Historisch Archief 1877-1940
No. 2487
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
21
STIJL".
DE MAN MET DE WASSEN BEELDEN. Uüioil.
oen, naar ik
meen, 'n jaar of
vijf geleden de
oudste
cxprcssionnistische film
,,Hct cabinet van
Dr. Caligari" hier
voor't eerst ging,
werd deze be
langrijke gebeur
tenis ternauwer
nood opgemerkt.
Er werd alleen
om gelachen.
En/.ie De man
met de wassen
beelden" 'n aan
merkelijk ver
zwakte imitatie
van den Caligari" wordt als iets zeer bijzonders
vermeld. Men heeft 'n geheimzinnigen eerbied
voor de expressionistische vormgeving en, wat
't meest teekenend is, niemand denkt er meer
aan te lachen om die omvallende muren, rare
huizen en gebogen lantaarns.
Hoe dit te verklaren? Naar mijn vaste over
tuiging is dit instinctieve respect voor de conse
quente doorvoering van de idee in vorm en verbeel
ding m.a.w. voor den stijl" de onvermijdelijke
reactie op 't Amerikanisme d.i. de leegheid, de
stijlloo^heid ! 't Bioscoop-publiek 't beste deel
althans ? begint 'n vagen weerzin, 'n gevoel
van zatheid te ondervinden ten opzichte van de,
zich in 't oneindige herhalende socieiy-film. En
dit horror vacui" drijft 't met psychologische
noodwendigheid, naar excessen als Caligari"
en 't Wachskabinett" De bijna onbewuste
behoefte aan karakter, durf, gedactite 't schamele
beetje idealisme, dat. nog in ons uitgaand publiek
rest, klampt zich vast aan de luidruchtige zelf
bewustheid dezer expressionnistische heeren. En
dies valt aan den zwakkeren navolger ten deel
wat den krachtigen wegbereider in den tijd
toen men die ruimtevrees" nog niet kende
onthouden werd.
De vergelijking van deze twee gelijksoortige
filmwerken bewijst wel terdege, hoe onrechtvaar
dig men tegenover de oudere rolprent is geweest.
Met koppige volhardingen kolossale durf a inge
pakt, was de eerste expressionnistische film"
ondanks haar naïve fouten en grappige onvol
komenheden 'n veel sterker werk, dan deze imi
tatie. De man met de wassen beelden" bezit
noch de koenheid, noch de consequentie van
Caligari". 't Is verbrokkeld, onzeker . heeft
naast voortreffelijke stijlvolle deelen, nietszeg
gende realistische inzinkingen . en, wat 't ergste
is, de atmosfeer is niet volgehouden. Dit valt
temeer op, waar die atmosfeer bijna dezelfde is
als in den Caligari". Daar was 't de lugubere
fantasie van 'n waanzinnige . hier de droom
van 'n schrijver in de gruwelkamer van 'n
panopticum. Beiden doortrokken van de onwezenlijke,
nachtmerrie-achtige benauwenissen, waartoe de
vormgeving van den expressionnistischen stijl
zich zoo bij uitstek leent. Zelfs de hoofdfiguren
Veidt en Krauss zijn dezelfde.
Maar wat in Caligari strak en wreed volgehou
den was, verslapt hier af en toe bedenkelijk.
Toch valt er veel in te waardeeren, 't Reste
van de drie deelen is zeker wel 't middelste, de
.,Jack te Ripper"-episode. 't Fantoom van
den vrouwenmoorde
naar, dat de twee ge
lieven achtervolgt langs
spookachtige straten,
gedrochtelijk verwron
gen trappen en spe
lonkachtige kamers is
van 'n beklemmende
suggestie, zooals alleen
de wurgende angst voor
't ineeele: de droom
vermag te geven. Alles ,
kleur, compositie,
atmosfeer is uitstekend
en de acteurs (Krauss?.
Dieterle) spelen met 'n
volkomen aa-i passing en
'n zeldzaam fijn gevoel
voor den stijl van 't.
geval. Vooral Krauss
met z'n horribel masker van wassen pop en
z'n bijna mechanisch bewegen is voortreffelijk.
Veel minder is Iwan de Verschrikkelijke"
ondanks den suggestiever! Czar" van Conrad
Veidt. 't Is te druk en vooral te overdreven
'n opmerkelijk bewijs, dat nog altijd Ie meilleur
c'est l'ennemi dubien".
Men wilde er te griezelig
in wezen met 't gevolg
dat 't compleete gru
wel kamer-arsenaal, de
ijselijke folteringen, de
lugubere bruiloft, de
vergiftigings-scèue en
wat dies meer zij't ten
cenenmale afleggen bij
de strakke soberheid
van 't vorige gegeven.
'n Wonder van
fan«* (astische en perverse
wreedheid is ontegen
zeggelijk Conrad Veidt, den opmerkelijken acteur
wiens eigenaardige kwaliteiten en tekortkomingen
ik by gelegenheid eens uitvoeriger zal trachten ie
analyseeren.
Bepaald zwak is 't derde deel Haroun al
Raschid". De plotselinge, volkomen ongemoti
veerde wending naar 't komische verbaast en
hindert en maakt aan den boozen droom 'n ontijdig
einde. De zoo goed opgezette film verloopt in 'n
verwarde mengeling van indrukken de span
ning is verbroken. Bovendien is |annings, als de
Khalief hier niet op z'n plaats. Zijn spel is te ge
zond, te oubollig, te realistisch . de oolijke en
zeer aardsche begeerte waarmee-ie 't knappe
pasteibakkers-vrouwtje bekijkt, brengt den toe
schouwer zonder pardon in de werkelijkheid terug,
alle spookdecors ten spijt.
i Maar alles saamgenomen kan 't aarzelende
en zoekende publiek, beu van de zeepdoos-voor
stellingen der society-films, er z'n hart ophalen
aan stijl" . al zijn de effecten uitteraard grof
en" gewild. Hier heerscht in ieder geval 'n idee, 'n
gedachte -^ min of meer volkomen tot uiting
gebracht maar die zich nog met iets anders
bezighoudt, dan met 't platte amusement van den
bioscoopbezoeker.
En met z'n portemonnaie !
(ÏLORIA WANSON.?Bl.AUWBA MUVs ACHTSTE
VROUW. Tuschimky
>ee 't wil niet vandaag
ik ben te moe ! Ik
moet weer fut en ergenis
opzamelcn om tegen
producten als deze film
naar behooren te kun
nen uitvaren. Die
eindelooze, wanhopige op
eenvolging van leege,
waardel ooze prullaria
schijnt zelfs den meest
fanatieken idealist op
den duur af te matten en tijdelijk buiten gevecht te
stellen. Ik heb in droevige en stomme verbazing te
genover de glorieuze Gloria Swanson" gezeten,moe
en berustend zooals je ten einde raad doet bij 't
voortdurende gedrens van 'n harmonika in je
buurt. Ik heb me in suffe verwondering afgevraagd
hoe 't godsmogelijk is, dat iemand dit doodge
wone, akelig-middelmatige spel geestig en
U BEWAART UW GEZONDHEID
door het plaatsen van een vochtigheidsmeter in
Uw vertrekken waarnaar U kunt verwarmen of
ventileeren. Prijs bij Vooruitbetaling fl. 4,70
of onder rembours verhoogd met kosten.
Alleenverkoop merk JOHAR
JOS. HARTOG,
Hoofdsteeg 17, Nobelstraat 28,
ROTTERDAM. UTRECHT
pétillant" kan noemen. Ik heb
wenkbrauwfronsend trachten uit te rekenen, hoeveel gros van die
karakterlooze, on-persoonlijke mannequins, waar
van er geen enkele anders is dan de vorige of de
volgende . nog aanbeden moeten worden voor
en aleer de laatste Americanophiel zich/elf de
deur uitgegaapt heeft. Ik heb 't, al peinzende,
hoofdschuddend betreurd, dat de directie van ons
eerste filmtheater, instede van nieuwe en goeie
dingen te brengen, naar men mij verzekert,
wraakzuchtig zint op middelen om den netten en
ordentelijken recensent voor dit blad uit haar
tablissement te weren. Den recensent, die nooit
iets onfatsoenlijkers deed, dan te zeggen wat
zoovelen denken. En ik overwoog, al dommelend,
welk een grandioze stommiteit dit zijn zoude
welk een overtuigend bewijs van zwakte en
welk een onbedoelde reclame voor deze bescheiden
rubriek. En juist toen 't
drie-en-twintig-honderdzeven-en-dertigste rozenmondje zich in
aanbiddelijke overgave ophief naar 't
drie-en-twintighonderd-zeven-en-dertigste krachtige mannelijke
profiel om de drie-en-twintig-honderd-zeven-en
dertigste slotkus in dit theater te ontvangen. . . .
toen begon 'n meneer, geaccompagneerd door 'n
paar loeiende saxophones cocktail-poëzie te huilen.
En ik ben gevlucht 't werkelijk goeie
Tuschinsky-orkestje beweenend ? teleurgesteld en moe....
et tu, Max!
J O K I) A A N
CORRESPONDENTIE.
Trouwe lezers, lieve vrienden.... in
's-hemelsnaam, dat niet ! Ik heb elf ideeën" voor 'n pak
kende rolprent, vier verzoeken om 'n scenario
te beoordeelen en twee sommatie's om hetzelve
te plaatsen ontvangen. Nee en nogeens nee ?
u is aan 't verkeerde adres !
TUNSP01T Hij. HOLLAND",
Weesperzijde 94, AMSTERDAM
Telefoon 51271. T»l.-Adres Transport'
VERHUIZINGEN, ook per gesloten
autoverhuiswagens met aanhangwagen. Binnen
een rayon van 80 Km. bespaart men
Hotel kosten.
BEHANGERIJ en STOFFEERDERIJ
Machinale Stofreiniging.
Bewaarplaatsen voor Inboedels
Leekenspiegel
VRAGENRUBRIEK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
A. H. L. te A. Zoudt u mij kunnen inlichten
welke stappen mij te doen staan tot het vertalen
van een Fransch boek, waarvan de schrijver nog
leeft en tot het verkrijgen van zekerheid, dat
daarmee al geen begin gemaakt is?
U zult het best doen u tot den schrijver of
den uitgever van het ter vertaling bedoelde boek
te wenden, om van hen de voorwaarden daartoe
te vernemen, tevens of het vertalingsrecht reeds
aan een landgenoot mocht zijn verleend.
Naar aanleiding van ons antwoord op de vraag
naar een Latijnschen cursus, bericht men ons,
dat door de N.V. Bureau tot Publiciteit van
wetenschappelijk nieuws" een schriftelijke cursus
wordt geëxploiteerd, zoowel Grieksch als
Latijn, waarin de opleiding voor Slaats.xamen
A. en B. wordt g>'g;ven.