen, waarvan opwekkende en opvoe
dende kracht dient uit te gaan) werd slechts weinig,
te weinig, ter beschikking gesteld. Deze bestaat
op het moment slechts in een groote den handel en
het verkeer symboliseerende figuur in het midden
van den hoofdingang en in enkele bescheiden
figuren, plus een in sectiel uitgevoerde wijzerplaat
in de wanden van de groote hal. De kraagstukken
onder de monumentale bogen dezer hal konden
door gebrek aan middelen zelfs niet uitgevoerd
worden, evenmin als het gebrandschilderde raam,
boven den hoofdingang gedacht, dat nu met
spiegelglas bezet is.
We mogen niet nalaten, hier op te merken, dat
een dergelijke zuinigheid de wijsheid bedriegt,
daar dit zeer tot schade is zoowel van de gemeen
schap, die wel eenige hartverheffing en opwekking
behoeft, als van de ontwikkeling der beeldende
kunsten, die zonder dergelijke opdrachten nu
eenmaal niet bestaanbaar zijn. Zelfs in de benardste
tijden werd daar vroeger eeuwen anders over
Postkantoor Utrecht
Hal
gedacht door degenen, wien de zorg voor het
algemeene. dus ook het geestelijke welzijn toe
vertrouwd was.
De beschikbare ruimte veroorlooft niet, de vele
gedachten, door de aanschouwing van Utrecht's
nieuwe Postkantoor gewekt, nader uit te werken.
Laat ons ten slotte er den nadruk op mogen leggen,
dat dit deeglijke, ongezochte bouwwerk voor het
eertijds zoo vermaarde, thans zoo op den achter
grond geraakte, aesthetisch minderwaardige plein
een even waardig als welkom middenpunt vormt.
Dit plein: de Neude', eertijds Graanmarkt, is
het oudste der stad. Reeds eeuwen geleden werd
hier het vee en het graan te koop gebracht, en
was 't het centrum, waar de Rijn een kom of
haven moet gevormd hebben.
Ongetwijfeld zal van dezen nieuwen bouw het
gevolg zijn, dat in de naaste toekomst de omlig
gende onooglijke gebouwen de zoo noodzaaklijke
vernieuwing zullen ondergaan; want dit plein is
de als aangewezen plaats voor belangrijke winkel
en zakengebouwen. Mogen deze dan even goed
slagen als het Postkantoor, dan zal de Bisschops
stad binnen afzienbaren tijd een levendig plein
rijker zijn, waarop zij als in vroeger eeuwen weer
terecht trotsch mag wezen.
H. J. M. WALENKAMP C z
RESTAURATEUR VAN SCHILDERIJEN
C. B. VAN BOHEMEN DEN HAAG
TOEGEPASTE KUNST
BATIKWEPK DOOR BERTIIA BAKE.
BORDUURWERK DOOR Cm*. VAN ZEEOEN.
Er is welhaast geen techniek op het gebied der
toegepaste kunst, waarin zoozeer geknoeid wordt
als bij die van het batiken. Ik heb daarop reeds
eerder den nadruk gelegd, doch bij het bezien
van de inzending van Mej. Bake op de tentoonstel
ling in de Haagsche Academie (ingericht door
de Handwei k-Commissie van de V.A.N.K-)
wordt men op dit betreurenswaardige feit
nog eens opnieuw gewezen, want haar arbeid is,
hoe men ook over kleur en teekening moge
oordeelen, van eene zoodanige zuiverheid en bescha
ving, dat zij in overgave, toewijding en eerlijkheid
(zonder ooit de technische mogelijkheden onrecht
aan te doen) hetgeen Mej. Siewertsz van Reesema
gaf, nabij streeft. Is de tentoonstelling dan al
ingericht ter eere van laatstgenoemde, zij eert
ook haar, die in de tweede plaats vermeld mag wor
den en aan beider zoo schoone werkstukken vermag
een ieder naar waarheid af te lezen, dat alleen in
volkomen concentratie de waarachtige Schoonheid
kan worden opgeroepen.
De jongeren verlangen naar feller, sterker
kleuren en vrijer, zelfs wilder vormgeving en
dat is heerlijk, want slechts door het zoeken en
streven naar iets anders wordt de Nieuwe Kunst
geboren, maar te veel wordt in.i. de nadruk ge
legd op ,,het andere", terwijl de rust en de machtige
beheersching van de stof en van het doen van
het oudere" voorbij wordt gezien. Wie dit
weet te binden en te bereiken heeft de toekomst
overwonnen.
Het nobele voorbeeld wordt op deze tentoon
stelling n door mej. Siewertsz van Reesema n
door mej. Bake aan de jongeren voorgehouden.
Het borduurwerk van mej. Cnristine van
Zeegen valt hier niet mee, doch het valt ook uit
het kader. Het heeft niet de adel des geestcs,
zoozeer kenmerkend voor het oeuvre der beide,
hiervoren genoemde kunstenaressen. Het is,
ook al spreekt er fantasie uit ,,... .plus pres de
la terre et plus loin du ciel !"
En daarenboven is een omlijst borduur
sel toch een onding. Geborduurde schilderijen zou
men kunnen zeggen. Dat maakt dat elk vrij werk
stuk: een sjaal, een kleed, beter is en meer reden
van bestaan heeft.
NIEUWE AANPLAKBILJETTEN.
Een niet ondeiteekend biljet, (ik vermoed
door Zwart ontworpen) gedrukt bij Lankhout,
den Haag, vestigt de aandacht op de door mij
reeds besproken tentoonstelling van Architectuur
en Kunstnijverheid, welke thans in den Haagschen
Kunstkring wordt gehouden.
!n eenvoudige vlakken, waarbij het wit van het
papier meespreekt, door eene sterke contrast
werking van diep-zwart en cobalt-blauw, werd
een zeer sprekend effect verkregen. Ook door
zuiveren opbouw en eenvoud is eene volkomen
vlak-vulling bereikt cl.w.z. (juist dat wat een
affiche dient te zijn).
Voor den vrijzinnig godsdienstigen Jeugddag
heeft Job Denijs een aanplakbiljet geteekend,
waaraan de invloed van Toorop niet vreemd is.
Een in wit kleed gehulde gestalte schrijdt over
distels en doornen en draagt in de beide opgeheven
handen de vlam der geloofsovertuiging, welke, op
het achterplan, oplaait tot een vuur.
Belettering en plaatsing in het kader werken
er toe mede om het ontwerp doeltreffend te doen
zijn, in tegenstelling met:
HET R.A.I.-AFi-iCHC .
dat door W. F. Winter voor de a.s. tentoonstelling
van automobielen, motorrijwielen en rijwielen is
geteekend (litho Jacobson, Haarlem) en waarvan
alleen dit valt te zeggen,dat hetgeen verwondering
kan wekken dat de talrijke zeer bekwame en begaaf
de affichisten hier te lande zonder opdrachten zijn
zoolang de organisatoren van publieke onder
nemingen als die van het R.A. I.-gebouw zich blij
ven richten tot de mindere krachten of wel de
keuze van een teekenaar aan een reclamebureau
of drukkerij overlaten.
Dat dit in onwetendheid geschiedt is m.i.
nooit eene verontschuldiging.
TTO VAN TUSSENBROEK
Verbetering
In 't No. 24 Jan. :25 staat als inzender van
de ontwerpen van linoleum, Haagsche Kunst
kring, C. Mees Hzn., dit moet zijn C. Mus Hzn.