De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1925 14 maart pagina 16

14 maart 1925 – pagina 16

Dit is een ingescande tekst.

16 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2492 Paviljoen Vondelpark" Tel. 24190-27595 Qroote en kleine Zalen voor Déjeuners, Diners, Soupers, Bals en Recepties J ZOMERDIJK BUSSINK Teekening voor de Amsterdammer" door George van Raemdonck Poulet-kwartet. Spaanscht Trio. Men hoort veel muziek in Amsterdam. Dat er niet genoeg muziek gemaakt Wordt in Amsterdam kan men moeielijk zeggen: bijna avond aan avond zijn er concerten, niet alleen in de Qroote en Kleine zaal Concertgebouw, ook in de Waalsche Kerk, Engelsche Kerk, Salvatori, enz. Om nog niet te spreken van opera en operette. Maar hoe weinig, hoe bitter weinig zet zich daarvan vast in de herinnering ! En hoe dankbaar is men daarom voor zulke aanwinsten" voor de herinnering, momenten, dat men volslagen genieten kan, ontroerd heen gaat, momenten zooals Vera Janacopoelos met haar liederen en het Pouletkwartet thans met zijn uitvoering van Debussy's strijkkwartet ons hebben gegeven. Het strijkkwartet van Dcbussy is reeds lang repertoire-stuk geworden, niet alleen van Fransche ensembles. Het is reeds meer dan 30 jaar oud, klassijk" geworden, staat ook geheel op zich zelf in het oeuvre van den Franschen meester, doch is van een sterkte, een bloei, een fantastiek, waarin nog geen kwartet der modernen het heeft overtroffen. Het doet zelfs niet voor een kwartet van Beethoven onder, al verschillen hifn uitdruk kingsferen, hun vorm en hun bouw. De innerlijke kracht zit in dit werk van Debussy en doet het onverzwakt leven telkens wanneer er vertolkers gevonden worden, zooals de spelers van het Pouletkwartet, die in staat zijn dat zijn weelde te laten uitwellen uit een brandpunt van bezieling. De innigste concentratie wordt gevraagd. Doch dan is het spel ook geen spelen meer, dan breekt de gloed van kleuren uit het mysterie van halftinten los, dan gloeit en schroeit het, verblindend, maakt ons los uit het tijdelijke als ieder waarachtig meesterwerk doet. De voordracht door het Poulet-kwartet Zaterdagavond in de Kleine zaal was onvergetelijk. Dit hoorde men in lang niet. Hier was niets meer dat ons het voorbehoud van een opvatting" gaf, zooals men wel had bij de uitvoering van het kwartet van Beethoven, en het meest nog bij dat van Haydn. De concert-directie de Koos bracht ons de kennismaking met een Spaansch trio. Onze muzi kale verbeelding heeft altijd een zwak voor Spanje, en Spaansche volksliederen, Spaansche muziek kunnen ons om hun elementaire kracht en gloed vaak als een ware oase toeschijnen. Wij zijn dan ook in zekere spanning naar dit ensemble gaan luisteren. Het was een tegenvaller. Het programma bracht Beethoven en Brahms en eenige kleinere stukken van minder belangrijke Spaansche compo nisten. Waarom Beethoven en Brahms als de Spaansche componisten zelf interessante en ons onbekende trio's schreven? Doch ook de uit voerders bleken zeer ongelijk, de pianist, hoewel zeer vaardig van techniek, speelde steeds iets te zwaar, de cellist bleef bij zijn mooie toon, de violist zelfs dat niet. Beethoven en Brahms werden ons zeer oninteressant en niet eens technisch vol maakt voorgespeeld, er was geen lijn, alles bleef broksgewijze naast elkaar staan. Na de pauze, met de Spaansche stukken, leken de spelers enthousiaster. Maar ons verveelden die over bekende Spaansche rythmes zonder nieuw geluid. De tango's van Spaansche society-componisten zijn nog interessanter dan deze strijkjes-muziek, die de violist Perello ons van zichzelf voorzette. Neen, misschien had Debussy toch gelijk, die Spanje maar op een prcntbriefkaart bleef bemin nen. 01.00 WILHELM DROOMT MUZIEK ? STRIJKINSTRUMENTEN M SNAREN ? LJ D A LJ D Achter St. Pieter 4 ? ? il. l\Mrir\ Utrecht ? Tel. 443 ? PIANO'S ??? VERHUREN ??? VLEUGELS Dr. Kar l Muck. Do laatste concerten van het Concertgebouw worden door ET. Karl Muck geleid. Het zullen tevens de laatste zijn, die wij van hem hooren. Dr. Muck heeft verklaard zich niet weer beschik baar te kunnen stellen. Zijn entree maakte Dr. Muck met een van zijn sterkste prestaties, de directie van Bruckner's 7de symphonie, een wtrk, waarvan hij indertijd zelf dépionier is geweest. En hoewel deze sympho nie tot Bruckner's beste werken behoort, het Adagio, bij het sterven van Meester Richard Wagner", zelfs aan n stuk door boeiend blijft, komen er daarnaast weer te veel gedeelten voor, die ons vermoeien, die ons van effect te mager blijken, vooral bij de forto-passages voor het koper. Alle symphonies van Bruckner vermoeien door hun uitgelegde" architectuur, hun tallooze stijgingen naar hoogtepunten, die geen hoogtepunten zijn, hun met veel trompetgedaver afgedwongen besluiten. Bruckner's symphoniën verdienen gekend te «ro den, ongetwijfeld, doch de apostelen, die in Bruckne/ een nieuwe geestelijke muziek willen zien, ver gissen zich. Het kloosterleven" - Bruckner leefde eenzaam heeft, als zoovelen, ook Bruck ner de proporties der dingen, in de realiteit gebracht doen uit het oog verliezen. Zijn werken zijn feitelijk als verkondiging mislukt om het nu maar eens na vele strijkages openlijk te zeggen. Dit behoeft niet te b Metten Bruckner lief te hebben. De ziel van Bruckner, die ook de ziel van zijn kunst is geweest, was ongetwijfeld grooter, zuiverder dan die van Meester Richard Wagner, wiens werk het zijne overigens leelijk in de schaduw stelde. Maar Bruckner is de spreker, die niet spreken kan en alleen zijn fel gebaar kan soms doen ontroeren. Dr. Muck kon, ondanks zijn meesterlijke, punctueele directie, ook^ditmaal het publiek niet mee DEN HAAG LUNCHROOM DE BIJENKORF" WAGENSTRAAT 45-45a LUNCH 75 et. VAN 12-2 UUR trekken, h< ewvl er veel te genieten was van detail?, die naar voren werden gebracht. Op zijn tweede concert introduceerde Muck het ..Konzert im alten Stil" van Regcr.Oeen gelukkige greep ' Dat Muck de muziek van eigen bodem liefheeft, is begijpelijk, doch de veranderingen in de wereld ontgaan hem een beetje en tot deze veranderingen behoort dat Reger in de levende muziek geen plaats meer kan hebben. Het clas sicisme" van Reger is een studeerkamer-classicisme en het nabootsen heeft nooit een werkelijke vernieuwing gebracht als de geest van dat aange wend classicisme niet een vernieuwing op zichzelf bleek (zooals bij de moderne Fransche jongeren). Interessant misschien voor theoretici, de groepeering der instrumenten, het doorloonen der rythmische bewegingen,het Concert Royal-slot van deel l klonk dit werk van Reger aan lerende muziek stug en droog. De violisten Loi'is Zimmermann en F. Hellman hadden er een paar ondankbare partijen in. C D N S T \ N T V A N W H LAAT UWE CENTRALE VERWARMING EN BIJKOMENDE INSTALLATIES AANLEGGEN DOOR DEKON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl