Historisch Archief 1877-1940
16
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2492
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 24190-27595
Qroote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
J ZOMERDIJK BUSSINK
Teekening voor de Amsterdammer" door George van Raemdonck
Poulet-kwartet.
Spaanscht Trio.
Men hoort veel muziek in Amsterdam. Dat er
niet genoeg muziek gemaakt Wordt in Amsterdam
kan men moeielijk zeggen: bijna avond aan avond
zijn er concerten, niet alleen in de Qroote en Kleine
zaal Concertgebouw, ook in de Waalsche Kerk,
Engelsche Kerk, Salvatori, enz. Om nog niet te
spreken van opera en operette. Maar hoe weinig,
hoe bitter weinig zet zich daarvan vast in de
herinnering ! En hoe dankbaar is men daarom
voor zulke aanwinsten" voor de herinnering,
momenten, dat men volslagen genieten kan,
ontroerd heen gaat, momenten zooals Vera
Janacopoelos met haar liederen en het
Pouletkwartet thans met zijn uitvoering van Debussy's
strijkkwartet ons hebben gegeven.
Het strijkkwartet van Dcbussy is reeds lang
repertoire-stuk geworden, niet alleen van Fransche
ensembles. Het is reeds meer dan 30 jaar oud,
klassijk" geworden, staat ook geheel op zich
zelf in het oeuvre van den Franschen meester,
doch is van een sterkte, een bloei, een fantastiek,
waarin nog geen kwartet der modernen het heeft
overtroffen. Het doet zelfs niet voor een kwartet
van Beethoven onder, al verschillen hifn uitdruk
kingsferen, hun vorm en hun bouw. De innerlijke
kracht zit in dit werk van Debussy en doet het
onverzwakt leven telkens wanneer er vertolkers
gevonden worden, zooals de spelers van het
Pouletkwartet, die in staat zijn dat zijn weelde te laten
uitwellen uit een brandpunt van bezieling.
De innigste concentratie wordt gevraagd. Doch
dan is het spel ook geen spelen meer, dan breekt
de gloed van kleuren uit het mysterie van
halftinten los, dan gloeit en schroeit het, verblindend,
maakt ons los uit het tijdelijke als ieder waarachtig
meesterwerk doet. De voordracht door het
Poulet-kwartet Zaterdagavond in de Kleine zaal
was onvergetelijk. Dit hoorde men in lang niet.
Hier was niets meer dat ons het voorbehoud van
een opvatting" gaf, zooals men wel had bij de
uitvoering van het kwartet van Beethoven, en
het meest nog bij dat van Haydn.
De concert-directie de Koos bracht ons de
kennismaking met een Spaansch trio. Onze muzi
kale verbeelding heeft altijd een zwak voor Spanje,
en Spaansche volksliederen, Spaansche muziek
kunnen ons om hun elementaire kracht en gloed
vaak als een ware oase toeschijnen. Wij zijn dan
ook in zekere spanning naar dit ensemble gaan
luisteren. Het was een tegenvaller. Het programma
bracht Beethoven en Brahms en eenige kleinere
stukken van minder belangrijke Spaansche compo
nisten. Waarom Beethoven en Brahms als de
Spaansche componisten zelf interessante en ons
onbekende trio's schreven? Doch ook de uit
voerders bleken zeer ongelijk, de pianist, hoewel
zeer vaardig van techniek, speelde steeds iets te
zwaar, de cellist bleef bij zijn mooie toon, de
violist zelfs dat niet. Beethoven en Brahms werden
ons zeer oninteressant en niet eens technisch vol
maakt voorgespeeld, er was geen lijn, alles bleef
broksgewijze naast elkaar staan. Na de pauze,
met de Spaansche stukken, leken de spelers
enthousiaster. Maar ons verveelden die over
bekende Spaansche rythmes zonder nieuw geluid.
De tango's van Spaansche society-componisten
zijn nog interessanter dan deze strijkjes-muziek,
die de violist Perello ons van zichzelf voorzette.
