Historisch Archief 1877-1940
20
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2489
HET WONDER
KEAN" Theater Tuschinsky
et wonder.... daarin
schuilt de groote charme
van de film ! Het won
der is niet 't technische
mirakel noch 't
veibijsterend knappe kind
acteur noch de béte
devotie van 't publiek
voor volslagen nullitei
ten ncch de kolossale
brutaliteit van zeker
soort film-reclame....
ofschoon dit alles onge
twijfeld behoort tot de onverklaarbare dingen
dezer dagen. Het wonder, dat hen, die de film
kennen en liefhebben steeds opnieuw boeit en
bekoort, is 't plotselinge opbloeien van iets mooie,
of iets teers of iets machtigs, in 'n sfeer van grauwe
banaliteit en leelijkheid. 't Is zelden te voorzien
't komt meestal zoo onverwacht, dat 't u daar
door des te dieper treft?des te heviger ontroert.
Ge begrijpt iets van de sensatie van den goud
zoeker, die tusschen 't ruwe kwarts eensklaps 't
edele metaal ontdekt verrukt en verrast'
Dat is het wonder.... !
Ik wist tot. heden niet wie Iwan Mosjukin was
ik had nooit van NikolaïKolin gehoord en de
naam van Natalie Lissenko was me onbekend. En
ziedaar n van die waarechtige kino-wonderen,
onbegrijpelijker dan splijtende Roode Zeeën en
geimiteerde reuzen-draken: eensklaps weet ik, dat
deze drie tot de grootste filmkunstenaars behooren,
die ooit door de reclame miskend zijn, Zeker, zij
Werden aangekondigd met de gebruikelijke super
latieven en krcchtterrnen, maar cch, daar loopen
we al lang niet meer in. De grootste kunstenaar
van 't heelal" de verpletterendste schlager
der eeuwen" zijn ons even vertrouwd giwordtn
als_[de diender, die voorbij cns venster kuiert.
Immers zoolang er niet gewerkt Wordt met affiches,
die 'n halven huisgevel beslaan, zoolang er niet
wordt rqndgebruld hoeveel mentenen, hoeveel
dollars bij de zaak betrokken zijn zoolang is
'n film-werk niet je dat, you know ! You speak
English, is n't it ?
Er hoort 'n zekere moed toe in deze lichtelijk
snobbistisch aangedane tijden, over filmkunst
en filmkunstenaars anders te spreken dan met 'n
hautaine ironie of met 'n angstige reserve....
nietwaar men mocht zich als beschaafd en kunst
zinnig mensch eens comprommitteeren ! Welnu,
ik Wil zoo roekeloos zijn en hier luid en openlijk
verklaren, dat wie Iwan Mosjukin en de film
Kean" niet gezien heeft, 'n kunstwerk 'n
kunstwerk hoort gij, ironiseerende en benauwde
snobs ! ? heeft gemist. Want zoolang diepe,
ontroerende emotie, die u de keel toewringt, die
u met stomheid slaat en die lang, lang in u
natrilt kunst is, zoolang zullen Mosjukin en de
zijnen tot de grootste kunstenaars behooren, al
spelen ze dan ook maar" voor de film. En menige
dwalende ziel, moedeloos zoekende naar wat en
thousiasme, naar wat emotie tusschen de half- of
driekwart-geslaagde experimenten van onze ver
scheurde, tot machteloosheid gedoemde
tooneelwereld zou ik willen toeroepen: Maakt eens
kennis met werken als Kean" ! Ik weet wel
't is uw standing" niet en eigenlijk hm !
'n beetje.... hè.... 'n beetje vernederend niet
waar ? Maar, goeie god, ge voelt weer eens wat
't zeggen wil al uw geleerde en diepzinnige theo
rietjes, al uw précieuze bezwaartjes te zien weg
vagen door den stormwind van 'n echte, hevige en
diepe ontroering. Ge ondervindt weer eens de
zaligheid van volmaakte overgave aan machtige,
meeslepende genialiteit.... en
bovendien is 't donker in de
biotcoop: niemand hoeft u te
uien !
Iwan Mosjukin ! Van 't
eerste oogenblik heeft z'n
boeiend masker met de
raac1sel-oogen u te pakken. ? Dit
uiterlijk fascineert en?-trekt
u aan, aanvankelijk zonder
dat ge weet waarom als
'n mooie stem of 'n muzikale
lach. En deze belangstelling
groeit tot 'n intense spanning,
die u ademloos iedere expressie
doet waarnemen op zijn hon
derd aangezichten. Want 't is
alsof met iedere emotie, dit
wonderlijk gelaat ook in uiterlijken vorm ver
andert zoo groot is de plastische potentie
van dezen kunstenaar. En als ge u door de
bonhommie en den kostelijken humor van de
eerste acten hebt laten inpalmen en ge u reeds
breed-uit zet, om de genoegelijke afwikkeling der
gebeurtenissen, naar beproefden film-trant te
genieten dan wordt ge plotseling opgeschrikt
door 't visioen in de kroeg-:cène. Dan branden en
steken de vreemde, grijze oogen door de glazen
van uwe modieitze, hoornen bril ? en storten u
van uw behagelijke fauteuil-de-balcon in 'n af
grond van tweestrijd en diep-rr.ensxhelijke ellende.
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General! JABER BERUNBS, Haarlim
En met volkomen negatie van 't blijde einde"
en den goeien afloop" houdt hij u vast en voert u
door alle registers van misère en wanhoop naar
't verpletterend slot: krankzinnigheid en dood.
Zoo sterk is dit machtige spel, dat ge de bedenke
lijke stuiversblad-romantiek nitt opmerkt, Zoo
sober en overtuigend werkt deze plastiek, dat de
armoedig-onnoozele tekstzinnttjes u zwaar van
beteekenis lijken. Alles is goed, alles is m:es leepend,
Wat deze buitengewone kunstenaar doet. Ge hebt
zelfs vrede met 't gebruikelijke reuzen-masker,
dat 't heele projectie-vlak in beslag neemt, omdat
't u de roerselen van 'n menschenziel in nood en
pijn openbaart, zoo zuiver alsof 't u in schoone
taal gezegd werd, Deze creatie doet voor een
Jannings niet onder in foachheid en
expansievermogen, terwijl ze 't wint in veelzijdigheid en
distinctie. Iwan Mosjukin is het wonder !
Naast den Kean" van Mosjukin staat de
souffleur" van NicokïKolin. Dat is sccondeereti
dat is relief-geven aan de hoofdfiguur ! Eenvoudig,
teruggehouden en trch blijk gevend van 'n enorm
kunnen, gelijk de tweede viool in 'n subliem strijk
kwartet, Nergens te sterk nergens ook onvol
doende.
Haast nog grooter zeldzaamheid is de gravin
Koefeld van Natalie Lissenko. Verbeeldt u
'n filmdiva (en nog wel een van respectabel*
uiterlijke schoonheid) die niet van oordeel i:
dat 't witte doek voor haar alleen bestaat, du
niet meent dat 'n goedgevormd neusje, 'n paa
verleidelijke oogcn en 'n elegant figuurtje de kern
van 'n kunstwerk vormen maar die integendeel
toont 'n fijne intuïtie voor 't ensemble te bezitten
en 'n volledige overgave aan 't stuk !
't Tweede plan is evenzeer uitstekend. De Prins
van Wales en gezant Koefeld zijn warme, levende
creaties. En allen bewegen zich met zwieren gemak
in de heerlijk-romantiïche empire-wercld.
Zoo werd 'n geheel verkregen dat kunst is
sterke, spontane kunst, die er maling aan heeft
of de bioscoop eigenlijk wel 'n etablissement is,
waar je dit woord hardop zeggen moogt. Ik wil
't ditmaal niet hebben over compositie en kleur
.... Kean" is de triomf van 't spel zooals
Nibelungen" de triomf van den stijl was. Deze
beide elementen samen zullen de filmkunst der
toekomst vormen: de beeldend-dramatisclie kunst.
Wie mijn analyse van dit laatste filmwerk nog
eens naast deze bespreking legt, zal 't misschien
duidelijk worden welke groote mogelijkheden
nog voor de cinematografie zijn weggelegd.
En wat zullen wij al anders doen, dan ons
schamen wij, die stil en ontroerd van dit
aangrijpend drama huiswaarts keerden ? Deze
film werd niet geprolongeerd \ Ze is alweer op
genomen in den kolkenden stroom meegesleept
en vergeten. Voor n Europeesch kunstwerk
levert Amerika immers met gemak vijf en twintig
... .prullen !
Laten wij dan ook wijsgeerig berusten, wij, kin
deren van 't Oude Eur< pa van de Traditie
en de Schoonheid. Laat ons erin berusten, dat de
bazige, luidruchtige Yankee, ons huis is binnen
gedrongen de weinige mooie dingen naar den
zolder verbant of uit 't raam werpt en alles op
nieuw inricht met 't valsch-kleurige, goedkoope
behangsel van z'n Moraliteit en de wee-ordinaire
rchemerlampjes van z'n Sentimentaliteit, 't Wach
ten is nu weer op de Schoonste Diva met de
Kleinste voetjes" of op 't Machtigste Filmwerk
Der Eeuwigheid".
Wat zullen wij al anders doen dan ons
schamen .... !
! ' MESSALINA" Rembrar.dt Theater.
De directie van 't Rembrandt Theater"
experimenteerc'e deze week eens in de richting van
de Italiaansche film. Op zichzelf 'n loffelijk idee
van deze ondernemende heercn. 't Resultaat was
'n filmwerk wél merkwaardig om de nauw
keurige reconstructie van 't antieke Rome. 'n Alma
Tadema in zwart-wit.... op de menschen na.
Aijaijai ! wat 'n rare Romeinen waren dit. Buikige
ouwe heeren, die naar hun likdoorns liepen
huiselijke matrones, die hun corset misten.
Messalina was 'n knap vrouwtje, dat niets pervers
had 't en zij haar coiffure.
Overigens, als gezegd, 'n voortreffelijk gerecon
strueerd Oud-Rome waar 't docd-fatsoendelijk
toeging.
J O R D A A N
NIEUWE UITGAVEN
L. Simons, Joodsch nationalisme en assimilatie.
Voor rekening van den schrijver uitgegeven door
de Mij. voor Goede en Goedkoope lectuur te
Amsterdam.
Privaatrecht, handleiding bij de studie van het
Nedeilandsch privaatrecht, door Mr. Dr. Jac.
Kalma. Deel II. Handelsrecht; faillissement en
surséance van betaling. Wassenaar, Uitgevers Mij.
voorheen G. Delwel.
VERTAALDE BOEKEN
De Man die Terug Kwam door John Fieming
Wilson. Naar het Amerikaansch bewerkt door
Ellen Eek. Amsterdam, Van Ho'kema & Warenc!orf
Burris Jenkins, Prinses Salome, naar het 80ste
duizendtal der Amerikaansche uitgave, vertaald
door Henriette Rappard. 's-Gravenhage, J. Philip
Krtiseman.
Mrs. Humphry Ward, Helena. Geautoriseerde
vertaling van H. S. Valeton?Ortt. 's-Graven
hage, J. Philip Kruscman.
Joan Conquest, Een liefde in de Woestijn, ge
autoriseerde vertaling naar het 100ste duizendtal
der Engelsche uitgave van Henriette van Rappard.
Tweede druk. 's-Gravenhage, J. Philip Kruseman.
VANNELICSVARINAS
GOUDZEGEL
5O r Is. pop Pakje.