Historisch Archief 1877-1940
No72493
:,NE AMSTERDA?
l l
TOEGEPASTE KUNST
DE GEKSTE TWINTIG, door J. G. Jordens. (Uit
gegeven door den samensteller. Druk H. N. Werk
man te Groningen).
t- De heer Jordens is leeraar aan de Hoogere Bur
gerschool te Groningen en bij het door hem ge
geven teekenonderwijs is het linoleum-snijden op
het leerprogram gebracht. Men zou het een proef
neming kunnen heeten en het is heel merkwaardig
om uit het thans verschenen boekje te bemerken
hoezeer in de directe uitspraak in het hanteeren
van nies en guts door de leerlingen der verschillende
klassen na het voorbereidend' onderwijs in het
teekenen met houtskool en krijt of ook met water
verf, juist in den samengang van het
teekenendsnijden in het willige linoleurn-materiaal (aan de
latere houtsnede vooraf-gaand) al dadelijk iets
heel karakteristieks wordt verkregen, dat vol
komen wettigt hetgeen de heer Jordens in zijn
korte inleiding daarvan zegt: ....dat bij vol
doende aandacht allen werk maken dat eigen
schappen heeft als vermogen tot synthetische om
vorming, onbevangen kijk, gevoel voor kleur. Uit
handschrift in een techniek, zij het een eenvoudige,
verraadt zooveel argeloosheid en vitaliteit, dat het
ruimschoots de moeite loont, het te lecren aan
voelen en ontcijferen".
heid, die uit dit gansche, samenhangende oeuvre
spreekt, kan men ethisch noemen." Vervolgens
wordt (in volgorde) besproken het werk van
LANOOIJ, waarin Wasch aardig karakteriseerend,
het Pallieterachtige speurt; van m: LOREN, waar
van gezegd wordt dat hel zich niet kenmerkt
door verfijnde, hoog-nobele of beelderige vorm
geving, doch het is kloek, sober en doelmatig";
GERAMD MULLER, vakmatig en aan de traditie
getrouw; VAN BKRLAGE, Hollandsen breed en gul,
waarin het kloek-opgebouwde met neiging tot
versiering het mathematisch-doordachte
overheerscht en vervolgens van JONUEKT, VAN ALPHEN,
COIMER, AGTERBERÜe.a.
Samenvattend een zeer aangenaam leesbaar
boekje dat zeer zeker de belangstelling bij velen
zal verlevendigen voor de glaskunst.
) V A N T U S S !?: N B K O l' K
STILLEVEN"
Afdruk^Linoleum-snede door
leerling H, B. S. te Groningen
ZELFPORTRET"
Afdruk Linoleum-snede door
leerling H. B, S. te Groningen
Welnu-, ik heb zelden iets gezien op het gebied
van teekenonderwijs dat zoozeer levend was
en de resultaten zijn inderdaad mér dan ver
rassend. Men voelt het aan elk ding, in dit boekje
afgedrukt, zelfs in die welke zoo heerlijk onbehol
pen zijn gedaan en misschien wel juist 't meest
in deze laatsten, dat de kinderen allen, de een meer,
de ander minder, maar toch allen, talent hebben
en bewust of onbewust, uitdrukking geven aan
wat de zoo gevoelige kinderziel te zeggen geeft, vrij
en ongehinderd door doode mooellen in ijzerdraad,
ho.it,blik of gips,düch elkaar ten voorbeeld en model
nemend en rakend de fijnere dingen welke in de
alledaagschheid van het verouderde en schoolsche
onderwijs maar al te snel verloren gaan om vu< r
het banale plaats te maken.
Zulk onderwijs als de heer Jordens geeft is winst
in alle opzichten en al geloof ik dat hij veel tegen
stand zal moeten overwinnen, (ik denk aan de
inmiddels geopende polemiek Ketterij over Kunst,
Kunnen en Kennen"), toch zal elk waarachtig
modern kunstenaar in dit kinderwerk zichzelf
terug kunnen vinden.
W. L. en J. Brusse's Uitgevers Mij. te Rotter
dam): Glas en Kristal" door KAREI. WASCH.
In eerstgenoemd boekje wordt bij een aantal
fraaie afbeeldingen, na een kort historisch over
zicht, besproken hetgeen er in ons land in de laatste
jaren door verschillende kunstenaren in de zoo
nobele en zuivere materie van het geblazen of
geslepen glas gemaakt werd.
