Historisch Archief 1877-1940
No. 2492
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
UFA-MAAND
JANNINGS -- DE LAATSTE MAN
Rembrandtfheater.
fa-maand ! Menigeen, die
deze typische roodgouden
reclame zag, zal gedacht
hebben aan lapjesdag of
coupon-week ot iets van
dien aard in ieder ge
val aan alles behalve de
werkelijkheid: 't symp
toom van 'n verbitterden
strijd. Van den strijd
tusschen twee beschavin
gen, de Europcesclie en
de Amerikaansche, om
den nieuwen
uitdrukkings-vorm, de 4nieuwe gemeenschapstaai, de
nieuwe kunst, die cinematografie heet. Aan beide
zijden van den Atlantischen Oceaan heeft men de
hand gelegd op dit machtige cultuur-materiaal
en tracht 't in steeds vaster greep tot 'n speciaal
ras-eigendom te maken ieder op zijn wijze:
Europa door de idee, Amerika door den dollar.
De Amerikaansche kino-techniek nu, gesteund
door 'n sterken finantiëelen grondslag, zakelijk
uitmuntend beheerd en arbeidend met de hard
nekkige energie van 'n machine, bombardeert de
Wereld letterlijk met films. Zij let in alles nauwkeu
rig op den smaak van 't groote publiek en werkt
vooral met 'n daverende, oorverdoovende reclame.
En de massa, half versuft en totaal overdonderd,
vergaapt zich op 't voorbeeld van 'n onbevoegde
en kortzichtige pers, aan de Valentino's, de Cecil.
B. de Mille's en de Gloria Swanson's, die in be
angstigende drommen het oude Europa
overstroomen, dat uitgeput door den oorlog en finantiëel
verzwakt 'n schijnbaar makkelijke prooi is voor de
Amerikaansche invasie.
Maar zie ? onder dit cinematografische
spervuur, bloeit in 't deerlijk verwoeste no-mansland
der Oude Wereld 'n tweetal films, de eene op,
in Duitsche, de andere in I-ransche ateliers ver
vaardigd: Nibelungen" en Kean" die tot de
schoonste en gaafste kunstwerken gerekend kun
nen worden. Of er geen woedende, schreeuwende,
zwoegende Amerikaansche concurrentie bestond !
Toch schijnt de Eiiropeesche film-indi.strie zich
schrap te zetten en ook eens propaganda te willen
maken voor eigen werk. Geen wonder dat ieder,
die 't met de toekomst der film wel meent, deze
Ufa-maand met belangstelling tegemoet ziet en
haar van harte succes tocwenscht.
" Behoudens ten bedenking, waarop ik later
terugkom is De laatste man" 'n absolute
overwinning voor de Europeesche film-techniek.
Zoo'n werk heeft noii eenmaal 'n eigen atmosfeer,
'n eigen uiterlijk in scherp contrast met de Ameri
kaansche nheids-film, omdat 't is ontstaan door
den wil om iets te bereiken en niet om iets te
verknopen! Let eens op, hoe alle dankbare factoren,
die 'n film coulant en populair maken versmaad
worden. Hier geen modejournaal-schoonheden,
geen ballet-einlagen,geen bad-scenes,geen stars",
geen super-gedoè.... niets van al datgene, wat de
vlotte society-fïlm zoo bemind maakt bij 't ge
makzuchtige groote publiek. Men heeft 't aange
durfd tot held van 't drama te kiezen n der meest
prozaïsche figuren uit 't alledags-leven:'n
hó::;lportier. En de zuiver psychische debacle van dezen
ouden man, die met z'n symbolieke, pomperze
uniform al de glorie van den Cerberus moet prijs
geven, voor 't nederige baantje van wachter bij de
toiletten maakt 't onderwerp der historie uit.
Wilt ge klaarder bewijs van 't ernstige streven der
Europeesche film-techniek, - die blijk geeft in te
zien, dat 't terrein voor de cinematografie niet uit
sluitend ligt in de sensatie -- en hou
me-vast"dramatiek, maar de verdieping en verfijning van
ziels-conflicten volstrekt niet uit den weg behoeft
te gaan.
