Historisch Archief 1877-1940
i?
HET HERSTEL VAN DE ST. PAUL TE LONDEN
Teekcning voor de Amsterdammer" door George van Raemdonck
,,Das Lied von der Erde"
Wcenschc muziek
Het was Bruno Walter, die indertijd voor het
eerst Mahler's Lied von der Erde" dirigeerde, te
München, vijf maanden na Mahler's dood. Donder
dagavond leidde Walter hier dit werk, en het was
de eerste maal, dat men het door een ander inter
pretator hoorde dan Mengelberg. Dit ook was aan
leiding voor het Amsterdamsche publiek om in
zoo groote getale op te komen als het Donderdag
avond deed.
Merkwaardig, Mengelberg's en Walter's op
vatting", die in de 1ste en in de 5de syniphonie
nog al eens verschilden, schelen hier bijna niets.
Mengelberg's directie is iets strakker, hij houdt
het orkest ook meer in een clair-obscuur", die
deze instrumentatie terecht tot een soort Mystik
der Instrumentation" maakt, zijn orkestrale lijnen
slingeren zich minder tegen, meer om de zangstem
heen. Bij Walter overwoekeren zij deze wel eens,
zoodat de zangstem gedwongen wordt de grootst
mogelijke kracht daar tegenover te geven. Men zou
kunnen zeggen: Walter's ,,Lied von der Erde"
staat meer in het heden, Mengelberg's weergave
is meer het afscheid van een, die volgens Nietzsche
uit het leven scheidt meer zegenend dan ver
liefd" . De genre-stukken": Von der Jugend",
Der Trunkene im Frühling" zijn bij Walter feller,
bewogener, bij Mengelberg speelscher, mild als
een decoratief. Walter's overmoedige jonge kna
pen te paard" in Von der Schónheit" naderen
als de voorjaarsstorm, bij Mengelberg zijn zij
meer de echo, die wordt overgedragen, als een ver
langen en een herinnering. Mij persoonlijk is Men
gelberg's opvatting van dit zoo wonderschoone
werk Mahler's mooiste, onpersoonlijkste en
meest harmonische schepping liever.
De solisten waren Jac. Urlus en de alt Louise
Willer. Urlus overtrof zich zelf in kracht, jeugd en
overmoed. Zijn geweldig Laszt mich betrunken
sein" lokte een ovatie van bewondering uit. Louise
Willer is minder gemakkelijk gedisponeerd voor
haar partij. Haar stem, hoewel mooi van geluid,
zwelt wat moeizaam aan en klinkt voortdurend
wat gedrukt. In deze partij vergeet men Mevrouw
Cahier niet licht.
De uitvoering van Das Lied von der Erde"
werd voorafgegaan door een prachtige vertolking
van Schubert's Unvollendete".
Zondagmiddag was Walter's afscheidconcert.
Hij had hiervoor, curieus genoeg, de lichte Muze
gekozen. Zeker de daad voor een muziek-minnaar
en een aangename surprise voor dat deel van het
publiek, dat wel eens wat anders wil hooren dan
zware en voor het meerendeel onbegrijpelijke
symphonieën. Het was de Muze van de Weensche
muziek, die Walter op riep.
Weensche muziek ! Dat is al een klank op zich
zelf, die het auditorium wakker maakt. Verrukke
lijk, zoo'n heele middag Strauss-walsen, hoorde
men uitroepen. Iedereen voelde zich knus, kwam
in beweging, glimlachte tegen den ander met ver
standhouding, alsof de een de ander er op wou be
trappen dat deze Mahler wel erg mooi vond, maar
Joliann Strauss toch nog mooier. Heerlijke
beenenvan-de-vloer-muziek. Zeker! Maar hoewel het
programma gevarieerd genoeg was samengesteld:
Schubert, Lanner, Johann Strauss, Franz von
Suppé, werkte het wat eentonig en door zulk een
groot orkest gespeeld en veel te duidelijk onder
streept deed de luchtige, veerende melodische lijn
wat te dik, wat te zwaar aan. Wanneer zal men
eens het bijgeloof opgeven, dat tien violen meer
presteeren dan n? Met een kleiner ensemble
was alles beter uitgevallen en waren de
overeenvoudige harmonieën niet zoo tot eentonig wordens
toe naar voren gekomen. Toegegeven moet worden
dat Walter vooral in de walsen door een gevarieerd,
echt-Wiener rythme wist te boeien. Maar de beide
ouvertures van von Suppéen Strauss werden wat
te veel bombarie, met zulk een groot orkest
apparaat uitgevoerd.
Ik voor mij heb het meest van Lanner's
Werber"-wals genoten. Deze wals uit omstreeks 1830
is minder eclatant, minder in zijn stijgingen
loskletterend met trom en pauk dan bij den walsen
koning Johann Strauss, bij wien zulk een stijging
de feestzaal-vreugde zelf wordt, het is echte,
gevoelige Biedermeier-kunst, meer nog dan van
Schubert, die hoogere" aspiraties had, doch nooit
goed walsen leerde schrijven in den zin van dans
muziek. Het zou curieus geweest zijn deze
pianowalsen van Schubert, b.v. de Valses nobles et
sentimentales" of de ,,Hommage aux belles
Viennoises" daar eens naast te hooren. Lanner en
Jo,,Wat gedaan moet worden is, kort gezegd, het volgende: den koepel van (ie
pijlers afnemen, <le pijlers afbreken, deze opnieuw opbouwen en er den koepel
weer op plaatsen".
ELN KLEINIGHEID!
hann Strauss voeren de wals ten dans, zij schiepen
voor de wals een orkest, zij gaven de wals voor
het eerst een zelfstandige muzikale waarde als
kunst-genre. De wals komt (e Weenen op liet
tooneel en heette operette. De Weensche operette
baseert zich op het vlugge of langzaam walstempo,
dat haar wezenlijk onderscheidt van de Fransche
operette.
De Weensche" middag werd een groot succes
en Walter had zich waarlijk geen hartelijker af
scheid van den kant van het publiek kunnen
denken.
Birgit Engell.
Ste/i Gever.
Een liederenavond van Birgit Engell is een groot
genot voor het oor, voor den goeden smaak, voor
den liefhebber van een prettig en warm stemmend
zingen. De liefelijke en gevoelvolle voordracht,
door een stem van mooi getimbreerd geluid, her
innert aan een vroegeren tijd, toen het moderne
lied nog niet met zijn zware eisenen van
spreekzingen het ideaal van een mooi en gaaf gezang
kwam verstoren. Het kunstlied vindt in Birgit
Engell een ideaal vertolkster en wat zij zingt,
Italianen, Deenen, Hollanders, Hugo Wolf, het
heeft steeds zijn bepaalde bekoring, zijn bepaalde
melodieust' zangerigheid, zooals deze zangeres het
voordraagt.
De violiste Stefi Oeyer, die den laatsten tijd
hier verscheidene concerten gaf, speelde op haar
concert van Maandagavond een sonate van Walter
Schulthess, een Duitsch componist, die voor de
viool weet te schrijven en een aangename muziek
voortbrengt, die hij sonate noemt, naar den vorm,
doch niet erg sterk van bouw bleek.
Het spel van Stefi (ieyer is liet bewonde
renswaardigst door zijn beheerschtheid, terwijl
de toon toch groot en open blijft. Ongetwijfeld
een respectabel kunnen.
Den jonge pianist Helmut Baerwald hoorden
wij ook op dit concert spelen. Zijn oorspronke
lijk zoo begaafd spel is in een gevaarlijk stadium.
Schubert kan ongetwijfeld als een draaiorgel
abgdeiert" worden (Scherzo !), doel1, dan is er
van Schubert alleen over wat zijn melancholie
soms aan die van een draaiorgel verwant doet
zijn. Ba:r*ald's voordracht van Brahms' Walzer
opus 3!) had eveneens zeer ongelijke momenten.
Het wordt tijd, dat de jonge pianist zich wat
gaat herzien en ophoudt op zijn jeugdig en
aanvankelijk zoo sympathiek lan te drijven.
CONSTANT VAN W E s s E M
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agant General! JABER BERLINBS, Haarlem
NIEUWE UITGAVEN
Bij H. I). Tjeenk Willink te Haarlem zijn in du
serie Dilletantentooneel" onder redactie van
O. Nolst Trenité, verschenen : De Inbraak, blijspel
in n bedrijf, vrij naar liet Engelsen van W. W.
Jacobs en H. C. Sargent, door Charivarius.
Geknipt, door A. E. Drinkwater, blijspel in een
bedrijf, vrij bewerkt door Charivarius en Heel
wat anders! naar het Engelsen van M. Boulton,
door Charivarius.
Het eeuwige Trio, dramatische schets in een
bedrijf door Alfred Sutro, vrij bewerkt door Chari
varius.
Meetkunde, berekening van lijnen, hoeken en
oppervlakken voor het voortgezet en uitgebreid
onderwijs, lagere nijverheidsscholen en dergelijke
onderwijsinrichtingen, door P. de Rijcke. Rotter
dam, W. L. en J. Brusse's uitgevers Mij.
KOOKT