Dat daarbij, ook al heeft BERLAÜE reeds in
1900 een glazen drinkservies ontworpen (uitge
voerd door Baccarat en later Pautin te Parijs) en
al is hij verleden jaar opnieuw op dit gebied aan
het werk gegaan, vooral aandacht zou worden
geschonken aan den arbeid van den jongen betreur
den DE BAZEL baart geen verwondering. Uitvoerig
wordt dan ook stilgestaan bij de talrijke welge
slaagde proeven van zijn zoozeer bezonken kunst,
wiens spreuk op een herinnerings-bokaal van paars
geslepen glas: ,,Worstelend Waakzaam" als het
kenmerk van zijn diepe vazen gelden kan. Het
strekt den gevoeligen en kunstzinniger! industrieel
COCHIUS tot onvergankelijke eer in een welhaast
onverwoestbaar idealisme de nauwe samenwerking
tusschen fabrikant en ontwerper te hebben gezocht
en practisch mogelijk te hebben gemaakt. Pioniers
arbeid is door beiden verricht en schoon is de uit
komst geweest in alle opzichten. Het is juist
gezegd door den schrijver van het boekje: ,,de
Pazei's glas heeft stijl en de nobele
onverzettelijkTAALVORMING
NIEUWE WINST. WAKEN TEGEN V K k L l
Toen jaren geleden fietsrijdende taalkundigen
zich bezwaard gevoelden om een ,,vélocipède" te
bestijgen, zochten zij een scheidsrechter, die hun
een goed hollandsche benaming zou verschaffen.
Als opperrechter kozen zij den beroem
den^ Leidschen taalgeleerde Matthijs de
Vries.- De altijd dienst vaardige man,
steeds'gereed om te strijden voor zuiver
Nederlandsen, werd daartoe bereid ge
vonden, evenals hij klaar had gestaan
voor de taalkundige zuivering van
Modderman's Strafwetboek. De Vries
zette zich aan het denken en gaf als
resultaat van zijn studie het eenvoudige
woord: wiel; als werkwoord: wieieren;
als zelfstandig-naamwoord: wielrijder.
Van de behoefte aan een vrouwelijken
vorm was toen nog geen sprake.
Dacht omstreeks 18S'j n vrouw aan
wielrijden?
Doch de hulp, zoo welwillend ex
kathedra verleend, werd niet aanvaard.
Het woord wiel wilde er niet in; wieleien
evenmin. Niemand heeft ooit gewielerd.
Wél besteeg men zijn fiets, een woord
dat burgerrecht kreeg en behield. Waar
vandaan? Zou het wezen van een handelaar Viets
in Wageningen, gelijk men beweert? Wie zal het
zeggen'? Het pakte en sprak t"t de gemeente. Het
behoefde tegen het platte woord ,,kar" gelukkig
niet veel te strijden.
Hoe weet de taal zich te redden uit de moeilijk
heid die zich voordoet wanneer men tot nog toe
onbekende zaken moet benoemen? Niet altijd
is men daarin gelukkig. Wanneer uit Amerika, het
land der verfrisschende, niet-alcoholische drnnken
de lemon-squash naar Europa, naar Holland óók,
zijn frisschen smaak en daarmee zijn naam komt
overbrengen, dan vormt de kdlnerspraak, die van
squash geen notie heeft, op den klank af, het echt
ple'oeïschc ,,kwast" en bezorgt aan onze taal een
woord in een betcckenis, die het nimmer had gehad.
Dat vélocipède voor de grap in Limburg
eenV'enloosch peerdie werd gedoopt, oogstte meer
plaatselijken bijval, dan dat 't a'.guueen ingang/ou kunnen
vinden. Dat een ,,kiekje", een photo, niet algeleid
is van kijken (wanneer het kijkje" zou moeten
luiden) weten alle oud-Leienaars, die tusschen de
jaren '70 en 'SU) den beroemden photograaf Kiek
hebben gekend en bewonderd, omdat hij bij nacht
en ontij, bij maan- en magnesiumlicht, zelfs in liet
halfduister, de studentenwereld, in de meest onmo
gelijke posities soms, wist te vereeuwigen.
Hoe vaak nemen de woorden geheel andere
beteekenis aan, dan zij aanvankelijk bezaten.
Wanneer men thans een jonge dame een compli
ment ging maken over haar witte huid, dan zou
ze vreemd opkijken, tenzij ze in de Nederlandsche
letteren studeerde en in het Middel-Nederlandsen
thuis ware. Wat wij nu een blank vel" noemen
heette toen een witte huid" en een ..blank
teint" is thans weer meer gewoon.
Niemand zal verwachten, wanneer uien den
behanger bestelt om een kamer te behangen, dat
er een handwerksman zal verschijnen die uw ver
trekken zal behangen" met linnen of zijden stof
fen, met wandtapijten of (iobel.'n j. Zijn stijfselkvvast
zal uwe wanden beplakken met strooken papier.
Een schilder is oorspronkelijk iemand die wapen
schilden kleurt. Bij uitbreiding óók iemand, die
landschappen of personen naar het leven afbeeldt.
En thans wordt elke verver, die geheele muren en
huizen met kleur besmeert een schilder genoemd.