Neen, misschien had Debussy toch gelijk, die
Spanje maar op een prcntbriefkaart bleef bemin
nen.
01.00
WILHELM DROOMT
MUZIEK ? STRIJKINSTRUMENTEN M SNAREN
? LJ D A LJ D Achter St. Pieter 4 ?
? il. l\Mrir\ Utrecht ? Tel. 443 ?
PIANO'S ??? VERHUREN ??? VLEUGELS
Dr. Kar l Muck.
Do laatste concerten van het Concertgebouw
worden door ET. Karl Muck geleid. Het zullen
tevens de laatste zijn, die wij van hem hooren.
Dr. Muck heeft verklaard zich niet weer beschik
baar te kunnen stellen.
Zijn entree maakte Dr. Muck met een van zijn
sterkste prestaties, de directie van Bruckner's
7de symphonie, een wtrk, waarvan hij indertijd
zelf dépionier is geweest. En hoewel deze sympho
nie tot Bruckner's beste werken behoort, het
Adagio, bij het sterven van Meester Richard
Wagner", zelfs aan n stuk door boeiend blijft,
komen er daarnaast weer te veel gedeelten voor, die
ons vermoeien, die ons van effect te mager blijken,
vooral bij de forto-passages voor het koper. Alle
symphonies van Bruckner vermoeien door hun
uitgelegde" architectuur, hun tallooze stijgingen
naar hoogtepunten, die geen hoogtepunten zijn, hun
met veel trompetgedaver afgedwongen besluiten.
Bruckner's symphoniën verdienen gekend te «ro
den, ongetwijfeld, doch de apostelen, die in
Bruckne/ een nieuwe geestelijke muziek willen zien, ver
gissen zich. Het kloosterleven" - Bruckner
leefde eenzaam heeft, als zoovelen, ook Bruck
ner de proporties der dingen, in de realiteit gebracht
doen uit het oog verliezen. Zijn werken zijn feitelijk
als verkondiging mislukt om het nu maar eens
na vele strijkages openlijk te zeggen. Dit behoeft
niet te b Metten Bruckner lief te hebben. De ziel
van Bruckner, die ook de ziel van zijn kunst is
geweest, was ongetwijfeld grooter, zuiverder dan
die van Meester Richard Wagner, wiens werk
het zijne overigens leelijk in de schaduw stelde.
Maar Bruckner is de spreker, die niet spreken kan
en alleen zijn fel gebaar kan soms doen ontroeren.
Dr. Muck kon, ondanks zijn meesterlijke,
punctueele directie, ook^ditmaal het publiek niet mee
DEN HAAG
LUNCHROOM DE BIJENKORF"
WAGENSTRAAT 45-45a
LUNCH 75 et. VAN 12-2 UUR
trekken, h< ewvl er veel te genieten was van detail?,
die naar voren werden gebracht.
Op zijn tweede concert introduceerde Muck het
..Konzert im alten Stil" van Regcr.Oeen gelukkige
greep ' Dat Muck de muziek van eigen bodem
liefheeft, is begijpelijk, doch de veranderingen in
de wereld ontgaan hem een beetje en tot deze
veranderingen behoort dat Reger in de levende
muziek geen plaats meer kan hebben. Het clas
sicisme" van Reger is een
studeerkamer-classicisme en het nabootsen heeft nooit een werkelijke
vernieuwing gebracht als de geest van dat aange
wend classicisme niet een vernieuwing op zichzelf
bleek (zooals bij de moderne Fransche jongeren).
Interessant misschien voor theoretici, de
groepeering der instrumenten, het doorloonen der
rythmische bewegingen,het Concert Royal-slot van
deel l klonk dit werk van Reger aan lerende
muziek stug en droog.
De violisten Loi'is Zimmermann en F. Hellman
hadden er een paar ondankbare partijen in.
C D N S T \ N T V A N W H
LAAT UWE CENTRALE VERWARMING
EN BIJKOMENDE INSTALLATIES
AANLEGGEN DOOR
DEKON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT