Historisch Archief 1877-1940
Noi.r2493
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
Teekening voor de Groene Amsterdammer'
door B. van Vlijmen
PIERRE MONTEUX,
die tot pl.v. dirigent van het Concertgebouw
orkest werd benoamd.
Gaston Poulet en Yves Nat
Een prachtigen avond valt er te memoreeren:
Gaston Poulet, aanvoerder van het Poulet-kwartet
en Yves Nat als sonatenspelers. Twee bijzondere
kunstenaars vergroeid tot een onvergelijkelijk
samenspel, tot een onvergetelijk musiceeren.
Het wonder der muziek is dat zij ingrijpt in den
tijd, een oogenblik de realiteit stopzet, een
tweede" leven naar voren doet komen dat in
en rondom ons begint te zingen als het ruischen
van de oceaan in een schelp, die men tegen het
oor legt. Het is niet verwonderlijk, dat de groote
musici geweigerd hebben de muziek te definieeren;
het Zij is meer dan alle wijsheid en p'nilisophie"
van Beethoven is in zijn onmacht toch de juiste
verklaring.
Prachtige muziek maakt beter, zegt men vaak. De
groote geestdrift van de ziel, die muziek als
Beethoven's Ode an die Freude" kan doen ontvlam
men maakt ons werkelijk tot rnenschen, die den
medemensch zouden willen omarmen.Deze exaltatie
is op het oogenblik niet bespottelijk: zij is waar.
Wat wij onder groote edele muziek beleven is waar,
al ondergaan wij ieder misschien in detail andere
aandoeningen. Maar, en dit is een onafwendbare
noodzakelijkheid, de ziel van den kunstenaar moet
eveneens gaaf dat tweede" leven, dat hij tot ons
brengt, beloven en in zijn spel uitdrukken,
willen wij het ondergaan. De groote kunstenaars
spelen feitelijk mediumiek, zij worden gestuwd,
beleefd, gedreven, hun instrumenten zijn
Aeolusharpen gelijk hun eigen wezen. Dan schijnt
muziek eindeloos, on-materieel, goed of mis
lukt, de groote elementaire zielekrachten zijn de
drijvende elementen, de vergeestelijking kan
slechts een laatste correctie zijn, nooit het verwer
kelijkende. Capet is een groot violist, hij is echter
zoo synthetisch door versobering, dat hij de koud
heid van Goethe's classicisme soms aan zich heeft.
Poulet speelt met den eenvoud van een sterfelijk
mensch, maar ook met zijn diepste ontroeringen,
zijn oprechte verlangende onvolmaaktheid. Poulet
is mij toch liever, hoe groot mijn bewondering
voor Capet ook is.
Poulet en Yves Nat hebben op den avond van
den Amsterdamschen Kunstkring onvergelijkelijk
gespeeld. Van de eerste tot de laatste noot was
er contact, was er stroom, was er bezieling en
ontroering, iedere nuance,iedere tchakeering leefde.
Prachtig Draken violist en pianist in de sonate van
Cesar Franck de stijgende forti open, edel was de
vaart en de vertwijteling in het allegro (tweede
deel). De sonate van aoriel Fauréwas geheel
gedreuKt in den weemoed van romantische teederheid
een leven met nachtelijke rozen, bedauvvde bladeren
en blauwe sterrenhemel. Alles met zachte handen
betast, met zachte gevoelens bemijmerd. /,
En de sonate van Brahms V Moeten we Brahms
zoo niet spelen? Brahms mocht willen dat zijn
muziek zoo was als Poulet en Yves Nat haar speel
den. Een stijl" is alleen goed ter orienteering der
leerlingen, de meesters mogen zich permitteeren
alle vormen te herscheppen tot het groote gezang,
waarin zij zelf medestemmen. Op de lier van Apolio
klinkt zelfs het gehinnik der paarden edel.
* *
*
Op het abonnementsconcert Donderdagavond,
onder Karl Muck speelde Fred<.ric Lamond het
5de pianoconcert van Beethoven. Het was een
hernieuwde kennismaking met dezjn eerlijken
artiest, die speelt zooals hij niet anders kan,
bruischend als een natuur-storm, een toonbeeld
van kracht met vreemde koppige eigenaardigheden
ook in zijn spel, onbegrijpelijke ritardandi b.v., die
orkest en dirigent schier van den wijs brachten.
Maar Lamond heeft dat voor, dat hij boeit. Het
eigenmachtige in zijn Beethoven-vertolking nemen
wij dan maar op den koop toe. Muck dacht er ook
zoo over blijkbaar: hij gaf de ritardandi gehoor
zaam door naar het orkest.