Omgekeerd verliezen woorden hun eigenlijke
beteekenis. Een aanbidder" was oudtijds iemand
die tot God, tot een Heilige bad. Thans wordt er
mee bedoeld iemand die, verliefd of niet, werk
maakt van een meisje. Dichter" en gedicht,"
beteekendc niets dan : zeggen en wordt thans alleen
Deze Mahoniehouten toerboot M. 6.50 X '«°billijk (e koop
Voor Inlichtingen
Binghain <& Lugt - Slepersvest I - Rotterdam
gebruikt van verzen. Het woord ouderling"
brengt ons een witte das en hoogen hoed voor
oogen, maar is niet onmiddellijk verbonden met
het begrip van: oud man. Een gunstig antwoord
noemde men oudtijds een jawoord", niet alleen
gunstig naar den zin van een verliefden
huwlijksaanzoeker. **|
Welke groente" eten we van middag? (Gele)
wortelen, (witte) rapen, (roode) kool! Wie vindt er
iets geks in dat men, als ware men kleurenblind,
geel en wit en rood onder de groene vlag naar binnen
smokkelt? En heeft iemand bezwaar tegen een
gouden (wcijzer, een koperen \!M\nlsblikje, een zil
veren gulden, een stalen balein, een ijzeren balk,
een metalen vouw&een? En toch zijn het woorden,
die elkander in hun verbinding tegenspreken.
Hoeveel eigennamen zijn toi algemeen gebruike
lijke woorden geworden, waarbij men, ze uitspre
kend, niet meer denkt aan den uitvinder of maker?
Wie in London, vóór den tijd der auto's, een rit
ging doen in een brougham, een gesloten rijtuig, hij
dacht toch niet aan den uitvinder, den heer Broug
ham, evenmin als een browning (gevaarlijk speel
goed !) deed of doet denken aan den wapenfabri
kant vai dien naam? Ik eet al jiren lang met
christophle" kan iemand zeggen die zijndagelijksch
zilveren couvert betrok uit de Parijsche fabriek van
Christephle. Een Fokker, een Hanly-Page, een Zep
pelin vliegen door de lucht, evenals een Wright of
een Blériot. Hoeveel duizenden hongerige Hollan
ders werden te Parijs in een Duval verzadigd en
hoevelen van ons hoorden den zang van een
dugazon. ofschoon de actrice, die in 1753 in Berlijn
werd geboren, nimmer door ons gezien werd.
Draagt niet menigeen een havelock als overkleed,
zonder iets te weten van den Engelschen Generaal
van dien naam uit den Indischen opstand? Een
reiziger, die in het drukke seizoen blij mag wezen in
een Parijsch hotel in de mansarde" zijn kamer
hoog in lucht te vinden, denkt er niet aan den
architekt Mansard te verwenschen, die de zolder
verdiepingen bouwde, evenmin als een zorgzame
huismoeder, die den weg naar het hart van haar
man door middel van de maag zoekt, wanneer zij
lekkere groenten of vruchten .?wiekt", er over
peinst, hoe zij den uitvinder dier inmaakmethode:
Weck, dankbaar genoeg kan wezen.
Zoo zonden wij kunnen voortgaan. De wereld
der uitvindingen schrijdt voort en deze moeten
een naam ontvangen.
De taal is eeii veelbesnaard instrument, waarop
duizenden spelen en waaraan veel schoone tonen
kiMinen worden ontlokt. Men kan daarmee geluk
kig of ongelukkig zijn. Waaraan dit te wijten kan
zijn? Jammer genoeg vinden goed hollandsche
woorden dikwijls geen ingang. Is het uit zucht
naar het uitliet msche? Is het omdat het meer
chic klinkt? Waarom hield manege het vol tegen
over rijschool; waarom hoort men tienmaal van
ventilatie tegen nmaal van luchtverversching?
Waarom verwierf lichtdruk nooit 't burgerrecht,
dat photographie verkreeg? Met een boemeltrein
reisden velen van ons, maar nooit met een
sukkeltrein, ofschoon men wel op een sukkeldrafje loopt.
In een magazijn van galanterieën deed ieder wel
iukoopen, maar een winkel van kramerijen zal men
niet licht betreden. Wie vroeg ooit om een
heenen terug-biljet aan het spoorwegloket en een
pressepapier ligt op elke schrijftafel, maar nimmer zag
men er een papierdrukker.
Niet voor het gebruik van alle vreemde termen
/.ijn zulke aanwijsbare gronden aan te geven, als
voor de termen bij de sport. Voor den taalzuiveraar
ligt daar een wijd veld braak. Wanneer zal een
tweede Matthijs de Vries opstaan die daar het
abracadabra verdrijft? Laat ons hopen, dat zijn
hand gelukkiger zal zijn dan die, welke den greep
deed van het wiel en het wieieren en zijn welge
meend pogen met zoo weinig succes bekroond zag.
N. J. SINGELS
Levensverzekering Maatschappij
HAAKI^KTl"
Wilsonsplein U
DE VOORDEELIGSTE TARIEVEN