Historisch Archief 1877-1940
No. 2491
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
KORFBAL
Teekening voor de Amsterdammer'' door George van Raemdonck
Dirk Fock
De kunst van het dirigeeren is steeds bewuster
en daarmee ingewikkelder geworden. Zij
speci: aliceerde zich, werd den wetenschap, zelfs een
philosophie, sinds een tijd, dat de maat met een
: stok op den grond werd gestampt; een methode, die
eens de dood werd van Lully, die zich daarbij aan
een teen verwondde en door onoordeelkundige
behandeling aan de gevolgen overleed.
Ook de dirigent heeft zich individualistisch,
? solistisch ontwikkeld. Zijn plaats werd steeds
voornamer als aandeel in de vertolking van een
muziekstuk. Het bleef niet meer bij maatslaan
en tempo aangeven, de dirigent ging ook uit
beelden".
De dirigent werd ten slotte zelf de vertolker
der muziek, die hij dirigeerde. Van zijn inzicht hing
af of de muziek voor het publiek toegankelijk
zou worden of niet. De aandacht van het publiek
ook concentreerde zich op de leiding. Dit werkte
het type der dirigenten, die voor het publiek diri
geeren wij kennen dit type heden ten dage
in de hand. Een overvloed van opgewonden
gebaren, een wanhoops- of furiegestalte als bij
een tooneelspeler: het publiek laat zich gemakkelijk
pakken. Alleen de kenner ziet, dat in deze ver
tooning niets met de resultaten in het orkest cor
respondeert, dat er gebaren aan het orkest uit
gezonden worden als er niets in het orkest aan te
geven valt. Wij kennen ook de dirigenten, die te
?weinig uitgeven, die niet alleen een fascinatie
van het publiek versmaden, maar ook een fascinatie
van het orkest. Zij werken ten slotte evenveel uit
als de overvloedige gebaren-man zonder doel en
resultaat.
tg»De Grieken noemden den dirigent der antieke
koren cheironomikos. Deze dirigeerde met hand
bewegingen de loop der melodie en meteen het
rythme (maat). Zijn geheele functie bleef regelen.
Er zijn nog dirigenten, die rechtstreeks van dezen
voorvader afstammen, die niet aan ..plastiek"
doen en het zijn waarlijk niet de slechtsten
Gabriël Piernéis er een van. Er zijn ook dirigenten,
die als ,,uitbeelder" door de juist treffende plas
tiek van hun gebaar uit de muziek heele onbe
kende werelden kunnen optooveren, zoodat het
muziekstuk telkens opnieuw als een onverwachte
bloem te bloeien begint. Deze persoonlijkheden
hebben iets van de magiërs. Mengelberg is er een
van. Tusschen deze uitersten vinden wij de vele
goede, doch middelmatige dirigenten. Want ten
slotte hangt het er niet van af hoe men dirigeert,
of men dirigeert met een sober handgebaar dan
wel met een uitdrukkingsvollen arm en schouder,
doch wat men dirigeert, d.w.z. op welke momenten
en waar men leiding geeft.Dit wordt door het inzicht
van den dirigent en door zijn muzikaliteit bepaald.
Doch daarnaast moet hij ook kunnen werken met
een orkest, dat hem geheel vertrouwd is, waarvan
hij de samenwerkende factoren en ook hun
zwakke plaatsen geheel kent, de dirigent moet met
zijn orkest vergroeid zijn, het meet hem niet ali'een
instrument waarop hij speelt wezen, maar ook
orgaan waarmee hij leeft, waarmee hij ademt en
?voelt. Daarom is het laten dirigeeren van
gast?dirigenten feitelijk min of meer een bravourstukje.
?Het is interessant het is verfrisschend, doch er moet
toch tol aan de nieuwsgierigheid betaald worden.
En wee den dirigent als hij stukken dirigeert, die
men van den gewenden leider beter kent. Wee hem,
als hij ons van zijn opvatting niet weet te overtui
gen, zijn goed recht, niet bewijzen kan omdat hij
er noch den tijd, noch de methode voor heeft
?gehad !
Wij hebben Dirk Fock twee concerten in het
Concertgebouw hooren dirigeeren. Hij heeft ons
werken laten hooren, die, zooals de symphonie
Pathetique van Tschaikowsky, door Mengelberg
'voor ons reeds hun standaarduitvoeringen hebben
verkregen. Slechts een heel groot dirigent kan
hier voor ons nog iets aan toevoegen of een
vast?staande indruk wegwisschen. Dirk Fock vermocht
het niet. Hij dirigeerde de symphonie alsof zij
nog ontdekt moest worden. Hij verbloemde niets
van haar zwakheid, maar haalde ook niets van
haar kracht op. Haar effectvolle plaatsen ontnam
'hij zelfs den glans. Het lenige walstempo werd lang
en traag wat een automatisch-saaie
vijfkwartsopvatting in het trio de marsch verloor zijn ele
mentaire bruischende kracht, klonk gejaagd als
een wedloop, de finale eindeloos in zijn gerekt
,,lamentoso". Waarom heeft de heer Fork toch
?de herinnaring aan Mengelberg getart?
De uitvoering van Bach's Brandenburger con
cert verbaasde door onduidelijkheid en vlakheid
.'Feitelijk[alleen de Iberia" van Debussy had
waarDE STRIJD CM^DEJV ZOMERTIJD
lijk verraïs.'ticle momenten, hoewel de effecten
eenigszins gebruuskeerd werden, ^-t. r
Op zijn concerten speelden twee solisten, de
violisten Alma Moodie en Louis Zimmermann.
De jonge Australische violiste droeg het viool
concert van Beethoven voor, met een wat
Amerikaanschen society-toon, overigens met veel warmte
en knap kunnen.
Louis Zimmermann handhaafde met het G-moll
vioolconcert van Max Bruch, lyrisch en schoon
door hem gespeeld, zijn roep als uitstekend en
gevoelig violist.
Willim Ar.driesftn
Willem Andriessen heeft Zaterdagavond den
laatsten van zijn drie klavieravonden gegeven in
't Concertgebouw.
Er moet mij een woord van het hart. Ik be
schouw Willem Andriessen als, op het oogenblik
na Scrafer, den grootsten Nederlandschen pianist
en ik aarzel niet dit nogmaals te herhalen. Maar
daarom eisch ik ook veel van hem en voel ik mij
verplicht mijn bezwaren tegen den stand van zijn
spel, zooals die mij uit de laatste concerten blijkt,
te opperen.
Andriessen speelt met levenskracht. In zijn spel
wordt alles tot daad. Het levendige in zijn spel
krijgt echter thans een toon van gejaagdheid.
Er komt geen verdieping, het blijft te schetsmatig,
ja vaak te tude-achtig. En wanneer cck de groote
stroom, de prachtige geestdrift, die hem vanuit
het brandpunt der bezieling toch nog, alles omver
werpend, schitterende dingen laat doen (zooals op
zijn laatste concert verleden jaar) weg blijft,
gtlijk feitelijk op deze laatste concerten helaas
geconstateerd moet worden, dan is het gevoel van
een intredenden stilstand in zijn voordrachten
niet meer te ontgaan. De verwachte ontplooiing
komt niet. Om bij het laatste concert te blijven:
na een mooi en edel begin, der Mondscl einsonate,
het adagio, is het scherzo los en ongeacheveerd,
de finale blijft een superbe vingeroefening of een
structuur-ontleding. De fantasie van Chopin
komt niet uit de toetsen, onze ziel wordt niet
bevlogen, de oneindigheid ruischt niet door die
stoet van parelende klanken, waarmee het stuk
besluit. Eens toch zullen wij van Andriessen
iets vragen dat af is. De kleinere stukken,
Poulenc, Dcbussy, waren nog het beste.
BOOTMOTOREN MOTORBOOTEN
Bingham & Lugt - Slepersvest l - Rotterdam
Willem Andriessen is populair thans. Zijn jeugd,
zijn doortastend spel, zijn onacademisch
musiceeren zullen hem niet zoo gauw de sympathie
van het publiek doen verliezen. Maar hij
wantruuwe zijn succes. Het komt mij voor, dat rust,
bezinning, misschien wat meer tijd tot studeeren
voor1 hem op het oogenblik noodiger is dan con
certen geven. Dit alleen zal het evenwicht tusschen
kunnen en uitvoeren herstellen, dat verbroken
dreigt te worden.
De heer Andriessen vergeve mij mijn openhartig
heid. Ik zou niets liever willen dan mij vergissen
en het is aan hem, het ons bij een volgende gelegen
heid te bewijzen.
C O N S T A N T V A N W E S S E ,M
N.v. % F. VAN DER HEIDE
HILVERSUM
'SGRAVELANDSCHEWEG.. TEL. 1150.
VRAAGT U EENS TEEKENINGEN
EN PRIJSOPGAAF VOOR HET
SMAAKVOL INRICHTEN VAN
uw LANDHUIS OF VILLA.
BEKNOPT PROSPECTUS FRANCO.