Hoewel de film blijkbaar draait om de creatie
van Jannings, ligt voor mij 't zwaartepunt in de
regie. Zij toch gebruikt hier de cinematografie
als eigen uitdrukkingsmiddel als volkomen
onafhankelijken Kunst-vorm. Ik kan niet genoeg
herhalen, dat dit 't beginsel is van alie werkelijke
film-kunst ? de film behoort niet te zijn 'n fotografie
van 't drama -- maar 't drama-zélf. Plastiek, mi
miek en wat ik zou willen noemen de
physiognomie van 't beeldvlak geven aan de film expressie
middelen die geheel haar eigendom zijn. En met
deze expressie-middelen zijn in De laatste man"
prachtige dingen gedaan. De groote beteekenis,
die aan 't tegenover elkander stellen van't mon
daine hotel-leven en 't achtcrbuurt-gedoe, ook als
ontwikkelings-factor van 't psychologische drama
is toegekend, is artistiek zuiver gevoeld en
voortreffelijk] geslaagd. De achterbuurt bij avond,
nacht en morgen is als 'n oud. vermoeid gezicht
waarop afmatting, doffe vergetelheid en pijnlijk,
zorgvol ontwaken zich afspiegelen. Gevoelt ge,
hoe hier gebruik is gemaakt van 'n uitingsvorm,
die geen andere kunst bezit ? en hoe, door 't ont
wikkelen en verfijnen van deze en dergelijke (er
zijn er meer !) eigenschappen, de film de artistieke
plaats zal innemen, die haar toekomt?
n^Zeer mooi is ook de droom van den ouden man
de beelden schuiven als nevelige visioenen over
elkaar, zijn soms niet van elkaar los te maken
?-terwijl telkens een of ander schijnbaar redeloos
moment domineert in de groteske vergrooting
van 'n hoonlachenden vrouwenmond of de enorme
trompet-beker van 'n bruiloftsmuzikant.
5't Stelen van de jas is in prachtige grijzen en
zwarten gehouden en geeft dat deel van de historie
'n stemming van gedruktheid en hopeloosheid, die
op geen andere wijze /oo te benaderen valt.
' Ook met de typeering van levend materiaal is
wonderen gedaan. De buurvrouwen, de
hótelemployé's, speciaal 't toilettenmnnnctje in de
laatste acte zijn prachtig en verbluffend van
realistiek. Geen oogenblik heeft men den indruk van
aangekleede en geschminkte tooneelspelers
evenmin als van zoo-maar-uit-de-werkelijkheid
daar neergezette figuranten. Om kort te gaan, de
film als regie-creatie is Europeesch in den
schoonsten en volmaaktsten zin van 't woord, d.w./;.
voornaam, artistiek en consciëntieus.
Nu de hoofdrol: PJnil Jannings. Ik wil in 't kader
dezer bespreking, niet al te uitvoerig over hem
oordeelen hij verdient 'n artikel voor zich alleen.
Toch moet ik er op wijzen, dat hij in deze creatie
haast al z'n verdiensten, z'n onmiskenbare zwak
heden toont. Hoe langer zou meer kom ik tot de
overtuiging, dat de^e, zeer zeker enorme acteur
overschat wordt beter gezegd: zichzelf overschat
en werk op zich neemt dat 'em niet ligt. Jannings
schildert, zooals ik vroeger reeds opmerkte met
'n fel, primair palet en doet dit met onmiskenbare
virtuositeit en kracht. Alle tusschentinten echter
worden ver-Janningst d.w.z. caricaturaal over
dreven en daardoor on-ccht. 't Vie! mij^reeds op
HET adres voor prima
PARKETVLOEREN
tegen sterk concurreerende prijzen is
FRÊD.MEIJER, Amsterdam
v. Baerlestraat 160 - Tel 25615 - Qev. 1908
in 't fijne speel-stukje Nju", waar de eenvoudige,
alledaagsche burgerman onder zijn handen 'n
befachelijKc, grof-bewerktuigdc O. W'er werd en moest
worden. Zoo ook met ,,De laatste man". Ik stel
mij deze tragiek van den armzaligen ouderdom
stiller, ingehoudener, meer van binnenuit gespeeld
voor. 't Is te bar te luidruchtig te formidabel
en daardoor niet ontroerend. Dit alles neemt niet
weg, dat 'n kunstenaar als Jannings ook van deze
uitbeelding natuurlijk nog iets zeer moois en iets
zeer bijzonders maakt. Wat mij altijd weer voor
hem wint, is zijn zeer apart instinct voor 't beel
dend karakter van de film. Hij is de film-acteur
in hart en nieren zie hem wegsukkelen na z'n
vernedering versuft en verslagen. Is 't niet of-ie
'n soort van tweede gezicht heeft, dat 'm in staat
stelt z'n eigen figuur en silhouet zóó expressief in
't beeldvlak neer te zetten?
Alles bij elkaar genomen is de Laatste A'an"
'n prachtig resultaat van de Europeesche film
kunst.
Nu de opmerking, die ik tot 't slot bewaarde:
die laatste, aangeplakte zesde acte 't bekende,
misselijke blijde einde" brengt de heele film als
kunst-uiting in gevaar ! Deze concessie aan den
man, die zich met alle geweld amuseeren wil is
der Ufa" onuaardig ! Meer wil ik er niet van
zeggen. Alleen nog dit: zij moet gecoupeerd hoc
gauwer hoe beter! Denkt eraan, Ufa-menschen:
Noblesse oblige !
J o R D A A N
CORRESPONDENTIE.
W. Sies Numan, Chicago (Illinois) L'. S. A.
Dank voor uw zending tijdschriften ? heb er
zooals ge gezien zult hebben, dankbaar gebruik
van gemaakt. Houd me aanbevolen.
Joh. Vo'telink. C. Huygcnsstr. A'dam Dito
met 'n sterretje voor uw Amerikaansche
filmcaricaturen ? hoop er te zijner tijd gebruik van te
maken.
Freil. Goedhart, Nassaukade A'dam. Nog eens
langs dezen weg bedankt (ik schreef u reeds) i'oor
't buitengemeen interessante boekje en de alle
machtig aardige attentie. Als regel ben ik geen
fihnlitteratuur-verslinder, maar ik ben met deze ken
nismaking toch wel erg blij.
Vele anderen : zie correspondentie volgend No.
Leekenspiegel
VV. N. te A. In ,,l~>e geschiedenis der me.nscliheiu"
schrijft Hendrik van Loon dat in liet jaar 08
Aescutupiiis Cnlteltus, arts te Home een brief schreef aan
zijn nee] (iladius nsa, kapitein van de Gallische
infanterie te Jern;alem, om inlichtingen te vragen
omtrent ttejeer van zekere Jozua (Jezus).
Aesculapius was n.l. eenigc dagen te voren geroepen bij li?t
ziekbed van Paulus, van wie.ii hij wondere dingen
over dien Jezus had vernomen.
Nu vermeldt de eneyclopaedie van Oosthoek onder
^Christendom" dat i°. Paulus waarschijnlijk ver
moord went in M en 2°. dat er behalve de blieven
van Paulus geen andere bronnen uil dien tijd aan
wezig zijn. '/.oudt u mij ck> juistheid hiervan willen
mededeelen'?
, In de oorspronkelijke uitgave vangcnocmu werk
staat: In the automn of the year of thecity 815
(which would bc 62 A.D., in our way of counting
time)", terwijl de nederlandsche vertaling zegt:
In den herfst van het jaar 821 van de stad Rome,
gelijkstaand met het jaar 68 van onze jaartelling".
Waarom de vertaler deze jaartallen veranderd
heeft weten we niet. Vrijwel vast staat dat Paulus
niet later heeft geleefd dan het jaar 64. Voor
bronnen omtrent Paulus' leven worden behalve
/ijn brieven ook nog genoemd de Handelingen
der Apostelen, waarvan de eerste bewerking schijnt
te dagteekenen uit de jaren 70 tot 80, en de Hande
lingen van Paulus, welk geschrift dateert uit de
tweede eeuw. (Zie: Wetenschappelijke Bladen,
Maart, 1925).
J. S, MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM DEN HAAO
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND