Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2486
MY VALET FROM LONDON"
WETTIG GEDEPONEERD
COSTUUM CHEM. REINIGEN en PERSEN f 2.50
COSTUUM MODEL PERSEN 1.25
COSTUUM 1ste KLAS KEEREN 22.50
DEMI SAISON 1ste KLAS KEEREN , 16.50
WINTERJAS 1ste KLAS KEEREN , . . 18.00
M
HOOFDKANTOOR BEURSPASSAGE 14. . AMSTERDAM. TEL. 44915
FILIAAL WILLEMSPARKWEG 175 . . . 26333
FILIAAL HAVENSTRAAT 57 HILVERSUM 1506
DEPOT BERGERWEG 5 ALKMAAR
DEPOT KERKSTRAAT 37 LEERDAM
SPECIALE STOPPAGE INRICHTING VAN ALLE DAMES- EN H EERE N KLEEDI N G
PEEK&CLOPPENBURG
r
.
Het feit, dat er dagelijks meer
WHITE
VRACHTWAGENS EN OMNIBUSSEN
op den weg verschijnen, spreekt voor zich zelf.
De prijzen zijn concurreer end.
ALLEENVERTEOENWOORD1QINO VOOR NEDERLAND:
N.V. Gebrs. NEFKENS' Automobiel MaatschappfJ
ALLEEN: AMSTERDAM, Jacob Obrechtstraat 26, Tel. 22507.
UTRECHT, Nachtegaalstraat 55, Tel. 3061.
Geen filialen, ook niet in andere plaatsen.
De Drie Zwarte Penny's
door
JOSEPH HERGESHEIMER
Uit het Amerikaansch vertaald
door CL. BIENFAIT
Gelll. omslag van IS. VAN MENS
De H en W-Serie Deel VII
Ingenaaid ?290 Gebonden /3.7S
Uitgave van
VAN HOLKEMA & WARENDORF
Amsterdam
EOO/ÏEBBEEK
VERZORGT HET
WEINIG KQ/TEN
UWE WOON INUCHTINti
VPMOT FOTO/ EN BEWOOTItó
REG.BREESTRAAT 35
151
KORTING
OP ALLE
TRICOTONDERGOEDEREN
Veilinglokaal De Zon"
Singel 118-120 en Blauwburgwal 15, Amsterdam
Firma L. GIJSELMAN & ZOON
BELANGRIJKE VEILING
VAN
Id
Kostbare Inboedels, enz.
uit voorname nalatenschappen
p DINSDAG 3 FEBRUARI 1925
en vele volgende dagen.
'ÜlrrionOn ? / 31 Januari, l en 2 Februari
JJlVUdytïll i \ van 10 tot 3J uur.
Catalogus a 25 cent verkrijgbaar
l
j MEUBELTRANSPORT-MI
BERGPLAATSEN v. INBOEDELS
BINNEN-EN BUITENLANDSCH
TRANSPORTEN
OVERBRENGEN
V.MEUBILAIR OOK PER AUTO TAPISSIEBC
BOOTM5TPAAT, UTRECHT TEL 163
BIJKOMSTIGHEDEN
CLVI
Er zijn een paar ondervindingen, die buiten het
kader van een gewone reisbeschrijving vallen en
waarvoor ik onzeker sta, omdat de toon ervan
flakkert voor mijn aandacht, als een kaars in den
wind: het is het kolenladen in de haven van
PortSaid en de vaart door het Suez-kanaal.
Van den eenen kant is kolen-laden een last: het
fijne gruis als een nevel in de gangen; alles watje
aanpakt is vuil; het mooie wit van het schip, de
ramen, de trappen, de dekken geven plotseling
den indruk van jarenlange verwaarloozing, en het
blije eind van deze sombere episode is een warm
bad voor de menschen, en een groote waterstraal
over de dekken en de railing, waar de kinderen
met bloote voetjes door heen komen dansen, totdat
de Jantjes met hun bezems in eigenlijken zin schoon
schip maken.
Maar er is ook een andere kant aan de kwestie
en ik weet niet, of ik dien voor menschen, die het
niet gezien hebben, levend zal kunnen maken. Want
de overrompeling van ons gevoel, als de breede,
platte lichter, waar menschelijke gestalten op staan,
liggen en hurken, langszij komt, is ook voor ons
zelf iets vreemds en onverwachts, en we blijven er
naar kijken met dezelfde blije verbazing, waarmee
we naar de bestorven kleuren van een schilderij
kijken. Dit is het misschien wel, wat onze
Noordelingen-oogen het meest treft: dat de helle kleuren
van het Oosten door stof en vuil en armoe hier zijn
afgestemd; ik moet aan oude bijbelplaten denken,
want het is, alsof een heel dorp rampzaligen en
vertwijfelden is toegestroomd om ergens zijn
heiland te zoeken. Maar dezen wacht niets anders
dan een touw, waarlangs ze moeten zien zich aan
boord te slingeren; ze doen het met aapachtige
behendigheid en met dierlijke onverschilligheid
voor de armen en beenen van hun medemenschen.
Dan begint het navrant-eentonigc, dringende
gezang bij het uitbrengen van de planken; het
opladen der manden veroorzaakt een zwarten mist,
die ook ons naar den anderen kant van het dek
drijft. Maar er blijft ons bij een sensatie van
afschuwelijke schoonheid, waarvan we den oor
sprong niet heelemaal begrijpen, maar die ons niet
loslaat.
's-Middags, met de herinnering van het nobele
standbeeld van De Lesseps nog in onze oogen,
varen wij het Suezkanaal in. Ook hier zijn weer de
meest uiteenloopende overpeinzingen mogelijk:
je kunt er vol eerbiedig ontzag naar staren, dat
menschenhersens zoo iets hebben kunnen uitden
ken; dat menschenhanden zoo iets hebben tot
stand gebracht: maar je kunt er tegelijk om lachen,
omdat je in Holland er altijd aan hebt gedacht
als aan iets imponeerends, en het nu zoo'n vreed
zaam vaartje blijkt te zijn als de Schie met het
Delftsche bootje.
Maar dan overvalt het je weer: daar varen we
nu, nuchter en zoetjes, en aan den eenen kant,
waar een lange man op een klein ezeltje rijdt,
zoodat zijn beenen bijna over den grond slieren
en een clubje fietsers staat te kijken, is het Afrika
en als je recht door liep, kwam je bij de Nijldelta;
en aan den anderen kant is het Arabië. En je suft
over de wonderbaarlijk goede regeling, die het
eene schip voorschrijft voor anker te gaan liggen,
terwijl het andere doorvaren mag, en je geniet
ook wel weer even van het vertier", als in een
drukke straat, met wuivende menschen en geroep
en gehuil.
En toch is dit alles nog niet het eigenlijke.
Maar na het eten, als de passagiers tot rust zijn
gekomen aan hun bridgetafel en bij de roulette,
dan komt de maan op, als een goudkleurige
meloen en klimt met ongekende snelheid den wee
ken hemel in. En nu is Arabiëniet langer een
silhouet van rotsen, maar we zien, hoe de woestijn
zich strekt en strekt, naar ongekende verten; we
denken aan kameelen en bedevaartgangers, maar
tegelijk aan een verlatenheid en een grootsche
meedoogenlooze vertwijfeling, zooals onze eigen
veilige wereld ze niet heeft gekend, en terwijl we,
op het verlaten dek, over de railing hangen,
gefascineerd door een wereld, die zich even laat
raden maar die zich nooit aan ons openbaren zal,
vindt een van ons opeens de verklanking van onze
stemming, in de woorden van Omar Khayam:
The wordly hope men set their hearts upon
Turns ashes' or it prospers, and anon
Like snow upon the deserts dusty face
is gone".
A N N i E SALOMO NS
V4N NELLESVARINte
GOUDZEGEL
3O rts.perPakje.
II
Een aangename Bezuiniging
een HALF ONS vervangt
vele GOEDE SIGAREN
II