Historisch Archief 1877-1940
No. 2489
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
i?
CARNAVAL
Teck'ningsn voor de Amtt..rdamm.:r" door B. vat Vlijmen
Controle Prinses Danja" Muurbloempjes
DE TIJD VAN DE GIM\SK;RDE BALS is ER WEER. ONZE TEEK;NAAR VAN VLIJMEN GEEFT HIERBOVEN VAN
VERSCHILLENDE M \SK TRADEF-ESTEN EENIGE KRABBELS
TOEGEPASTE KUNST
NEGER-HANDWERK.
Wij spreken tegenwoordig van Neger-Kunst.
Vroeger sprak men alleen van ethnografische rari
teit. Ethnografici en Archeologen zijn niet altijd
de beste beoordeelaren. Zij zien vaak de dingen
van te nabij en de horizonten negeeren zij. Wie
hunner, met loffelijk gebaar, tracht wat verder te
kijken dan de neus lang is, kan dien soms pijnlijk
stooten. Zoo werd een dezer dagen in Leiden door
een der laatstgenoemden gesproken over de oer
oude kunst der hol-bewoners van Z.W. Europa.
Hij vergeleek deze met de kunstuitingen van onzen
tijd en viel daarbij de moderne kunstenaren op
minder vriendelijke wijze aan. In allerlei rich
tingen zoekt men thans" zeide spreker, naar iets
anders dan de gewone naturalistische afbeelding.
Vergeestelijking der figuur, overdreven expressio
nisme, dat niet vraagt naar, ja niet weten wil van
gelijkenis of juistheid van afbeelding, doch slechts
naar de expressie van karakter of handeling.
Pcintilleer-kunst (ik dacht dat deze al lang zoo goed
als ter ziele was ! v. T.) waar uit een chaos van
kleurstippen de figuur naar voren treedt. Kubisme,
dat de uitdrukking brengen wil der idee in den geest
van den kunstenaar gewekt, waarbij de beschouwer
verwonderd staat bij zooveel onbegrijpelijks. En
bij dat alles meent de moderne kunstenaar de
wereld eindelijk eens de ware kunst te brengen in
dat fonkelnieuwe".
Laat ons hopen dat het couranten-verslag,
waar. uit ik deze regelen overneem, niet deugt. Ook dat
het niet is een resumédoor den spreker zelf
afgestaan aan de pers. Want dit is nu weer zoo
een bedroevend en, onwetend, willens en wetens de
kunstwaardeering belemmerend, voorbeeld van
.... leekentaal.
Het is hier niet de plaats daarop verder in te
gaan (ik hoop het elders te doen.) Doch nu is juist
dit zoeken naar iets anders dan de gewone natu
ralistische afbeelding" de oorzaak dat de belang
stelling voor de kunst der z.g, primitieve en nog
steeds onbeschaafd" geheeten volken, waarvan
thans een aantal werkstukken (afkomstig van de
Tentoonstelling te Wembley) bij de Firma Metz &
Co. te Amsterdam zijn uitgestald, zoo groot is.
Het zijn vooral de prachtige weefsels uit Sierra
Leone, welke hier verheugen. Daar was het dat
eertijds uit de Mende-stam het nobele hand
werk zich verspreidde over andere streken van
Midden-Afrika, waarvan de techniek van het spin
nen der katoen tot draden en het bewerken dier
draden tot een weefsel langzamerhand ook bij
andere stammen gemeen goed werd, hoewel het
type weefgetouw varieert. Zoo is het Mende-getouw
(Sangamei) al heel primitief en nu is wel het merk
waardige der daarop gemaakte weefsels dat ook
daar waar de altijd eigenwijze Europeaan aan
spoorde en aanwijzing gaf tot het weven in breede
banen, de neger zich hardnekkig hield aan het
oude gebruik om de doeken saam te stellen van
smalle reepen stof, welke later aan elkaar werden
vastgenaaid. Wat bij sommige daarvan tr^ft is
de ongemeen sterke, deftige kleurstelling: cr
mewit met licht- en donker-blauw-grijs; zwart en
rood met botergeel en blauw, en ook de
vrij-geometrische blok-ornamenteering. Want juist door
het oordeelkundig aaneennaaien der strooken
wordt een zeer levendig en karakteristiek patroon
verkregen en in dit rhythmisch verstellen zijn de
Kpokpois wel het verst.
Dan zijn er enkele mooie maskers, waarin als
steeds het zoo krachtig plastisch vermogen van de
negerziel spreekt in zijn animistisch geloof en
waarin als steeds de volkomen beheersching van
stof en vorm in het werk van spieren en pezen,
geleid door het als slaapdronken uit het onder
bewuste leven vastgehouden en tot concrete ver
schijning geworden droombeeld.
Er is een masker met twee aangezichten. Het
een is zwart met witte stamteekenen en het ander
is wit met zwarte kenmerken. De beide eenvormige
profielen zijn als een mes zoo fijn en scherp gesne
den, de smalle oog-spleten met de ornamentale
de meest volmaakte wagen.
AUTO-CENTRALE - HAARLEM
omlijning; de spitse neus met de sierlijke vleugel
ronding; de geopende mond met de vooruitsteken
de punttandjes doen hier tot in alle onderdeelen
het wonderlijk talent bewonderen van den neger,
waartegenover de moderne kunstenaar staat als
een geestverwant en waardoor deze zich voelt
gesterkt en aangespoord tot werken.
Wel kon dan ook de prachtige Eenzame die
Gauguin was destijds de verzuchting slaken dat
men eigenlijk niets van onze overbeschaving moest
kennen en holbewoner (men zou erbij kunnen
voegen: .... ef neger ! v. T.) zou moeten zijn om
waarachtig zuivere kunst te geven ! !
Hier valt als met tooverslag al het persoonlijke
weg om plaats te maken voor hooger gemeenschap
pelijk streven in taal en geheimspraak eener
volksen stamcultuur, sterker dan de onze en in elk geval
minder verworden.
Ten slotte wil ik vermelden de mooie dans- en
toovertrommen, besneden en versierd evenals de
zetels van stamhoofden; ook zijn er de prachtige
gevlochten manden en matten in warme kleuren,
maar vooral treft wederom het onvolprezen aarde
werk van potten en kannen, waarbij men telkens
weer aan het intensieve stijl-begrip herinnerd
wordt, dat in het Westen bij de massa zoo jammer
lijk verloren ging.
OTTO VAN TUSSENBROEK "
OOKTFRED:.TROESKE
ZANDBLAD - SIGAREN 8 enIO ets