Historisch Archief 1877-1940
Nö. 2490
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
Porte d'honneur. In aanbouw
DE AANSTAANDE TENTOON
STELLING TE PARIJS
(Mtt teekeningen voor de Amsterdammer"
door S. L. Schwarz)
Er is chaos en rommel. Het verwoeste gebied
vlak na den oorlog was de baarlijke baaierd, rom
mel is het tegenwoordig aan beide Seine-oevers,
waar ze op zijn mooist zijn. Rommel is iets veel
ergers dan chaos. Uit een warboel van modder en
zandhoopen, kalk en steenstapels, huizen in aan
bouw en verwoeste straten, stellingen en witte
roomtaartachtigheden moet de internationale ten
toonstelling van sierkunst en moderne industrieën
groeien.
Da zwier der oeverlijnen
in die weidsche harmonie
over de zachtkronkelende
rivier met aan weerskanten
in teere nevelen de afslui
ting van de verre
huizengroepen, meer naar voren
?en erboven uit de massieve
Louvredaken boven het
grijsgroen van tengere
boomen aan den waterkant en
naar het westen het moor
se hèsilhouet van het
Trocadéro, dat verrukkende
geheel van allengs ge
groeide decoratieve pracht
is ermee verminkt en stuk
geslagen. De ijle lijnen van
den Eiffeltoren stijgen op
den achtergrond als een
waarschuwing en een her
innering aan. een vorige
tentoonstelling boven dit
klein gedoe, en verder-op
is de Place de la Concorde
met haar monumentale ver
gezichten ongerept geble
ven, maar voor het overige
dringt en jaagt het verkeer
langs de Seine door nauwe
geulen tusschen gore hei
ningen.
^Het bestuur had te kie
zen of te deelen. Ofj,een
tentoonstelling buiten de stad met de bezwaren,
die vastzitten aan gebrekkige verbindingen en een
natuurlijk banale, zoo niet afzichtelijke omgeving,
of ze aan te leggen in het hart van de stad en dan
al het gemopper over zijn kant te laten gaan om
de opstoppingen en de schennis aan het stadsbeeld,
die er onafscheidelijk van zijn. Het heeft het laat
ste gekozen, wat insluit, dat het publiek de vorde
ring of langzaamheid van den opbouw dag aan dag
kan volgen. De gaande en komende man desavou
eert liefst wat de hooge heeren onderling beslisten
en zijn ontevredenheid is recht evenredig aan de
grootschheid van den opzet.
Het is makkelijk afdingen op wat er nu al staat.
Zoo min als een vrouw is het geraden een ten
toonstelling, die zich optooit, waar te nemen. Een j
Chineesche muur had erom
heen moeten staan, maar dan
was het getier eirst recht los
gebroken. Een enkele firma
heeft de voorzichtigheid ge
had, haar paviljoen te sluiten
in een loods nie lu-t geheel om
hult. Natuurlijk is ze aan re
clame dienstbaar gemaakt en
daarbinnen gaat de bouw rus
tig door. Het is La Maitrise,
de meubelafdeeling van de
Galeries Lafayvtte. Bij andere
bouwsels is die verheimelijking
onmogelijk en al is het terrein
tusschen het Maison des
Invalides en de Seine voor den
gewonen man versperd,hij kan
zich van de werkzaamheden
daar zonder moeite rekenschap
geven.
De teekenaar heeft enkele
krabbels van die
voorbereidselen op papier geworpen. Aller
eerst de ecrepoort, die aan de
Place de la Concorde tot de
laan van de nationale inzen
dingen toegang geeft. Bijden
bouw van dezen ingang is
oorspronkelijkheid betracht.
Een nader oordeel blijve
voorbehouden, maar die stoere
strakheid van de zuilen maakt
indruk en verrast door een
wreedheid van blik, die de
bezoeker elders tevergeefs kan
zoeken. Er komen meer
afsluitpooi'ten aan beide oevers,
welke minder voldoen.Bij het Grand Palais is ereen
zoetelijke, die ook om het witte van de stuc aan
gespoten suiker doet denken. Een fonteinmotief
heeft den ontwerper blijkbaar als leidraad gediend.
Die kwestie van de bouwstof moet hoofdbrekens
hebben gekost. De Pont Alexandre lII.wordt ge
deeltelijk met fraaie kramen, of hoe die dingen
heeten, volgezet, die den belangstellende dringend
verzoeken, niet aan de Ponte Vecchio te denken.
Het is alles maar voor zes maanden en tot vluchtige
oogbekoring bestemd. Dan wordt wat nu ten deele
een kwaadaardige uitslag lijkt weer weggewerkt
en de oorspronkelijke toestand hersteld. Stuc met
moderne" sier breekt ook de lijnen van die brug
met een voozen gevel, welke voor een carousel
schijnt gebouwd. En wie de brug over komt staat
op het eigenlijke tentoonstellingsterrein met de
Hildo Krop aan het werk bij liet Nederl. Paviljoen
ver zal onderscheiden, dat het paviljoen in het
levende baksteenrood met al dat andere levendige
van constructie en versiering een beeld is van zuive
re intimiteit en sterke echtheid. Men weet wel. dat
architect Staal het heeft ontworpen en Nederland's
eerste sierkunstenaars er in onderling overleg iets
bizonders van gaan maken. In al dat groote en ge-.
zwollene gezien kan het overvleugeld lijken, maar
nu al is de indruk, dat dit paviljoen voor zich zelf
instaat, niet meer wil schijnen dan het is, en in het
toegewezen kader honderd procent wil geven.
Hildo Krop is er al weken aan het werk in de
open lucht. In hout en steen hakt hij men ziet
het hier koppan en anderen tooi, die het pavil
joen verlucht en verscheiden andere kunstenaars,
althans hun werkstukken, worden binnenkort ver
wacht. De dicht er omheen staande boomen dragen
bij tot die intimiteit, maar
de vrees is geoorloofd, dat
die intimiteit opdringerig
wordt. Voor het overige
heeft ons land daar een
mooie plaats tusschen
Tsjecho-SIowakije en Polen.
In de meeste gevallen
dient het paviljoen als
t entoonste H ings ruimte, ter
wijl ons comitéop het
in- en uitwendige van dit
bouwwerk zelf den nadruk
legt, wat verspreiding van
de inzending onvermijde
lijk maakt. Ook aan den
buitenkant is nu al te zien,
dat bouwmeesters van an
deren landaard met de
eisenen, door iets als b
ton-constructie gesteld,
vrijmoedig omgaan. Maar
die verschillen behoevtn
den nationalen trots van
het beter te weten nut
te streelcn. Met ontvanke
lijk kijken is die meer ge
baat.
H. VAN LOON
Pont Alexandre III
vier plompe torens van Plumet, die aan de vier
groote Fransche wijnsoorten gewijd worden. Men
mag niet vragen, wat zij met het eigenlijke doel
te maken hebben. Als een onderneming ziet menig
Franschman ze. Op het leeuwendeel der beschik
bare ruimte hebben zij de hand gelegd. Wie er een
plek voor afstaat, eenig ter wereld als deze, mag
te eer onbescheiden zijn, daar de voorloopige be
langstelling, voor zoo ver die zich in klinkende
munt of overeenkomstige beloften uit, niet aan de
verwachting beantwoordt.
Maar genoeg beknibbeld. Wie iets ontzaglijks
als deze tentoonstelling tegemoet treedt, zie de
dingen groot. Hij beginne met zich van het doel
ervan te doordringen. Dit bereidt hem op een soort
Lbazar voor, waarin ons land zich in elk geval in zoo
VAN NELLESV4RJNAS
GOUDZEGEL
3O Hs. perPflkje.
II
Een aangename Bezuiniging
een HALF ONS vervangt
vele GOEDE SIGAREN
II