CONSTANT VAN W E s s n: M
Teckenirg vow de Groene Amsterdammer"
door B. van Vlijmen
MINA BUDERMAN
Mina Buderman neemt afscheid van het
tooneel". Zoo'ti eenvoudig krantenberichtje doet je
denken, het haalt herinneringen op van jaren,
heel veel jaren geleden, toen je nog jong was, toen
het tooneel, de kunst van het tooneel in een geheel
andere phase verkeerde dan nu, toen het
Amsterdamsche publiek nog niet bedorven was door
misselijke filmproducten, toen het nog wist te
beoordeelen, wat werkelijk kunst was en het deze
kunst deed bloeien door avond aan avond den
schouwburg te vullen; maar toen ook de directie's
vertrouwde krachten op den voorgrond plaatsten
en de beginnelingen eerst moesten toonen, waard
te zijn een hoogere plaats in te nemen.
Tot de garde van tooneelspeelsters, die vooraan
in de rij der lievelingen van het Amsterdamsclie
publiek stonden, behoorde de operette-diva Mina
Buderman en wij, jongelui toen, spitsten ons reeds
op het genot, wanneer zij op zou treden in eene
nieuwe operette in Frascati", onder directie van
Gustave Prot tn Zoon. En als die avond daar was
en een, als altijd, geestdriftig publiek de zaal geheel
bezette, wachtten we vol ongeduld op het oogen
blik, dat Timmer den dirigeerstok zou opnemen en
de eerste tonen door de zaal zouden klinken. We
bewonderden bij 't opgaan van het doek de prach
tige nieuwe decors van den jongen FJrot, we lachten
om de grappen van Kelly, Kreeft en Kjehl; maar
de geestdrift bereikte haar hoogtepunt, als zij op
kwam.Met stormachtig applaus werd zij (int vangen;
allen luisterden naar haar beerlijken zang, en vaak
hebben we geêscht, dat ze bisseeren zou, dat we
nog eens van haar kunst mochten genieten. En als
de avond voorbij was, dan droomden we van haar,
en vol verlangen zagen we uit naar eene nieuwe
creatie, die, helaas, soms maanden op zich liet
wachten, doordat een geheele serie opvoeringen
volgde op de eerste. O, die heerlijke tijd, die tijd
van onverdeeld genieten, van opgaan in de
Tooneelkunst; maar vooral opgaan in de operette,
de lichte kunst, zooals zij in het onaanzienlijke
schouwburgje gegeven werd. Wie, die dien tijd
beleefde, herinnert zich niet de Mascotte",
de Kleine Hertog", Hart en Hand", Erminie",
Rooie Anne", Surcouf de Kaper", ,,Amor in
den regen", enz. enz., wie herinnert zich niet Mina
Buderman, de operette-ster, die zich met de he^ter.
der geheele wereld kon meten en zelf een Judie'1
verre overtrof, zoowel wat zang, als wat spel be
trof.
En jaren daarna nog, toen voor haar reeds eene
periode van zwerven voorbij was, eene periode,
waarin zij met minderwaardige krachten moest op
treden, beheerschte zij nog de voorstellingen in het
Rembrandt-Theater, nu in de Dollarprinses",
Een Walsdroom", de Fideele Boer", de Duit
se hèoperettes, die het vroegere, Fransche reper
toire hadden vervangen. En nog steeds boeide
haar spel, verrukte haar zang en weer boekte de
lichte Muze een tijd van groot succes. Doch deze
periode was kort en Mina Buderman ging over naar
de groote kunst, waarin zij zoo weinig op den voor
grond zou treden, dat het tegenwoordige jonge
MINA BUDERMAN
geslacht alleen haar naam kent, en misschien ook
dienniet. Maar wij, jongeren van toen, die haar ver
eerden en bewonderden, wij denken nog aan haar,
als toen zij op 't hoogtepunt harer groote
kleinekunst stond en met weemoed hebben we haar
oud zien worden, haar, de illusie onzer jeugd.
Misschien zijn er nog jaren van ka l me n vrede voor
haar weggelegd, waarin zij terug kan zien op een
zoo schitterende loopbaan als weinigen, al was dan
die loopbaan ook soms onderbroken door dagen
van ellende en tegenspoed. Eenmaal komt de dag,
dat ook zij daarheen zal gaan, vanwaar niemand
terugkeert; maar tot de laatst overgeblevene uit
haar roem-tijdperk zal zich harer herinneren als
iets moois, iets groohch.
H. K- T K u N E
VRAGENRUBRIEK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
H. V', te F;. Bevuilt er II. t. !. voor leeken bestemde
litteratuur handelend over de werkwijze van een ;.i;.
Linrean voor beroepskeuze'?
Bestaat er i'en Centraal linreiiu mor beroepskeuze
en ziiii ia, ?''."'>" werkt liet'?
Een literatuur over de werking van d'1 Bureaux
voor beroepskeu/.e bestaat nog niet: die bureaux
werken pas enkele jaren. Ook een Centraal Bureau
voor beroepskeuze bestaat nog niet. Wel verscheen
in hef jaar 1921 een rapport over de Organisatie
der Voorlichting bij Beroepskjuze, uitgebracht
door een van rijkswege ingestelde commissie, welk
ontwerp o.m. bevatte de stichting van zulk een
Centra;:! bureau. i)e kans dat dit plan tot uit
voering komt is echter voorloopiy zeer gering.
J. S, MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM-ÜEN HAAQ
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND