De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1925 31 januari pagina 19

31 januari 1925 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

Nö. 2456 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD Vö'R NEDERLAND DIERSTUDIE: ZWIJN Teekening voor de Amsterdammer" door H. Versiijnei DE INDISCHE STOOMTRAM MAATSCHAPPIJEN IN 1924 Wn.'u'M;" resultaten. De financiéeie uitkomsten der Indische tramwegmaafschappiien hehhen de laatste jaren uiteraard ook de nadeelige gevolgen van malaise, hooge exploitatiekosten, cnncurrenrie van andere vervoermiddelen enz. ondervonden. Vandaar dat sommige maatschappijen, welke geregeld zeer bevredigende uitkeeringen op haar aandeelen kapitaal hadden kunnen doen, van lieverlede gedwongen werden deze te verlagen o' zelfs geheel te doen eindigen. Andere maatschappijen hielden zich beter te dien opzichte en behoefden geen of slechts weinig verandering in hare m'tkeeringen te brengen. Onderstaand geven we eenige voorbeelden van verschillend'1 op Java werkende tramwegmaatschapp;jen, waarbij wij in de gelegenkci'! zullen zijn eenige opmerkingen te maken met betrekking tot ontvangstcijfers, beurskoers der aandeelen, enz. Allereerst dan zij gewezen op sommige tramwegmaatschappijen, die hare dividenden de laatste jaren belangrijk hebben moeten verminderen. In de cersie plaats behoort hiertoe de Batavia Electrische Tramweg Mij., die haar uitkeering v?n 1Ü14 tot 1921 geleidelijk had kunnen opvoeren van 2-J pCt. tot OpCt., maar over 1922 reeds gedwongen was die te verlagen tot 7 pCt en over 1923 geen dividend uitkeerde. Deze maatschappij verkeert in den ongunstigen toestand, dat. zij slechts in geringe mate profiteert van de verbete ring in de positie der Indische cultures. Daaren tegen ondervindt zij wel rechtstreeks de gevolgen van de malaise, die oorzaak werd, dat verschil lende handelskantoren en regeeringsbiireaux naar elders verplaatst werden en de uitbreidingswerken in de haven van Tandjoeng Priok tijdelijk werden stopgezet Bovendien had zij ook te kampen met concurrentie van autobussen en auto's, terwijl zij tevens den druk der zware fiscale heffingen ondervond. Een ernstigen achteruitgang ondervond ook de Ned. ind. Tramweg Mij., die vele jaren achtereen 13 pCt. dividend had kunnen geven, maar dit over 1921/22 tor 10 pCt. verlaagde, om daarna geen uitkeering meer te bewerkstelligen. Ook de Oost-Java Stoomtram Mij. gat' de laatste jaren minder gunstige resultaten te zien. Deze maatschappij verkeert in de bijzondere omstan digheid, dat zij juist in deze periode voor het stadsnet van Soerabaia het electrisch bedrijf invoerde. Immers werd met den aanleg daarvan aangevangen in een tijdperk- van hooge conjunc tuur, terwijl de daarop gevolgde malaise de wel vaart onder alle lagen der bevolking sterk deed verminderen. Daarbij kwam, dat ook hier de auto als concurrent opdaagde en een deel van het ver voer tot zich trol;. Maar behalve bij het nieuwe eiectrische, vielen ook 'tij het oude stoomtrambedrijf dezelfde verschijnselen op ie nierken. Het is echter een verblijdend verschijnsel, da! de ontvangsten in 1924 eenige verbetering hebben getoond, doch niet zoodanig, dat men spoedig weder een terugkeer vat; dividciiduitkeenngen op den ouden voet zou mogen verwachten. \\aar het dividend op de gewone aandeelen tot 9 pCt. verhoogd was kunnen worden, moest over 1923 zelfs de uitkeering op de preferente aancloelen worden gestaakt. De groote Semarang-Cheribon en SanrirangJoana Stoomtram Maatschappijen hebben hare dividenden ook gaandeweg verlaagd van resp. 10 pCt. tot 7 pCt. en 12 pCt. tol 7 pCr. Bij deze worden als oorzaken opgegeven de voortzetting van het versoberingsproccs, loopsverlagingen. toeneming der werkeloosheid eu als gevolg van een en ander de vermindering der koopkracht die belemmerend werkte op den imp nürmdel en op het overige zakenleven. Bij deze beide maat schappijen viel in 1924 nog geen verbetering te constateeren, al kan wo'den aangenomen, dat de resultaten nog altijd van dien aard ,-ijn, dat een bevredigend dividend mag worden ver wacht. De Kediri en Malang Stoomtrammen kwamen de crisis goed door. De Kediri handhaafde haar dividend op 13 pCt. en de Malang op MpC't. Bij beide Maatschappijen viel ook wel "en belang rijke daling der ontvangsten waar te nemen, maar men wist hij beide een voldoende tegeuwirlM te vinden in vermindering van exploitatiekosten. D;: RIJ wna.i'i..V.TJEM \GI-: !u 1924 zon de ontva'igs'en der Kediri slechts weinig verminderd, terwiil die der Malani'1 een verblijdende verhetering te zien. geven. Wij laten flians een vergelijkene! ov, rzioh' \an de- ontvangsten o\rr d1' jaren '923 en 192-' volgen, waaruit zal blijken, dat de v. i min<\ : ing van ontvangsten in vele gevallen nog \vl eenigszins is voortgezet, maar dat die over hei gelv_cl genomen toch betrekkelijk weinig meer heci't. te betekenen, met uitzondering van d.e Ba'a.via Kleetrische '! ramweg Mij. en de Vaduera Stoom tram, 'ei'wijl /i' bij :.!e Sentarang-Clie' ibon S'oomtiam Mij. ook no<» vrii bel'i'.i','ri:k is. ROOKT 480..;H.o K7IU38 1924 Baravia Elecirische Tramweg Mij. ; 373.4i'<) Kediri Stoomt ram .Mij. ',. S3(1.ö22 Madoera S'oomtram M'j ,, l .2'.'0.ooit iMalang Stoomtr-im M'i ,, l.o-ü,9';8 Modjoker'.o St-uimtr. Mij .. -172.717 Ned.-Ind. Tramweg Mij ,. i>98.-!8r> Oost- Java Stoomtram Mii' 1.Ü23.IO!) .. I..v4.!i!0 Passoeroeaii-Stoomtram Mij 348.724 ., 32.1.133 Prob lingo Stoomtram Mij 424.3)7 ,, 444.829 Samarang- joana Stoom tram Mü3.9'^VOOO ,, ?1.051.200 Semarang-C'heribon Stoomtram Mij ,').73'>.!0!' ,. (i.''84.900 Serajoedal Stoomtram Mii ! .!ti7.4oo ., ! .12' .900 Behalve bij de Maiam.', Passoeroe"n en Stoajoeda! stoomtrammen valt ook hij de Modjokeno Stoomtram Mij eenige verbeteiing in de ontvangst cijfers w.'nr te nemen. Dc'e maal-'Chappij l:e':l't ondanks de ongunstige omstandigheden toch kans gezien een dividend te blijven oitkeeren en niet alleen op haar preferent, maar ui'k op haar gewoon aandeelep.kapitaai. /oo kccuie zij »\er 1923 op hare beide soorten aandeeleu 4 pCt dividend uit. Ouk bij deze maatschappij heelt men een fcgenwichl voor deo ongupistigen in\ ioed \'an slen achteruitgang der onivangste" kunp.en \iinien in een onge\e;ir evenredige daling van pi'gaven. De exploitatiekosten hadden echter nog geringer kunnen zijn. indien de maaNchappi; niet gcnoodzaak' ware geweest in 1922 het restant sleenNolfii op te stoken, da! z:j nog van be' \'orig jaar over had. De Poelje I.aul steenkool, die ;ïe .Modj.'kerio van het (ioiivem'.'nieiP to' hoogi-n piiis !;ocht o.m in het t-.-kort aan bi a.i'-.lhoo' i j \-oi',"/ieu, kap oml. zi.üder sieri; in vcrwarmingsw aa' de achteruit ie gaan, niet lang worden opgeslagen. In l "23 weid dao, ouk eeo verdere vermindering van lf>pC't. in de '.-xploiiatii'kosten bereikt, het geen nogal belangrijk is. YA'aar de 01; t van gsien in l"2-' eenige \ eP>eienog tooudcu. /.ai d>' divideuduilkei'riüg ouk o\"r dat jaar wel gHianilli.p'kl kuuue't l)li;ven. Hieraan iv dan o''k v\e! l »? te sdp'i'^'en. dat i'e koers der gewone aandeeleu, die het \orige jaar reeds f;lt 3öp(.'t. was gedaald, th:ui.' int ca. 03 pC't. is hersteld, terwijl die der preferente aandeeleu, welke tof ongeveer 00 pCt. w a.', gevallen, mi wede1' ca. .07 nCt. wordt geno teerd.' Tui sl'iMe volge 'uer een overzicht der door de Indische tramwegiiKiatschappijen over 1922 en 192.; uitgekeerde dividenden en van de koersen h.'ii'cr aandeelen. KMLOS der lJividendfll aaiulL'ck'tl op (In procenten) L'SJan. l(02ri 102:! 1022 (in piuc.) ".aia.vi.i l'Je1"!'.1. Trairw. .Mi; ?? 7 3 J' Keiiiri Sioomtram V; i; ... 13 13 1Ö2'. iMa.J.oor-"'. Stoomi r:m Mij oew. aind O O '." MaiVe"a StoDinlram M'i prei. ,-iand 4: .. :i -'l .Mal,mg Stoom'rar' .Mij l ' tl Aoïiijol'O.riu S'.o-imlram, A\!'; gew. rri'id -l '-?' . Modjokert' Sii om'.r'mi M:: Ned. liid. Tramweg Mij ut) (?'-!) (!os! - jas a, Stoomtram Mij gew. aaiu' l! 9 ()osi-Java Si-'ointram Mij prii. aaüd o (i !'ossoero;:''!i Stoom! r. Mii" 5 5 Proboling-i Stoiniitram Mi; ~i Samarang Joap.a Stoom tram .Mij.' 7 10 Si'mara-ig Cheribon Si oomtrap, ,\vij 7 'J Si.' ,i j"i"J.al St-'i'.mtram .Mij 4 .""> ouoo f. o. a s &N

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl