Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOÖfiI NEDERLAND
21
FILM-FÉTICHISME
RODOLPHE VALENTJNO.
e tijd is onherroepelijk
voorbij, waarin 't ge
permitteerd was, dat de
filmrubriek van 'n krant
bestond uit 'n beetje
knoeierige
stads-reportage: 'n kwasi-geestige
beschrijving van den in
houd met wat flutterige
lofwoordjes op den koop
toe vanwege de
voordeelige advertenties. Er
begint zich langzaam
maar zeker 'n geest van
verzet te"ont wikkelen tegen dit gêbeunhaas, die de
krenterigste, meest conservatieve dagblad-direc
tie tot rede zal weten te brengen en schrijver
dezes is er niet weinigtrotsch op, daartoe in Holland
den eersten stoot te hebben gegeven. Intusschen
voelen de heeren film-redacteuren zich blijkbaar
niet op hun gemak: allerwege bespeurt men
aarzelende en door hun tweeslachtigheid komieke
pogingen om den chroniqueiir van De Groene"
op zijn niet altijd even gemakkelijke wegen te
volgen. Daarbij komt (en dit is den goeden lieden
niet kwalijk te nemen) dat 't nauwkeurig verslaan
van 'n uitslaanden brand of 't leiden van 'n radio
rubriek, hoe verdienstelijk op zichzelf ook, nou
eenmaal wat anders is, dan 't beoordeelen en
bespreken van 'n nieuwe, jonge volkskunst.
Immers men moet doordrongen zijn van en 'n
helder inzicht hebben in '/ absoluut eigen wezen
der f Urn ? men moet oog hebben voor compositie,
tonaliteit en spel men moet voor zichzelf een
vaste aesthetiek opbouwen, rekening houdend
met de technische en artistieke mogelijkheden van
de cinematografie nu en in de toekomst, om van
daaruit de werken te schatten en te beoordeelen
....maar vooral: men moet in d? film gelooven!
Daarom is 't ergerlijkste verschijnsel in de
kinojournalistiek niet de stotterende beunhaas, maar
veeleer de elegante vlotte causeur, , die z'n gêne
voor 't onderwerp, dat-ie behandelt, zoekt te
verbergen achter genoegeHjke babbeltjes en ver
legen grapjes. Want de ernstige film-criticus
wel verre van zich te schamen voor z'n werk
behoeft zich in geen enkel opzicht de mindere te
voelen van z'n collega's der muzikale- en dramatische
rubrieken! Integendeel: zijn werk is
pionniersarbeid hij betreedt geen gebaande wegen
zijn oordeel steunt niet op traditie en vaste
schoonheids-wetten, maar is uitsluitend aangewezen op
eigen artistieke gevoeligheid en smaak! Doch
daartoe mag hem dan ook geen gebeurtenis in
't bonte filmleven te dwaas geen verschijnsel
te onbeduidend zijn. Hij moet de primitieve
stamelende uitingen van dezen jongen expressie
vorm aandachtig wikken en wegen zonder zich
te storen aan de medelijdende glimlachjes der
intellectueelen". En zoo neem ik de vrijheid
enkele ernstige woorden te wijden aan den
onbenulligsten en fortuinlijksten aller film-sterren:
Rodolphe Valentino.
Als je van 'n jongmensch
hoort, die met 't spelen
voor 't opname-apparaat
rijkdommen verdient
die in Amerika 'n popu
lariteit en 'n waardeering
geniet grooter dan Lincoln
en Caruso bij elkaar
om wiens portret de vrou
wen over de heele wereld l'
vechten en wiens naam 't publiek naar de theaters ]
doet stroomen dan ben je als serieus mensen j
niet verantwoord met je schouders op te halen en i
glimlachend iets te mompelen van:
reclamehumbug" en bakvisch-dweperij".
Veeleer is 't plicht althans voor den journalist
zich rekenschap te geven van de oorzaken eener
dergelijke razernij?van 'n zoodanig f tichisme
die oorzaken bloot te leggen en aan te tasten,
aldus richting en bewustheid gevende aan de dwa
lende, hulpelooze appreciatie van 't bioscoop publiek.
In tal van films heb ik den star" Valentino
gadegeslagen en bestudeerd, alvorens me aan 'n
bespreking te wagen. Ik wil hier enkele van de
meest typeerende noemen: 't Avontuur van
Rodolphe Valentino" (society-film) De vier
Ruiters uit de Openbaring" (romantische film
naar Ibanez) en nu laatstelijk in ,,De Zoon van
den Radjah' (fantastische film). Gelijk men ziet
werken van totaal verschillenden aard. Welnu,
de sterkste en belangrijkste indruk, die zich vastzet
is deze, dat dit fameuze film-wonder niet spelen
wil of niet spelen kan,in ieder geval zich niet de
geringste moeite getroost in die richting. Hij is
overal volmaakt 't zelfde: de ietwat s.ungelige boy
met de rare ongecontroleerde bewegingen van 'n
jongen hond en 't strakke, weinig expressieve
masker van den niet bijster intelligenten mensch
in n woord: Valentino.
Nergens doet-ie de
minste moeite tot ty
peeren of uitbeelden.
't Kan 'em absoluut
niet schelen of-ie 'n
society-fat, t'n
fransche poilu of 'n Indi
sche Radjah heeft voor
te stellen ... hij speelt
eenvoudig: Valentino.
En 't is wellicht juist
deze ongelooflijke zelf
ingenomenheid, dit to
taal gebrek aan zelf
kritiek, deze eigenlijk
buiten alle tooneel" vallende natuurlijk
heid" wat de massa in hem boeit en aan
trekt, 't Zoekende idealisme van 't bioscoop
publiek meent hier misschien de onbewuste gratie
van het dier te aanschouwen, dat wel niets met
kunst of genialiteit te maken heeft, maar toch
langs anderen weg 't aesthetisch gevoel bevredigt.
Zoo zou dit dierlijk-onbewuste tegelijk verklaren
de sterk erotischen ondergrond der dweperij
van vele jonge eri oude bakvisschen met den
hemelschen Rudy.
En wat, zult ge vragen, steekt hier voor bij
zonders in ? Welke afwijking van den gewonen
loop der dingen, die schitterenden
onbeduidendheden 't goede der aarde in den schoot werpt
om het genie 't allernoodigste te onthouden ?
Inderdaad, men zou er filosofisch in kunnen
berusten en zuchtend meegenieten van 't
zinnelijkschoone schouwspel.... indien dit alles zoo ware !
Maar hier is sprake van 'n mallotige begrips
verwarring, van 'n enorme vergissing. Wat 't
massa-instinct voor goddelijke indolentie verslijt
is niets dan gebrek aan intellect en machteloosheid.
Gebrek aan intellect: 't Eenige wat ge Valentino
ooit zult zien uitbeelden" zijn de meest elemen
taire aandoeningen als schrik, woede en
vroolijkheid ? voor alle fijnere schakeeringen mist-ie
verbeeldingskracht zoo goed als begrip.
Machteloosheid: Ga er eens heen en overtuig u
hoe miserabel hem deze eenvoudigste opgaven
der film-kunst afgaan. Z'n woede krijgt eerst dan
plastische beteekenis zoo gauw-ie er óp kan
timmeren z'n vreugde niet voor-ie lacht. Wat
schrik betreft, als de handeling 't niet duidelijk
maakte, zoudt ge 't aan z'n houten gezicht nimmer
gewaarworden.
Zoo draagt-ie door alle situaties heen 't zelfde
stomme, onverschillige masker onbewogen t n
sereen, omdat 't niets te zeggen heeft \ Omdat 't de
spiegel is van 'n alledaagsche, volkomen
inhoudlooze psyche !
Hij acteert, per slot van rekening, zooals men 'n
hond of chimpansee kan leeren acteeren:
\verktuigelijk, zonder innerlijke deelname. De plastiek
en mimiek, de verheven wereldtaal, die de film
ter beschikking stelt van lederen kunstenaar,
die tot uiting wil brengen hetgeen in hem brandt
laat-ie volkomen onbenut. Omdat er nou eenmaal
niets in 'em brandt 't en zij 't nobele verlangen
om zoo spoedig mogelijk binnen" te zijn.
We kunnen den kunstenaar Valentino hiermee
dunkt m; als afgedaan beschouwen. Blijft over
de charmeur.
Natuurlijk is dit 'n lastige kwestie gezien
reeds de zeer verschillende appreciaties van man en
vrouw op dit stuk. Toch wil ik trachten dtn
kwakzalver ook hierin op de kaak te stellen.
Er zal wel geen man zijn die niet evenzeer getroffen
wordt door den werkelijk schoonen of bevalligcn
.mensch, als de meest gevoelige vrouw. En 't is
[dan ook volkomen begrijpelijk, dat de klassieke
'schoonheid van 'n Gaidorow, 't prachtige energieke
t masker van 'n Olaf Fönss of de (werkelijk!)
[exotische indolentie van 'n Sessue Hayakawa
krachtige factoren voor hun populariteit zijn.
Maar ik smeek u, wat is er in godsnaam voor
bijzonders aan 't uiterlijk van den heer Valentino ?
Welke reden ter wereld bestaat er hem te onder
scheiden van de millioenen andere leuke, niet
overontwikkelde jongelui, die goed tennissen, dansen,
boksen en zich keurig kleeden ?
Nee Valentino is in alle opzichten de triomf
der alledaagschheid de premie op de stommiteit
het ideaal der middelmatigheid.
En deze machtelooze, onbeduidende harten
breker, dit stomme Zondagskind, wordt in de
Vereenigde Staten, 't land bij uitnemendheid der
trivialiteit en anti-artisticiteit, gevierd als 'n groot
kunstenaar! 'n Kunstenaar, godbetert, d. i.
't machtigste en diepste wat de menschheid kan
voortbrengen !
'n Belangstellend lezer dezer rubriek, de heer
Sies Numan, uit Chicago, (Illinois) zendt mij
eenige Amerikaansche Movie"-tijdschriften. En
overal staat Rudy", glorious Rudy "afgebeeld
evenals bij ons Rembrandt en Vincent alleen bij
z'n voornaam vermeld in allerlei costumes
van z'n evening-dress tot z'n zwembroek toe.
Maar steeds met 't zelfde béte, expressielooze
gezicht. Echt Amerikaansch, zult ge zeggen en
in zooverre tot daaraan toe. Maar bedenk toch,
deze man is 't meest karakteristieke type uit 'n
massa van dergelijke blinkende nulliteiten, manne
lijke zoowel als vrouwelijke omhooggekomen
door den cultus der onbeduidendheid van 'n geeste
lijk laag-staand ras. En deze golf van
minderwaardigheids-aanbidding, van film-fétichisme over
stroomt mét de Amerikaansche film de geheele
wereld. Zij vertraagt de ontwikkeling van de jonge
volkskunst, volkomen noodeloos, op onbereken
bare wijze. Zij geeft der massa, die zich nu eenmaal
onafwendbaar naar de cinema heeft gekeerd,
steenen voor brood. Zij werkt anti-maatschappelijk
want anti-kültureel !
Daarom zult gij 't hoop ik, met mij betreurens
waardig en ergerlijk vinden, dat de
bioscooprubrieken der groote bladen kolommen-vol wijden
aan anecdoten en levensbeschrijvingen van den
grooten man", terwille van wat anrzalige copy
instede van dit soort volks-vcrdomming krachtig
te helpen kecren. Want wie 't met de ontwikkeling
van de massa wél meent (ook gij, lezer, voorzoovcr
ge dit beweert) mist 't recht zich met 'n supérieuren
glimlach af te wenden van dezen vorm van ver
dwazing en zich op goedkoope wijze te verheugen
niet te zijn, gelijk dezen !"
J o K D A A N
Hotel DUIN EN DAAL
CENTR. VERW. PRIVfl BADKAMER
VASTE WASCHTAFELS